Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noiseprojekt
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by zrken View Post
    Sedärja! En tackar hjärtligast för erbjudandet!
    Just nu är det väldigt små steg som tas... Mycket fundera och lite meck =D


    Jo men det är samma här så..
    Försöker bygga på dörrsidorna och jaga pengar så jag kan köpa in allt jag behöver..
    Är några K kort tyvärr :P

    Leave a comment:


  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by BMTech View Post
    Jag hade några stiftplatser över så jag borrade hål där och drog nya kablar
    När jag väl får tag på en passande nyckel ska jag ta mig en kik hur det ser ut.

    Leave a comment:


  • BMTech
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Jag hade några stiftplatser över så jag borrade hål där och drog nya kablar

    Leave a comment:


  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by jimno View Post
    Ahh-trevligt med en likasinnad!
    Detta ska följas.

    Smällde ihop en själv nyligen mest för att pröva gränserna hur litet th man kan bygga.
    2 seas alu 5-tummare spelar så in i..med rätt musik.
    peakar en hel del mellan 60-80 hz dock men det passar mig rätt bra.

    Kör hårt
    Yeah! Små TH kan ju ge en dle.. om man ger sig fan på att vecka dom ordentligt är det ju inte så blodigt. Man vinner ju effektiv längd genom att vecka ytterligare då vecken skapar turbulens och sänker luftens hastighet.

    Leave a comment:


  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by Noiseprojekt View Post
    Hojta till om du behöver hjälp..
    jobbar i askersund så är inte så långt till dig..
    Sedärja! En tackar hjärtligast för erbjudandet!
    Just nu är det väldigt små steg som tas... Mycket fundera och lite meck =D


    Originally posted by BMTech View Post
    Ser roligt ut
    Bmw är fina att skruva med för det är bra material i allt..
    Dock hade jag flyttat bort diskanten därifrån för det är inte så kul att få den inbyggd i pannan eller ögat eller liknande om a-stolps airbagen skulle lösa ut..
    Bra material, och sedan sitter allt fast utav djävel oxå..
    Tack för tipset om A-stolpe bag. Det är alltså bara segelpanelen som egentligen kan husera diskanterna...?

    Jag har vart och köpt både 6/7mm och 8/9mm lednyckel och det tycks inte vara ngn av de storlekarna till den här "dörrigenomföringsbulten".. Minns du vad för storlek du använde..?

    Hoppas verkligen min genomföring ser likadan ut som din, så det går att få ut kabel... Nu har jag förvisso dratt kabel rätt dumt, med 7st på vänster sida och 1st på höger sida som mynnar ut bakom stereon. Så satans massa extraarbete om det ska ut dubbel kabel i varje dörr. Egentligen räcker det ju med att få ut till diskanterna i nuläget.
    Det var _inte_ roligt att slita händerna blodiga för att ta loss listerna..

    Leave a comment:


  • BMTech
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Ser roligt ut
    Bmw är fina att skruva med för det är bra material i allt..
    Dock hade jag flyttat bort diskanten därifrån för det är inte så kul att få den inbyggd i pannan eller ögat eller liknande om a-stolps airbagen skulle lösa ut..

    Leave a comment:


  • Noiseprojekt
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Hojta till om du behöver hjälp..
    jobbar i askersund så är inte så långt till dig..

    Leave a comment:


  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Tjena!

    Av någon anledning har min tråd råkat bli *låst*, nu är det fixat igen.

    Det har hänt lite saker. Mest fokus har legat på att spika grund layouten av skuffen.

    Det visar sig att mitt TH-basbygge är rätt mycket djupare än jag föreställt mig.
    Orginalplanen var att bygga en panel direkt på lådan som fick täcka utåt det resterande lastutrymmet.
    Men det blir väldigt lite utrymme kvar. Baslådan kommer att nå till nederkant av den tvärgående regeln.
    Det kommer i konstig linje med gånghjärnen till luckan på sidan oxå. Dessutom täcker det rätt stora delar av baljan.

    Istället tänkte jag förflytta brytpunkten mellan "lastutrymme" och "basutrymme" enligt bild 2.
    Detta gör det lättare att få till en snygg panel övergång i kanterna, samt bättre åtkomst till balja.

    Observera även de två svarta kabelhärvorna, de är nästintill all högnivå från stereo + alla högtalar kablar inbuntade i varsin strumpa.






    Listan är lång på allt som kan göras samtidigt.
    Den här dagen var jag inte sugen på några större projekt utan tog tag i det närmast enkla för att kunna montera in baksätet igen; dvs jordkabel.









    Fråga inte varför den skulle ligga höjd i en krok, (???).
    Jag märkte inte ens att det skulle vara konstigt förrens baksätet var på plats, allt var uppstädat och jag "framkallat bilderna"
    ....tillräckligt trött för att sluta mecka!

    Leave a comment:


  • jimno
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Ahh-trevligt med en likasinnad!
    Detta ska följas.

    Smällde ihop en själv nyligen mest för att pröva gränserna hur litet th man kan bygga.
    2 seas alu 5-tummare spelar så in i..med rätt musik.
    peakar en hel del mellan 60-80 hz dock men det passar mig rätt bra.

