Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    Morrn.
    Baslåda ^^

    4 plattor 19x1220x2440. Sågat på löpande timpeng.
    Tog med mig en ritning med både lista på alla delar, och sedan en utnumrerad principskiss på var varje bit skulle få plats på skivorna.
    Tämligen uppskattad av toppen kille på K-rauta.

    Väl på plats:



    Sedan passade jag på att fiska upp en ny skruvdragare, den i mitten. Det var ett erbjudande på Jula där de introduktionssåldes för halvapriset. Typ 700pix.
    Min gamla trotjänare har hängt med sen 2008, och ptja, den gör väl ungefär vad den ska, så när som på att den är tappad i golvet så axeln är skev,
    vilket gör att vid skruvning ”wobblar” den en smula.. 
    Noterade nu att dte däremot är helt awesome att ha tre verktyg igång samtidigt.
    En för borr, försänkning och skruvdrag. Lyx!



    Lådan byggs alltså i dubbel 19mm MDF rakt igenom. Här går jag igenom hur varje skiva är meckad:

    Först utmärkning av en smula hål. Valde att hålla mig ca 5cm från kant för att inte få problem när de sedan skall dras ihop till en låda (38mm blir höjden att säkra sig från).
    Sedan ptja, lite allmäna höl att börra ^^
    Notera tips på att hålla i sär vilken sida som ska sitta var med hjälp av ett ”V” som markering.
    Aldrig gjort det förut, men gösses vad tacksammare det blev.




    Det visar sig det byggs lite material där, som är helt klart värt att få väck om man vill ha en riktigt trevlig limfog sedan.
    Dessa resterna togs bort lite kvickt med något skrapvänligt, mestadels en vinkelhake eller försänkingsborret lite snabbt.



    Lim. Trots det ser ut å vara en djävla massa lim, så behöver det smetas ut ordentligt.





    Sedan vid ihopsättning lämnar jag lite glapp så man kan ”hasa på” skivan, vilket gör att man får en smula utspridning på ovanskivan och minskar luckor där det ofäst.



    Sedan inte rocketscience, en smula försänkta hål, och i med skruv.



    Lådan tar form. Yes, det är två separata lådor. Innerväggen fungerar både som stag, och som avskiljare.
    Valde att göra den i enkel materialtjockelk för att jag resonerar att den kommer att stabiliseras av mottrycket från lådan bredvid.



    Men någonstans vid något mått, vid någon del av den här ritningen och skissar jag satte ihop under en stressad timme på jobbet failade tydligen saker en smula.
    Eller så failade det vid förändringen vid parkeringen på k-rauta.
    Eller så failade det vid något annat.
    För fail blev det.
    This is not right:


    Also, this is my rage-MDF-FACE:


    Inte så möe mer än att ta hand om sitt fail, lösningen blev enklast att kapa en smula i taket:



    Sedan blev det Fräsning av baffel. Även här höll det på att gå käpprätt åt pipan, då jag var HELT säker på jag mätt PRECIS från samma referenspunkter utmätta på skivan,
    så visade det sig att det fortfarande diffade någon halv centimeter i hur baffelhål nummer två skulle sitta på andra plattan.
    Livsfarligt. Fram med kopierbittet och bara <få det gjort>.



    Till bakkant på porten används bakväggen, för att underlätta en vettig invästning (det går ju inte att skruva nerifrån vid den bakersta delen).



    Så kastade jag i några rester av en trekantslist, dels i porten, men även i bakre hörnet som kändes lite som en basfälla.




    Provkastar i en bas.





    Sedan målas port, och resten av färgen tömdes över baffeln.
    Noterar att ”Hammarlack” som svart färg-alternativ på biltema inte var varken speciellt drygt eller täckande.
    Motivet till den här färgen var just att den skulle klara sig utan grundfärg (knappast på MDF).
    Rekomenderas inte.




    Och så här stod den en tid, tills jag lyckades hitta manskap som samtidigt kunde komma och lyfta in den i bilen (några dagar sedan!).

