Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Robsarve
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Skall du få bra midbas ur ett trevägssystem så börja med mellanregistret. En bra fyra kan du dela nedåt 100 Hz. Där ligger mycket av attackerna i midbasen.

    Sedan så gäller det att hitta ett element som spelar bra i den lådvolym som finns tillgänglig, Qb på ca 0,8 och f3 på högst 55 Hz.

    Bygg stabilt så har du rätt förutsättningar.

    Leave a comment:


  • ChriZtoffer
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Om du ska kolla på Amega så känns QW6 betydligt vettigare än RQ6, iaf sett till din tillgängliga lådvolym. Dock är dom inte lika bra när det gäller övre midbas, men dom kan gå rätt djupt. Har du bara nåt mellanregister som klarar av en del midbas så borde det fungera. Frågan är ju ändå hur mycket midbas man får fram från ett element som sitter under en stol.

    Leave a comment:


  • knysten
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Det är tyvärr så att man inte får bra midbas på bmw:s standardställe. För det första är burkarna inte bra (för små som slutna, skramlar som öppna). För det andra är placeringen under sätet dåligt.
    Svar på problemen: midbas i dörren. Sorry, men så är det.
    Been there, done that. Är nu nöjd som tusan, har aldrig haft så bra midbas förut.
    Det kniper inte så illa som man tror

    Leave a comment:


  • henkz
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Har ett set med http://www.cdtaudio.com/series/hd_series/hd_62as.htm
    liggandes jag ifall det skulle vara av intresse.

    Leave a comment:


  • Hewi
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Kan bara flika in med att dubbla RW6or i ca 12-13L slutet spelade sämre midbas än dubbla Nobelium 6or i min bil , gick dock ngt djupare men hade inte alls samma attack och transientsvar , testade i mina gamla dörrsidor.
    Körde de då mellan 40Hz/24db-71Hz/12db/oktav har jag för mig.
    Vet inte om det går att få tag i T/S på nobelium6 men det vore intressant att simulera.

    Leave a comment:


  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by micke999 View Post
    Cdt qes670? Ville91 har ett par har parametrarna i min mob om du vill ha
    Originally posted by ville91 View Post
    jo men e ev lödfel på ena jag vet ej
    Oklara lödfel och liknande undanbedes
    Tack i alla fall

    Leave a comment:


  • ville91
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by micke999 View Post
    Cdt qes670? Ville91 har ett par har parametrarna i min mob om du vill ha
    jo men e ev lödfel på ena jag vet ej

    Leave a comment:


  • micke999
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Cdt qes670? Ville91 har ett par har parametrarna i min mob om du vill ha

    Leave a comment:


  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by Vw_performance View Post
    chicken ?? :P

    jag har kapat och skruvat överallt på min bil ju!! ett hål i golvet vore fett som fan!! anpassa ditt fordon efter dina krav på ljud nu männska!
    apoockk--aaphhh-apaaahckk!

    Ja. Krav på ljud var det ja. Utan att ens ha provat Focal middarna ännu är jag redan skeptisk. Har inte fått tag på något datablad till dom - de finns inte med på focals arkiv över obsoleta produkter :/
    Givetvis ligger Amegas DRVQ6a näära till hands efter att ha blivit löjligt imponerad av dem 2ggr.
    Men med instruktioner som "minsta lådvolym 10 liter" och utan tillgängligt datablad med T/S parametrar blir jag förstås djävligt skeptisk till att kasta in dom i 4L och hoppas..

    Började med att simulera (sluten låda 4 L) upp 4 kandidater och började utesluta..
    GZ200NEO
    Hertz SPL SV200L
    Hertz HSK 165
    DLS RW6


    Först, blev tydligt i alla fall hur GZ200NEO verkade inte alls - på något sätt - vara brukbar i min applikation. Frekvenssvaret från 150-50hz skulle droppat runda 24db.... Inte ens värt att posta graf på.

    Därefter gav jag mig på Hertz HSK 165... Det var bättre, men fortfarande inte i närheten av så bra som det blev med de två sista kandidaterna. Helt enkelt ej en kandidat längre ens på ritbordet.
    Efter att ha sett hur HSK165 utvecklade sig blev jag ännu mer skeptisk till att köpa "Amegan i säcken" :/

    De mest lämpade kandidaterna var Hertz SV200L och DLS RW6.
    I nedan kurvor är de gula SV200L och det röda RW6. Här snackar vi sluten låda på 4L.
    Kurvan är tvådelad som ni ser, den övre delen inkluderar ett gissning på kabinförstärkning (baserat på Chriztoffers 9-3) på runt 6db/oktav med start vid 55hz.

    De gröna vertikala linjerna är hjälplinjer då det primära arbetsområdet kommer vara runt 50-150hz.
    De gröna horisontella hjälplinjerna pekar på kurvorna inklusive uppskattad cabingain (kan ju vara annorlunda iom de är monterade i golvet..) i syfte att underlätta avläsning på hur hårt de rullar av...





    Detta ger vid handen en avrullning på ca 6db under arbetsområdet för RW6an. En bit över 12db för SV200L. Jämför man med de 24db som GZ basen uppvisade är detta i sammanhanget plötsligt hur rimligt som helst
    Sedan är ju tanken att det skall komma subb under det här... Det kan gå rätt fint med ett par RW6or trots allt?

    Vad tror ni?
    (förslag på andra basar ink 6.5" mottages gärna!)

    Leave a comment:


  • Vw_performance
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    chicken ?? :P

    jag har kapat och skruvat överallt på min bil ju!! ett hål i golvet vore fett som fan!! anpassa ditt fordon efter dina krav på ljud nu männska!

    Leave a comment:


  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by Slarvar View Post
    Tror JohanH menade något mer drastiskt än så faktiskt.
    Hål i golvet och låda under bilen, inte på golvet i bilen
    hahah
    Det var lite "utanför" mina referensramar

    Leave a comment:


  • Slarvar
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Tror JohanH menade något mer drastiskt än så faktiskt.
    Hål i golvet och låda under bilen, inte på golvet i bilen

    Leave a comment:


  • zrken
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by Horsyhorse View Post
    Du kan ju ev. höjja hela stolen.

    Pierre
    Frontfästena är vinklade 45* och lätt nersänkta. Det blir lurigt att få det stabilt utan vidare kunskaper&skillz på metallarbete.
    Att droppa in någon större bult som distans kanske går att trycka upp röven på stolen en centimeter lr så...
    hm! Det tål att tänkas på. Långt ifrån optimalt.. men en CM hit och dit kan ju göra vissa underverk


    Originally posted by JohanH View Post
    Du kan ju alltid låta lådan fortsätta även under golvet?
    Så länge du inte åker väldigt lågt så finns nog utrymme för låda under bilen.
    Då kan du ju välja å vraka rätt friskt med element
    Det är väldigt dåligt med plats... Det är upphöjningar och balkar överallt i det här området. Några liter eller två kanske går att plocka ut om man får för sig att gjuta ut... Känns inte riktigt som ett alternativ.
    Då är det bättre att ge sig på dörrar... Men det tar emot. Något utav helvette.

    Leave a comment:


  • JohanH
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Du kan ju alltid låta lådan fortsätta även under golvet?
    Så länge du inte åker väldigt lågt så finns nog utrymme för låda under bilen.
    Då kan du ju välja å vraka rätt friskt med element

    Leave a comment:


  • Horsyhorse
    replied
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by zrken View Post
    Om man kan förflytta den övre av två bafflarna tillräckligt för att stolsskenan skall gå klar...
    Du kan ju ev. höjja hela stolen.

    Pierre

    Leave a comment:

Working...
X