Announcement

Collapse
No announcement yet.

V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

    Originally posted by zrken View Post
    Har du fått någon rätsida eller kommit frammåt i steg-felsökandet?
    Nä nu har bilen stått obesiktad en månad nu så besiktningen är prio.. Efter att jag tog bort airbagen på passagerarsidan i brädan och satte dit baslådan har jag kämpat med att lyckas släcka varningslampan. Först var jag tvungen att få tag på en kabel mellan bilen och datorn för att kunna släcka varningslampor själv utan att åka till Volvo varje gång, det var inte lätt att få det att funka. När jag efter flera dagar fick igång det och nollade felkoderna så var det fel motstånd jag satt vid kontakten. Idag när jag skulle hämta ut ett paket från elfa med nya motstånd så har posten slarvat bort det.

    Så denna gången är det inte stereoanläggningen som håller mig vaken om nätterna men detta har resulterat i att jag missat flera tävlingar och träffar som hade varit kul att åka på

    Så fort bilen är laglig på vägarna så kommer jag fortsätta med att få ljudet att fungera som det är tänkt.

    Comment


    • #77
      Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

      Hallå, jag vet inte hur det är i din bil men i min Jaguar så är airbag "datorn" en helt egen modul som testar sensorerna varje gång den får ström, och nollställer felen automatiskt. så man behöver inte nollställa några felkoder.
      Jag vet inte säkert men både Volvo och Jaguar var väl ägda av ford när våra bilar byggdes, och då finns det stor chans att det sitter liknande saker i bilarna.
      om jag inte minns helt fel var det inom 2,8- 3.5 ohm på resistorn för att simulera airbag:en.

      ett litet tips:
      Jag fick ju felsöka en hel del innan jag fick rätt på mina grejor, och i alla felsökningsguider stod det att man skulle koppa loss batteriet 5 min innan man pillade på airbag grejorna så att man inte råkade utlösa något.


      Lycka till, hoppas du får rätt grejor nu.

      Comment


      • #78
        Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

        Hej igen! Dags att damma av projekttråden lite och försöka sammanfatta vad som hänt. Detta blir nog ganska rörigt!

        Baslådan i handsfacket fick jag tyvärr plocka ut och sätta tillbaka airbagen för besiktningens skull och tills jag hittat en lösning för hur jag ska lösa det långsiktligt så kommer jag vara utan sub. Inga motstånd jag köpte fungerade, sjukt komplicerat med motstånd tydligen

        Sen har jag fortsatt med felsökningen med varför det klippte sporadiskt. Problemet försvann efter att jag tog bort 2 steg, ett till diskanter och steget till basen så nu har jag bara två stycken igång. Ett till midbas och ett till diskant/mellanregister. Nu är midbas aktivt och diskant/mellanregister passivt via delningsfiltren.

        Såhär har jag kört i ett par månader under sommaren så jag åtminstonde kan vardagslyssna när jag pendlar men problemet är ändå inte löst. Jag är övertygad om att det är strömproblem på nåt sätt så innan jag tog bort de två slutstegen så köpte jag ett till batteri (totalt 2st Deka 80Ah) men det hjälpte inte. Den lösningen jag tror på nu är att kabelskorna till ström och jord är för dåligt klämda (skruvstäd på de flesta) så jag köpte en 10tons kabelpresstång från eBay för 500kr inkl. frakt för att pressa nya kablar samt polskor till batteriet fram så jag får bättre kontakt även där och idag fick jag tången Jag saknar att ha hela systemet aktivt, ljudbilden är ganska luddig nu när jag inte kan tidskompa mellanregister och diskant för sig.

        Dagens jobb blev att byta polskorna och här kommer lite bilder.

        Den nya tången, verkligen värt pengarna med tanke på vad firmor tar för att klämma


        Såhär såg strömkabeln ut under krympslangen, inte så upphetsande


        Såhär såg den nypressade skon ut. Tycker det är ganska lite gods men får hoppas det räcker.


