Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by Horsyhorse View Post
    Dom välljudande midbasarna är tyvärr helt slut.

    Pierre
    Självklart :/

    Originally posted by MrMix View Post
    gz 8an tycker ja låter förbannat trist i bmw lådorna, behöver mycke större låda för å komma till sin rätt (3st i en hatthylla i en viss s80 spelar dock förbannat gott
    Sedär. Jag misstänker detta är ett problem generellt för allt jag kan få för mig att stoppa in i dessa små burkar... Spec nu när jag fått för mig att köra dem slutet. Kommer aldrig få bukt på ett halvt underrede...

    Originally posted by Hewi View Post
    Jag har även läst om att man har monterat Earthquake SWS basar i bmw 1,3,5-serien , osäker på om det varit 6.5" eller 8" då(kanske bägge).
    Vet inte om det idag finns ngn svensk återförsäljare dock.
    Länk: http://www.earthquakesound.com/pdf_m...sws-manual.pdf
    Jamenvisst! Dessa var faktiskt de första jag tittade på!
    De tycks dock vara byggda att fylla ut <allt> basregister... Xmax på 23mm och fs på runda 30hz..
    Folk tycks ha blivit riktigt nöjda med dom. Men i egenskap av middar för att få en hög mer <pang> är det svårt. Middar under stolar är en styggelse




    Så här ser dom ut installerade; vilket nu gör det avsevärt krångligare att försöka få till något extra monteringsdjup med för höjd baffel. Jag skall klura lite på detta..
    Om man kan förflytta den övre av två bafflarna tillräckligt för att stolsskenan skall gå klar...

    Leave a comment:


  • MrMix
    replied
    Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

    gz 8an tycker ja låter förbannat trist i bmw lådorna, behöver mycke större låda för å komma till sin rätt (3st i en hatthylla i en viss s80 spelar dock förbannat gott

    Leave a comment:


  • Hewi
    replied
    Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

    Jag har även läst om att man har monterat Earthquake SWS basar i bmw 1,3,5-serien , osäker på om det varit 6.5" eller 8" då(kanske bägge).
    Vet inte om det idag finns ngn svensk återförsäljare dock.
    Länk: http://www.earthquakesound.com/pdf_m...sws-manual.pdf

    Leave a comment:


  • Horsyhorse
    replied
    Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

    Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Vet att Emphaser också har ett par NEO middar med lågt monteringsdjup, har själv klämt och känt på dom, ser jäkligt intressanta ut! Tror dock att dom kan vara mer åt mellanregisterhållet, i ditt fall skulle det väl vara med sub/midbas?
    Dom välljudande midbasarna är tyvärr helt slut.

    Pierre

    Leave a comment:


  • ChriZtoffer
    replied
    Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

    Vet att Emphaser också har ett par NEO middar med lågt monteringsdjup, har själv klämt och känt på dom, ser jäkligt intressanta ut! Tror dock att dom kan vara mer åt mellanregisterhållet, i ditt fall skulle det väl vara med sub/midbas?

    Leave a comment:


  • partyvan
    replied
    Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

    http://www.ai-group.se/?tuotteet&tuo...ti=GZMW_200NEO dessa hade jag i en bil och va nöjd med dom

    Leave a comment:


  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

    Heya boys!


    Det tycks inte växa 8" midbasar på träd med lågt monteringsdjup...
    Rainbow tycks ha en variant, GroundZero, En lika dan till Audiosystem..
    Hertz har SPL SV 200 som håller en touch för högt monteringsdjup (82mm) kontra resterandes ca 55-58mm (vilket oxå är ungefär vad man har plats med i min låda orginal...).
    Samtliga tycks lossna på en en bit över 2000kr.

    Tips på PM påminde mig om åt att prova med en 6.5" istället för 8" med hänsyn till den tämligen begränsade lådvolymen. Även om det skall köpas nytt så att säga...

    Det var läge för mina Focal 165W 6.5" att hasa fram ur garderoben...




    Nog har dom rätt maffig magnet!
    Men ingen missar väl att monteringsdjupet är en helt annan story... 75mm!

    Allmänt trött och inte på bygghumör för fem öre stretade jag ner i källaren.... Genvägarna blir fler när energin eller entusiasmen inte riktigt är där.. Det kan inte sägas tillräckligt många gånger:

    Det som tar tid är inte att såga. Det som BÖR ta tid -är att mäta och göra mallar!

    Det är bara att ytterligare en gång lära sig att man måste lägga energin på mallarna. Vem fan som helst kan såga efter en linje.
    Väl medveten om detta tänkte jag ändå på god tur och sladdade runt med tuschpenna direkt..
    Ingen papp eller pappersmall för att kontrollera passformen från början...
    "nejdå, det löser sig" ....så FAN heller.

