Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Jag gjorde det enkelt för mig o körde med Skyllermarks distblock som säkringshållare ifjol men detta funkar väl detta med, Men varför binda fast batterierna när du har klackar på batteriet att skruva fast det i plattan med?

    Kom på nu i efterhand att det var ju du som var på ljudiadagen när jimmy hade SQbedömning, smart av mig kunde ju tagit ett närmare snack om du vet vad
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #77
      Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

      Originally posted by Frippe_L View Post
      Jag gjorde det enkelt för mig o körde med Skyllermarks distblock som säkringshållare ifjol men detta funkar väl detta med, Men varför binda fast batterierna när du har klackar på batteriet att skruva fast det i plattan med?
      Jag funderade på att skruva fast dem. Bedömde att det skulle ha mer odds att sitta rimligt fast med den här lösningen än vad 12mm "grovspån" (vad nu de heter?) skulle kunna göra med några 15mm skruv...

      Originally posted by Frippe_L View Post
      Kom på nu i efterhand att det var ju du som var på ljudiadagen när jimmy hade SQbedömning, smart av mig kunde ju tagit ett närmare snack om du vet vad
      Haha! Jag gjorde ungefär samma. Men från mitt håll ligger i alla fall ingen halvdöd hund begraven
      Alltsomoftast kommer man på saker i efterhand

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #78
        Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

        Tjena boys!

        Får hoppas att någon tar en kik här lite då och då, mer än vad det skrivs.
        Motivationen åkte rejält på däng med problemet med högerbak orginal täckplate i skuffen, som på senaste bild.
        Givetvis hade jag inte tillräckligt med 50kvadrat för att lösa det genom att gå hela vägen i framkant av baslådan, och dra den tillbaka under fakegolvet.
        Det fattades några fjuttiga decimeter.. Får hoppas jag kommer på någon rimligt smidig lösning.
        I nuläget är det mer frestande att bygga om hela golvet än att köpa lite kabel...

        Även om det i nuläget är så klart det bara går att fulkoppla in allting för att få sig en provspelning,
        är det sjukt svårt att hålla sig lugn nog att i alla fall göra en rimligt vettig installation.
        Även om den inte varar för evigt så vet jag med mig att det som är halvklart vid provspelning kommer vara halvklart ett bra tag.
        Dessutom har motivationen stärmts av ett par dagars tröttsamt novemberregen.

        Det händer dock saker om än på liiiten sparlåga, så krälar bygget frammåt!
        Det börjar hur jag tänkte montera DRC'n, först kabelgenomföring:




        På plats ser det ut något i stil med så här:





        Läser man en stund i manualen visar det sig att det "inte är nödvändigt" att säkra av BitOne, men OM man nu skulle vilja, så käkar den inte mer än 0.45A.
        Det är inte värt att riskera drumdristigheter mer än nödvändigt, och nu med en rätt gedigen kabelsallad som lätt kan hamna fel vid okoncentrerade ögonblick är det läge att inte ta onödiga genvägar.
        Kirrade en 0.5A säkring och lödde på lämpliga pytte-kablar:



        Enheten är köpt begagnad och jag fick inte med någon orginal installations CD.
        Med god hjälp härifrån forumet fick jag tips och hjälp av leverantör att få tillgång till de filer som krävdes.

        Nu efter ett gäng om och men fick jag ge med mig och acceptera att Win7x64 inte lyckades vara kompatibelt med drivrutinerna som krävs för anslutning till BitOne.
        Fick tag på en hel del rätt bra guider och dokument, felsökningsmanualer som inte kom via Audisons officiella sida direkt.

        Men knappt med framgång.
        Det slutade med att jag drog till jobbet och hämtade min förhistoriska laptop med WinXP
        Utan några vidare strul fick jag igång mjukvaran och enheten kunde ansluta.
        Så här såg mitt temporära setup ut:



        Mjukvaran nollställdes och uppdaterades. Visar sig att DRCn tydligen har en egen mjukvara som behöver uppdateras separat (..?)
        vilket jag inte kunde lösa från min position i lägenheten..
        Det var i alla fall en stor lycka när den här enheten till sist poppade igång och kunde synca mot windwos mjukvara efter ett par timmars strulande!!

        Så var det dags att fundera över delning av systemet.

        Lite tips har inkommit, bland annat från Ljudbyggaren en bit ovan appropå 8".
        Det kan vara värt att återkoppla vad det är för systemspec som gäller nu och hur jag "tänkte" PROVA att dela till en början.
        Kanske är helt ute och cyklar. Detta var i alla fall den lösning som snabbt gav en hyfsat rak frekvenskurva.
        Det vore en övedrift att kalla det för jätteigenomtänkt, men ärligt talat vet jag inte mycket bättre nu heller

        4750-Uppåt: Focal diskanter från ett VRS kit. (12db)
        4750-150hz; Morel Dotech Ovation 4" (24db)
        50-150: Audio System 8" under stolar. (24db)
        0- 80hz: 2x12" Rockford T1. (24db)

        Spelar det någon roll att blanda Linkwitz med Butterworth?
        Hur tänker man när man blandar branthet mellan två elements delning?

