Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

    Originally posted by zrken View Post
    Har själv funderat på motsvarande monteringsteknik tidigare i 'generellt problemlösningssyfte', men gösses meck.
    Nästa snarlika grej kan bli med vinkelprofiler och eller gängstång
    Alla sätt är bra utom dom dåliga :P Men en ny metod för att få slutstegen att sitta där men fortfarande kunna monteras ner inifrån kommer behövas när det väl ska till och klä skivorna.

    Går ju inte ha skruvarna synandes såhär xD Gångjärn och någon bra låsmekanism eller något liknande.

    Tur är väl att jag har tid att fundera ut lösningar och förbättringar tills att det är arbetstemperaturer utomhus
    www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

    Comment


    • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

      Originally posted by zrken View Post
      Har själv funderat på motsvarande monteringsteknik tidigare i 'generellt problemlösningssyfte', men gösses meck.
      Nästa snarlika grej kan bli med vinkelprofiler och eller gängstång
      http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monter...niserat-19367/

      Det här har man ju sett är populärt
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

        Originally posted by ppk View Post
        http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monter...niserat-19367/

        Det här har man ju sett är populärt
        Jag skulle faktiskt ha köpt sån, men det glömde jag såklart.. Så fästena mellan mittskivan och sidocoversen är gjorda med vinkeljärn. Det blev en del bankande för att få dom att passa in -.-
        www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

        Comment


        • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

          Ser hellre din nuvarande lösning ALLA DAGAR I VECKAN än ett slags med de där sladdriga banden.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

            Originally posted by zrken View Post
            Ser hellre din nuvarande lösning ALLA DAGAR I VECKAN än ett slags med de där sladdriga banden.
            Stabilare är det ja, men det va ett rent helvete. Vet inte riktigt hur många gånger jag sprang fram och tillbaka till bilen med dessa vinkeljärn, 3st på vardera sida.

            För övrigt va jag iväg till en kompis med min gamla baslåda som han skulle köpa. Slängde i den i en annan portad låda han hade som var mindre, när vi väl var klara såg jag något som fångade mitt intresse ganska snabbt.

            Ett par DLS 5605 / 5705 5.5" midbasar! Dessa kommer att passa perfekt i min bil, då har jag alltså 3st DLS RW6 att ha som bas, passade perfekt också att mitt DLS CA12 går ner i 1Ohm då

            Frågan är nu, är det någon som har någon information om dessa? Jag verkar inte kunna hitta något alls om dom.








            Dom kommer behöva lite kärlek för att bli tipp topp, men det är det värt. Ena anslutningen för kablarna hade han råkat haft sönder. Det går dock att smältlimma tillbaka och membranen har börjat att lossna på 1 ställe på båda högtalarna.

            Det som gjorde det ännu bättre är att han sa att han ska ha 2 till ligga någonstans som han skulle leta reda på! (Jag som INTE skulle göra något mer med bilen förens i vår...)

            Ser redan nu framför mig hur jag sitter i förrådet och plastar fast bafflar för dessa på dörrsidorna (A)

            Edit: Fick lite information om DLS 5705 som dom tydligen heter, dom såldes för 20 år sedan och var optimerade för dörrmontage så det återstår att se hur dom spelar för att se ifall dom är värda att ha kvar. Vore kul om dom spelade på hyfsat bra ändå
            Last edited by Hassman; January 9, 2014, 22:58.
            www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

            Comment


            • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

              Riktigt kul att dessa faktiskt är exakt 20 år gamla! Jag ser fram emot att få igång dom och se vad dom presterar

              "Hej Emil,
              Det var gamla grejor, de såldes 1994 som en kitsats med en diskant som hette DLS 5600 alternativt 5500 ihop med ett enkelt delningsfilter till diskanten,
              Effekttålighet 80 Watt.
              Detta är vad jag kunnat få fram om dessa gamla grejor.

