Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

    Jag har en liten fundering till er som använder Bitone i era byggen!

    Hur grov strömkabel bör man ha till den (längd cirkus 1 meter), och hur ska den säkras av??
    Det är ju inga grövre kablar det rör sig om, men det är lika bra att fråga er som har bra koll tänkte jag
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

      Originally posted by ppk View Post
      Jag har en liten fundering till er som använder Bitone i era byggen!

      Hur grov strömkabel bör man ha till den (längd cirkus 1 meter), och hur ska den säkras av??
      Det är ju inga grövre kablar det rör sig om, men det är lika bra att fråga er som har bra koll tänkte jag
      Säkras på ca 0.5A. Kör en miniglassäkring från biltema i ngn skruvförpackning.
      Kabel; så tunn jag hittade för att få in i dess små terminaler.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

        Originally posted by zrken View Post
        Säkras på ca 0.5A. Kör en miniglassäkring från biltema i ngn skruvförpackning.
        Kabel; så tunn jag hittade för att få in i dess små terminaler.
        Tack du! Jo jag får leta rätt på något lämpligt som passar
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!


          Förstärkt dörrsidorna bakifrån med många lager glasfiber och polyester! Börjar bli riktigt stumma nu


          Provmonterade, de sitter kanonbra!!


          Passade in lite nya fästen med smältlim(lite dålig bild), vinklade plåtar, så förhoppningsvis så kommer dörrarna inte kunna röra sig runt högtalarna!


          Plastade dit dem!


          Den som kan gissa vad det här är bjuder jag på en öl någon gång!




          Reglat lite i bagaget!


          Batterihylla! Hade ingen mdf hemma vid tillfället så fick bli spån. Det vilar på regel under så det är stabilt! Kommer förmodligen förstärka med någon plåt under batterierna iallafall så...
          Påbörjat baslåda också!!





          Blir precis så det får plats med en rad slutsteg där! Kommer blir ett hel**te att få plats med 5 slutsteg och en processor så det blir snyggt, men det löser jag på något sätt, hoppas jag!


          Såhär ligger jag till nu iallafall! Rullar på sakta men säkert! Baslådan beräknas hamna på 255liter!
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment


          • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

            Nu har jag en lågnivå-fundering till alla proffs...
            Pga oerfarenhet när det gäller lågnivå så har jag lyckats dragit en oskärmad kabel från HUn bak i till bagaget. Den går hyfsat fritt ifrån övrig elektronik, förutom sista metern då den går parallellt med några högtalarkablar..
            Innebär detta problem tro??

            Lågnivån ska gå mellan HU och Bitone. Räcker det att jag kör skärmat mellan processorn och slutstegen för att bli av med störningar, eller skickas störningarna som eventuellt kan bli på vägen mellen HU och processor, vidare genom processorn och ut i signalen??
            Sponsor:
            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
            Tudor Batteries - www.tudor.se
            Sonax Bilvård - www.sonax.se

            Comment


            • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

              Maffiga dörrsidor Påminner om mina i Lupon där vi upptäckte att det inte gick att stänga dörren om man hade sätet framskjutet.. (ännu en mindre risk att frun tar bilen)... Kämpa på..
              Mini Cooper goes Pioneer
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
              Volvo V50
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

              Sponsorer som håller mig flytande:
              Pioneer, Stinger

              Comment


              • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                Originally posted by Landén View Post
                Maffiga dörrsidor Påminner om mina i Lupon där vi upptäckte att det inte gick att stänga dörren om man hade sätet framskjutet.. (ännu en mindre risk att frun tar bilen)... Kämpa på..
                Tackar, kul med något positivt i det tråkiga höstvädret!

                Nej stolarna åker inte fram så långt i min bil heller hehe
                Sponsor:
                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                Tudor Batteries - www.tudor.se
                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                Comment


                • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                  Man kan väl säga att man får nog med störningar in i en skärmad kabel......
                  Har aldrig hört talas om ngn som kört med oskärmad kabel och lyckats. Gängse regel är att det är skärmat som gäller. Som helst dras på andra sidan än matning mellan strömförsörjningen bakåt... Dvs ena på passagerar sida och andra på förarsidan..

