Announcement

Collapse
No announcement yet.

S60 2.5T -06 "Black Betty" NOVIS

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• S60 2.5T -06 "Black Betty" NOVIS

Hejsan, mitt andra bygge, detta är ett rullande projekt på NOVIS nivå som redan är påbörjat, hade Premium Bas paketet(små register och väldigt skränig bas enligt mig) men så här kommer det se ut:

Huvudenhet: Pioneer AVH-P3200BT
    Framsystem: DLS UR6I med UP1C tweeters
    Baksystem: MS6A mid i dörrarna endast, JL Audio TR650CXi i hyllan
    Skuffen: MDS Låda med 2st Fanatic Eagle EG10W(för tillfället)
    Drivs av: Kicker DX500.1 i lådan, och ett Audison LRX 4.1k

Tanken bakom hela projektet: Clean bygge(inget ska synas), mjuka register med en bra punch, basen ska ha lite tryck men är ute efter finljud även där.

Nyligen Inköpt beg(7600kr totalt): DLS UR6I, MS6A JL Audio TR650CXi, Kicker DX500.1 och ett Audison LRX 4.1k.

Pågående projekt, startades: 7 September, beräknas vara klart ungefär vid jul(innan semestern)

Ni får gärna komma med synpunkter och funderingar under loppets gång!
    Attached Files

Re: S60 2.5T -06 "Black Betty" NOVIS

Okej, detta har gjorts från 7 sept - början på oktober:

*Borrat upp lediga platserna i kontakterna i dörrarna för kablar
    *Dragit nya högtalar kablar i alla dörrar bak till skuffen(även för diskanterna) 2,5mm*2
    *Gjort enkla bafflar(ska endast vara stabila inte fina) och bultat dom
    *dragit lågnivå/signal + jord fram till huvudenheten
    *Mätt upp hur allt ska placeras i skuffen
    Attached Files
    Last edited by baulie; November 5, 2012, 14:21.

Comment

Trevligt!

Får passa på att lägga in ett konstruktivt tips.
      Att döma av bilderna har du inte behandlat bafflarna med något. Det är ett gott tips, att måla dessa med med något fuktsäkert. Ex utomhusfärg eller varför inte plasta dem i polyester. Med tiden kommer de suga fukt och bli porösa. Det kan gå snabbare än man tror.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by zrken View Post
        Trevligt!

Får passa på att lägga in ett konstruktivt tips.
        Att döma av bilderna har du inte behandlat bafflarna med något. Det är ett gott tips, att måla dessa med med något fuktsäkert. Ex utomhusfärg eller varför inte plasta dem i polyester. Med tiden kommer de suga fukt och bli porösa. Det kan gå snabbare än man tror.
        Låter vettigt! Tack för tipset! Kommer upp mycket nytt idag! Är det vanligt att högtalarna blir fuktiga / blöta? /baulie

Comment

Om du använder bilen normalt så kommer det att komma in fukt i dörrarna, dels när du tvättar och dels när det regnar/snöar. Så behandla bafflarna med nåt, det kommer du tjäna på.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Om du använder bilen normalt så kommer det att komma in fukt i dörrarna, dels när du tvättar och dels när det regnar/snöar. Så behandla bafflarna med nåt, det kommer du tjäna på.
            hmm.. okej, för jag kände på ena högtalaren efter den har stått utanför jobbet hela dagen i regnet, när jag kom hem var den lite blöt, jag tätade lite småhål med tec7 svart, hoppas det minskas!

Comment

Bara du inte tätar hålen längst ner i dörren så är det lugnt, för om du tätar dom så kommer du verkligen få problem med fukt i dörren!
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

ja det är klart var endast uppe i listerna som tätades

Comment

Okej uppdaterings dags!

Detta har gjorts på senaste:

Allt kablage är måttat, jord och matning ska dras under mattan bara

Placering av stegen, säkringshållare, kopplingsplint, relä och filter(annat monoblock på bild)

Hatthyllan åkte ner

Bort med 8" basarna

In med JL Audio TR650CXi(6,5tums)

Ur med dom gamla diskanterna och i med ett par UP1C, kör med dremmeln och sedan limmade dom i läget jag ville ha dom

Varför startar inte hu:n då

Comment

Okej lite mer grejer som har hänt under förra veckan här!

Nytt steg inköpt! Blev ett Kicker DX500.1 (test spelas lite)

Här har vi haft kul! tätat innerplåten med dämpmatta(bitumen) och Ljudisoleringsfilt, sedan tätat alla hål på och ytterplåten med dämpmatta(blev stor skillnad i djupet)

Den smattrande plåten där bak åkte av och slängde på lite betylmassa(funkar till allt )

Sådär ja! eftersom audioson steget gjorde att diskanterna spelades lite för högt, så körs det nu med filter istället(magnesium)

Comment

Funderar lite på din säkringsplacering. Du vet väl att säkringarna i första hand skyddar kabeln mot kortslutning, dvs de ska sitta så nära strömkällan som möjligt. Samma sak när man splittar strömkabeln, om man går ner i diameter på kablen så måste man se till att den mindre kabeln avsäkras korrekt så nära splitten som möjligt. 30cm står det i Emmas regelbok men så kort som möjligt är det bästa. Bara ett tips på vägen.
                      Fd tävlande med min Citroën C5.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

sigpic

Samarbetspartners:
                      Ljudbyggaren

Comment

Jodå, det var endast tillfälligt, nu ligger dessa (25 cm brevid steget , 10 cm brevid steget och precis innan batteriet snyggt bygge i din c5:a blickade över och fastnade lite

Comment

Svårt att se exakt på bild, därför jag bara nämnde lite, vet själv hur snabbt centimetrarna drar iväg
                          Tack ska du ha, hoppas dock att det blir betydligt bättre nästa år.
                          Fd tävlande med min Citroën C5.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

sigpic

Samarbetspartners:
                          Ljudbyggaren

Comment

Working...
                          X