    Kör hårt
    Attached Files

    Leave a comment:


  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by Lonefox View Post
    Förstår inte varför du drar bass-remote då BitOne har enkelt åtkomlig nivåkontroll för basen via DRCn
    Nej det är ju så
    I förra bygget blev aldrig kabeln framdragen. Det gick utmärkt i alla fall då HU hade tacksam styrning nivåjustering för bass level.

    Ännu vet jag inte hur enkelt det är att styra det genom DRC'n.
    Det ger sig när systemet väl är uppe och rullar.

    Leave a comment:


  • Lonefox
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Förstår inte varför du drar bass-remote då BitOne har enkelt åtkomlig nivåkontroll för basen via DRCn

    Leave a comment:


  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by Jonhny View Post
    Går det inte att få till det så att du lägger delning under den högfrekventa peaken i group delay? Jag tänker högt här... Iofs ska vi ha i åtanke att ett analogt aktivt filter har en del group delay också. Bilen kan sjunga med vid vissa frekvenser osv. Perfekt blir det aldrig och ändå kan det låta bra

    Det är lite skumt att en liten pipa, vilket det i princip är, kan låta nästan som ett stort normalt laddat bashorn. Har du lyssnat på det i bilen?
    Jag vette fasen om det är så skumt ieg, TH har ju fördelen mot andra typer av pipor att elementet samkör utgående våg med baksidan elementet. Dvs, man nyttjar båda sidor av elementet fullt vid avstämningsfrek. I princip blir en bas effektiv som två

    Just nu står basen står och tuggar på en ensam kanal på hemmabion... utan filter...... Det ger ett herrans massa ös i lägenheten. Men så har man grannar.
    Det har itne gått att prova den i bilen ännu, det finns inget ljud i bilen alls utöver orginal ännu.

    Den här 10" TH prylen är kul experiment, är skeptisk hur länge jag kan hålla mig från en rekorderlig överhalning i bas-massage. Abstinensen på 2 månader utan någon rejäl bas är "hyffsad".
    Last edited by zrken; March 26, 2012, 07:55.

    Leave a comment:


  • K_arlstrom
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Kul bygge ! Ska följa fortsättningen

    Leave a comment:


  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Tjena Boys!

    Helg med gott väder, bra fest och dålig bakfylla är avslutad. En del framsteg är gjorda.
    Först med dämpning av dörr, och avslutande av kabeldragning.

    Det är en hel del kabel som skulle fram. 8st 2x2.5mm högtalarkabel, Bassremote (ja, kabeln kan lika gärna dras. Jag gillar att kunna tweaka av och på rakt in i vissa låtar).
    DRC-Bitone kablen, samt hur jag nu hade lyckats att endast dra 7st högtalar kabel på vänster sida vågar jag inte ens gissa.
    Jag glömde alltså 1. Då allt var buntat och det var tokigt packat fick den gå ner på höger sida. Sedan drog jag även en signalkabel.
    Tanken är att denna kan få bli en "AUX-in" till bitone för annan signal. Avslutningsvis drog jag även en vanlig hederlig data-nätverkskabel.
    Varför? Jo, dessa har en hel hög med ledare i sig som kan användas till diverse. Exempelvis relästyrning eller spänningsmätare.
    Erfarenhet säger mig att det inte är fel att ha kabel-färdigdragen till hands.







    Tyvärr upptäckte jag denna skadan på BitOne kabeln på tok för sent då det var mer eller mindre draget hela vägen. Tejpade över, och hoppas det går ändå.







    Djupt skall kabeln, så panelerna slipper bågna.
    En bild på vägen in i skuffen.







    Återigen min fina verkstad =D=D
    Det var dags att dämpa dörrar. Jag har ingen erfarenhet av att plocka ner dörrar, vilket gjorde detta till en
    "försök på en sida först....." Allt gick dock bra.
    Baksätet fungerar som mjuk arbetsyta till dörren.

    Det sitter alltså någon Halvtjock skumgummi pryl, fastkletad med "apskit" som dämp. Detta gjorde till min stora förtjusning
    att det inte finns alls så tydliga begränsningar i monteringsdjup.

    Dämpningen är något ojämn, här och var är det 4 lager som ligger omlott, ibland endast en. Har lagt energi på att dämpa baksidan av det här staget
    som går i mitten, där dörren hänger helt enkelt. Dels för att detta var det svagaste området, dels för att det är närmast högtalaren.
















    Diskanterna tycks inte hamna i segelpanelen då det inte fanns mer än 1 kabel utdragen i dörren, och det är en stickproppskontakt som dörrgenomföring.
    Än så länge ligger diskanterna bara löst, men räknar med att sätta fast dom med någon form av häftmassa.








    Handskafcket visade sig innehålla någon slags säkringsskåp. Med rätt got om utrymme.
    Tanken är att i handskfacket kunna bygga in saker som är roliga att ha då och då, men inte är viktiga varje dag.
    Ex; Voltmätare, Aux-In lågnivå, Eventuella strömbrytare, bassremote etc. För att de inte skall ta över hela inredningen.

    Sådär! Det var allt från den här gången.


    Mvh // Surk

    Leave a comment:


  • Hewi
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Surt att bilen inte hade ngt originalsteg i bak som du kunnat ta all signal ifrån istället för att behöva gå hela vägen ifrån mittkonsollen och bak med 10st kablar för att sedan gå fram igen med lika många kablar!
    Starkt jobbat iallefall

    Leave a comment:

Working...
X