Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Tjena Boys!
    Det har vart dags för uppdatering en stund, men vart svårt att hitta något -sammanhängande- att skriva om. Nuså!

    Planen är fortfarande att använda orginalstereon som signalkälla. För att slippa klippa rätt in i den redan nu tvärkorta orginalkablagehärvan krävdes en isoadapter. Men det krävdes en lite mer avancerad variant eftersom jag avser att använda orginalhögtalarkabeln ut i dörren. Detta gör att man i kablageväg behöver både kunna koppla in sig mot orginalkabelhärvan OCH mot stereon. Efter lite letande hittade jag en som egentligen är tänkt att använda för att koppla in parrot moduler.

    Det första som hände var att ge härvan lite uppmärksamhet med lödkolven
    Jag ville skarva in mig på både tändning och remote när jag ändå höll på. Dessutom dubbelt upp. En uppsättning följer med bakåt mot skuffen. Den andra går till handskfacket. Handskfacket fick även inskarvning på +12v och på jord, så om någon lämplig pryl skall byggas i handskfacket på sikt finns det "allt som behövs". Denna extra minihärva sleevades och drogs in i handskfacket. Tyvärr är bildkvaliteten rätt tveksam. Kameran har tydligen fått någe slipdamm i linsen som behagar störa ibland...



    Insåg det var dags för nya verktyg om jag skall palla klämma kabel på den nivå som kan komma nu. Biltema! Passade även på att styra upp 4.0 mm^2 kabel och ringkabelskor till baslådebygget...
    Så här blev det, inklusive oförklarligt damm på linsen...







    Det blir en redig hög med kabel där bak...! Hade ju gått att klippa till och löda ner längderna på allt.. absolut. Men vid provmontering fick det plats i det närmaste problemfritt. Då valde jag att inte göra mer åt det i nuläget.

    Passar på att lägga upp hur märkningen fungerar (så åtminstonne jag har koll själv i framtiden);
    1 L-Dörr
    2 R-Dörr
    3 L-Signal
    4 R- Signal
    5 +Ignition / -Remote
    6 oanvänd
    7 L-Diskant
    8 R-Diskant
    9 L-Midbass
    10 R-Midbass

    Passade även på att lägga lite slang i genomföringarna som verkar vara på tok för skarpa. Detta är alltså i igenomförningen vid baksätet mot skuffen.



    Det var allt för den här updaten! Nu skall jag ut och mecka vidare.
    Last edited by zrken; May 27, 2012, 09:36. Reason: Signalkopplingsschema

    Leave a comment:


  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Heya Boys!

    Tackar hjärtligast för tipsen om Bitumen! Vid nästa seriösare överhalning av dämpning lär det bli läge att pytsa in ngt lager eller 2...

    Idag hetsades det ner till Mariestad för Ljudiadagen.
    Fantastiskt väder och trevligt folk överallt.. Såg ut att vara ett helhjärtligt arrangemang med något för alla!

    Några trevliga demo's idag av både absolut djävla vansinne (Techno_Bass kärra)...
    Sedan en Silverfärgad passat med DD-rigg lät riktigt trevligt. Och mycket...
    Som helhet Wv_Performance stod ut som favorit på plats. Enkel straight up rå-het.

    Sedan tror jag mig ha sett en uppsjö av folk från forumet, några fick man några ord med andra inte.
    Är inte helt enkelt med avatarer kontra "live"..
    Hur som helst var detta en riktigt trevlig dag!
    Om något negativt var det att jag var tvungen att stanna och däcka på vägen hem vilket gjorde att jag missade SKITARG Live på Metallsvenskan :[

    Bygget börjar koka ihop, updates är att vänta inom kort

    Mvh Surk

    Leave a comment:


  • partyvan
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Har har inte fått den (döda) känslan med 3lager sc som jag fick med ett lager 4mm asfaltsmatta från mekonomen

    Leave a comment:


  • trop de
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Asfaltsmatta/bitumen

    Leave a comment:


  • Frippe_L
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by zrken View Post
    Kul med all respons! Det muntrar upp högst betydligt
    väldigt roligt att det skrivs & följs med i min resa

    Jag är inte säker på jag har koll på skillnaden mellan butyl och bitumen?
    Silent Coat faller närmare under butyl- om jag förstått rätt... men bitumen?
    Silent Coat är väl nån blandning av butyl o bitumen som ja fattat det men ren bitumenmatta är sån stenhård matta man får värma med värmepicka innan man monterar den annars spricker den.
    Jag köpte min på mekonomen, 4mm dämpfolie tror ja de kallar den.