        Så här ser tokeriet ut nu, ännu förstås helt utan nivåjusteringar och tidskomp:



        Jag är hemskt tacksam för förslag och uppstyrning på med delning...
        Alla förslag, frågor, funderingar är välkommna!


        Hjääälp


        Mvh Surk
        Last edited by zrken; June 3, 2012, 22:08.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #79
          Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

          Har ingen bra kommentar hehe men ville mest säga att jag förljer även om jag inte skriver!tummen upp för bygget
          saab 9000 pioneer-

          www.garaget.org/micke999

          Comment


          • #80
            Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

            Jag gör som micke999 och meddelar att jag läser allt här med
            Vis vobiscum sit!

            Comment


            • #81
              Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

              Originally posted by zrken View Post
              Jag är hemskt tacksam för förslag och uppstyrning på med delning...
              Alla förslag, frågor, funderingar är välkommna!


              Hjääälp


              Mvh Surk
              Sänk delningen på suben.
              Höj delningen (HP) på mellanregistret.
              Då får du bort pucklarna(överlapp)

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #82
                Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                Jag läser med de flesta trådar som skrivs här.

                Fråga: Hur mkt 50mm2 snackar vi totalt om i meter?

                Har en del bitar liggande sedan jag tömde skuffen på stora steg och massa batterier, de är inte så långa men typ 1,5-2m är några iaf förutom de korta som satt mellan batterierna.

                Ska du till Linköping tävlingen nästa helg?
                Jag ska iaf och om det är intressant kan jag ta med det du behöver så kan du köpa dom för en liten slant.
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                www.garaget.org/Frippe_L

                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                Comment


                • #83
                  Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                  Jodå det läses.......

                  Men nu MÅSTE jag komma med en kommentar....

                  Vadå att drivrutinerna inte är kompatibla med W7X64? Kör det på min netbook utan ngr som helst problem......
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #84
                    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                    Originally posted by micke999 View Post
                    Har ingen bra kommentar hehe men ville mest säga att jag förljer även om jag inte skriver!tummen upp för bygget
                    Originally posted by Nordenmark View Post
                    Jag gör som micke999 och meddelar att jag läser allt här med
                    Kul!

                    Originally posted by Horsyhorse View Post
                    Sänk delningen på suben.
                    Höj delningen (HP) på mellanregistret.
                    Då får du bort pucklarna(överlapp)
                    Pierre
                    Ah herre gud. En Bara en halvtimme senare inser jag det här kommer gå att ratta på i all oändligghet utan minsta problem..
                    Jag har ett djävligt märkligt problem, När jag ställer 4" mot 8" så ju större glapp jag lämnar dem emellan, då borde det vara att grafen dippar då det inte finns något som spelar. Men det händer inte. Istället om jag fasvrider 4" ELLER 8" , då begriper grafen att ett överlapp bör höjja nivån.
                    Resan har börjat


                    Originally posted by Frippe_L View Post
                    Jag läser med de flesta trådar som skrivs här.

                    Fråga: Hur mkt 50mm2 snackar vi totalt om i meter?

                    Har en del bitar liggande sedan jag tömde skuffen på stora steg och massa batterier, de är inte så långa men typ 1,5-2m är några iaf förutom de korta som satt mellan batterierna.

                    Ska du till Linköping tävlingen nästa helg?
                    Jag ska iaf och om det är intressant kan jag ta med det du behöver så kan du köpa dom för en liten slant.
                    Sedärja! Hmm.. Linköping är inte inbokat. Skall kika på det, och återkommer på PM.

                    Originally posted by Lonefox View Post
                    Jodå det läses.......

                    Men nu MÅSTE jag komma med en kommentar....

                    Vadå att drivrutinerna inte är kompatibla med W7X64? Kör det på min netbook utan ngr som helst problem......
                    Vad skönt att höra! Då finns det hopp
                    Jag fick i alla fall inte ACLink drivarna att bli accepterade av w7x64 på min stationära. Hittils har jag inte hittat några specifika för x64 utan det är ngn fdxx.dll (eller liknande) som verkar vara nyckeln. Hur gick du till väga? /vilken fil hade du? (Det skulle underlätta en del att kunna had et fungerandes på "hemma maskinen" så att säga..

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #85
                      Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                      Originally posted by zrken View Post
                      Kul!



                      Ah herre gud. En Bara en halvtimme senare inser jag det här kommer gå att ratta på i all oändligghet utan minsta problem..
                      Jag har ett djävligt märkligt problem, När jag ställer 4" mot 8" så ju större glapp jag lämnar dem emellan, då borde det vara att grafen dippar då det inte finns något som spelar. Men det händer inte. Istället om jag fasvrider 4" ELLER 8" , då begriper grafen att ett överlapp bör höjja nivån.
                      Resan har börjat
                      Stirra dig inte blind på grafik, ha det till vägledning bara, lyssna!

