Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

    Originally posted by Noiseprojekt View Post
    Hade samma problem, löste det genom att parallellkoppla lågnivåingångarna.
    Lödde ihop dom internt i A6 stegen..
    hehe ja det var väl fiffigt om man vill in där och pilla
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

      Originally posted by ppk View Post
      hehe ja det var väl fiffigt om man vill in där och pilla
      Hahah det var Hewi som gav mig tipset.
      Han hade gjort så på sina också

      Comment


      • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

        Originally posted by Noiseprojekt View Post
        Hahah det var Hewi som gav mig tipset.
        Han hade gjort så på sina också
        Men i "vårt" fall är det inte för att signalen blir för låg med bara ena ingången ansluten utan för att steget då bara ger halv effekt annars.

        Tror inte alla mono steg är så utan att vissa redan har internt ihopkopplade anslutningar eller är annorlunda uppbyggda än Dls A6 vilket gör att det bör gå bra att bara ansluta på ena
        ingången utan splitt på sådana steg , lite osäker på detta därav att jag skrivit "tror" men ngn mer insatt i olika mono steg kan säkert ge mer input här.
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

          Originally posted by Hewi View Post
          Men i "vårt" fall är det inte för att signalen blir för låg med bara ena ingången ansluten utan för att steget då bara ger halv effekt annars.

          Tror inte alla mono steg är så utan att vissa redan har internt ihopkopplade anslutningar eller är annorlunda uppbyggda än Dls A6 vilket gör att det bör gå bra att bara ansluta på ena
          ingången utan splitt på sådana steg , lite osäker på detta därav att jag skrivit "tror" men ngn mer insatt i olika mono steg kan säkert ge mer input här.
          Det "bör" väl gå att ta reda på med den multimeter med "kontakt-funktionen" eller vad man ska kalla den (multimetern piper när det är kontakt)

          Comment


          • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

            Om vi säger såhär, jag har aldrig märkt någon nivåskillnad när jag prövat med bara en ingång i dessa steg, så då kanske det är grönt!
            Sponsor:
            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
            Tudor Batteries - www.tudor.se
            Sonax Bilvård - www.sonax.se

            Comment


            • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

              Originally posted by Noiseprojekt View Post
              Det "bör" väl gå att ta reda på med den multimeter med "kontakt-funktionen" eller vad man ska kalla den (multimetern piper när det är kontakt)
              Ja om man mäter så mellan plussarna(centrum hålen) så borde det bara ge utslag om de är ihopkopplade internt men jag är inte 100 på att det blir så
              då de kanske är "summerade" senare längre in i steget.

              Originally posted by ppk View Post
              Om vi säger såhär, jag har aldrig märkt någon nivåskillnad när jag prövat med bara en ingång i dessa steg, så då kanske det är grönt!
              Ja då låter det som att du inte behöver ansluta bägge på dina steg
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                Sitter och klurar lite över huvudenheter! Jag har en bra som fungerar som kommer vara aktuell tills bygget börjar bli klart, då vi ser hur det är med ekonomin osv, men det kan bli en ny HU iallafall!

                Jag kommer köra med Bitone, men jag vill ändå ha en apparat med 3 par lågnivå och vettiga HP/LP filter osv.
                Detta har min i dagsläget, och det är ju inga problem att hitta en vettig på marknaden, dock så är ju ute efter någon apparat som är silvrig till utseendet, som matchar DRCn litegrann! T.ex p88rs finns ju i en snygg silvrig verision, men jag vet inte hur den apparaten är i övrigt.
                http://www.klangforum.info/shop/cata...88rs_large.jpg

                Om någon vet om någon vettig maskin så hojta gärna till!
                Sponsor:
                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                Tudor Batteries - www.tudor.se
                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                Comment


                • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                  Det står inte stilla här även fast det ser ut så! Ska försöka ladda upp lite bilder snart! Hela inredningen är på plats i bilen och har fräschat upp lite saker Det som står näst på tur är byggnationen av dörrsidorna, när de är klara så är tanken att jag ska börja med bagaget
                  Sponsor:
                  Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                  Tudor Batteries - www.tudor.se
                  Sonax Bilvård - www.sonax.se

                  Comment


                  • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                    Hemma efter en sen eftermiddag hos bilstereohörnan! Vi har hunnit mäta lite i 9-5an på massive audios kilo 12" bas och toro 15" som jag själv ska använda i detta bygge i 9-3an!

