Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

    Härligt med besiktningsframgången :]
    ATt se det som byggansökan är helt i linje med min uppfattning ^_^

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

      Då vill vi se lite byggbilder nu så vi ser att du inte ligger och loppar dig om dagarna.

      Comment


      • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

        Originally posted by zrken View Post
        Härligt med besiktningsframgången :]
        ATt se det som byggansökan är helt i linje med min uppfattning ^_^
        Grymt skönt. Ska dock byta ut lite grejor så jag känner mig mer safe framöver, bland annat måste avgassystemet byggas om då det låter väldigt mycket och börjar bli dåligt. Några onödiga "trim"detaljer under huven kommer nog ersättas mot original också

        Originally posted by torparn View Post
        Då vill vi se lite byggbilder nu så vi ser att du inte ligger och loppar dig om dagarna.
        Hehe jadu, det blev inte så mycket att visa efter denna helg då den inte spenderades hemmikring.

        Baslådan sitter iallafall i bilen och jag har kontrollerat att kringutrustning fortfarande passar efter vinyljobbet. Islagsmuttrar har monteras till både portar och bas, m.a.o är den fit for fight.
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

          Är det revelator mellanregister? Shyssta prylar är själv sugen på att byta till dls cc steg till framsystemet.

          Comment


          • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

            Originally posted by jimmaiy View Post
            Är det revelator mellanregister? Shyssta prylar är själv sugen på att byta till dls cc steg till framsystemet.
            Det är illuminator

            Ja det vore fan om det inte gick att få lite ljud ur dessa prylar

            CC-stegen verkar fått mycket positiv respons! De är ju riktigt billiga också trots allt, så prisvärde lär de nog vara
            Ska bli spännande att se vad som händer när allt är kopplat och klart
            Sponsor:
            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
            Tudor Batteries - www.tudor.se
            Sonax Bilvård - www.sonax.se

            Comment


            • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

              Då frågeställningen angående infästning av paneler dök upp i annan tråd så satte tankeverksamheten igång här med!

              Jag kommer ha en täckskiva som ska ligga ovanför slutstegen, med en bit plexi i, eller liknande.
              Jag har en lösning jag har tänkt mig, men jag tar inte upp den då jag behöver fler idéer utan serverat underlag.

              Jag behöver alltså tips, idéer på hur täckskivan lämpligtvis fästes i bilen. Jag vill gärna att den i princip ska kunna lyftas bort utan demontering av andra saker.

              Vad är tillåtet i tävlingssammanhang? Det är ju inte bra om den ligger så pass lös så den kan flyga bort liksom, samtidigt vore det gött att bara kunna "lyfta bort den" - vilket skulle fungera med lite lätt sugpassform.
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                Kardborre, magneter, sugproppar, dubbelhäftande tejp, fastlimmad tyngd...

                Comment


                • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                  Originally posted by bingonisse View Post
                  Kardborre, magneter, sugproppar, dubbelhäftande tejp, fastlimmad tyngd...
                  Senaste jag klurade på var faktiskt kardborreband. Känns som att skiten bör ligga kvar om man får till bra anläggningsytor

                  Annars har jag haft tanke på excenterlås, kruxet då blir att få dem osynliga, då får man ju göra nå löstagbara covers: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag...nterlas-86598/

                  Ett annat alternativ är att lägga ett par sådana här i skarven mellan golv och bil: Dessa skulle då bli synliga, men om man lägger dem i bakkant precis innanför skuffkanten så syns de inte förens man böjer sig framåt och kikar in, vilket kanske är acceptabelt.
                  http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag...el-krom-86130/


                  Detta kanske är den enklaste, lösningen som dessutom går att göra osynlig;
                  http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag...s-10-st-86131/
                  Sponsor:
                  Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                  Tudor Batteries - www.tudor.se
                  Sonax Bilvård - www.sonax.se

                  Comment


                  • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                    Originally posted by ppk View Post
                    Senaste jag klurade på var faktiskt kardborreband. Känns som att skiten bör ligga kvar om man får till bra anläggningsytor

                    Annars har jag haft tanke på excenterlås, kruxet då blir att få dem osynliga, då får man ju göra nå löstagbara covers: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag...nterlas-86598/

                    Ett annat alternativ är att lägga ett par sådana här i skarven mellan golv och bil: Dessa skulle då bli synliga, men om man lägger dem i bakkant precis innanför skuffkanten så syns de inte förens man böjer sig framåt och kikar in, vilket kanske är acceptabelt.
                    http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag...el-krom-86130/


                    Detta kanske är den enklaste, lösningen som dessutom går att göra osynlig;
                    http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag...s-10-st-86131/
                    Funderade faktist på att montera in rundstav i järn typ 4-5mm i tjocklek och fasa av ändarna och sedan göra motsvarande hål en aning för litet. Nackdelen blir väl om man tar bort panelen ofta och hålen då blir större.