    Leave a comment:


  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Kul med all respons! Det muntrar upp högst betydligt
    väldigt roligt att det skrivs & följs med i min resa

    Jag är inte säker på jag har koll på skillnaden mellan butyl och bitumen?
    Silent Coat faller närmare under butyl- om jag förstått rätt... men bitumen?

    Leave a comment:


  • Frippe_L
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by Hewi View Post
    Har också ett tips ang dämpningen: Avsluta med ett lager bitument utanpå butylen , jag vet inte om det är tekniskt rätt men jag har gjort så i tak och dörrar i min bil och när bitumen lagret kom på kom också den riktigt stumma och döda känslan i plåten
    Samma i bagaget och framdörrar på min bil. först butylmatta sen bitumen. ett lager av varje och det är stumt tillräckligt.

    Leave a comment:


  • Hewi
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Har också ett tips ang dämpningen: Avsluta med ett lager bitument utanpå butylen , jag vet inte om det är tekniskt rätt men jag har gjort så i tak och dörrar i min bil och när bitumen lagret kom på kom också den riktigt stumma och döda känslan i plåten

    Leave a comment:


  • BMTech
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Jag jobbar oxå ute...
    Fast cred till dig som står på en parkering..
    det ser dock ut att bli skitbra så garage eller inte bygg på

    Leave a comment:


  • Mikka
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by zrken View Post
    Tjena Boys!
    D

    Så var det dags att göra det jättesista på dörrsidan + förardörrens dämpning.
    Jag är omåttligt irriterad på hur otroligt svårt det var att få till den där "död-stumma" känslan när man knackar på dörren.
    2-3lager med rätt stora sammanhängande schok av matta gjorde i alla fall inte lösningen.
    Så klart det är otroligt mkt bättre nu, men inte så "dött" som jag hade hoppats på när jag dumpade in
    styva 15-20 ark silent coat per dörr...... (Det känns inte vidare lockande att droppa in 40 mattor till just nu så att säga....)

    Dämpningen av innerdörren är fokuserad kring området runt högtalaren där det når upp till 3 lager.
    Motsvarande område på innerdörrensbalk är det runt 4 lager.
    Till sist häftades fast ytterligare absorber matta där det gick.



    Mvh Surk
    I senaste laget nu men när jag vill få ett par dörrar RIKTIGT stumma brukar jag först klippa ut några remsor av 5mm bly och limma fast, Lägger sedan några lager NoiseKiller och där efter någon typ av dämp matta. Dom brukar bli ganska tunga men stumma som satan,

    Bara ett litet tips ser för övrigt riktigt bra ut.

    Mvh..Micke

    Leave a comment:


  • Ljudbyggaren AB
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Först vill vi säga, imponerande att du fullföljer!

    Men dessa bilar är inte så svåra att bemästra, om man har rätt information då vill säga.
    De enklare systemen med 6,5" under sätet brukar vi ta signalen där då den är fullregister, drar en ny kabel tillbaks till högtalarlådan.
    8" basen från AudioSystem eller Gladen som dom heter i dag känns som ett av de bättre valen då den passar rakt av i dessa monteringshål!
    En bandpassdelning mellan 50Hz och 150 fungerar bra, då sjunger inte bilens trösklar med så mycket samt det känns som om ljudet kommer från en mindre punkt än om man delar lite högre!

    Ska man hänga på mer effekt ut i dörren brukar vi skarva på kabeln strax intill genomgången som går ut i dörren.
    Om man kör 3-vägs aktivt fram krävs att man drar en ny kabel ut i dörren enligt ovan.

    Bilar med aktiva system där orginalförstärkaren sitter monterade bak gör inte det hela enklare.
    För det första, den högre uteffekten kan bränna de produkter som monteras i signalkjedjan.
    Signalerna Ska/borde/måste summeras, det finns ett par produkter som är byggda för detta som vi använder oss av!

    HLA SUM, ONE 120.4DSP, 6to8, allt från Mosconi.

    Finns säkert fler som tillverkar produkter där man är tvingad att hantera signalen på ett sätt så den inte stänger avljudet!

    Leave a comment:


  • Torsten
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by zrken View Post
    Tjena Boys!

    Tack för uppmuntran och tips Det uppskattas!

    ------->

    Eftersom jag fungerar ungefär så här, tar bygget massor med tid att fundera, mer än att skruva. Men den som väntar på något gott...?


    Mvh Surk

    Jag e imponerad av att du orkar hålla på utomhus på en allmän parkering och att du planerar en massa innan du genomför det. Å snyggt blir det!

