Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mindre avancerat bygge i Bora Variant -01

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Show/demo: Mindre avancerat bygge i Bora Variant -01

    Tjenare har köpt mig en Vw Bora Kombi för ett tag sen och vad ja vet så är dom inte super vanliga.
    Kommer inte bli någon sån där jätte uppdaterad projekttråd tyvärr men ska göra så gott jag kan med det.

    Lite info:

    Jesper heter jag bor hemma i en liten stad som heter Askersund och ligger längst upp på sjön Vättern i Örebro län.
    Varit intresserad utav billjud ett tag och att jag började med detta är pga min polare Emanuel fick mig att köpa en baslåda till min 945a jag hade då.

    Detta urartade lite och det vart min enda hobby och nu känner jag att ja kan dra igång en liten tråd där en nybörjare och hans polare som hjälper till bygger lite.

    Har ingen sponsor eller dylikt utan allt kommer från egen ficka så inga bidrag här inte.

    Men nu till bilen det ska handla om.
    Som sagt en Vw Bora kombi -01a tysk import 2005 (En av ca 10 i sverige).
    Gått 17***mil vid inköp nedanför Göteborg.

    Liten setup som det blir iår ! (ändringar kommer )

    Hu: Kenwood KDC-BT92SD

    Framsystem: SPL Dynamics SPL-8F x2 i i dörrarna

    Skrikare: MTX RTX2BT 1 varje dörr

    Bak system :FaitalPro 6.5' middar

    Slutsteg framsystem: Dls A3 twin mono

    Slutsteg skrikare /baksystem: Spl Dynamics 150.4

    Basar: 1st Orion Hcca 12.2 Kommer 2st DD3515 D4 spolar

    Slutsteg basar: Spl D7

    Dämp matta: Siletcoat golv tak dörrar skuff etc.

    Ström: Fullriver hc100 x3 bak (Kan tänkas komma fler ifall så krävs)
    Div kablar: Dls lågnivå kabel 50mm2 ström 2x4mm2 högtalar kabel till högtalarna i dörrarna och 10mm2 till basen.

    Målet för mig med detta är att bevisa för mig själv att jag också kan lyckas med något samt sätta nytt pb.
    Sätter jag nytt pb blir målet mkt högre än mitt pb på 138.5 db i 33Hz i min 740.
    Satsar på 145db musik i den här bilen.



    Byggde upp golvet lite för att kunna ha batterierna fästa sådär kommer ändras senare.


    2 utav de 3 stegen som ska in i bilen
    Spl D7 samt Spl Ice 150.4


    Jag och mitt lite stummare tak Tog oss "Bara" 4 timmar å göra detta ahha


    Golvet är självklart oxå gjort Det tog dock 9h för oss å göra Var ensam under monteringen :/


    Något sånt är tanken att det ska bli Hoppas det blir bra mot slutet


    Lite lika blir dom iaf hehe


    I dagsläget är dom spacklade och klara för att kläs sedan dämpas å monteras
    Kommer komma en uppdate när ja fixat mer på bilen
    Coilsen är inte ens monterade på bilen så det måste göras!

    Kom gärna med kommentarer och tipps
    Mvh Jesper
    Skare låta skare låta högt!

  • #2
    Re: Mindre avancerat bygge i Bora Variant -01

    Vaddå mindre avancerat?
    Tycker det ser ut att bli ett riktigt bra och roligt bygge.
    Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
    --------------------------------------------------------------------------------
    Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
    PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

    Comment


    • #3
      Re: Mindre avancerat bygge i Bora Variant -01

      Originally posted by xciso View Post
      Vaddå mindre avancerat?
      Tycker det ser ut att bli ett riktigt bra och roligt bygge.
      Ja men det blir inget såntdär superbygge med modifierad bräda å sånt lull lull bara "Basic" saker

      Tackar hoppas det blir bra bara och att basarna är klara snart
      Skare låta skare låta högt!

      Comment


      • #4
        Re: Mindre avancerat bygge i Bora Variant -01

        Jahopp då tar vi en lite lite Update igen då !

        Fick lite gjort idag ! dock utan kamera så det kommer inga bilder på de ja han idag alltså.
        Jobbade idag och äntligen kunde ja hållas med bilen "yes!!"
        Prövade dörrsidorna för första gången på bilen å dom passade riktigt bra!
        Dock så skulle ju högtalarna passa utan modd hade jag tänkt men som alltid när ja ska försöka tänka så blire något fel
        En bock/försärkning i inner dörrplåten "mellan plåten" som spökade men det ska fasen fixas t ska ni allt få se Blir kapa svetsa å lite annat som man kan sådär halv bra! Dock första gången på över 2 år jag ska köra tunplåt hur ska detta gå ?
        Men när ja kom hem så började ja kolla lite på framsystemet å insåg att ja inte ha nån bild på det riktigt :O så här kommer en lite bildvisning på det oxå



        Alltihopa som ska i bilen ! dock kommer inte skrikarna kunna komma i då dom inte har platts i dörren :/ men ska försöka fixa något till antingen A-stolparna eller på brädan


        kanske lite suddig bild men ah bästa jag har just nu iaf :/ mina fina Midd basar

        Det var la allt för mig just idag! kommer komma mer imörra eller på söndag Blir nog bra hoppas jag
        Kommentera gärna bra som dåligt!