              Hälsningar

              Gunnar / DLS"
              www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

              Comment


              • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                Är det någon som vet när en Kenwood bt92sd distar i volymen? Tänkt att ge mig på att ställa om hela ljudsystemet en gång för alla
                www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                Comment


                • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                  Originally posted by Hassman View Post
                  Är det någon som vet när en Kenwood bt92sd distar i volymen? Tänkt att ge mig på att ställa om hela ljudsystemet en gång för alla
                  Jag har inte någon vetenskaplig bakgrund för ett uttalande, men vad jag har märkt efter ett par år med enheten, och vad jag har hört av andra så är den inte så trevlig över 28 på volymskalan.
                  Sponsor:
                  Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                  Tudor Batteries - www.tudor.se
                  Sonax Bilvård - www.sonax.se

                  Comment


                  • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                    Originally posted by ppk View Post
                    Jag har inte någon vetenskaplig bakgrund för ett uttalande, men vad jag har märkt efter ett par år med enheten, och vad jag har hört av andra så är den inte så trevlig över 28 på volymskalan.
                    Kanon, då har jag iaf en riktlinje att gå utefter
                    www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                    Comment


                    • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                      Originally posted by ppk View Post
                      Jag har inte någon vetenskaplig bakgrund för ett uttalande, men vad jag har märkt efter ett par år med enheten, och vad jag har hört av andra så är den inte så trevlig över 28 på volymskalan.
                      Håller med om detta, över 28 på volym börjar det låta ansträngt i min BT92SD.

                      /Micke

                      Comment


                      • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                        Samma här, runt 28-29 börjar den låta skunk

                        Comment


                        • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                          Ett tips är att kolla när maskinen börjar dista med antingen en SMD DD-1 eller Oscilloskop...

                          Har kollat flertalet maskiner där man inte hör dist men maskinen distar rejält... och då i DD1
                          BilstereoPiraten
                          CDT Fantast

                          Comment


                          • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                            Förresten, spelar systemet ännu? eller vda har du kvar ?

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                              Oscilloskop har jag varit lite inne på att införskaffa faktiskt. Det får dock vänta fram tills våren.

                              Originally posted by zrken View Post
                              Förresten, spelar systemet ännu? eller vda har du kvar ?
                              Det spelar riktigt dåligt faktiskt, nu har jag finlirat inställningarna på mina nya hörapparater och jag hör saker jag aldrig tidigare hört förut. T.ex mitt kylskåp som låter... (Vänjer mig fortfarande vid nya ljudet i dom också dock)

                              Men inga av grejerna har hoppat in i bilen ännu heller så det är istort sett original grejer förutom en baslåda då.

                              Tanken nu är att än en gång och för sista gången ge mig på att plasta. Dock inga konstiga former osv. Helt enkelt för att få in dubbla 5.5" i dörrarna, så det får ta sin tid den här gången för nu ska det göras SERIÖST.

                              Det som är kvar att göras:

                              Plasta in dubbelbaffel i dörrarna fram för DLS 5705
                              Bygga portad låda till 2st DLS RW6 i skidluckan (måste bort med armstödet och byggas om för det finns ingen skidlucka ännu)
                              Bygga om frontsubben till 9L och portad

                              Åker iväg i helgen och plockar på mig dörrsidor till bilen.

                              Annars är det bara invänta mildare väder för att kunna fortsätta bygget, men dött är det iallafall inte

                              Det som är kvar att göras:
                              Last edited by Hassman; January 21, 2014, 18:22.
                              www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                              Comment


                              • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                                Fått tag på en del rör på jobbet som kommer att komma till användning till projektet

                                Drygt 3.15" rör som jag tänkt använda till kommande baslådan och prova olika längder och avstämningar, dessutom eventuellt prova att göra någon liknande lösning som 745:an i projekt här gjorde med sina bredbandare, lite tveksam dock om dessa rör blir aningen för stora för att göra något liknande sånt.

                                Om någon skulle vilja ha rör så är det bara hojta till, dom är gratis och jag kan skicka dom mot fraktkostnaden Det finns nya rör varje dag så behöver ni många är det inga problem.

                                Måtten på dom är:

                                Långa rör: 913mm/80mm
                                Korta rör: 685mm/80mm

                                Det är innermåtten, plus minus några millimeter då jag bara hade tumstock att mäta med här hemma.




                                Glömde en sak! Har det någon inverkan på ljudet om röret går utanför lådan helt eller delvis? Samt hur mycket påverkas ljudet av att t.ex ha en 45graders böj i röret? Jag kommer inte ha plats att ha min port ut genom skidluckan så tanken var att dra den upp genom hatthyllan och då blir det eventuellt en 45 graders böj i röret.
                                Last edited by Hassman; January 22, 2014, 16:13.
                                www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                                Comment

                                Working...
                                X