Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

    Oj, nu va det ett tag sen det kom någon uppdatering här! Har varit och jobbat i Norge i 2 månader så jag har inte haft tillfälle att hålla på med ljudet.

    Men nu är jag tillbaka i Sverige igen så då kör vi på

    Började igår med A-stolparna och skulle plasta lite, ja. Det såg bra ut först, tills jag provmonterade och då passade det inte alls

    Så lite bilder på hur dom såg ut, dock inga på färdiga resultatet för det glömde jag av i ilskan.










    La märke till vilken skillnad det blev att använda t-shirt istället för fleece. Styrkan blev mindre, men efterarbetet blev otroligt mycket mindre.


    Dessa skrotades ju snabbt, och jag började bygga på högtalarskydden på instrumentbrädan istället, så lite bilder på det.







    Dessa plastades som vanligt med polyester, men sedan efteråt var tanken att dom bara skulle målas och inte bry sig allt för mycket om groparna osv.

    Men då kom jag på att jag provar göra en blandning av polyester, finspackel, glasfiberspackel och härdarna.



    Detta va nog det bästa jag gjort! Aldrig varit med om att det gått så lätt att "spackla" när man kan pensla på det Jag är som tidigare sagt URUSEL på att spackla, men det här va helt galet lätt! Dock hade jag aningen för mycket polyester i för det va lite hårt och slipa.

    Men resultatet va hur bra som helst, slipade fleecefilten med 80 papper lite grovt, lämnade mycket gropar kvar. La sen på den här smörjan, slipade rätt lätt med 80 papper och avslutade med 180 papper och skillnaden va som dag och natt









    Slutresultatet blev riktigt bra faktiskt, det va mycket slipande i kanterna eftersom att jag använde fleecefilt som då är lite tjockare. Men till slut fick jag ordning på det

    Ljudmässigt blev det en redig skillnad mot att ha dom nere i brädan (sitter låååångt ner i brädan originalt).

    Lite tråkigt att inte kunna tidskompa det här, tror det hade låtit ruskigt bra! Hade inbrott i bilen medans jag var i Norge så stereon fick dom med sig, men inget annat.




    www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

    Comment


    • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

      Börjar se riktigt bra ut!
      Fd tävlande med min Citroën C5.

      Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

      sigpic

      Samarbetspartners:
      Ljudbyggaren

      Comment


      • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

        Originally posted by Expoze View Post
        Börjar se riktigt bra ut!
        Tackar Dock lite missnöjd med höjden, tycker dom sticker ut för mycket så det lutar åt att införskaffa ett par till lite längre fram och använda 12mm mdf istället för 16mm spån som användes nu. Samt försänka dom.
        www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

        Comment


        • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

          Böt bil här i veckan, bygget tar dock tvärslut nu på obestämd tid tills jag har utrymme att förvara bilen tryggt efter ytterligare påhälsning 2 dagar efter den införskaffades.
          www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

          Comment


          • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

            Vill du ha ett fint lätt spackel som är lätt att jobba med och går att pensla, blandar du Polyester + härdare + microbalonger.

            Microbalonger hittar du i båttillbehörsbutiker.

            Med vänlig hälsning, Z

            Comment


            • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

              Originally posted by zovix View Post
              Vill du ha ett fint lätt spackel som är lätt att jobba med och går att pensla, blandar du Polyester + härdare + microbalonger.

              Microbalonger hittar du i båttillbehörsbutiker.

              Med vänlig hälsning, Z
              och på biltema!

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                Projekt Micra.

                Jag flyttade för en månad sen, fick då 13mil t/r till och från jobbet så 740:n fick säljas och en bensinsnål bil inhandlades.

                Har börjat lite smått med skuffen så jag fortfarande har utrymmet kvar för annat också. Fick "färdigt" lådan idag då lånelådan skulle återlämnas och jag kände inte för att spendera 13mil om dagen i en bil med ett framsystem som har fartränder.

                Så en överbliven hatthyllehögtalare från en Volvo S80 får husera i lådan tills att jag varit och köpt min JBL GTO804 (om jag inte hittar något annat roligt).

                Lite blandade bilder på bygget och bilen i övrigt.

                Lådan är på ganska exakt 16L, ska byggas en ram runt port och bas för att få ut någon liter volym till.















                P,S

                Är det någon som vet om ett framsystem med hyfsad midbas med ett monteringsdjup på MAX 60mm för prislappen 1500-2000kr, nytt som begagnat.
                Last edited by Hassman; July 15, 2014, 10:41.
                www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                Comment


                • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                  Första porten är provad till basen, en 26.5cm lång 3" port. Hamnade på 59hz med den porten.

                  Ska kapa upp ett par till och prova olika avstämningar i helgen.

                  Det spelar på helt okej för en 50krs högtalare dock. Bättre tryck än vad jag hade förväntat mig.

                  För att komma ner i 45hz behöver jag en 49cm lång port. Lådan är 16cm djup så jag får pilla med att göra den i 45grader i lådan för att få plats.

                  Last edited by Hassman; July 21, 2014, 21:40.
                  www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                  Comment


                  • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                    Fixat lite avstämningsrör jag kan prova lite med sen för att se vad som passar mig och min musik/bil


                    Va tvungen att ha en 40hz också såklart xD

                    Last edited by Hassman; July 21, 2014, 21:41.
                    www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                    Comment


                    • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                      Skickade iväg min 80PRS igår så jag kan återgå till BT92 istället, så den inhandlas kanske i helgen och även lite dämpmatta för dörrarna fram.