                    Fick en del trevliga reslutat, blev speciellt förvånad över kilo 12an på 2x2ohm 600wrms! Den mätte vi upp i 141,9 dB med stängd dörr på 44Hz där min 9-5a verkar peaka! Vi matade den med 2000wrms (massives n4a steg). Den spelade snyggt och slog hårt också, så det verkar vara en grym bas med tanke på priset som ligger på 1800kr

                    Toro basen (15" 2x4ohm) körde vi i 2ohm, samma steg = 1000wrms. Bästa mätresultatet innan batteriet blev lite klent var 143,2dB. Dock så verkade den spela högre med öppen dörr, tyvärr han vi inte mäta upp det, men när vi mätte 141dB pga dålig ström så ökade det till 143dB när vi öppnade dörren! Så det hade kunnat bli kul med lite mer mätreslutat!

                    Hursom så kommer det nog gå att spela på rätt bra när 9-3an är klar med 2st toro15"
                    Finns filmmaterial på detta som skall redigeras
                    Sponsor:
                    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                    Tudor Batteries - www.tudor.se
                    Sonax Bilvård - www.sonax.se

                    Comment


                    • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                      Originally posted by ppk View Post
                      Hemma efter en sen eftermiddag hos bilstereohörnan! Vi har hunnit mäta lite i 9-5an på massive audios kilo 12" bas och toro 15" som jag själv ska använda i detta bygge i 9-3an!

                      Fick en del trevliga reslutat, blev speciellt förvånad över kilo 12an på 2x2ohm 600wrms! Den mätte vi upp i 141,9 dB med stängd dörr på 44Hz där min 9-5a verkar peaka! Vi matade den med 2000wrms (massives n4a steg). Den spelade snyggt och slog hårt också, så det verkar vara en grym bas med tanke på priset som ligger på 1800kr

                      Toro basen (15" 2x4ohm) körde vi i 2ohm, samma steg = 1000wrms. Bästa mätresultatet innan batteriet blev lite klent var 143,2dB. Dock så verkade den spela högre med öppen dörr, tyvärr han vi inte mäta upp det, men när vi mätte 141dB pga dålig ström så ökade det till 143dB när vi öppnade dörren! Så det hade kunnat bli kul med lite mer mätreslutat!

                      Hursom så kommer det nog gå att spela på rätt bra när 9-3an är klar med 2st toro15"
                      Finns filmmaterial på detta som skall redigeras

                      Skulle vara roligt och veta vad TORO 15 spelar med dubbla N4 och BRA ström
                      sigpic

                      Ägare av DekorTeknik
                      Gå in och gilla!

                      Comment


                      • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                        dubbla n4 blir samma effekt!men att ge den med 2kw vore ju skoj!
                        saab 9000 pioneer-

                        www.garaget.org/micke999

                        Comment


                        • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                          Originally posted by micke999 View Post
                          dubbla n4 blir samma effekt!men att ge den med 2kw vore ju skoj!
                          hur tänker du då?
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment


                          • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                            Originally posted by ppk View Post
                            hur tänker du då?
                            kopplar du en spole per steg så blir de ju inge mer effekt än om du lastar ner 1steg i 2ohm!n4 är inte dockningsbart
                            saab 9000 pioneer-

                            www.garaget.org/micke999

                            Comment


                            • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                              Originally posted by micke999 View Post
                              kopplar du en spole per steg så blir de ju inge mer effekt än om du lastar ner 1steg i 2ohm!n4 är inte dockningsbart
                              Jo n4a steget ska lämna 650wrms i 4ohm, 1000wrms i 2ohm. Kör du då 2st n4a steg så ger det totalt 1300wrms då basen är på 2x4ohm, dessutom lastar man bara stegen i 4ohm.

                              Med 1st n4a så blir det 1000wrms totalt i 2ohm.
                              Sponsor:
                              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                              Tudor Batteries - www.tudor.se
                              Sonax Bilvård - www.sonax.se

                              Comment


                              • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                                När kommer bilderna ?

                                Comment

                                Working...
                                X