Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    Jag har smugit runt och kollat på era bygge och fått inspiration, men skall försöka att bli bättre på att kommentera också.

    Förr fanns det bättre laddningsregulatorer att köpa. Hittade en site: http://alternatorparts.com/external-...nator-kit.html
    som kanske har något passande. om det är samma generator i din bil.

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      Trevligt du ger dig til lkänna Porscheper
      Det fanns ju även någon grunka på svenska marknaden som hette Mr.Charger... som kunde göra ett och annat gött underverk.

      Jag har ägnat dagen åt att försöka samla in offerter från ett par olika Mekonomen verkstäder, samt ett par Meca och vår 'Fård verksta' här i stan.
      Noterar en smula irriterat att man verkar inte vara spec sugen på att lobba in nya kunder med hänsyn till hur få det är som hör av sig som de lovar. :<

      Skillnaden i pris är rätt galen oxå, så här långt, från de två jag fått svar på -
      Inte riktigt det dubbla, men nära nog. Ink arbete.

      Så Om inga fler hör av sig i morgon lär det bokas tid och få det här ur världen.
      Nu när man är smärtsamt medveten om hur illa det laddar är det inget alternativ att "vänta ut" problemet utan det är bara en fråga om att hitta slantar och ge sig i kasst med att byta ut.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Låter som ett suveränt läge att kolla på lika kraftigare saker från staterna? Såg att du skrev att det kanske inte är något du behöver men med dom galenskapspriserna så får du jue hem en betydligt stadigare pjäs som förmodligen kan monteras av tredje part och fortfarande gå med vinst!

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Originally posted by Boyakacsha View Post
          Låter som ett suveränt läge att kolla på lika kraftigare saker från staterna? Såg att du skrev att det kanske inte är något du behöver men med dom galenskapspriserna så får du jue hem en betydligt stadigare pjäs som förmodligen kan monteras av tredje part och fortfarande gå med vinst!
          Det är ju definitivt ett guldläge att byta till en saftigare. Ex min favorit Dc Alternators 270XP finns till ngra andra fordmodeller/motorer där jag har FÖR MIG det fanns någon med iaf utseendemässigt precis samma fattning.
          Knappade ihop en snabb överslagsberäkning nu, och det ger en sådan inklusive frakt för $680.

          Med någonslags moms, och tull (4.5% drog jag till med), landar detta i näven på 6200pix.

          Har fått in ytterligare en offert, där de tar 900kr för jobbet, och slangar in en generator för totalt 3500kr.

          Så i runda slängar är det 3.5k för "lösning här på plats" och 7k för ett "förhoppningsvis passar det bolt on" eller så sitter jag djupt i skiten med att hitta någon som kan "make it work".

          Jag har hört en del om att ex importgeneratorer till ex Golf har inte varit så "bolt on" som det har stått.
          Mitt läge är ju ännu sämre, då det inte ens är speccat till samma bilmodell/motor, men har samma infattning... Det räcker ju med en liten skillnad och jag har lobbat 6 lax i sjön....

          Frestande med en saftig generator helt klart. Men till behoven, tveksamt. Bilen har ju tillgång till laddning varje natt ändå.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            Min tanke, lägg dom pengarna på något annat.
            Du har tillgång till laddström hela tiden så du behöver ingen XXXL generator emm.

            Så, nu har jag sparat dig 6 lusentappar, du kan få bjuda på en läsk nån gång om vi träffas

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              Ja 3500kr är jue helt klart vettigare än den tidigare offerten! Isåfall hade nog även jag kört på ett jobb här hemma. Dock förvånad över det höga priset från DC, när jag pratade med Mechman (vilket iofs var 2 år sen) så skulle jag få hem deras 270A för $527..

              Men oavsett vilket, finnes inget behov så är valet lätt :-)

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                Originally posted by Slarvar View Post
                Så, nu har jag sparat dig 6 lusentappar, du kan få bjuda på en läsk nån gång om vi träffas


                Originally posted by Boyakacsha View Post
                Dock förvånad över det höga priset från DC, när jag pratade med Mechman (vilket iofs var 2 år sen) så skulle jag få hem deras 270A för $527..