    Det var en rätt saftig process.
    Vi ägnade 4 gubbar i 1h45m åt att först konka ut den ur källaren och in i bil.
    Då kommer psykbrytet.
    Lådan står på 2st 45x95mm regel. De är INTE i fullängd av hela lådan.
    Dvs, främre delen av lådan hänger i luften med 15cm överhäng ungefär, men de går hela vägen till bakersta delen av lådan.
    Så – när vi lyfte in, så måttade jag och sa ”stopp!” när lådan kommit till slutet av distansbiten, i framkant.
    Och så går jag runt bilen och ser tre förvånade grabbar, och en låda som sticker ut ur bilen utan chans att kunna stänga luckan.
    Ni förstår säkert känslan...........
    Det blev ett litet ”inte så glatt tillrop” för ca full djävla hals som omedelbar ångesthantering.. ”h-----RRRRRRR---------”
    Krisen varar knappt 3-4 sekunder. Tills jag kommer på hur det är med distansbiten, att lådan ska ju faktiskt fram en hel del till
    Och vips, så var det löst.... till några en smula chockade medhjälpares lättnad.. hehe..

    Sedan kom det lilla kruxet med fastbultning.
    Jag hade förberett med borrade M10 hål i golvet av låda, mellanläggskivor, och i bilen.
    De visade sig passa utan krux, men att lyckas passa in dessa bitar, spec med distansbiten som rörlig emellan var inte helt enkelt för att uttrycka det milt.
    Lättanden var helt otrolig när båda sidor var fastbultade.


    Mvh Surk

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      Vilken pjäs Den där är du väl glad om du slipper plocka ur bilen igen Antar att den sitter på plats, för att sedan bygga installationerna runt den typ? Fortfarande inte lyckats koppla någon klockren helhetsbild
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Har en känsla av att det kommer vara bra flås ner till infra med denna setupen :-)
        Men varför gjorde dom konen röd på d1an :-(

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Ahhh den underbara känslan av ren skär dödsångest som krypandes samtidigt som tanken "vad har jag gjort, vad har jag gjort" upprepas som ett mantra i huvudet..

          Gött att det börjar röra på sig.
          Mini Cooper goes Pioneer
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
          Volvo V50
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

          Sponsorer som håller mig flytande:
          Pioneer, Stinger

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            Originally posted by ppk View Post
            Vilken pjäs Den där är du väl glad om du slipper plocka ur bilen igen Antar att den sitter på plats, för att sedan bygga installationerna runt den typ? Fortfarande inte lyckats koppla någon klockren helhetsbild
            Ja, fast ändå, nej. Det är så att även den här installationen kommer att behöva plockas ur för besiktning.
            Skillnaden är att denna inte måste slås i bitar för att komma ut, utan inte är mer än lite stegdemontage och 2 bultar bort.
            Om man nu mot alla rimliga tvivel inte tröttnat på den här lådan inom ett år, så är besiktning inte svårare än att ställa av lådan på några träbitar på parkeringsplats innan man åker och besiktigar, och sedan lyfter in igen.


            Originally posted by jimmaiy View Post
            Har en känsla av att det kommer vara bra flås ner till infra med denna setupen :-)
            Men varför gjorde dom konen röd på d1an :-(
            Gud vad jag håller med dig appropå färgen.
            Men det finns tack och lov andra basar jag har än mindre förståelse för utseendemässiga detaljer.
            tex Excursion (de som ser ut som gamla RE MT) har en Dustcap från helvettet

            Originally posted by Landén View Post
            Ahhh den underbara känslan av ren skär dödsångest som krypandes samtidigt som tanken "vad har jag gjort, vad har jag gjort" upprepas som ett mantra i huvudet..

            Gött att det börjar röra på sig.
            yeah, ska man se krasst på saker är det nu mer designmässiga funderingar som bromsar färdigställandetakten än något annat.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              Mors.

              Gjorde ett försök att spela in den nya basen på hemmastereon. Det var ca lönlöst på 27V var vad stereon lyckades klämma ur sig utan att klippa/stänga av sig.
              Den är ju trots allt speccad på 8ohm, så en smula över 2 ohm är väl inte orimligt att den oville ^^

              Lät den i alla fall stå och vippa med någon total slaglängd på någon centimeter eller kanske 1.5, på 20hz, ståendes i soffan för minskade vibrationer.
              En helg bortrest, säg, fredag eftermiddag – söndag kväll, kunde jag inte notera någon skillnad alls.
              Då jämförde jag mot den begagnade jag köpt, så referenspunkt fanns.
              Nåväl, jag försökte i alla fall.