    Själv e jag sån att jag börjar med det som faller på först, vilket alltid medför att det får göras om å om igen!

    Och som den gode Arne Anka säger: "-Att tänka innan man talar e som att torka sig i röven innan man skiter!"

    Leave a comment:


  • octan
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Ahh. Lika fint garage som jag har.

    Leave a comment:


  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Tjena Boys!

    Tack för uppmuntran och tips Det uppskattas!

    Känner lite behov av att "förklara" varför det är så grovtutsågade distanser till 4" i dörrarna.
    Med mer material kunde även mer silent coat fästa för ytterligare stabilitet.

    I onsdags kväll var jag toktaggad efter jobbet på att köra helkväll i källaren!
    ...springer en 4-5 varv från mitt förråd i andra änden på huset med verktyg och riggar upp.
    Sågen hinner gå en 4-5cm innan strömmen bryts. vAfaaann...!
    Ringer runt till alla nummer i bostadsrättsföreningen och ingen som svarar kan berätta vart proppskåpet sitter
    eller än mindre styra upp problemet direkt. "Skall ringa tekniker i morgon... så får du fortsätta då"
    ....WHAT? en säkring poppar och ingen vet vart det förbannade skåpet sitter??? Störtlöjligt.

    Skämtet är ju förstås inte slut ännu, då "imorgon" dvs torsdags var röd dag.
    Vilken HSB tekniker skulle komma ut då på en propp? .....ingen.

    Så planerna har fått styras om lite och annat har blivit gjort. Om än långsamt, så kravlar detta bygge frammåt!
    Det har visat sig att jag bygger på så många fronter samtidigt vilket gör det svårt att göra inlägg här.
    Helst vill man ju ha någotsånär sammanhängande byggbilder.... Det blir att hålla på litte Men ska göra vad jag kan

    I vanlig god ordning var jag [UTE] i "garaget"




    Låt oss koncentrera oss en stund på dörrarna. De är nu färdigställda i detta bygget!
    Orginalplanen var att använda diskanter tagna från ett Focal 165W kit. Det visade sig dessa var för djupa för att fästa,
    samt att en av diskanterna släppte i limmet mellan talspole och magnet och sögfast i dörrkarmen...
    De är numera kylskåpsmagneter

    Genom en gnutta tur (ett PM med förfrågan utan annons...) stod valet mellan att köpa Orions XTR diskanter på dbakuten
    för styva 600kr kontra ett par mer eller mindre nya från ett Focal VRS kit.
    Av gammal god vana att köpa så mycket som möjligt begagnat blev det Focal igen.

    Väl dags för otroligt efterlängtad montering fanns det lite dämpmatta kvar, så det var inte så mycket att orda om!




    Så var det dags att göra det jättesista på dörrsidan + förardörrens dämpning.
    Jag är omåttligt irriterad på hur otroligt svårt det var att få till den där "död-stumma" känslan när man knackar på dörren.
    2-3lager med rätt stora sammanhängande schok av matta gjorde i alla fall inte lösningen.
    Så klart det är otroligt mkt bättre nu, men inte så "dött" som jag hade hoppats på när jag dumpade in
    styva 15-20 ark silent coat per dörr...... (Det känns inte vidare lockande att droppa in 40 mattor till just nu så att säga....)

    Dämpningen av innerdörren är fokuserad kring området runt högtalaren där det når upp till 3 lager.
    Motsvarande område på innerdörrensbalk är det runt 4 lager.
    Till sist häftades fast ytterligare absorber matta där det gick.









    Just nu känns det som om jag jobbar på alla fronter samtidigt..
    Det är delvis en konsekvens av att ha väldigt styckad tid då jag har möjlighet att bygga.
    Men det är även på grund av väder, och vad som "ligger närmast att göra".
    Det ligger en stor portion tanke bakom många steg, i förhoppningen att minska andelen saker som "glömdes".
    Detta leder till att många delar "ändras i fantasin" innan de hinner byggas...
    Börjar de byggas för fort - ja då är det bara att börja om.

    Eftersom jag fungerar ungefär så här, tar bygget massor med tid att fundera, mer än att skruva. Men den som väntar på något gott...?


    Mvh Surk

    Leave a comment:


  • Noiseprojekt
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Vi kör uteslutade med Ardatz TIN-belagda gängtappar i våra CNC maskiner...
    Också "platt nos" på dom

    Plågar våra rätt hårt då dom får gå många meter mer än det rekommenderas så tycker dom är riktigt bra faktiskt!

    Leave a comment:

Working...
X