Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

    Originally posted by Hassman View Post
    Glömde en sak! Har det någon inverkan på ljudet om röret går utanför lådan helt eller delvis? Samt hur mycket påverkas ljudet av att t.ex ha en 45graders böj i röret? Jag kommer inte ha plats att ha min port ut genom skidluckan så tanken var att dra den upp genom hatthyllan och då blir det eventuellt en 45 graders böj i röret.
    Det spelar ingen roll om röret går utanför lådan rent tekniskt, eftersom att röret räknas bort från lådans innervolym vid beräkningar.
    Något som kan ha inverkan dock är att ha ett rejält avstånd mellan port öppning och element.

    Böjjar och annat fungerar som en lufthastighetshöjjare - vilket i praktiken innebär ökat motstånd/tröghet, som översätts i en smula sänkt avstämning.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

      Originally posted by zrken View Post
      Det spelar ingen roll om röret går utanför lådan rent tekniskt, eftersom att röret räknas bort från lådans innervolym vid beräkningar.
      Något som kan ha inverkan dock är att ha ett rejält avstånd mellan port öppning och element.

      Böjjar och annat fungerar som en lufthastighetshöjjare - vilket i praktiken innebär ökat motstånd/tröghet, som översätts i en smula sänkt avstämning.
      Kanon! Avståndet mellan portöppning och element borde inte bli ett problem då jag kommer ha porten monterad i bakväggen på lådan om allt går som jag vill.

      Och för att höja avstämningen på en låda så förlänger man porten om jag inte minns fel?
      www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

      Comment


      • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

        Tvärt om, längre port = lägre avstämning

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

          Jag kom att tänka på att det blev en enorm skillnad på ljudkvalitén när jag bytte aux kabel, nu har jag kört med bluetooth i evigheter.

          Provade då att dra in på Dc++ och ladda ner ett gäng låtar i hög kvalitet och brände ut på en mp3 skiva.

          Herrejösses!! Jag MÅSTE sluta använda Spotify i bilen...

          Min tanke nu, går det att ha en mindre extern hårddisk inkopplad till stereon? Jag är en riktig allätare i musik och vill ha sjukt mycket valmöjligheter och ett litet usb minne räcker inte långt för mig då.

          Men runt 20-40gb hårddisk? Hur gör jag med strömförsörjning då?


          Originally posted by zrken View Post
          Tvärt om, längre port = lägre avstämning
          Tackar tackar
          www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

          Comment


          • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

            Låter som om du har lite trötta inställningar på spotifyn.
            Det går att lira absolut oklanderligt med högsta inställningarna

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

              Originally posted by zrken View Post
              Låter som om du har lite trötta inställningar på spotifyn.
              Det går att lira absolut oklanderligt med högsta inställningarna
              Högsta inställningarna på både stream och offline listorna har jag, dock kör jag över bluetooth.

              Kanske borde prova aux kabeln istället
              www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

              Comment


              • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                Gör det. Det är redigt stor variation på hur bra blåtand låter.
                Jag provade ne liten budget dongle - där det kändes som om man tappade en smula från 45hz å neråt.
                I övrigt var det plain sailing...

                ex mosoconi's lösning verkar ju ingen säga ett knyst negativt om när det kommer till blåtand, så det fungerar väl där, eller så har folk helt enkelt confat för att det skall låta okay

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                  Jag har inte märkt någon större skillnad på bluetooth och aux varken på bt92an eller 178an jag har nu, bara de att jag tappar nivå som satan med 3.5mm ut ur telefonen.
                  Sponsor:
                  Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                  Tudor Batteries - www.tudor.se
                  Sonax Bilvård - www.sonax.se

                  Comment


                  • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                    Jag ska göra en jämförelse mellan CD, AUX och BT imorgon på http://www.youtube.com/watch?v=k0BWlvnBmIE för den låten låter något förbannat bra med CD just nu i bilen.

                    Jag har inte hört några SQ bilar förut, min bil är faktiskt den jag hört spelat bäst (oerfaren) men jag är ärligt talat riktigt nöjd med hur det låter just nu. Även fast jag vet att detta är rena skiten mot vad som komma kan!

                    Återstår att höra skillnaden mellan dessa, jag har hört skillnaden när polarna med Samsung telefoner kopplat upp sig på BT och spelat musik. Det har låtit som en påse skit faktiskt och volymskillnaden har varit enorm!

                    Bytte förresten tillbaka till mina äldre hörapparater och skillnaden är som dag och natt, måste tweaka inställningarna på dom nya ytterliggare eller få tag på programvaran och tillbehöret och ställa in dom själv.

                    För övrigt, skulle någon med lite bättre ljud kunna försöka förklara den "bastomma" kicken som hoppar igång vid 00:57? Den låter OTROLIGT tom och ihålig i min bil, är det midbas?
                    Last edited by Hassman; January 23, 2014, 22:01.
                    www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                    Comment


                    • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                      BT streamingen till Mosconi 6to8 har jag inget negativt att säga om, låter bra mycke trevligare än ljudet jag får ur 3,5mm uttaget i min telefon iaf (Nokia Lumia 925) och funkar finfint även med flac!