        Tror verkligen det kommer göra en hel del när jag fått klämt alla kablar riktigt för t.ex. kabelskon till strömkabeln bak vid dist.blocket kunde jag slita av men den nypressade fick jag inte loss. Finns nog fler som sitter dåligt!
        Om detta är lösningen så kan jag äntligen gå vidare då jag har massa idéer jag vill genomföra i vinter till nästa säsong

        Känns kul att att ha fått energi att börja greja med projektet igen istället för att bara följa alla andras

        Comment


        • #79
          Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

          Det är lite pyssel att få klockerscrimps med de dära.
          För egen del börjar jag en backstorlek över, och sedan klämmer ett varv, sedan går ner på rätt backstorlek. Då slipper man öron och man kan få sig en stabilt rund/8kantig krymp.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #80
            Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

            Okej! Funderade lite på det också men ska helt klart prova det

            Comment


            • #81
              Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

              Efter en hel del planering fick jag äntligen fart på vinterns ombyggnation i bagaget och igår rev jag lite motvilligt ur allt jag kämpade så med förra vintern största nackdelen är att jag inte får plats med extra batteri och jag har två "våningar" med steg så de understa tar ca 30min att komma åt om man vill skruva på dom eller dammsuga. Denna gången är planen att höja golvet och ha alla steg precis under golvet och sedan extra batteri och DSP underst, detta blir förhoppningsvis bättre!


              Det kändes lite drygt när man trots allt hade ett fungerande ljudsystem i bilen, det kommer nog ta ett tag tills dess igen



              Här ser man träklossarna som jag la under alla fästpunkter och därmed får översta golvet att ligga lite högre. Det blir ca 1cm mellan golvet och stegen så det måste bli en del fläktar som håller stegen från överhettning.



              Så såg det ut när jag lämnade garaget igår. 11- grader tog knäcken på tår- och händerna! Jag har ännu inte bestämt hur jag ska göra med glipan men det återstår.
              Känns skönt att ha börjat nånstans

              Comment


              • #82
                Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                snygg förhöjning. exakt som min glipa som jag kämpar med.
                Mini Cooper goes Pioneer
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                Volvo V50
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                Sponsorer som håller mig flytande:
                Pioneer, Stinger

                Comment


                • #83
                  Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                  Tack så mycket Har du samma dilemma med att golvet blir högre än tröskeln?

                  Skulle fortsätta idag i garaget men kom ingenstans direkt. Spenderade timmar åt att fundera på hur jag ska fortsätta med golvet och hittade ett antal problem som än så länge saknar lösning så istället för att göra något ogenomtänkt så ska jag fundera lite på hur jag ska få vidare.

                  Comment


                  • #84
                    Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                    Inte riktigt så mycket men tillräckligt för att jag skall behöva plasta upp något.

                    Du kanske kunde göra det så att det blir ditt luftintag men då fixa så det inte ser ut som att den är "ostängd"?
                    Mini Cooper goes Pioneer
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                    Volvo V50
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                    Sponsorer som håller mig flytande:
                    Pioneer, Stinger

                    Comment


                    • #85
                      Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                      Glipan är ett gissel även jag känner igen.
                      Jag har löst dem hittils med att bygga en "läpp" på golvets undersida.

                      Men som Landén har hintat, det är absolut rimligt att betrakta det som en ventilationsspringa snarare än ett "misstag". Kanske ett litet nät eller ngt som minskar "insynen" gör det hela mer tilltalande. Då kan du tex köra fläkt som evakuering av luft ngn annanstans (kanske närmast ryggstödet?) och låta detta agera tillförsel.

                      Ytterligare ett alternativ kanske är att höjja golvet olika mycket i front och bakstycke, vilket löser glipan, och samtidigt löser en "hjälpriktning" för varmluften att röra sig mot.

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #86
                        Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                        Tack för förslagen! Idéen att ha nåt slags galler är inte alls dum när det är såpass liten glipa.

