Ah herre gud. En Bara en halvtimme senare inser jag det här kommer gå att ratta på i all oändligghet utan minsta problem..
Jag har ett djävligt märkligt problem, När jag ställer 4" mot 8" så ju större glapp jag lämnar dem emellan, då borde det vara att grafen dippar då det inte finns något som spelar. Men det händer inte. Istället om jag fasvrider 4" ELLER 8" , då begriper grafen att ett överlapp bör höjja nivån.
Resan har börjat
Stirra dig inte blind på grafik, ha det till vägledning bara, lyssna!
Sänk delningen på suben.
Höj delningen (HP) på mellanregistret.
Då får du bort pucklarna(överlapp)
Pierre
Ah herre gud. En Bara en halvtimme senare inser jag det här kommer gå att ratta på i all oändligghet utan minsta problem..
Jag har ett djävligt märkligt problem, När jag ställer 4" mot 8" så ju större glapp jag lämnar dem emellan, då borde det vara att grafen dippar då det inte finns något som spelar. Men det händer inte. Istället om jag fasvrider 4" ELLER 8" , då begriper grafen att ett överlapp bör höjja nivån.
Resan har börjat
Fråga: Hur mkt 50mm2 snackar vi totalt om i meter?
Har en del bitar liggande sedan jag tömde skuffen på stora steg och massa batterier, de är inte så långa men typ 1,5-2m är några iaf förutom de korta som satt mellan batterierna.
Ska du till Linköping tävlingen nästa helg?
Jag ska iaf och om det är intressant kan jag ta med det du behöver så kan du köpa dom för en liten slant.
Sedärja! Hmm.. Linköping är inte inbokat. Skall kika på det, och återkommer på PM.
Vadå att drivrutinerna inte är kompatibla med W7X64? Kör det på min netbook utan ngr som helst problem......
Vad skönt att höra! Då finns det hopp
Jag fick i alla fall inte ACLink drivarna att bli accepterade av w7x64 på min stationära. Hittils har jag inte hittat några specifika för x64 utan det är ngn fdxx.dll (eller liknande) som verkar vara nyckeln. Hur gick du till väga? /vilken fil hade du? (Det skulle underlätta en del att kunna had et fungerandes på "hemma maskinen" så att säga..
Fråga: Hur mkt 50mm2 snackar vi totalt om i meter?
Har en del bitar liggande sedan jag tömde skuffen på stora steg och massa batterier, de är inte så långa men typ 1,5-2m är några iaf förutom de korta som satt mellan batterierna.
Ska du till Linköping tävlingen nästa helg?
Jag ska iaf och om det är intressant kan jag ta med det du behöver så kan du köpa dom för en liten slant.
Får hoppas att någon tar en kik här lite då och då, mer än vad det skrivs.
Motivationen åkte rejält på däng med problemet med högerbak orginal täckplate i skuffen, som på senaste bild.
Givetvis hade jag inte tillräckligt med 50kvadrat för att lösa det genom att gå hela vägen i framkant av baslådan, och dra den tillbaka under fakegolvet.
Det fattades några fjuttiga decimeter.. Får hoppas jag kommer på någon rimligt smidig lösning.
I nuläget är det mer frestande att bygga om hela golvet än att köpa lite kabel...
Även om det i nuläget är så klart det bara går att fulkoppla in allting för att få sig en provspelning,
är det sjukt svårt att hålla sig lugn nog att i alla fall göra en rimligt vettig installation.
Även om den inte varar för evigt så vet jag med mig att det som är halvklart vid provspelning kommer vara halvklart ett bra tag.
Dessutom har motivationen stärmts av ett par dagars tröttsamt novemberregen.
Det händer dock saker om än på liiiten sparlåga, så krälar bygget frammåt!
Det börjar hur jag tänkte montera DRC'n, först kabelgenomföring:
På plats ser det ut något i stil med så här:
Läser man en stund i manualen visar det sig att det "inte är nödvändigt" att säkra av BitOne, men OM man nu skulle vilja, så käkar den inte mer än 0.45A.
Det är inte värt att riskera drumdristigheter mer än nödvändigt, och nu med en rätt gedigen kabelsallad som lätt kan hamna fel vid okoncentrerade ögonblick är det läge att inte ta onödiga genvägar.
Kirrade en 0.5A säkring och lödde på lämpliga pytte-kablar:
Enheten är köpt begagnad och jag fick inte med någon orginal installations CD.