                      Hassman: Lyssnade på den där Katy Perry låten nu vid datorn å ja, det där ljudet lät väldigt "ihåligt", håller med dig där.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                        Originally posted by ChriZtoffer View Post
                        BT streamingen till Mosconi 6to8 har jag inget negativt att säga om, låter bra mycke trevligare än ljudet jag får ur 3,5mm uttaget i min telefon iaf (Nokia Lumia 925) och funkar finfint även med flac!

                        Hassman: Lyssnade på den där Katy Perry låten nu vid datorn å ja, det där ljudet lät väldigt "ihåligt", håller med dig där.
                        Då va det alltså inte bara i mina öron det ljudet lät väldigt ihåligt :P
                        www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                        Comment


                        • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                          Snyggt! ser bra ut

                          Comment


                          • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                            Längesen jag gjorde en update nu, det har inte hänt överdrivet mycket. Jag har slappat och inte riktigt känt suget efter att faktiskt ta tag i billjudet.

                            Men nu har det kommit igång lite smått, men det skyndar långsamt just för att jag har inte bråttom.

                            Åkte som tidigare sagt och köpte mig dörrsidor till bilen, dessa strippades ner så att det kunde börja spånas på hur dessa skulle byggas om.

                            Att få bort skinnet va inte det lättaste, stod med värmepicka och huggmejsel och skrapade bort skiten. Nästa dörrsida så tar jag en från bilen som är av tyg istället!






                            När detta var borta va det lite lättare att börja spåna ideér om hur jag skulle bygga. Första tanken var att ha en träskiva över högtalarhålet och även över kartfacket. Men det kändes som att det skulle bli rätt tomt i dörren utan kartfacket så det fick bli kvar.







                            Anledningen att det är en glipa mellan baffeln samt dörrsidan är för att resterande skulle läggas igen med spackel och då göra det helt plant.

                            En dubbelbaffel blir det också för att göra det så tätt som möjligt framåt!





                            Det las även ett par lager glasfiber matta på baksida samt framsida för att göra det lite extra stabilt monterat. Litar inte riktigt på hobby limmet jag använde. (Hade förlagt limstavarna någon annanstans som jag inte mindes vart.)

                            Sedan las det på en del zinkspackel samt finspackel Finspacklet har jag inte börjat att slipa ner ännu. Får se ifall jag orkar ta tag i det i helgen.






                            Tanken är att det ska på en till baffel i dörrens plåt som högtalaren kommer monteras i, försänkt lite grann för att göra det HELT tätt mellan dörrens baffel och baffeln i dörrsidan.


                            Nu har jag en fundering angående baslådan jag ska ha sen, jag ska alltså ha 2st DLS RW6 spelandes genom skidluckan. Men jag tror inte att dom får plats i skidluckans öppning. Min tanke då är att ha en bandpasslåda och porten spelandes in genom skidluckan.

                            Nu rekommenderas det 2st 3" portar på 25cm för bandpasslådan. Går det att använda sig av en slotport istället som gärna sitter 5-10cm utanför själva baslådan?

                            Tanken är isåfall att denna ska glida in i skidluckan och sedan tätas runtom. Tror det kan bli riktigt tätt bakåt då.

                            Här har ni beskrivningen av bandpasslådan som är rekommenderat för basarna.

                            http://dls.se/files/189/1/Manual_RW6_swe.pdf
                            www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                            Comment


                            • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                              Ja, varför skulle du inte kunna använda en Slot port istället.
                              Bara längden och den totala kvadrat ytan blir densamma som dom två 3" portarana, den inre ytan alltså.
                              -När smaker en blues som bäst?
                              -Hvaergang!

                              Keep The Devils music alive.

                              Alcohol does not make you FAT-it makes you LEAN........against tables, chairs, floors, walls and ugly people.

                              Comment


                              • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                                Originally posted by mr.scorpion View Post
                                Ja, varför skulle du inte kunna använda en Slot port istället.
                                Bara längden och den totala kvadrat ytan blir densamma som dom två 3" portarana, den inre ytan alltså.
                                Vet du någon sida där man kan räkna lite på sånt?


                                Kastade ihop en extremt oseriös baslåda till exet då hennes ljud har blivit stulet 2 ggr nu sen i somras.

                                Den är byggd av en bordsskiva jag hade ståendes, så den är inte seriös. Byggdes mest för att vara snäll mot henne och för att bli av med skit utan att behöva åka och slänga det.


                                Måtten blev (BxHxD) 50x25x20 (Yttermått 16mm material) och fick sig en 17cm 3" port. Hittade lådbeskrivningen på drkrupp tror jag det var, tog bara första bästa istort sett. Den spelar på "hyfsat" när den står i baksätet iallafall. Duger nog utmärkt till henne åtminstone

                                Landar på runt 15l när jag har räknat bort port och basens volym tippar jag på.

                                Skulle någon kunna beräkna vilken avstämning det blev på den här lådan? Jag kan nada om sånt där.







                                P.S Jag vet att det heter Baslåda, jag skrev BassLåda avsiktligt enbart för att jävlas med henne.
                                www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                                Comment

                                Working...
                                X