              Lådan skulle stå på någon slags ram i skuffen.
              Här måttas de in, och markerar var hål till dessa.
              Det fick göras i lite olika omgångar då min första måttning i bilen med botten till lådan, visade sig tyvärr onödig då jag senare lyckades vrida på den plattan vid fastskruvning i botten.
              Take#2 helt enkelt




              Så passade jag på att styra upp säkring mellan det ensamma batteriet och resten.
              200A, 50kvadrat, typ 45cm kabel.



              Och resterande med kablage som blir svårt att nå under baslådan, ja ni ser ju hur ramen ligger...
              Kändes fantastiskt gött att bunta ihop kablarna lite sådär.




              Det blev inga bilder under själva ilyftandet, men väl lite senare.
              Stegracket jag nyss byggt, hamnade inte alls så tillfredställande som jag hade tänkt mig.

              Kanske var det inte jättekonstigt. I vevandet med vart baslådan skulle stå, fick jag som sagt ta upp nya hål i botten av lådan, och dessa,
              gjorde att jag troligen försköt saker och ting bakåt ytterligare en bit, men väl så att dte fortfarande skulle GÅ om man nu ville, ha stegracket kvar där.

              Magkänslan hade väl redan sagt vid det laget att det finns risk det blir lite knepigt när steg och allt hamnar så långt ner.

              Nåväl. Så här såg failet ut i alla fall:







              Inget mer att göra där än att ställa in det i källaren igen, och helt enkelt gå vidare på annan lösning. Racket var trots allt primärt byggt för att köras mot baksätet, och kunde nödlösningsvis köras så här.
              Vettigare att bygga nytt, inget att grina över när det är byggt uteslutande med spill virke, och spilltyg, och spillfärg

              Karamellen innehöll:
              <att vara för sugen på att bygga nästa del innan en viss del är spikad>

              Mvh Surk

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                Jävligt retligt när det bara är frågan om cm. Jag har kommit på mig själv under byggets gång att jag gärna konstruerar något först och tänker sen vilket inte blivit så bra alla gånger. Men men keep up the good work.

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Tack för pepp!

                  Kan tilläggas att det faktiskt går att stänga luckan utan problem. Men det är inte en estetiskt hållbar lösning i mina ögon, därav det blir annan lösning.

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    Måste fråga en sak, varför ska alla ha så stora lådor nu för tiden? Borde man inte kunna uppnå samma resultat med en liten låda? Dissar absolut inte ditt bygge är bara nyfiken!!

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      Svaret är nej, man lyckas helt enkelt inte med samma resultat med en liten låda.
                      Hade alla dagar i veckan haft en mindre låda om det vart rimligt.
                      I själva verket är denna låda synnerligen liten för jämfört med 'standard' när dessa&snarlika element används.
                      En dubblering av lådan hade inte vart omöjlig, (förstås med bieffekter jag inte är intresserad av, men ser man till ljudtrycksmässig utveckling - absolut)

                      Mvh Surk

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Du har ingen bild på resultatet sett framifrån? Lär ju va rätt maffigt att sitta i baksätet med den där porten rätt i nacken!
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Baksäte........?

                          Återkommer på temat!

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Ajuste, hehe, glömde. Men sett framifrån framsätet då, för där antar jag väl ändå att man (än så länge) kan sitta?
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              Originally posted by zrken View Post
                              Svaret är nej, man lyckas helt enkelt inte med samma resultat med en liten låda.
                              Hade alla dagar i veckan haft en mindre låda om det vart rimligt.
                              I själva verket är denna låda synnerligen liten för jämfört med 'standard' när dessa&snarlika element används.
                              En dubblering av lådan hade inte vart omöjlig, (förstås med bieffekter jag inte är intresserad av, men ser man till ljudtrycksmässig utveckling - absolut)

                              Mvh Surk
                              Näää, en mindre låda hade ju varit heeelt orimligt

                              Ryckt ur sitt sammanhang låter det lite kul

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Ser att du krigar på med sedvanlig galenskap, med samma goda resultat.
                                Change is the only constant.




                                https://www.facebook.com/groups/massql/

                                Comment

                                Working...
                                X