                Men oavsett vilket, finnes inget behov så är valet lätt :-)
                Det har väl växt en hel del på marknaden där borta på senare tid.. Jag minns inte att eftermarknadsgeneratorer var i närheten av lika vanliga för en 4-5 år sen som de är nu. Det driver säkert upp priserna en smula...
                Mechman var ju en billigare uppstickare, precis som Iraggi tidigare, tror dock att de har härjat upp sina priser en hel del generellt.

                Är fortfarande fascinerad över de ca 6-7 offertförfrågningar jag gjorde igår, hörde endast TVÅ av sig. Vill folk inte ha några djävla kunder eller vad är dealen?
                *morr*

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Originally posted by zrken View Post




                  Det har väl växt en hel del på marknaden där borta på senare tid.. Jag minns inte att eftermarknadsgeneratorer var i närheten av lika vanliga för en 4-5 år sen som de är nu. Det driver säkert upp priserna en smula...
                  Mechman var ju en billigare uppstickare, precis som Iraggi tidigare, tror dock att de har härjat upp sina priser en hel del generellt.

                  Är fortfarande fascinerad över de ca 6-7 offertförfrågningar jag gjorde igår, hörde endast TVÅ av sig. Vill folk inte ha några djävla kunder eller vad är dealen?
                  *morr*
                  Jag har börjat skita i allt vad "större" kedjor heter. Tycker man får mycket mer av gamla gubbar på typ "Berras bil" på hörnet i kvarteret. Och brukar inte bry sig om man har egna delar osv. Plus att man kan få sig ett par goa historier på köpet Kanske tar dubbelt i tid men brukar va halva priset med!

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    Originally posted by Peppe_e View Post
                    Jag har börjat skita i allt vad "större" kedjor heter. Tycker man får mycket mer av gamla gubbar på typ "Berras bil" på hörnet i kvarteret. Och brukar inte bry sig om man har egna delar osv. Plus att man kan få sig ett par goa historier på köpet Kanske tar dubbelt i tid men brukar va halva priset med!
                    Har tittat på någon sådan här... Har dock svårt att tänka mig de är billigare än 900kr för jobbet som det kostar via ngn offert jag fick.
                    Det är helt djävla sjukt billigt med hänsyn till det jobb de sannolikt behöver lägga ner...

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      900 för jobbet är sjukt billigt, men jag förstår vad Peppe_e menar.

                      Har en verrkstad med 2 äldre gentlemän här i stan, som är bilmekaniker, inte del-bytare. något som jag upplever många verkstäder är idag.

                      Men skönt att bara lämna in det ock få det fixat.

                      Kan kanske vara en tanke att rycka säkringarna till stegen bak så att dom inte gör något misstag och förstör något.

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Originally posted by Porscheper View Post
                        Kan kanske vara en tanke att rycka säkringarna till stegen bak så att dom inte gör något misstag och förstör något.
                        Woooshaaa! MYCKET bra tanke!

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          El-dieselteknik.se

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Originally posted by zrken View Post
                            Har tittat på någon sådan här... Har dock svårt att tänka mig de är billigare än 900kr för jobbet som det kostar via ngn offert jag fick.
                            Det är helt djävla sjukt billigt med hänsyn till det jobb de sannolikt behöver lägga ner...
                            Ahaa, hade jag missat. Då är det ju inte mycke å orda om. Kan hålla med om att det är billigt....
                            Tar nog typ 1 timme för dem mot en kväll för en annan

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              Mors!
                              Jag har jagat mig frammåt med generator problematiken.
                              Inledde med att försöka samla in ett antal offerter, slutade med endast 2.
                              Igår ringde jag och skulle ’gå vidare’ med denna offert, och får frågan av meken ’varför vill du byta generator?’
                              Svaret var rätt självklart tyckte jag ’den laddar dåligt, aldrig mer än 13.6V’.
                              Meken uttryckte korthugget ’då kommer inget hända om vi byter generator, var en kille här nyligen och exakt samma sak låg kvar efter generatorbytet. Så vi kollade vidare på det.
                              All laddning styrs via motorstyrdonet. Det finns inget laddrelä i traditionell mening’.