    Det blev läge att styra upp adaptrar som kort och gott sjunker ner på plats.




    Lite knölande och slipande gick den buckliga träadaptern ner på sin plats. Rimlig passform. Kommer bli tätt!
    Det är dags för provmätning av det nya monteringsdjupet. Det är djevvligt precist 75mm vid sin absolut djupaste del av lådan.



    Det kan gå att gröpa ur andra stagliknande upphöjningar något för magneten, annars är det nog realistist att plocka väck ytterligare ett par mm där...
    I den röda cirkeln visas den lilla svartpluppförhöjningen som locket skruvas i när väl lådan är monterad och sitter under mattan. Detta är alltså "golvnivå" i bilen.
    Stolen glider här över, så någon större höjning än någon centimeter eller 2 innan saker och ting tar i finns inte att hoppas på.

    Lägger man baffel till, når man upp till ett max monteringsdjup av 95mm, kanske i praktiken 90mm..
    Med en lätt försänkning och knapp marginal bör det gå att få in ett element med runt 80mm monteringsdjup.
    Men det beror som sagt helt och hållet på vad stolen tycker om sådanna här "utsvävningar" under sig

    Återkommer med passning i bilen

    Mvh Surk

    Leave a comment:


  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

    Originally posted by diq View Post
    Har haft samma problem när Amegamiddar monterades i kickarna i en E36, det visade sig att plåtlådan i skärmen smattrade, lät Epamässigt! Det löstes enkelt med butyl den gången men här kanske en tjock underredsmassa/rostskydd kan sprutas in med en slang över den lilla butylen du får in. Jag antar att middarna behöver hela volymen och inte bara den lilla plastlådan som blev kvar nu.
    Sedärja!
    Får vara uppmärksam på det om det råkar hända några ombyggnationer mot kickpanelbygge här.
    Jag minns jag har sett standardversionen av den här 8" Audiosystem måttas för att spela utmärkt i 8L slutet.
    Att den skulle kräva en slags sono-sub setup som det vart nu bedömer jag som tveksamt.

    Skall ta och mäta volymen på den nuvarande lådan och se hur mycket det egentligen finns att tillgå.
    Med eventuell hemmasnickrad baffel kan det bli dags för något annat.
    Just nu är jag i valet och kvalet om det är läge att fundera över att köpa en likadan ersättare (till att köra i vad som skall bli slutna småburkar) eller något helt annat...
    Har ett par Focal 6.5" från ett 165W kit (ett par år gammalt) som går att lösa "kostnadsfritt".. Men de är tyvärr inte kända som några basmonster precis...

    Men så blir jag påmind om titeln i bygget ...[ första "SQ" kärran]

    Leave a comment:


  • Robsarve
    replied
    Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

    Gissar på att din damkåpa inte varit 100% limmad, och det var det som gav upphov till missljuden.

    Vad som fått den att brinna upp är svårare att säga. Känns som om du hört om signalen hade klippt till midden

    Leave a comment:


  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

    Originally posted by Noiseprojekt View Post
    Klart du ska komma även om midbasarna inte funkar!
    Lär ju bli så

    Originally posted by Iwa View Post
    Fy fan va träligt! Förhoppningsvis var ju basen redan från början inte 100%, det behöver ju inte varit ditt fel, tycker ju dom ska palla lite påfrestning innan dom ger upp!

    Men dom lådorna som dom spelar i, är dom monterade i golvet borde du ju kunna göra några liknande slutna lådor i mdf eller typ smälta fast plexi eller nån annan plast över portarna. Känns som inte dämpmattan kommer hålla i längden...
    Den sitter pressad åt alla håll så det krävs löjligt mkt våld för det utrymmet... Har så att säga klämt dit 3 lager på samma yta det tidigare var en skumgummifog

    Originally posted by Iwa View Post
    Hoppas fan du får ihop nåt bra!
    P.S. För mig är det lite som en kurs alltid kul o se hur olika folk går till väga för o tweka.
    Ja, förr eller senare skall det skrivas ihop något.
    Proffsen är ju dem som kan, men oss mittemellan pilsnertruckar och proffs då?

    Originally posted by Martin F View Post
    Fäller en tår för den uppeldade högtalaren. Mina 6.5or av annan modell rasslade som bara den om de spelar lågt delade fritt i luften samt om de läcker de minsta lilla luft i baffeln. Är de 100% tätt spelar de dock som de ska. Mitt tips är att du testar den högtalaren som är hel i en vanlig trälåda av med ungefär samma volym som den under stolen och testar om rasslet försvinner
    Var precis ute på en till inspektion!
    Här verkade det som att lådan vart helt tät.
    Klämmer man ner konen nu pyser det ur damkåpan.. hmpf! Det vekrar som om damskyddet har skjutitsloss.
    Kanske på grund av det ökade trycket i och med tätad låda?!

