Announcement

Collapse
No announcement yet.

Familje racer Volvo v70n

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Familje racer Volvo v70n

    Snyggt bygge..detta skall följas..
    Mini Cooper goes Pioneer
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
    Volvo V50
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

    Sponsorer som håller mig flytande:
    Pioneer, Stinger

    Comment


    • #17
      Re: Familje racer Volvo v70n

      Originally posted by Landén View Post
      Snyggt bygge..detta skall följas..
      Tackar! Man gör sitt bästa
      Idag ska jag göra klart förardörren samt påbörja baslådan, fler bilder kommer till kvällen.

      Comment


      • #18
        Re: Familje racer Volvo v70n

        [QUOTE=Niklas b;326170]Dax för en uppdatering av det tråkigare slaget.

        Mek har det blivit men inte med bilstereo
        Var ute och körde i lördags när det smällde till i framvagnen, med efterföljande metall gnissel/skrik.

        Som tur var så hade jag bara kommit ca 2km hemifrån och kunde linka hem i sakta mak.

        Väl hemma så rev jag framvagnen på höger sida, och självklart så har framhjuls lagret total skurit bara till att byta.
        Passade på att byta spindelled och stabilisator stag samt styr led då den kändes lite glapp.

        Började att montera allt, men tyckte att drivaxeln kändes konstig.
        Lossade på damasken till inre drivknuten, och javisst där låg det kulor samt metall bitar löst.
        Även det fanskapet hade skurit.

        Kollade på Volvo efter ny inre drivknut, självklart finns den inte som reservdel utan man måste byta hela drivaxeln, och den skulle dom ha 4500:- för.

        Jaja, nu har jag beställt en beg på skroten med 1000mil garanti på, åtminstone lite billigare 2400:-

        Så summan av kardemumman vart 5500:-plus fler gråa hår samt att antal grova svordomar

        Kunde tänka mig betydligt bättre sätt att spendera de pengarna på, typ en dsp.

        Men skam den som ger sig, till helgen ska det byggas bilstereo igen.
        Då ska jag fortsätta med dörrsidorna...

        På återseende.[/QUOT
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Ser fint ut.

        Hur långt har bilen gått?

        Verkar som volvo v70/s80 m.m. har stora problem med dålig kvalitè på sina framvagnsdetaljer.Annars en trevlig bil.

        Comment


        • #19
          Re: Familje racer Volvo v70n

          12000 mil har den gått.
          Ja uppenbarligen så är det bristfällig kvalite på vissa original framvagns detaljer

          Tydligen så ska det vara bättre numera på eftermarknadsdelar, hoppas på det.

          Comment


          • #20
            Re: Familje racer Volvo v70n

            Drivaxel går att dela på ändå, den högra som sitter monterad på motorn oxå. Problemet är att volvo inte har delar till den (öppet för försäljning).
            Därför de e så dyra är just att det är kompletta drivaxeln och dessa går som aldrig sönder, trillar kulorna ut är de en timmas pill så är allt i sin ordning igen.

            Bussningarna som e känt på framvagnarna är bara att köpa en lös bussning och inte hela länkarmen (om spindeln e ok dvs.) och byta, är lite pill om du inte har press men går utmärkt.

            Svårighetsgraden på kulorna och bussningarna är: 3st bilstereo utan 5 möjliga!

            Dämparna är oxå lite småkänt, klonkljud i framvagnen och verkstan inte hittar felet, byt dämpare så är det löst! Brukar ofta vara lite grus som ha fastnat och slite ut som skapar ljudet av "glapp i leder", även stötdämparlagringen är vanligt fenomen.

            Besiktning, Avgassystemet, bristfällig upphängning, av.
            Ett fäste som sitter i bakvagnen som håller i avgassystemet, går utmärkt att plocka bort de, sitter i 12mm M8 bultar, 1 på varje bärarm bak och slipa ner alla vassa kanter på röret, inget bilprovningen gnäller på och har dessutom fått bort ännu en volvo sjuka!

            Hoppas detta vart någon läsvärd info eftersom jag bara komponerade ihop vanliga fel från huvudet!

            Trevlig kväll och hoppas det går framåt med bygget!

            Comment


            • #21
              Re: Familje racer Volvo v70n

              Hallå igen.
              Det var ju ett tag sen jag uppdaterade tråden, men nu är det dax igen.

              Jag har haft mkt. att göra senaste tiden, men några timmar har jag lyckats lägga på bilen.
              Jag har färdigställt förardörren samt byggt baslåda och ett slutstegsrack.

              Lite byggbilder på baslådan.



              Jag slant med fräsen när jag tog upp hålet för basen, tur att det finns spackel skruvarna togs självklart bort när limmet torkat, och hålen spacklades igen.
              Lådan kommer kläs med matta så fort jag är nöjd med ljudet.



              Ett lackerat slutstegsrack.



              Bilder på grejerna under inpassning i bilen.

              Tanken är att alla kablar ska ligga på plåtarna i racket med slutsteget över, detta för att spara plats till ev batterier kondningar m.m.
              Racket är monterat med genomgående bult genom reservhjuls baljan, så det bör sitta kvar racket håller även fast baslådan.




              Så här ska det ligga, ska bara ansluta alla kablar, det är dom som ligger fastbuntade i flexslang, där jag inte kunnat använda flexslang har jag använt kabelstrumpa.
              Tanken är att det ska byggas ett demo golv med lite plaxi samt led belysning, så jag har två golv att välja mellan(ett fin golv samt ett åka o handla på ikea golv)



              Bonus bild.
              på batterilåda samt +kabel

              Attached Files

              Comment


              • #22
                Re: Familje racer Volvo v70n

                Trevligt baslådebygge! Speciellt med trippel baffel

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #23
                  Re: Familje racer Volvo v70n

                  ser stumt ut!
                  men skulle det kanske vara en idé att runda kanterna på förstärkningen i lådan?
                  fast det spelar kanske mindre roll om lådan är sluten.
                  \m/

                  Comment


                  • #24
                    Re: Familje racer Volvo v70n

                    Det var ett tag sen jag uppdaterade, då det har byggts ny altan samt förberetts för nytt dubbel garage så har det inte funnits tid över till bilen.
                    Men idag har jag hunnit med lite iallafall.

                    Jag har påbörjat fastsättning av den ena podden för bredbandarna, kanske inte direkt rocketscience, men hoppas ni tycker det är kul med bilder

                    Började med att svetsa en platta som ska monteras under backspegel kåpan.


                    kapade till 1/2" stålrör samt svetsade dit M8 muttrar


                    Borrade ur ett hål bredvid muttern för kablar


                    Prov monterat, återstår en del till passning samt slipning och lackering(ps sockerbiten är endast till för att separera kablarna under bygget )







                    Nästa uppdatering blir när jag gjort klart båda sidorna samt monterat högtalarna, på återseende igen
                    Attached Files

                    Comment


                    • #25
                      Re: Familje racer Volvo v70n

                      Det är ju nästan formen av en halv kokosnöt slipad och spacklad

                      Comment

                      Working...
                      X