Med god hjälp härifrån forumet fick jag tips och hjälp av leverantör att få tillgång till de filer som krävdes.
Nu efter ett gäng om och men fick jag ge med mig och acceptera att Win7x64 inte lyckades vara kompatibelt med drivrutinerna som krävs för anslutning till BitOne.
Fick tag på en hel del rätt bra guider och dokument, felsökningsmanualer som inte kom via Audisons officiella sida direkt.
Men knappt med framgång.
Det slutade med att jag drog till jobbet och hämtade min förhistoriska laptop med WinXP
Utan några vidare strul fick jag igång mjukvaran och enheten kunde ansluta.
Så här såg mitt temporära setup ut:
Mjukvaran nollställdes och uppdaterades. Visar sig att DRCn tydligen har en egen mjukvara som behöver uppdateras separat (..?)
vilket jag inte kunde lösa från min position i lägenheten..
Det var i alla fall en stor lycka när den här enheten till sist poppade igång och kunde synca mot windwos mjukvara efter ett par timmars strulande!!
Så var det dags att fundera över delning av systemet.
Lite tips har inkommit, bland annat från Ljudbyggaren en bit ovan appropå 8".
Det kan vara värt att återkoppla vad det är för systemspec som gäller nu och hur jag "tänkte" PROVA att dela till en början.
Kanske är helt ute och cyklar. Detta var i alla fall den lösning som snabbt gav en hyfsat rak frekvenskurva.
Det vore en övedrift att kalla det för jätteigenomtänkt, men ärligt talat vet jag inte mycket bättre nu heller
4750-Uppåt: Focal diskanter från ett VRS kit. (12db)
4750-150hz; Morel Dotech Ovation 4" (24db)
50-150: Audio System 8" under stolar. (24db)
0- 80hz: 2x12" Rockford T1. (24db)
Spelar det någon roll att blanda Linkwitz med Butterworth?
Hur tänker man när man blandar branthet mellan två elements delning?
Så här ser tokeriet ut nu, ännu förstås helt utan nivåjusteringar och tidskomp:
Jag är hemskt tacksam för förslag och uppstyrning på med delning...
Alla förslag, frågor, funderingar är välkommna!
Jag gjorde det enkelt för mig o körde med Skyllermarks distblock som säkringshållare ifjol men detta funkar väl detta med, Men varför binda fast batterierna när du har klackar på batteriet att skruva fast det i plattan med?
Jag funderade på att skruva fast dem. Bedömde att det skulle ha mer odds att sitta rimligt fast med den här lösningen än vad 12mm "grovspån" (vad nu de heter?) skulle kunna göra med några 15mm skruv...
Jag gjorde det enkelt för mig o körde med Skyllermarks distblock som säkringshållare ifjol men detta funkar väl detta med, Men varför binda fast batterierna när du har klackar på batteriet att skruva fast det i plattan med?
Kom på nu i efterhand att det var ju du som var på ljudiadagen när jimmy hade SQbedömning, smart av mig kunde ju tagit ett närmare snack om du vet vad
Jag har meckat klart med allt vad högtalarkoppling heter i framtill i bilen. Diskanter är inskarvade trösklar har landat på plats igen.
Även den sista 8" basen under förarstolen är även den monterad efter att baljan har fått sig en liten omgång av Silent coat.
Jag har även börjat ta tag i strömförsörjningen igen. Först behövde batterierna säkras på något sätt.
En halvhjärtad mall byggdes till den i det närmast löjligt osymmetriska baljan.
Resultatet är väl i det närmaste pinsamt rå-hugget, men det ramlar på plats och sitter utmärkt.
Batterierna behövde spännas fast, och misströsta ej dessa små tunna snören... de är nylon och håller för redigt med stryk.
Men innan vi blir alltför upphetsade av batterier skall vi återgå till strömskenor och säkringar.
Som vanligt med alla byggen kommer man på en förbättring ungefär mitt i byggandet. (sarcasm)
Så även denna gång. Så här såg det ut för ngra veckor sedan:
Insåg att jag inte skulle ha tillräckligt med säkringshållare för att kunna dra kabel från startbatteriet,
med säkringar i båda ändar, samt ytterligare 3st till slutsteg, och ev 1 säkring eller 2 till strömskenan.