    Passade på att mäta upp basens impedans. Den ger varken 0 Ohm eller kontakt.
    Den är tvärbränd helt enkelt. Spolenstråd lär ha gått av.
    Kan vara de ljuden som hördes de sista hemska rasslande sekunderna innan den dog.

    En provisorisk mätning med o-scope på 100hz signal, loopat från standard signalkälla = mobilen mättes upp en av allt att döma rimligt ren signal som gick in i bitettan.
    Mätte dock inte signalen ut från bit-ettan till slutsteget. Men! Mätte från slutsteget ut till högtalarkabel och hittade som det såg ut nu edit: INTE någon tvärtrasigt klippt signal.
    Som det är gainat har basen fått tvärdjävla-jättemax 14V, vilket ger (14x14)/4 = 50wrms. Vilket i princip inte hänt. Steget bör lämna ca 100wrms på midbass kanal, vilket bör sörja för att det finns gott om headroom kvar?!!
    Närmare verkligt volympådrag (som jag åkt runt) har den troligast inte fått mer än strax runt 30w.

    30w på rimligt ren signal, med högpassfilter <minst> 50hz (oftast 60hz) ställer jag mig skeptisk till att det bör gå så här illa!
    Det skall dessutom tilläggas att "partnerbasen" på förarsidan inte uppvisar i närheten av lika burkigt/punchlöst eller trasigt ljud.
    Men även den kommer snart få undersökas närmare... Så får vi se hur det ser ut där... (och även dubbelkolla nuvarande provisoriska snabba mätningar).

    Mvh Surk
    Last edited by zrken; July 10, 2012, 14:49.

    Leave a comment:


  • diq
    replied
    Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

    Originally posted by zrken View Post



    Inte så djävla konstigt det skrammlat utanför...
    Har haft samma problem när Amegamiddar monterades i kickarna i en E36, det visade sig att plåtlådan i skärmen smattrade, lät Epamässigt! Det löstes enkelt med butyl den gången men här kanske en tjock underredsmassa/rostskydd kan sprutas in med en slang över den lilla butylen du får in. Jag antar att middarna behöver hela volymen och inte bara den lilla plastlådan som blev kvar nu.

    Leave a comment:


  • Martin F
    replied
    Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

    Fäller en tår för den uppeldade högtalaren. Mina 6.5or av annan modell rasslade som bara den om de spelar lågt delade fritt i luften samt om de läcker de minsta lilla luft i baffeln. Är de 100% tätt spelar de dock som de ska. Mitt tips är att du testar den högtalaren som är hel i en vanlig trälåda av med ungefär samma volym som den under stolen och testar om rasslet försvinner

    Leave a comment:


  • Iwa
    replied
    Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

    Fy fan va träligt! Förhoppningsvis var ju basen redan från början inte 100%, det behöver ju inte varit ditt fel, tycker ju dom ska palla lite påfrestning innan dom ger upp!

    Men dom lådorna som dom spelar i, är dom monterade i golvet borde du ju kunna göra några liknande slutna lådor i mdf eller typ smälta fast plexi eller nån annan plast över portarna. Känns som inte dämpmattan kommer hålla i längden...

    Hoppas fan du får ihop nåt bra! O hoppas du får lite energi o dyka upp på lördag ändå, du kan ju alltid vara med o tröstäta lite kött!

    P.S. För mig är det lite som en kurs alltid kul o se hur olika folk går till väga för o tweka.

    Leave a comment:


  • Noiseprojekt
    replied
    Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

    Originally posted by zrken View Post
    "korven"?

    Att kalla det kurs är en överdrift. Förr eller senare.
    Oddsen att jag dyker upp på lördag sjönk högst betydligt för ungefär en timme sen.
    Klart du ska komma även om midbasarna inte funkar!

    Leave a comment:


  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

    Heya boys

    Jag skulle vilja skriva solskenshistorier om hur fint bygget framskrider och hur mycket bättre det låter.
    Men det vore ljug, båg och fake.
    Det här är en projekttråd som handlar om min resa mot välljud, vilket innefattar ständigt lärande - inklusive saker som går åt helvette.
    Jag har haft på känn att min montering av framförallt midbassarna inte vart helt okay. Den riktiga punschen i midbassen har uteblivit...

    Dessutom skrammlar underredet värre än den trasigaste 740-rosthögen du hört.
    Har funderat på om det kan vara så att lådorna ej satt fast ordentligt...
    Nu med dämpad bagagelucka&hatthylla är det påtagligt löjligt....
    Att dra på rejält "tills det börjar låta illa utanförbilen" .....är det MIDBASEN som förstör festen!
    På riktigt! Vid något tillfälle beskrevs det som "en bäver som håller på att försöka klubba sig fri"

    Situationen går inte att beskriva som annat än ohållbar.
    Det är bara att försöka göra om och göra bättre! Dagen till ära; projekt uppstyrning av midbass.
    Blev till att ta bort hela förarstolen den här gången istället för att bara tippa den bakåt en bit. Mer plats!