                        Om man trycker ner golvet försiktigt kan man "svikta" ner så glipan försvinner men det krävs något rejälare än clips för hålla det nere. När jag funderade på det så tänkte jag först på lås-sprint på varsin sida men det skulle kännas för simpelt. Idé nr 2 är att ha någon variant av fjädrande kolvlås, alltså som påminner av ett vanligt dörrlås. Då kan man smälla igen luckan och öppnar med ett handtag! Detta skulle kännas mer lyckat men allt handlar om energi för sånt här.

                        Jag ska bli klar med slutstegsracket och allt under golvet först så får jag se vad jag orkar efter det tanken är att ha klar anläggningen i tid till start för tävlingssäsongen.

                        Comment


                        • #87
                          Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                          Snyggt bygge.

                          Kom att tänka på svinbox-lås: http://www.lundqvist.se/#!m=b&l=527&...35&m=v&p=67739
                          som du kanske skulle kunna sätta på undersidan av locket och bara trycka ner för att hålla locket på plats. Bara en liten tanke.

                          Comment


                          • #88
                            Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                            Originally posted by Porscheper View Post
                            Snyggt bygge.

                            Kom att tänka på svinbox-lås: http://www.lundqvist.se/#!m=b&l=527&...35&m=v&p=67739
                            som du kanske skulle kunna sätta på undersidan av locket och bara trycka ner för att hålla locket på plats. Bara en liten tanke.
                            Tackar! Det där fick mig direkt att börja leta vidare på det spåret och fann http://www.specialbeslag.se/las/dorrlas/kolvlas-1, det påminner om boxlås men ser lite bättre ut! Tar gärna emot fler tips innan jag bestämmer mig

                            Comment


                            • #89
                              Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                              Excenterlås.
                              Finns i många varianter: http://goo.gl/TIwkGe
                              Biltema/jula etc har.

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #90
                                Re: V70 Tdi -97 som får en uppgradering.

                                Förra helgen gick helt åt att renovera bromsarna på sambons bil, dödstråkigt jämfört med att greja med stereo-projektet men en nöjd sambo = fler timmar till bilstereon

                                Så denna helgen har jag grejat en hel del men tyvärr går det åt så jäkla mycket tid åt att fundera, mäta och spekulera så det finns inte mycket att visa men jag lägger upp det som gjorts



                                Detta är placeringen av slutstegen på det nya bordet. Vid varje sida av slutstegen kommer jag ha två st fläktar som ska kyla så gott det går vid behov. Som ni ser så valde jag att inte låta bordet gå kant-till-kant, det är främst för att fläktarna då hade hamnat så nära plåten och därmed inte kunnat dra in luft. Nu blir det istället att fläktarna hamnar nära slutstegen och att stegen "kvävs" mer. Jag vet inte vad som är värst? Jag bara hoppas på att klass A stegen inte blir för varma.



                                Här ser man hur fläktarna kommer hamna "utanför" bordet eftersom att fläktarna är liiiite för höga att ha uppe på bordet. Det är iofs bara bra så det blir lite distans mellan fläktarna och steget så det kan lufta bättre.



                                Det blir också väggar runt om för den estetiska biten.



                                När väggarna runt om bordet satt i press under limning så bestämde jag att den nedersta luckan inte längre ska kunna öppnas med handtag/lås/whatever, utan istället ersättas med en vanlig skiva som skruvas fast. Då slipper jag fundera på det här med låsningen och dessutom kommer det inte finnas något under den luckan ändå. Alla steg kommer kunna skruvas på när jag lyfter luckan närmast baksätet Det blir snyggt att klä om hela bagageutrymmet i nytt "fleecetyg", det nuvarande golvet har en del fläckar sedan -97.

                                Ska försöka få gjort lite på vardagarna också, lite mindre grejer så det inte är så mycket att ta tag i varje helg. Dessutom tar det lite tid att komma ihåg vart man var när det dröjer mellan tillfällena man grejar

                                Comment

                                Working...
                                X