Dessutom skulle det ta en satans massa plats och bli allmännt rörigt av en hög sladdstumppar till säkringshållare i en stor saftig sallad.
Nej! Icke! Det fick bli ombygge!
Tanken var att säkringarna kunna fästas direkt på strömskenan och helt ersätta säkringshållare på ett billigt sätt.
Samtidigt har jag sett en del lösningar med bult/mutter/brickor som dras igenom trästycken och fästes.
Inte helt nöjd med dessa lösningar, då det kan finnas risk för kontakt med något olämpligt på undersidan när man tar igenom bultar som leder ström....
Därför ville jag ha en konstruktion som håller sig på ovansidan utan att någonting strömförande kan nå igenom till undersidan.
Resultatet blev så här:
Hålen är inte helt genomgående och bultarna gängas i islagsmuttrar.
Istället för att hejdlöst banka och slå fick jag hjälp av lite mekaniska muskler.
Bilden här visar rätt kass passform mella gängat strömbläcks hål och islagsmutterhål,
det är inte riktigt så illa i verkligheten, jag råkade spegelvända en strömskena.
De är tydligen inte helt symmetriska.
Att några hål är på tok för nära varandra kan inte förklaras på annat sätt än dålig borrning (embarrased).
De två minsta hålen längst ut mot vänsterkanten är M6.
Syftet med dessa är att kunna använda mindre ringkabelskor i storlek 6.3mm, för kabelstorlekar i mindre modell.
Speciellt var tanken att använda den ena som IGNITION och den andre som REMOTE.
Den lilla i mitten på toppen kommer i nuläget husera ett remote-styrt relä till allt som kan tänkas behövas drivas här bak.
Sedan blev jag återigen påmind om att man inte kan dra ner bultarna i botten på strömskenan.
Har tänkt mig att det inte skulle bli ett problem vid användning av 50kvadrat kabelsko + fjäderbricka.
Men man vet aldrig, det blev läge att borra ur en skvätt undertill trots det var målat och "klart".
Dags att återvända mot skuffen!
Inte mkt att säga om det. Batterierna snörades fast med scout-liknande kunskaper
Till den här bilden finns det en hel del att berätta. Vi börjar från vänster!
Genomföringen i den vita golvplankan innehåller kabelstrumpor separerade för Höger respektive vänstersidas Diskant/mid/midbas.
Resten av lösa högtalar kablar som går upp där igenom är strömförsörjning + remote till BitOne, samt fläktar.
Den nedersta skruven i hörnet på strömfördelningsblocket har en mängd kabelskor runt sig.
Detta är +12vmatning för allt som skall "remote styras" via remotestartas via relät.
Det blir en hel del. 2st steg, bitone, och ström direkt till fläktar.
Då det kommer vara matat av ett 30A relä är det ingen "nöd med ström"..
Den allmänna salladen av kabel är dels för att allt provkopplas innan närmare städning sker.
Dels för att jag kan ha vart väl optimistisk med hänsyn till kabellängd... Plus jag gillar att använda upp material jag har.
Min plan har varit i all evighet att få ner minst 2 batterier till i den här baljan.
Men efter en stunds vrickande och bändande tycks det inte gå att få ner 4st batterier som står stabilt om den här höjden av golv skall vara kvar.
Jag har ett löjligt överdimensionerat bas-steg som kräver mycket övervakning nu med så här klent med batteri (75+75+115Ah).
Och så sista saken att notera här; strömkablaget längst ner till höger. Dessa går där till orginalbatteriet bredvid. Det är avsäkrat i båda ändar.
Tyvärr ledde mina testmonteringar inte till önskvärt resultat i slutändan, som syns av glipan här i hörnet.
Det är ruggit djävla tight att dra kabel ner i baljan den korta vägen. Just nu behöver jag se över tillgången på 50kvadrat... För så här kan man inte ha det
Det var alles!
Vore kul med lite feedback på strömlösningen. Nu ska jag ut och försöka komma vidare
Det har vart söndag och hela dagen har spenderats åt byggandet.
Nu när högtalare och lådor börjar komma fram börjar tom grannarna för första gången fatta vad det handlar om och hälsar hjärtligare...
Man har la blivit lite av en gårdsmaskot här efter så mycket tid på parkeringen i vår
Det har tillkommit en baslåda till familjen.