    Har grottat mig ner till golvet på bilen igen, och inspekterat nogrannare.
    Vid första uppgraderingen tog jag aldrig loss de här "burkarna" högtalarna spelar i.
    Det visar sig att de skrammlar lite lätt, men inte i närheten så mycket som jag trodde eller hela problemet är...

    Blev något tokigt frövånad när att jag upptäckte hur det blåste lite lätt ur balken vid basslag..? Det ska ju vara en sluten låda..? eller?



    Kryper man runt bilen när man spelar låtar med en del midbass, så gösses vad det skrammlade..
    Det hörs inte massor in... men punchen finns inte i basen som sagt.
    Och så visar det sig att lådorna är portade!




    Och vart tar den där söta porten vägen då? jojjo! Raka spåret ut i sidan mot sidotjolen?!




    Inte så djävla konstigt det skrammlat utanför...
    Ännu mindre märkligt att det skramlat i plasten är när man ser hålet rakt under lådan,
    den lilla plastbiten som skymtar under är en toktunn liten underredes coverplate...




    Summa; Vadi helvette?
    Tro fan det skrammlar om en 8" piskar ut luft rätt i sidospoiler + lösa coverplates på underredet........

    Dags för försök till att styra upp det här...! Börjar med att kapa till överskottsplast och silent-coata igen lådan i dubbla lager.
    Resonerade att det inte kommer bli hållbart utan att konvertera detta till ett slutet system.
    Läste att samma modell på bas - fast utan BMW bracket- skulle trivas utmärkt slutet i 8L.



    Efter detta fick golvet sig en heltäckning samt hålet ut i sidospoilern.




    Efter ytterligare ett par provmonteringar fick jag ner skiten ordentligt och tyckte den satt som en smäck.
    Men delar av oljudet bestod. Provade lådan i "luften" utan att vara fastklämd mot karossen... och likförbannat lät det fortfarande...
    Som något lätt pysande eller knaster... ngt ljusare än en smattrande tinsel, med någon form av sprödhet... Det lät inte frikst helt enkelt.
    Plockar ur basen och provspelar i friluft på väldigt låg volym noggrann med att inte bottna ut basen.
    Fortfaradne samma. Det låter som om det kommer innefrån <allt>.. ngnstans i mitten av basen som något litet rassel händer.

    Ett sista försök att styra upp det hela "as good as it gets" i nuläget gjordes, med ytterligare en tjock tätningslist:



    Totalt har det blivit helt overklig skillnad på hur det lät på ena respektive andra sidan..
    Men fortfaradne med det här betänkliga rasslet som stör. Det känns inte bra.
    Men monterar ihop allting som det skall vara och provspelar... Det är oändligt mkt bättre än tidigare...
    Men det känns ändå inte helt stabilt

    Och mycket riktigt. En kort stund därpå stendörbasen under hemska oljud varpå talspolen "suger fast" och vägrar vara med.
    Bränd midbass. Halleluleja.

    Så hur gick det här till?
    Steget indikerade klippt signal vid ett tillfälle under provspelningar. Då sänkte jag direkt.
    Likaså gjorde bitone's utsignal 2-3 blinkningar i bitones mjukvara via PC).
    Troligast var detta förödande för dagen. En smula förvånad över att den gav upp kanske en halvtimme efter att jag upptäckte detta och hade rejält sänkt volymen.
    Men samtidigt lär denna avgörande misshandeln redan ha hänt tidigare givet vilka volymer som användes idag...
    Det har poppats en hel del på bra högre volym än vad som gjordes idag... (dock med något annorlunda inställningar)... Men ändå. This was coming.....

    Sen att o-scopet kom i brevlådan igår gör ju inte bitterheten mindre

    Allmännt pinsamt att spela sönder en midbas så här...
    Om basen nu var byggd för sluten låda och har suttit i princip en öppenbaffel konstruktion har den fått jobba en hel del mer än vad som kanske är rimligt.

    Ny problembild och en hel del funderingar:
    Skall jag köpa en ny likadan?
    Skall jag satsa på någon annan 8"? (ieg känner jag bara till de nuvarande Audiosystem XION samt GZMW-200Neo: http://www.ground-zero-audio.com/en/...mw-200neo.html)
    Möjligheten att bygga en egen baffel och köra 6.5" finns.
    Hurdant skulle ljudbilden kunna förändras om man ger sig på ett kickpanelbygge istället för nuvarande placering under stolar?

    Mvh Surk
    Last edited by zrken; July 9, 2012, 18:11.

    Leave a comment:

Working...
X