        Ha en bra kväll/natt nu så hörs vi en annan gång
        Skare låta skare låta högt!

        Comment


        • #5
          Re: Mindre avancerat bygge i Bora Variant -01

          Tummen upp!
          Det här kommer jag följa
          Passat 3B: 151.9dB @42hz
          Golf Mk4 Variant:151.7dB @47hz
          Golf Mk2: 154.9dB @49hz
          SM 3'a Bassrace 39.9 2013
          SM 3'a Superstreet NW 2013
          Stoffe levererar baby

          Comment


          • #6
            Re: Mindre avancerat bygge i Bora Variant -01

            Originally posted by Wiechert View Post
            Tummen upp!
            Det här kommer jag följa
            Får hoppas det blir bra! dörrarna kom i igår men vart inte alls nöjd så blir å bygga helt nya är det tänkt dock blir det 3 element istället för 2 st

            Nu äre bara skrikare kvar sen får det "duga" iaf
            Skare låta skare låta högt!

            Comment


            • #7
              Re: Mindre avancerat bygge i Bora Variant -01

              Definitivt ett ballt bygge. Dörrarna ser ju helfina ut!

              Surk

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Mindre avancerat bygge i Bora Variant -01

                Originally posted by zrken View Post
                Definitivt ett ballt bygge. Dörrarna ser ju helfina ut!

                Surk
                Tackar Mjo Dörrarna blev la ok men ska göras om nu eller ah efter elmia görs dom om tänker kanske bygga ett extra par sidor för eventuellt 3 st 8" eller 4 6.5" saknar djupet i ljudet när man kör på lite högre volymer
                Skare låta skare låta högt!

                Comment


                • #9
                  Re: Mindre avancerat bygge i Bora Variant -01

                  Originally posted by JäSper View Post
                  Tackar Mjo Dörrarna blev la ok men ska göras om nu eller ah efter elmia görs dom om tänker kanske bygga ett extra par sidor för eventuellt 3 st 8" eller 4 6.5" saknar djupet i ljudet när man kör på lite högre volymer
                  Du behöver element som har lite egenskaper under 160hz helt enkelt
                  Det finns gott om 8" där ute, om man letar lite.
                  Ett par som är inte helt otrevliga är Hertz SV200L .....dvs, en slags "bas-version" av deras SV200, som är rätt snarlik till vad du har nu.

                  Jag har två sådanna (tyvärr i ett montage som kräver viss justering), men som jag tror skulle passa dig djävligt bra.

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mindre avancerat bygge i Bora Variant -01

                    Originally posted by zrken View Post
                    Du behöver element som har lite egenskaper under 160hz helt enkelt
                    Det finns gott om 8" där ute, om man letar lite.
                    Ett par som är inte helt otrevliga är Hertz SV200L .....dvs, en slags "bas-version" av deras SV200, som är rätt snarlik till vad du har nu.

                    Jag har två sådanna (tyvärr i ett montage som kräver viss justering), men som jag tror skulle passa dig djävligt bra.
                    Åh fan! Kollade in dom innan ja köpte dessa spl middar:/ visst det lirar högt jävlar men inte så djupt som jag vill/ "behöver".
                    Vart kan man köpa sånna måtro då?
                    Lite dåligt me pengar då ja måste betala bas jäklarna å skaffa processor
                    Skare låta skare låta högt!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mindre avancerat bygge i Bora Variant -01

                      Kikade just på ett par hemsidor som verkade vara rimligt uppdaterade, ink hertz&audison, och de tycks inte säljas längre.

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mindre avancerat bygge i Bora Variant -01

                        Originally posted by zrken View Post
                        Kikade just på ett par hemsidor som verkade vara rimligt uppdaterade, ink hertz&audison, och de tycks inte säljas längre.
                        Jäklarns:/ men men går säker att efterlysa om ja behöver dom måste först å främst fixa färdigt dörrarna fram så dom blir 100
                        Skare låta skare låta högt!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mindre avancerat bygge i Bora Variant -01

                          Do it. Men fortsätt du kika runt på 8". Det finns en del. Det är ju en smula mode med de ähr PA'grejjorna.. men hittils har jag inte hört ngn som vart riktigt nöjd över den lägre middbassen de har producerat.

                          Kanske en smula offtopic, men jag är på jakt efter lite spännande alternativ 8" jag med. Men tittar snarare efter något som är mer åt "SQ" hållet. För röjjer, det djävlar gör de här hertzarna.

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mindre avancerat bygge i Bora Variant -01

                            Inte hänt så mycket sensaste tiden tyvärr :/ dock så har ja sålt ett slutsteg köpt ny hu samt köppt mig en bas
                            Vart en Re mt10 som bas idag som ja inte vet vad jag ska göra av så får se vart den hamnar hehe.
                            Då min kenwood hu dog helt plötsligt. Gav inte ut någon signal alls någon stans så betstämde ja mig att åka till blr! 20 min innan de stängde... Lahom poppis hehe
                            Men där vart det en Pioneer DEH-80PRS. Så nu får det räcka med utgifter tills dd basarna blir klara!



                            små basarna
                            Skare låta skare låta högt!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mindre avancerat bygge i Bora Variant -01

                              Nu fåru ta och uppdatera en smula på din situation tycker jag allt

                              + en får ju tacka för lite demo smatter i bakhuvudet

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment

                              Working...
                              X