Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-5 Kombi -02

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Saab 9-5 Kombi -02

    Originally posted by henkz View Post
    Då jag gjorde sådär så släppte all matta efter ett tag tyvärr...
    Jasså, det visar sig Jag körde samma variant i 9-3an och där sitter den kvar än så länge, jag har värmt dit den även om "man inte ska behöva" värma egentligen, så den är ganska svår att få bort som det är just nu Annars får jag la ta och leka med lite polyester och bygga upp en annan yta
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • Re: Saab 9-5 Kombi -02

      ...eller så använder man matta som är smidigare så den BITER sig fast.

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • Re: Saab 9-5 Kombi -02

        Originally posted by ppk View Post
        120wrms står det på papperet
        Jag hade väl i runda slängar runt 160wrms att tillgå per element och det kändes som att de gärna tog lite mer än så.
        Fd tävlande med min Citroën C5.

        Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

        sigpic

        Samarbetspartners:
        Ljudbyggaren

        Comment


        • Re: Saab 9-5 Kombi -02

          Originally posted by Horsyhorse View Post
          ...eller så använder man matta som är smidigare så den BITER sig fast.

          Pierre
          Den biter sig fast på en gång utan problem Med tanke på priset på denna matta så finns det inget annat alternativ vad jag vet just nu då denna dessutom är väldigt lättarbetad Anledningen egentligen till att jag värmde var att jag stod utomhus nu och kletade, och det känns bättre att få upp lite temp på grejerna när man pressar dit det. I andra bilen har jag inte behövt värma fast något
          Last edited by ppk; October 21, 2013, 15:49.
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment


          • Re: Saab 9-5 Kombi -02


            Började pula ihop en liten låda som jag tänkte testa bak i bilen. (Bitarna är ditlagda löst på bilden)
            Tight som *** uppåt mot den där "gardintjofräsen" på ryggstödet, när jag är klar som kommer lådan knappast behövas skruvas fast på något sätt Det blir lite lagom med marginal för att få plats med basen på baffeln också
            Anledningen att jag bara gör en vanliga kantig låda som inte integrerar med något nu är att det ska vara en enkel lösning som smidigt går att plocka ur om bilen ska användas till något praktiskt, därav blir det en kreativ lösning med fastsättning också, mer om detta sen.
            Last edited by ppk; October 23, 2013, 21:34.
            Sponsor:
            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
            Tudor Batteries - www.tudor.se
            Sonax Bilvård - www.sonax.se

            Comment


            • Re: Saab 9-5 Kombi -02

              Jag har jobbat vidare lite med ljudet nu sen senast.
              Jag har prövat lite olika vinklar på bredbandarna på brädan, men konstigt nog så tyckte jag att det blev behagligast ljud med dem spelande rätt upp i rutan.
              Med lite vinkel så blev det någon frekvens som gjorde ganska ont i öronen. Det positiva var att ljudbilden kom upp lite, och det kanske hade gått att lösa problemet med lite EQ.

              Men, tills vidare så får de sitta där de sitter, istället så gjorde jag stoooora hål i högtalargallren och klädde dem med frontyg vilket gjorde ganska stor skillnad, samma sak med gallren i dörrarna.




              Jag har även kastat i ett till slutsteg i bilen och testat lite med baslådan jag slängde ihop. Nu har jag iallafall lite mer djupbas och det fungerar ganska bra med ljudbilden även fast den delar signal med frontsuben. Det tråkiga är att jag nu behöver börja dämpa bilen, för när jag spelar på lite på "behaglig volym" i mina öron så börjar det skramla och låta illa i skuffen vilket inte alls är så rolig
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • Re: Saab 9-5 Kombi -02

                Originally posted by ppk View Post
                Tight som *** uppåt mot den där "gardintjofräsen" på ryggstödet, när jag är klar som kommer lådan knappast behövas skruvas fast på något sätt Det blir lite lagom med marginal för att få plats med basen på baffeln också
                Du kan ju sätta en extra skiva på ovansidan som slutar bakom "gardintjofräsen"!
                Då kan du montera basen ngt högre i baffeln och få lite mer utrymme.

                //
                __________________
                Mvh Jonas
                Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                Comment


                • Re: Saab 9-5 Kombi -02

                  Originally posted by joj View Post
                  Du kan ju sätta en extra skiva på ovansidan som slutar bakom "gardintjofräsen"!
                  Då kan du montera basen ngt högre i baffeln och få lite mer utrymme.