                  Sedan skall en sak tydliggöras
                  En SKÄRMAD kabel är alltså inget som "tar bort" störningar som redan kommit in i signalvägen. Helt enkelt, den SKÄRMAR AV från att ytterligare störningar skall komma in i kabeln.

                  Min uppfattning är att all lågnivå med fördel körs skärmad. (Möjligen undantag från 3.5mm-> AUX Ingång...). Särskilt den långa från HU-DSP.

                  EDIT:

                  För övrigt tycker jag det ser tokmysigt ut... den här byggtråden är en stor källa till att upprätta tillräcklig nivå av byggpepp för mig, thnx for the good work!

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                    dräggel dräggel... plasta åt mig?

                    Comment


                    • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                      Originally posted by zrken View Post
                      Man kan väl säga att man får nog med störningar in i en skärmad kabel......
                      Har aldrig hört talas om ngn som kört med oskärmad kabel och lyckats. Gängse regel är att det är skärmat som gäller. Som helst dras på andra sidan än matning mellan strömförsörjningen bakåt... Dvs ena på passagerar sida och andra på förarsidan..

                      Sedan skall en sak tydliggöras
                      En SKÄRMAD kabel är alltså inget som "tar bort" störningar som redan kommit in i signalvägen. Helt enkelt, den SKÄRMAR AV från att ytterligare störningar skall komma in i kabeln.

                      Min uppfattning är att all lågnivå med fördel körs skärmad. (Möjligen undantag från 3.5mm-> AUX Ingång...). Särskilt den långa från HU-DSP.

                      EDIT:

                      För övrigt tycker jag det ser tokmysigt ut... den här byggtråden är en stor källa till att upprätta tillräcklig nivå av byggpepp för mig, thnx for the good work!
                      Tack för ett bra svar!
                      Det blir inte så farligt med jobb att dra ny lågnivå, borde gå att flika upp golvmattan på ena sidan av bilen bara och göra om och göra rätt!! Detta innebär ju samtidigt att jag kan förbereda med högtalarkablar till frontsub! Det ligger i mina framtidsplaner, men jag glömde av det då jag drog alla kablar senast!!

                      Kul att du gillar det!

                      Du vet ingen vettig kabel man bör satsa på för en rimlig peng???
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

                      Comment


                      • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                        Originally posted by ville91 View Post
                        dräggel dräggel... plasta åt mig?
                        Jag har att göra själv så det bli över
                        Sponsor:
                        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                        Tudor Batteries - www.tudor.se
                        Sonax Bilvård - www.sonax.se

                        Comment


                        • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                          Originally posted by ppk View Post
                          Jag har att göra själv så det bli över
                          bättre du bygger i min bil mkt bättre bil än Sälj aset annars byt hehehe men fina dörrsidor på jvln

                          Comment


                          • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                            Originally posted by ville91 View Post
                            bättre du bygger i min bil mkt bättre bil än Sälj aset annars byt hehehe men fina dörrsidor på jvln
                            hehe ja upp med cashen så löser vi det, bara jag får göra färdigt min
                            Sponsor:
                            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                            Tudor Batteries - www.tudor.se
                            Sonax Bilvård - www.sonax.se

                            Comment


                            • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                              Originally posted by ppk View Post
                              hehe ja upp med cashen så löser vi det, bara jag får göra färdigt min
                              du får 1 krona hämtar den imorrn

                              Comment


                              • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                                Originally posted by ppk View Post
                                Tack för ett bra svar!
                                Kul att du gillar det!

                                Du vet ingen vettig kabel man bör satsa på för en rimlig peng???
                                Nej.
                                En lång historia kort. Jag kommer från Hemma-Hifi före jag hamnade på billjud. Kabelhysterin vet inga gränser. Min filosofi är att köpa så lite som möjligt på "dyr prislapp" och "Märke" och istället inse/acceptera att det är otroligt mkt mer förbättringar att göra i installationen som generellt påverkar otroligt mycket mer än vilket märke på kabel man väljer. Så, nybörjare som jag är med hanverk, räknar jag med att min installation kommer begränsa mer än vad dyra kabelprodukter kommer göra

                                Mvh Surk

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X