                    Comment


                    • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                      Originally posted by torparn View Post
                      Funderade faktist på att montera in rundstav i järn typ 4-5mm i tjocklek och fasa av ändarna och sedan göra motsvarande hål en aning för litet. Nackdelen blir väl om man tar bort panelen ofta och hålen då blir större.
                      Jag gjorde faktiskt en "liknande" lösning i förra bygget, fast med vanliga träplugg. Det fungerade helt ok, jag limmade aldrig fast pluggen så de var lätta att byta ut när de blev dåliga

                      Men ja, det finns ju risk att det börjar glappa rätt snabbt :P
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

                      Comment


                      • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                        Originally posted by ppk View Post
                        Jag gjorde faktiskt en "liknande" lösning i förra bygget, fast med vanliga träplugg. Det fungerade helt ok, jag limmade aldrig fast pluggen så de var lätta att byta ut när de blev dåliga

                        Men ja, det finns ju risk att det börjar glappa rätt snabbt :P
                        Är ett jävla skit det här med att fästa saker utan att det syns, fattar inte hur alla gör för att det inte ska synas. Har dammsugit internet på installationer i bagageutrymmen men naturligtvis visar dom aldrig hur saker och ting sätts fast, i värsta fall får man väl skruva med skruv och sedan ta en huggpipa och göra små runda mattbitar och limma dit.

                        Comment


                        • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                          Originally posted by torparn View Post
                          Är ett jävla skit det här med att fästa saker utan att det syns, fattar inte hur alla gör för att det inte ska synas. Har dammsugit internet på installationer i bagageutrymmen men naturligtvis visar dom aldrig hur saker och ting sätts fast, i värsta fall får man väl skruva med skruv och sedan ta en huggpipa och göra små runda mattbitar och limma dit.
                          Nej jag har tänkt på det också, man hittar aldrig svar på det som inte är uppenbart. Misstänker att det är ofta det inte sitter fast

                          Det går ju att göra det enkelt och snyggt med skruv, men vore skönt att slippa skruva för att få upp locket. Men det kanske skulle vara något att försegla skiten så installationsdomarna inte kommer in Har fungerat bra för mig hittills
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment


                          • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                            Originally posted by ppk View Post
                            Nej jag har tänkt på det också, man hittar aldrig svar på det som inte är uppenbart. Misstänker att det är ofta det inte sitter fast

                            Det går ju att göra det enkelt och snyggt med skruv, men vore skönt att slippa skruva för att få upp locket. Men det kanske skulle vara något att försegla skiten så installationsdomarna inte kommer in Har fungerat bra för mig hittills
                            Sen beror det ju på hur hårt det ska sitta också? Tänkte höra med dig som hållit på ett tag, måste alla kablar märkas upp och räcker det att göra det i början, mitten och slutet? När man sedan ska dra kablar genom bilen är det då ca 10cm mellan varje buntband, tejp eller vad man nu väljer att fästa kabeln med. Hur gjorde du med kabelhölje på rcakabarna, jag kör ju färdiga fram til bak och kan tänka mig att det blir lite tight att dra dom i tex sleeve? Många frågor blir det men regelboken är ju inte helt klockren.

                            Comment


                            • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                              Originally posted by torparn View Post
                              Sen beror det ju på hur hårt det ska sitta också? Tänkte höra med dig som hållit på ett tag, måste alla kablar märkas upp och räcker det att göra det i början, mitten och slutet? När man sedan ska dra kablar genom bilen är det då ca 10cm mellan varje buntband, tejp eller vad man nu väljer att fästa kabeln med. Hur gjorde du med kabelhölje på rcakabarna, jag kör ju färdiga fram til bak och kan tänka mig att det blir lite tight att dra dom i tex sleeve? Många frågor blir det men regelboken är ju inte helt klockren.
                              Kort och gott utifrån de jag erfarit. Jag skippade i princip allt det du radar upp första tävlingstillfället, och eftersom jag tävlar i master så kan man få poäng för "craftmanship". Skippar man något av det du nämner så finns det risk att någon pinne ryker, vilket även hände mig. I lägre klasserna vet jag inte hur det bedöms, har för mig det står någonstans att kablarna ska skyddas på något sätt, lite osäker här dock.
                              Jag har märkt upp samtliga kablar i varje ände helt enkelt, jag försöker fästa var tionde centimeter där inte annat håller kabelarna på plats.

                              Jag har egenlödda RCA kablar så det var inga större bekymmer med sleeve där. På splittarna fick jag dock dra en grövre sleeve som gick över kontakterna, som synes på bilderna.

                              Sponsor:
                              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                              Tudor Batteries - www.tudor.se
                              Sonax Bilvård - www.sonax.se

                              Comment


                              • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                                Originally posted by ppk View Post
                                Då frågeställningen angående infästning av paneler dök upp i annan tråd så satte tankeverksamheten igång här med!

                                Jag kommer ha en täckskiva som ska ligga ovanför slutstegen, med en bit plexi i, eller liknande.
                                Jag har en lösning jag har tänkt mig, men jag tar inte upp den då jag behöver fler idéer utan serverat underlag.

                                Jag behöver alltså tips, idéer på hur täckskivan lämpligtvis fästes i bilen. Jag vill gärna att den i princip ska kunna lyftas bort utan demontering av andra saker.

                                Vad är tillåtet i tävlingssammanhang? Det är ju inte bra om den ligger så pass lös så den kan flyga bort liksom, samtidigt vore det gött att bara kunna "lyfta bort den" - vilket skulle fungera med lite lätt sugpassform.
                                Denna typ av neodymium magneter funkar klockrent se bara till att du köper med rätt polaritet.

                                Last edited by jimmy s; November 12, 2014, 23:36.

                                Comment

                                Working...
                                X