                      För tillfället kör jag med en äldre Pioneer DEH-1500R som faktiskt låter rätt bra för att vara så gammal.

                      Jag mätte lådans volym med soppåse och vatten för att se hur mycket den faktiskt rymde, 21Liter +/- någon halvliter, så den blir ganska perfekt till en JBL GTO804 som vill ha 18Liter.



                      Porten till lådan blev 29cm lång och har en innerdiam på 75mm så jag räknade ut att jag får en avstämning på ~50hz.










                      Till golvet baktill användes biltemas mörkgråa matta och deras kontaktlim, första gången jag använde kontaktlim till detta och det va INTE lätt att pensla på det på en matta vill jag lova... Men slutresultatet blev jag nöjd med, har lite småsaker kvar som strumpa på kablar och skydd för porten.

                      Slutsteget vet jag inte heller riktigt vart det ska monteras ännu. Vill inte ha det synligt/i vägen som det är nu.





                      www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                      Comment


                      • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                        Börjat byggt på något slags skydd över slutsteget då jag inte vill att det ska synas eller att olyckor på det kan hända när saker lastas in i bilen.

                        Vet dock inte hur jag ska fortsätta, en trälåda mitt i allt va inte hur jag hade föreställt mig detta i huvudet. Men vi får se, jag spanar efter lite inspiration för tillfället.

                        Ingen som har några bra tips? Det finns inte utrymme för att montera steget under eller nersänkt i golvet då det för tillfället sitter monterat ovanpå basens låda.

                        Lite bilder iallafall på vad jag har åstadkommit än så länge.











                        Att "lådan" över slutsteget inte går hela vägen ut mot hjulhusen är ifall jag behöver ventilation för slutsteget, då kan jag montera fläktar på vardera sida som inte syns.
                        www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                        Comment


                        • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                          Höja hela golvet?

                          Comment


                          • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                            Originally posted by Peppe_e View Post
                            Höja hela golvet?
                            Det är tyvärr redan maxat, höjt 7cm och höjer jag det ytterliggare så hamnar golvkanten upp över skuffkanten vilket skulle se riktigt illa ut :/

                            Slutsteget är 6.4cm högt och lite spelrum bör det väl finnas.

                            Haft en liten tanke på att eventuellt försöka göra en cover på ryggstödet med gångjärn som blir i samma höjd som golvet när dom fälls.

                            Spånar dock fortfarande på om jag vill och klarar av att göra det så, eller om jag försöker med detta.

                            Just nu står det tvärstill på idéer och lösningar.
                            www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                            Comment


                            • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                              Nya tider och ny bil. Den här gången en Passat TDI 3B.

                              Tog över en baslåda ifrån en bekant som byggt med Volvo V40 original basar, den var billig och storleken föll mig i smaken

                              Jag hoppade över att ge er bilder på spacklande av skruvhål och hoppar direkt till kabelarbetet och det färdiga resultatet med lådan

                              Valborgsmys



                              Kablarna fixade med kontakter.




                              Här har alla fått sina kontakter monterade, resterande fick monteras vid lådan. Jag smältlimmade även fast kablarna just för att det kändes bättre än att ha dom dinglandes.






                              Lådan rollad 2 lager och sedan våtslipad ner från 240-1200 och därefter rollad ytterliggare 2 lager med skumgummiroller.




                              Började med att ta bort mattan som låg över, och även vänstra delen då jag allra helst hade velat höja upp golvet några cm och slippa ha slutsteget över reservhjulsbaljan. Detta blev snabbt overklighet så det åkte tillbaka snabbt igen. Kapade därefter upp golvskivan så jag kunde se vad jag hade att arbeta med.







                              Jag märkte dock när jag la dit den att jag fick alldeles för stora glipor på sidorna, vilket jag inte kunde leva med! Vänstra var värst, men den högra var "okej" i mitt egna tycke.







                              Limmades och skruvades fast för att hållas på plats till limmet torkat, numera ser det bättre ut och, bara lite spackel kvar så







                              Även kanten mot skuffluckan kändes väldigt vass och kantig, så jag drog fram pennan och markerade ungefär hälften av mdfens tjocklek och gick på med en fil för att fila ner och slipa ner det med 120 papper.






                              Golvskivan är också delad 10cm ifrån vart baslådan kommer att stå just för att det ska gå att fälla upp golvet och komma åt reservhjulet, men jag måste byta ut det mot ett av modell mindre (80km/h däck) för att steget skall få plats.




                              www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                              Comment


                              • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                                Lite mer småpyssel hann jag med idag också.

                                Började med att klä undersidan av baslådan med matta just för att golvet i bilen skulle målas i samma färg, skyddar lite mer så. Jag kommer dock klä sidorna och översidan av lådan också tror jag. Blir lite för mycket blått annars.








                                Tog sedan in golvets skivor och spacklade kanten som jag fick lappa ihop lite.




                                Medans spacklet torkade passade jag på att åka iväg och köpa mig en Pioneer DEH-P8600MP.




                                Och sist men inte minst så ligger nu golvet med 1:a lagret färg på sig och ska få torka sig över natten

                                www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                                Comment

                                Working...
                                X