Announcement

Collapse
No announcement yet.

V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

    Tips är att sätta fläktarna på ngn skumplast eller ngt. Att skruva/docka dem direkt mot trä är döden för resonansfortplantning
    (Prova att hålla fläkten i näven, och sedan att trycka fast den mot en bordsskiva/låda med något hårt verktyg)

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #92
      Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

      Ah, tack för tipset! Är det någon som vet hur man bör behandla MDF'en bäst/enklast mot fukt? Är det polyester?

      Comment


      • #93
        Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

        Originally posted by Namenlos View Post
        Ah, tack för tipset! Är det någon som vet hur man bör behandla MDF'en bäst/enklast mot fukt? Är det polyester?
        Polyester ger överlägset stabilast intryck när det kommer till fuktsäkring. Helt klart.
        Jag har målat med allt mellan sprayfärger som ger en "glansig yta", till vanlig korrosionsgrund, klarlack, husfasadfärg, men inget kommer inärheten av vad polyestern gör.

        Skulle jag ivlja ha en panel som verkligen ska tåla sin tid i bilen - då är det polyester som gäller.
        I mitt läge - bafflar i dörrar. Resten har tenderat att bytas ut oftare än MDFn har hunnit murkna ^^
        JAg har helt enkelt slutat att behandla stegrack och liknande. Man kanske kan dra en funderarensvarv på det när det blir dags igen.
        Last edited by zrken; January 19, 2015, 09:17.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #94
          Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

          Originally posted by zrken View Post
          Polyester ger överlägset stabilast intryck när det kommer till fuktsäkring. Helt klart.
          Jag har målat med allt mellan sprayfärger som ger en "glansig yta", till vanlig korrosionsgrund, klarlack, husfasadfärg, men inget kommer inärheten av vad polyestern gör.

          Skulle jag ivlja ha en panel som verkligen ska tåla sin tid i bilen - då är det polyester som gäller.
          I mitt läge - bafflar i dörrar. Resten har tenderat att bytas ut oftare än MDFn har hunnit murkna ^^
          JAg har helt enkelt slutat att behandla stegrack och liknande. Man kanske kan dra en funderarensvarv på det när det blir dags igen.
          Okej! Ja det kommer förmodligen att bli utbytt här med innan MDF'en blir dålig men planen är att behålla det ett bra tag Det hade känts bra att behandla allt trä den här gången och inte få med sig så mycket MDF damm som gärna fastnar ordentligt i obehandlat.

          Här kommer dagens update!



          En bild på hur det ser ut i snickeriet där jag pysslar. Vägg-i-vägg har jag också möjlighet att köra in bilen i kallgarage och kunna greja med tak över huvudet och ström iaf, även om det i mellanåt är svinkallt



          Igår var jag förbi Kjell & company för att kolla på deras RCA-vinklar och se om dom passade mina DA-100 steg eftersom honorna sitter väldigt långt in jämfört med de andra stegen. (Se nästa bild för att förstå bättre). Dom hade en som kändes vettig så jag skulle återvända idag för att köpa 8st totalt, men när jag väl kom till snickeriet och skulle mäta ut hål för borrning osv. så passade inte dessa kontakter. Lite fundersam återvände jag för att fråga hur det kunde vara två olika på samma art.nr men då visade det sig att leverantören inte skiljer på den långa och korta utan detta är "samma" produkt. Givetvis hade de inte tillräckligt med långa hemma så jag får återvända senare i veckan när dom fått hem 2st som fattades.



          Här är alla hålen borrade för rca-kablarna som ska gå upp där. Detta tog ca 3 timmar att mäta och borra upp 8 st hål, helt otroligt. Jag hade inget så stort borr (14mm) så jag fick använda ett mindre och "töja" ut hålen tills kablarna gick igenom. Jag hade förväntat mig att hinna mer idag men det är uppenbart att man är kraftigt tidsoptimistisk.

          Detta var allt för idag!

          Comment


          • #95
            Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

            woosha!

            Lova att du sätter ihop ett blindtest med De här RCA-vinklarna i/ur.
            Det kan bli spännande!

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #96
              Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

              Självklart blir det ett a/b test

              Efter att äntligen ha fått tillbaka bilen från verkstaden så kan man fortsätta med projektet! För att göra en lång historia kort så lämnades den in hos Volvo efter att det började lukta bränt i motorrummet. Från att dom först dömt ut kopplingen så kom dom sedan fram till att ac kompressorn skurit, som sedan tog 1,5 vecka att laga. Det gick åt mer energi åt att vara arg än det hade gjort att laga det själv.. Men nu är det fixat i alla fall


              Ebay fynd! Den V änstra använde jag innan men ville hellre kunna dra fast kablarna i skor så köpte sedan två av den högra modellen från knukonceptz. Tror den blir bättre


              I år blir det ett till deka batteri, totalt 2st, så gjorde en ram till den då den står stabilt i baljan så borde det räcka mer ett spännband över.


              Här är nån typ av ram som ska hålla fläktarna på plats sedan.