Det börjar bli dags att uppdatera systemspeccen på första sidan... Den gäller inte riktigt längre... antar jag inte är ensam om att planera/påbörja köp av nästa system innan föregående är ens färdigbyggt....
Det ska sägas att 10" tapped horn lådan blev lite för djup för min smak. Det blev varken lastutrymme kvar eller speciellt snyggt.
Det blev till att rätt snabbt hitta en annan lösning. Sägas bör att den används hemma och där är jag helt okay nöjd med den.
Då jag aldrig kört med 12" under någon längre period i bil tänkte jag prova detta. att det dessutom är vad som får plats smidigt gör ju inte saken svårare att bestämma..
Det blev en spontan köpeannons på "2x12 - förslag" och jag roddade hem 2st Rockford Fosgate T1 12" 2x2ohm.
Då jag tidigare haft T1 15" och vart supernöjd kändes detta som ett förvisso tråkigt alternativ men då priset gjorde att jag inte kunde backa ur var det bara att fullfölja
Själv konstruktionen av lådan har vart lite av ett gissel. Begränsade mig till ungefär 120L för att kunna få den där looken i skuffen jag var ute efter, dvs att lådan inte var för djup för att sabotera allt. 120L är helt okay att spela med till 2x12" dock!
Nästa problem var att bestämma sig för avstämning. Det är ju allt som oftast populärt att lägga musiklådor avstämda en bit mellan 35-40hz. Jag satsade på ungefär 35, men medveten om att det inte är vidare exakt.. Troligast kommer avstämningen landa något högre. Porten är ungefär 275cm^2 vilket bör servera en rimlig gain för att inte lådan skall vara "överstämd" vid viss frekvens.
Ytterdelarna kom färdigsågade vilket underlättade högst betydligt. Första "legobygget" jag gjort. Sjukt skönt att slippa lira slalomytor med en tattig cirkelsåg...
Köpte en fräs detta bygget till ära.. Vart tyvungen att bygga en liten "duct" för att få väck fontänen av slipdam maskinen kastade RAKT upp. Porten fasades i yttersickt och rundades även alla ledder på insidan.
Så var det dags att klämma kabel som en tok igen.
Jag brottades en lång stund med att följa om jag skulle dra kabeln inutilådan så att alla polerna hamnade bredvidvarandra på en sida för att lättare kunna komma åt kopplande.
Slutade med att det inte blev så. hehe. Det blev däremot en hel hög klämd kabel!
Den som är uppmärksam ser att jag råkade borra 4st hål jag övergav. Tänkte mig inte riktigt för när jag borrade dessa.
Två problem uppstod, först var brickorna så stora att de kortslöt polerna. Sedan tyckte jag de hamnade för nära porten.
Häftklammrarna som syns är de jag fäster buntbanden i, för kabelhantering...
Håller fast buntbandet och nitar fast det. För stabilitet kör jag två med lite mellanrum, då fladdrar de inget.
Kanske är en hur vanlig lösning som helst, men må säga jag funnit detta väldigt användbart!
Sedan kom det några lager färg. Felbruten (=fel nyans av gråvit) fasadfärg. Täcker svinbra och torkar tokfort vid tunna lager. 2 lager var absolut tillräckligt.
Så var det dags för någon form av provmontering. Upphängningen på de här sakerna är minst sagt vulgär. Detta är tyvärr inte problemfritt. Lådan är byggd för att ta i "metallramen" som baksätena vilar emot. Det visade sig att de då skulle finnas risk att de slår i baksätesryggen....
Det blir till att malla ut distanser och tätningsplates! Med hjälp av smygvinkel och silvertejp som stabilisering fick jag till en mall som skall ge lite mer luft till baksätet än tidigare. Det är alltså pappen som är i bortkanten av bilden som syns. Dessa är ännu ej byggda då annat ligger på tur..
Pratade med en vis man på Ljudia dagen i Mariestad som påminnde mig om att inte göra för mkt "plates" innan man vet det spelar i närheten av vad man hoppas på...
Basarna har numera hittat sin plats. Däremot glömde jag att fota när de stod fritt utanför bilen.
Det var en upplevelse att lyfta in detta ekipage ensam i bilen då lådan måste långsamt vilas ner och hasas in för att få plats. 12mm fakegolv flexade de 2cm de är upphöjt...
Det är så att jag får påminna mig om att detta bygge faktiskt skall försöka generera någon form av SQ...
Leave a comment: