Announcement

Collapse
No announcement yet.

Corsa GSI Street Stock

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Corsa GSI Street Stock

    Jaha då har man suttit å funderat lite på ny låda med lite andra tankegångar!

    Tänkte testa på att göra en rätt stor låda med slotport å se vad som händer då!

    Har suttit å klottrat lite i Bassbox och hittat något som jag vill testa.
    Peaken blir lite bättre än nuvarande låda sen lufthastigheten i porten är ju betydligt lägre än i nuvarande låda.
    Det som bekymrar mig lite på dessa teoretiska grafer är väl impedanshöjningen som kommer bli lite högre!

    Aja har man inte testat så vet man inte om det funkar heller så det är bara att testa!

    Bilder från programmet! (Röda linjer=nuvarande låda å gula="nya lådan")






    Så ser det ut! Kommentarer och funderingar tas tacksamt emot!

    Comment


    • Re: Corsa GSI Street Stock

      Originally posted by Nymans View Post
      Jaha då har man suttit å funderat lite på ny låda med lite andra tankegångar!

      Tänkte testa på att göra en rätt stor låda med slotport å se vad som händer då!

      Har suttit å klottrat lite i Bassbox och hittat något som jag vill testa.
      Peaken blir lite bättre än nuvarande låda sen lufthastigheten i porten är ju betydligt lägre än i nuvarande låda.
      Det som bekymrar mig lite på dessa teoretiska grafer är väl impedanshöjningen som kommer bli lite högre!

      Aja har man inte testat så vet man inte om det funkar heller så det är bara att testa!

      Bilder från programmet! (Röda linjer=nuvarande låda å gula="nya lådan")






      Så ser det ut! Kommentarer och funderingar tas tacksamt emot!




      Varför gå upp i lådvolym när du ökat siffrorna när du minskat volymen fram till nu? Du kan gör en dunuts till porten så ökar du 0,3. Men jag hade fortfarande byggt en tajtare låda än va du har nu. Hur ser de ut i lådan?

      Comment


      • Re: Corsa GSI Street Stock

        Det har ju ökat i siffrorna men peaken börjar bli för hög nu så jag kan inte minska lådan mer nu för då passerar jag 60hz i peak. :/

        Sen vill jag gå upp i lådvolym för att få möjlighet att få ut mer portarea å klara höjdbegränsningar å skit.

        Lådan har inga lister eller så invändigt i dagsläget så där finns det å göra om man vill det.
        Det är en grej som jag kan tänka mig att göra med denna låda.

        Comment


        • Re: Corsa GSI Street Stock

          Va är de som säger att den inte kan peaka över 60hz? Så länge du ökar är de bara o minska tills de tar stopp. Trekantlist i lådan gör runt 0,2-0,3 men bättre o hitta rätt volym innan man gör allt sånt. Som sagt tajtare låda kommer höja dig

          Comment


          • Re: Corsa GSI Street Stock

            Tja med tanke på man inte får använda frekvenser över 60hz numera i street stock eller Street A/B är det ju rätt onödigt att ha peaken högre än det?
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • Re: Corsa GSI Street Stock

              Originally posted by Frippe_L View Post
              Tja med tanke på man inte får använda frekvenser över 60hz numera i street stock eller Street A/B är det ju rätt onödigt att ha peaken högre än det?
              Lite det som är problemet ja!

              Sen så peakar bilens kupé i 58hz också.

              Frågan är om den större lådan kommer ställa till det med peaken men vet inte.

              Lurar lite på om ja ska bygga en låda på 75L Brutto inkl lister osv sen göra donuts osvosv. Det kanske kan ge en dB till.

              Sen finns det ju sjukt mycket på bilen också.

              Det är bara golv och sidor bak som är dämpad i dagsläget.

              Tak, dörrar och bagagelucka är plåtrena.

              Comment


              • Re: Corsa GSI Street Stock

                Glömde helt bort den regeln tur Frippe är vaken

                Comment


                • Re: Corsa GSI Street Stock

                  Det som var gött med min gamle saab 900, peak runt 47-49hz beroende på temperatur så den där spelahögt-lådan funkade rätt ok till musik med.
                  Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                  www.garaget.org/Frippe_L

                  Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                  Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                  Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                  Comment


                  • Re: Corsa GSI Street Stock

                    Så var Skodan också! Peaka 48-50 den.

                    Sen om man kan ha röret löstagbart på denna låda så kan ja ju alltid stämma ner när man inte tävlar men.

                    Har försökt få lite inspiration från andra Street Stock byggen och t.ex Ultimate Chris från kanada kör ju 3st Level 4XL och ett 2.0k steg @ 0.23 ohm

                    Han bygger i en Crx och kör en rätt liten låda med 3st 6" Aero på runt 60cm kanske
                    så han verkar ju ha fått till det med mycket portarea.

                    Han har ju fördel att han kan ha långa portar som är ett problem för mig.

                    Comment


                    • Re: Corsa GSI Street Stock

                      Kapade i ordning lite lister till kommande låda av lite spillmaterial ja hade liggandes på jobbet idag!

                      Sen hämtade jag lite 22mm MDF också! Nu ska det kluras på en ny låda som kommer att listas osv
                      innan den monteras ihop helt!
                      Kanske kan fjäska för nån på lackeringen på jobbet å lägga lite färg i lådan också!


                      Lite lister!


                      Mitt lilla lager på jobbet!

                      Comment


                      • Re: Corsa GSI Street Stock

                        Nu så har man läst en hel del och funderat fram och tillbaka!

                        Det är så att det är olika regler i Street Stock internationellt och i Sverige så det blir nog 2st olika lådor för att
                        testa de olika regelverken utifall man skulle bli sugen att åka åt något håll.

                        Då är det så att det blir en låda i bagaget på 75-80L som listas å fixas ordentligt och hoppas den vill fungera bra sen!

                        Sen blir det en låda som kommer att ligga på ryggstödet när det är nedfällt och då ska portarna riktas mot bagageluckan och basarna framåt!

                        Bygget tar fart så fort ja får tid och energi!

                        Comment


                        • Re: Corsa GSI Street Stock

                          Då har man skickat iväg några MDF skivor på pressning så man får 44mm material att jobba med!
                          Blir klar idag eller imorn sen så är det dags att såga fram lite delar till två lådor!

                          Bilder kommer senare idag om ja hinner få tillbaka allt!

                          Comment


                          • Re: Corsa GSI Street Stock

                            Ett par bilder på de som är på gång!


                            Dubbla 22mm MDF pressade å klar!


                            Listerna blev bra tycker ja!

                            Comment


                            • Re: Corsa GSI Street Stock

                              Jag tror på den nyare lådans porthastighet, det verkar stabilt att snurra runt 17 m/s. I princip börjar portarna bete sig mindre effektivt strax över 20 m/s. Likadant åt andra hållet blir det inte tillräckligt med ös i dem under 7 m/s.

                              Mest för man är kåt på feta portar (well, de blir ju klart peakigare oxå) så förespråkar jag mer port xD

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Corsa GSI Street Stock

                                Originally posted by zrken View Post
                                Jag tror på den nyare lådans porthastighet, det verkar stabilt att snurra runt 17 m/s. I princip börjar portarna bete sig mindre effektivt strax över 20 m/s. Likadant åt andra hållet blir det inte tillräckligt med ös i dem under 7 m/s.

                                Mest för man är kåt på feta portar (well, de blir ju klart peakigare oxå) så förespråkar jag mer port xD
                                Är väldigt inne på mer port jag med men man får ju inte plats med nå storlek när lådan är i bagaget men med internationella regler så kan man ju köra på dubbla 6" utan problem på 50cm längd!

                                Comment

                                Working...
                                X