              Jag provade att fräsa ut hålen där kablarna dras upp, till en början var det rätt bökigt men sen kom man in i det rätt så bra. Det blev betydligt bättre än att frihanda med sticksågen i alla fall sen gjorde jag även extra hål för rca kablarna ifall jag hellre vill köra utan vinklarna (vilket det lutar åt).



              Och på kvällarna framför tvn så har jag sleevat en del kablar. Fick bli överblivna julettiketter så länge

              Detta var allt hittills. Slutstegsracket ska egentligen bara behandlas nu innan det kan kläs, det kommer kännas skönt nät det är klart sen ska alla kablar dras igen och allt ska kopplas in. När detta är gjort är det dags att få in baslådan i handskfacket igen vilket jag inte ser fram emot. Har en ny bas för lådan till i år som ska bli kul att prova, helix p8 får se om den är bättre än kicker s8d från 90-talet som satt där förra säsongen.

              Comment


              • #97
                Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                Stiligt! Det här går jag igång på.
                Mini Cooper goes Pioneer
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                Volvo V50
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                Sponsorer som håller mig flytande:
                Pioneer, Stinger

                Comment


                • #98
                  Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                  Originally posted by Landén View Post
                  Stiligt! Det här går jag igång på.
                  Tackar!

                  Comment


                  • #99
                    Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                    Fan, trodde d var min handstil på lapparna först
                    Ser ut typ sådär (plus vittejp + märkpenna körde jag på ett par oxå) i bääästa läget på nåågra

                    Well done.

                    Funderingar: Din fläktmount. varför vill du inte skruva fläktarna? Annars kan man borra hål i närliggande material och smacka fast dem med buntband/häftklammer kombon.

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                      Originally posted by zrken View Post
                      Fan, trodde d var min handstil på lapparna först
                      Ser ut typ sådär (plus vittejp + märkpenna körde jag på ett par oxå) i bääästa läget på nåågra

                      Well done.

                      Funderingar: Din fläktmount. varför vill du inte skruva fläktarna? Annars kan man borra hål i närliggande material och smacka fast dem med buntband/häftklammer kombon.
                      Haha, sedär ja har kikat på såna där buntband med skylt, men det får vänta.

                      Jag hade ingen riktigt bra plan på monteringen efter att jag gjorde för stort "hål" till fläktarna så dom knappt nådde ut i kanterna och bara kunde skruvas i nederkant. Sen har mdf'en hittills bara spruckit så fort jag ens tänkt tanken att dra i en skruv eftersom att jag valt att använda 12mm skivor (pga vikten). Buntbanden får vara plan B

                      Fläktarna ska sättas med dubbelhäftande tejp som ska ta bort vibrationerna och sen ha träramen fastlimmad bakom som pressar fast fläktarna. Ryckte idén kändes lite flashig och det var medans bilen stod på verkstad så kunde inte pyssla med så mycket annat får se om detta kan funka!
                      Last edited by Namenlos; February 9, 2015, 22:00.

                      Comment


                      • Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                        Ja då har ännu en helg passetat! Spenderade bara söndagen i verkstaden men fick gjort det jag hade planerat


                        Här är en skitdålig bild på de nya terminalerna till frambatteriet från stinger, där jag pressat skor till alla kablar och dragit fast på terminalen. Perfekt skorna kommer från swedol, billiga och riktigt bra.


                        Monterade och klara.




                        I veckan plastade jag slutstegsbordet så nu kunde jag äntligen klä det så det är så gott som färdigt har inte listat ut hur det ska fästas i bagagen men det ger sig.

                        Comment


                        • Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                          snyggt! Det tar sig.. Jag gillar bygeln runt fläktarna. Dämpar den vibrationsljud bra?
                          Mini Cooper goes Pioneer
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                          Volvo V50
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                          Sponsorer som håller mig flytande:
                          Pioneer, Stinger

                          Comment


                          • Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                            Originally posted by Landén View Post
                            snyggt! Det tar sig.. Jag gillar bygeln runt fläktarna. Dämpar den vibrationsljud bra?
                            Tackar! Näe, snarare tvärtom tror jag. Känns som att det leder vibrationer in i bordet men för att minimera det ska jag prova lite småtjock dämpade dubbelhäftande tejp mellan bygeln och bordet och även mellan fläktarna och bordet så får jag prova hur det blir. I värsta fall får jag skrota byglarna helt men det ger ett intryck av att fläktarna är ordentligt monterade tycker jag.

                            Comment


                            • Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                              Kan säga att fläktar bör vara gummiupphängda och ha så fritt flöde som möjligt för att de skall vara så tysta som möjligt.
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment


                              • Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                                Originally posted by Lonefox View Post
                                Kan säga att fläktar bör vara gummiupphängda och ha så fritt flöde som möjligt för att de skall vara så tysta som möjligt.
                                Ajaj.. Jag försöker intala mig själv att det inte är hela världen om dom väsnas lite men det är ju ett otroligt störande ljud. Nån som kan visa lite bilder på exemplariskt monterade fläktar för lite inspiration eller har idéer?

                                Comment

                                Working...
                                X