                              Jaha. Så jag gör en ansträngning att försöka få tag på någon annan som kanske vet mer. Ringer två generator service firmor, och möts av precis samma historia.
                              Slutsatsen är samma för alla, ’det styrs av motorstyrdonet, det är ingenting som spelar roll vad för generator vi än hänger på. Mer än 13.6V får man inte’.

                              Det finns två sätt att se på saken nu. Det ena är att min generator inte nödvändigtvis är trasig och inte behöver bytas – vilket sparar mig ca 3600kr.
                              Eller så kan man se det som att jag har nu ett problem med en lite oklarare lösning på.

                              Så, nästa steg var att försöka bli klok på hur laddningen egentligen är tänkt att fungera.
                              (För er som följde E60 byggloggen kommer ihåg kanske väggar av text som handlade om precis det här......) Det är då fan man är i samma sits igen.

                              Det är tydligen så att merparten av Fordar sedan styva millenieskiftet är utrustade med intelligent laddning.
                              Däremot verkar den inte i närheten av lika intelligent som BMW’s lösning med mätning av strömkonsumtion och spännings fall vid start etc.
                              Dock är det tydligt att laddning i forden styrs via motorstyrdonet. Och att 13.5V är någonslags ’safety mode’ som i princip går att likställa med ”Felsäkert läge” på en windows dator.
                              Det indikerar att styrningen slutat fungera.

                              Nästa steg var att studsa runt på Ford relaterade forum och söka sig fram. Det visar sig vara rätt vanligt med generatorproblem. Dock har ingen beskrivit saker som ett problem i min situation.
                              Ofta är det laddlampor som lyser eller att inte det laddar alls som är problemet.
                              Ja, som vanliga dödliga upptäcker problem med generatorer..Gjorde dock ett intressant fynd.
                              Det visade sig att någon lyckades få upp spänningen från knappt 13v till +14v genom att ta bort ärg på styrdonskontakterna på generatorn OCH i skarven mellan motorkabelstam och kabelstammen i chassit.

                              Så, jag letade upp några tekniker på Ford som fick försöka svara på alla frågor om hur laddningen styrs. I stora drag verkar det vara så att om det inte är något onormalt alls med 13.6V, utan att detta är ”standard läget då systemet mår bra”.
                              Lyckades även nysta ut att det är grå & blå kabel från generatorn som går till styrdonet, som kan vara värda att komma ihåg att ha bra kontakt med.
                              Dock menade Ford att det var totalt osannolikt att inte laddlampan skulle lysa om det var minsta problem med kontakten här, men fel på generator eller liknande.
                              Vid närmare återkoll visar det sig att ”fynd fallet” hade problem med ett väldigt urladdat batteri, vilket då gjorde att motorstyrdonet troligen poppade upp sig till ett sällsynt +14v läge för batterivård...
                              Dvs, enligt vad som borde ske om saker fungerar som ford säger. Inga revolutioner.

                              Så.... jaha. Vad ska man säga. Det är nog inte så att jag har ett ”generatorproblem” och inte heller något ”kontakt problem”,
                              utan helt enkelt en för stabil batteribank som helt enkelt inte triggar mjukvaran i styrdonet att välja en högre laddspänning.

                              Slutsatsen är väl att det är rätt skönt att inte behöva lägga ett par tusen på reparationer, före gjort grundläggande kontroll på nätet om läget..

                              Så nu, antar jag det inte är så mkt mer att göra än att gilla läget och bestämma sig för att 13.6V är det som bjuds.

                              Mvh Surk

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Det ljusa är att inget är "fel" och du slipper lägga ut massa pengar på något,
                                Meeen, då det styrs via mjukvaran, borde det ju gå att få fart på generatorn, med lite kreatift funderande, motstånd på mätsensoren, eller helt "enkelt" en om programering,
                                Det går ju få mera fart i motorn genom att fixa tändkurvor, sprutar tider, ladd tryck, mm... Borde ju gå att få mera effekt ur generatorn med då... ^^
                                Change is the only constant.




                                https://www.facebook.com/groups/massql/

                                Comment

                                Working...
                                X