                  //
                  Ja det var en bra idé, men det blev några mm till godo iallafall så det fungerar bra som det är. Hade eventuellt tänkt göra så som du sa dock och bygga upp konturer efter "gardintjofräsen" och likaså efter sidan på skuffen, så lådan ser lite integrerad ut iallafall
                  Sponsor:
                  Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                  Tudor Batteries - www.tudor.se
                  Sonax Bilvård - www.sonax.se

                  Comment


                  • Re: Saab 9-5 Kombi -02

                    Blev fint med gallren!

                    Jag tror oxå på en liten profil i lådan, så du bygger upp den över kanten på rullgardinen, och skjuter in resten av lådan bakom.

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: Saab 9-5 Kombi -02

                      Tack, japp ska la hitta på något när jag får tid

                      Nu är jag på jakt efter någon nyare alpine HU med blåtand, tidskomp och 4-volt lågnivå, så om någon har något ligger så hojta till. Jag byter gärna mot min BT92a eller BitOne.1 med pengar i mellan åt något håll.
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

                      Comment


                      • Re: Saab 9-5 Kombi -02

                        Jag är riktigt nöjd med cde-178bt, hade bra pris på brl nu. Ruskigt nöjd, bästa jag haft i den prisklassen.

                        Efter flera år med ett flertal pioneer och kenwood maskiner. Alpinen låter mkt! bättre, kunde spela mkt högre med middarna(starkare och renare signal), bra mkt klarare ljud, mera spelglädje. snabbare och lättare menyer, hade bt92an innan.

                        Ogillade Alpine förr men nu gör dem fan riktigt grymma maskiner.
                        Beemer med enkel installation

                        Comment


                        • Re: Saab 9-5 Kombi -02

                          Originally posted by Svugg View Post
                          Jag är riktigt nöjd med cde-178bt, hade bra pris på brl nu. Ruskigt nöjd, bästa jag haft i den prisklassen.

                          Efter flera år med ett flertal pioneer och kenwood maskiner. Alpinen låter mkt! bättre, kunde spela mkt högre med middarna(starkare och renare signal), bra mkt klarare ljud, mera spelglädje. snabbare och lättare menyer, hade bt92an innan.

                          Ogillade Alpine förr men nu gör dem fan riktigt grymma maskiner.
                          Härligt med en annan med samma uppfattning.

                          Jag har en 178bt till min 9-3a, och jag böt rakt av från en äldre Kenwood i den och det var ju så man tappade hakan. Därav känns det som att nästa steg i denna bil också är en vassare huvudenhet
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment


                          • Re: Saab 9-5 Kombi -02

                            Köp min gamla p90 ist?
                            Eller nått liknande..
                            Bra saker behöver inte kosta mer än nya billiga spelare
                            Audi A4 B5 -98
                            Pioneer P90 + DEQP90
                            Sinfoni amplitude 50.4x
                            Sinfoni shadow 100.2
                            Sinfoni S165W x4
                            Sinfoni S100M
                            Sinfoni S25T

                            Vw up -12
                            På gång..
                            New car, hi end old school..

                            Comment


                            • Re: Saab 9-5 Kombi -02

                              Jag tog huvudenheten från den andra bilen (alpine cde 178bt) och kastade ut bt92an idag.

                              Kan väl konstatera ungefär samma saker i denna bil med som Svugg kommenterade här ett par inlägg tidigare. Det går att spela högre med hela systemet och det låter betydligt renare än innan. Det tråkiga nu är att man gärna vill vrida på mer och mer hela tiden, men det blev ju lite mer obvious nu att dämpning behövs i typ hela bilen. Men det är en bruksbil och jag har faktiskt en tävlingsbil att lägga energi på så nu blir det nog rätt lugnt ett tag med denna Det spelar tillräckligt rent och högt för att man ska bli en trafikfara och lite massage får man iallafall i ryggstödet och sittdynan

                              Huvudenheten får stanna kvar i denna bilen, får väl försöka få tag på en till över vintern här
                              Sponsor:
                              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                              Tudor Batteries - www.tudor.se
                              Sonax Bilvård - www.sonax.se

                              Comment


                              • Re: Saab 9-5 Kombi -02

                                Originally posted by Svugg View Post
                                Jag är riktigt nöjd med cde-178bt, hade bra pris på brl nu. Ruskigt nöjd, bästa jag haft i den prisklassen.

                                Efter flera år med ett flertal pioneer och kenwood maskiner. Alpinen låter mkt! bättre, kunde spela mkt högre med middarna(starkare och renare signal), bra mkt klarare ljud, mera spelglädje. snabbare och lättare menyer, hade bt92an innan.

                                Ogillade Alpine förr men nu gör dem fan riktigt grymma maskiner.
                                Vet du hur den 9-bandiga eq`n fungerar? finns ställbara q värden?

                                Comment

                                Working...
                                X