Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

    Dags för en update känner jag. Det går lite segt i garaget nu då det blivit en hel del i skolan att ta tag i. Det som står på agendan här näst är att göra lite fästen till dörrsidorna, sen hänga upp dem på plats och plasta. Men nu kommer det lite kabelbilder..


    Kablaget som i tidigare update drogs under golvmattan i bilen kommer ut vid respektive hjulhus i bagaget för att sedan fördelas mot respektive ändamål. Kablarna som kommer ut vid höger hjulhus går främst till processorn, sen är det några högtalarkablar och remotekablar som viker av över mot vänster sida av bilen.


    Här är processorn på plats. Precis som allt annat sitter den monterad med genomgående skruv och mutter på baksidan.



    B+, rem in och rem out sitter ihopkopplade med isolerade flatstiftshylsor och flatstift. Jordkabeln var redan väl tilltaget från början så denna behövdes ej skarvas.
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

      Här har vi en överblick över vänstersidan där allt strömkablage till slutstegen är dragna och dess säkringar är monterade. Det sitter även relän och fläktstyrningskontroll nedanför de silvriga slutstegen. Matar på med lite bilder här, det är inga konstigheter iallafall














      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

        Du tycks ha fått pli på kablaget fint!

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

          Originally posted by zrken View Post
          Du tycks ha fått pli på kablaget fint!
          Baah, jadu. Pli har jag väl fått i form av att det sitter där det ska och det är hyfsat strukturerat, sen att det inte är lika estetiskt tilltalande som vissa andra installationer brukar jag ju skylla på batteribanken och baslådan, man jämför sig trots allt med de bästa i Sverige. Skulle vara riktigt kul att försöka sig på en lite mer "normal, snyggare men enklare" installation, då skulle nog motivationen finnas för att försöka göra lite mer utöver det vanliga.
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment


          • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

            Idag tog jag tummen ur och gjorde lite fästen till dörrsidorna osv.


            Om vi kollar fram på dörrsidan först så sitter det M8 stång med mutter försänkt i baffeln sen rätt igenom plåten.


            Totalt blev det två stänger genom baffeln där det fanns plåt bakom. Kommer sitta distaner som träs över stången och som ligger diktan mot dörrplåt och baffel så det kommer vara tokstumt när det slutmonteras.


            Det sitter sådana här öron med mutter fastsvetsade längst bak på dörrarna upptill och nertill så det går att dra fast dem med riktigt skruv. Sitter sketna clips där original, och de brukar inte vilja vara med så länge, fick jag bland annat erfara ifjol.


            Här syns hur dörrsidan sitter med skruv baktill som drar i öronen på insidan (OBS, det kommer sitta skruv med snygg skalle där). Dörrsidan sitter även med ett par skruvar i underkant, så allt detta tillsammans med originalskruv vid dörrhandtag och dörröppnare gör att dörrsidan inte kommer ramla av iallafall.


            Dörren går att stänga också.


            Sen lite plastic på det där.
            Sponsor:
            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
            Tudor Batteries - www.tudor.se
            Sonax Bilvård - www.sonax.se

            Comment


            • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!


              Basarna har setat på plats i ett par veckor nu, inte spelat så mycket med dem än dock så jag har inte vågat kräma på allt för mycket. Idag fixade jag till anslutningarna till kablarna iallafall, hoppas detta är enligt regelboken
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                Jag har gjort en ny ram till HU+Rux i helgen!


                Först tejpade jag upp där ramen ska vara, endast som skydd.


                Sen så tröck jag dit min gamla ram som för övrigt var ruskigt ful och dessutom fått sig lite skavanker.


                Kladd. Glasfiberspackel. Inte vackert. Tejpen borttagen.


                Sen såg det ut såhär, innan jag insåg att kanterna blev alldeles för tunna om ruxen skulle rymmas, så det fick bli en annan lösning...


                ... Ja såhär blev det. Inte riktigt nöjd men den får duga tills vidare


                Såhär ser det ut på plats, som sagt, inte perfektion, men bättre än innan, MYCKET bättre.
                Spänningen är lite låg på bilden då jag tydligen hade glömt HUn med dess PSU aktiv i några dygn sen stod jag och poppade(104.5 host*) samtidigt när fotot togs
                Sponsor:
                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                Tudor Batteries - www.tudor.se
                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                Comment


                • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                  snyggt....

                  Comment


                  • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                    Vilken inspirations källa denna byggtråd är, välgjort och cleant. Jag har endast läst andra halvan av tråden. Hoppas det går bra för dej när du ska tävla senare i vår/sommar
                    PioneerP88RSII
                    MTX THS 652
                    Infinity Reference 5010cs
                    JBL GT5-2402BR
                    Kicker ZX100.4
                    Kenwood KAC 9105D

                    Comment


                    • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                      Ser riktigt bra ut, mycket bättre än tidigare! Kommer och hälsar på i helgen

                      Comment


                      • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                        wow! tvärfett! en sån finish du löste!

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                          Originally posted by MiNi View Post
                          snyggt....
                          Tack så mycket!

                          Originally posted by Ibanez View Post
                          Vilken inspirations källa denna byggtråd är, välgjort och cleant. Jag har endast läst andra halvan av tråden. Hoppas det går bra för dej när du ska tävla senare i vår/sommar
                          Det är rikitigt kul att höra! Första halvan bjuder inte på allt för mycket inspirerande läsning iallafall då jag gör mycket saker där som jag i dagsläget hade gjort annorlunda
                          Ja det ska bli kul att se hur det kan tänkas gå i sommar, det känns än så länge som att systemet har potential så mycket hänger nog på hur jag justerar in det

                          Originally posted by Mxputte View Post
                          Ser riktigt bra ut, mycket bättre än tidigare! Kommer och hälsar på i helgen
                          Tack så mycket
                          Hahah jasså, det låter bra det. Det blir en jävla resa för att hälsa på här
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment


                          • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                            Originally posted by zrken View Post
                            wow! tvärfett! en sån finish du löste!
                            Det finns mer att hämta men jag är nöjd för tillfället Tack så mycket!
                            Sponsor:
                            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                            Tudor Batteries - www.tudor.se
                            Sonax Bilvård - www.sonax.se

                            Comment


                            • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                              Cleant... dags att bygga i en fransk bil snart då?

                              Comment


                              • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                                Originally posted by ppk View Post

                                Såhär ser det ut på plats, som sagt, inte perfektion, men bättre än innan, MYCKET bättre.
                                Snyggt!
                                Octan
                                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                                OctanAudio
                                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                                Fegens Vandrarhem

                                Bilstereoblog
                                Team Ljudbyggaren

                                Comment

                                Working...
                                X