                      Pierre
                      SEASTREAMS GARAGE


                      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                      Comment


                      • #86
                        Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                        Originally posted by Horsyhorse View Post
                        Stirra dig inte blind på grafik, ha det till vägledning bara, lyssna!

                        Pierre
                        Du menar; BYGG KLART FÖR I HELVETTE

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #87
                          Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                          Hejsan.

                          Som en utgångspunkt har jag märkt att det är ganska passligt att lämna ungefär en oktav mellan elementens delning med 12dB/okt branthet. Sedan kan det naturligtvis variera tex. beroende på hur nära man är elementens gränser osv. Brantare delning gör ju sedan att man allmänt kan minska på gapet.
                          Jag skulle börja ungefär med följande delning:
                          Sub -> 40Hz (max 50) med 18 eller 24 branthet. (Själv kör jag 31,5/18 delning). Glöm 80, det brukar inte vara bra för SQ.
                          Midbas 50 eller 60 -> max 150Hz (under sätet funkar inte höga frekvenser, så redan med 150 kan det vara bra med en brant delning)
                          Mid 160Hz - 3k
                          Diskant 5k ->

                          Sedan tweakar man på tidskomp, fasen, bratheten osv. så slutresultatet kan ju vara helt annat. Tom. efter ett halv års justerande så kommer du att kunna hitta ännu bättre justeringar. Det tar tid!

                          Comment


                          • #88
                            Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                            Originally posted by zrken View Post
                            Vad skönt att höra! Då finns det hopp
                            Jag fick i alla fall inte ACLink drivarna att bli accepterade av w7x64 på min stationära. Hittils har jag inte hittat några specifika för x64 utan det är ngn fdxx.dll (eller liknande) som verkar vara nyckeln. Hur gick du till väga? /vilken fil hade du? (Det skulle underlätta en del att kunna had et fungerandes på "hemma maskinen" så att säga..
                            Använde de som finns med på skivan...
                            Följde med ett papper med min box där det stod adress och login (vilka jag inte minns nu) för att komma åt uppdateringar (formware) och programmet via Audisons FTP. Kan återkomma med detta.

                            Nu är jag dock osäker om in x64-rutinerna funkar på Intell då mappen heter amd64. Dock BORDE de göra det då AMD var de som tog fram 64-bitars-lösningarna (vilka Intell betalar licensavgift för att kunna använda ).

                            Om du behöver dem så kan jag (om det är ok med Armourkillarna) maila över drivrutinerna till dig.

                            JUST DET....är .net uppdaterat på din dator?
                            Det strulade lite för mig innan jag uppdaterade just .net.
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #89
                              Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                              Jodå, vi är flera som följer med i tråden! Ska försöka vara mera aktiv med tangentbordet...

                              Om jag tänker hur jag själv går till väga med grundinställningarna så påminner det ganska långt om tipset knysten gav. Hjälp tar jag av rta-mätare för att kunna undvika dom värsta groparna, men sedan följer jag blint Horsyhorse linje: örat bestämmer!

                              Lycka till med tweakandet!
                              /Freddi

                              ps. PMa mig om du vill ha lite tips ang. BitOnes delningsfilter...
                              Projekt #sqnewbeetle
                              http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

                              Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

                              Comment


                              • #90
                                Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                                Originally posted by knysten View Post
                                Hejsan.

                                Som en utgångspunkt har jag märkt att det är ganska passligt att lämna ungefär en oktav mellan elementens delning med 12dB/okt branthet. Sedan kan det naturligtvis variera tex. beroende på hur nära man är elementens gränser osv. Brantare delning gör ju sedan att man allmänt kan minska på gapet.
                                Jag skulle börja ungefär med följande delning:
                                Sub -> 40Hz (max 50) med 18 eller 24 branthet. (Själv kör jag 31,5/18 delning). Glöm 80, det brukar inte vara bra för SQ.
                                Midbas 50 eller 60 -> max 150Hz (under sätet funkar inte höga frekvenser, så redan med 150 kan det vara bra med en brant delning)
                                Mid 160Hz - 3k
                                Diskant 5k ->

                                Sedan tweakar man på tidskomp, fasen, bratheten osv. så slutresultatet kan ju vara helt annat. Tom. efter ett halv års justerande så kommer du att kunna hitta ännu bättre justeringar. Det tar tid!
                                Tack!
                                Tar med mig att tänka "brant delning" vid djupare frekvens och våga mig på flackare delning mellan diskant och midd.


                                Originally posted by Lonefox View Post
                                Använde de som finns med på skivan...
                                Följde med ett papper med min box där det stod adress och login (vilka jag inte minns nu) för att komma åt uppdateringar (formware) och programmet via Audisons FTP. Kan återkomma med detta.

                                Nu är jag dock osäker om in x64-rutinerna funkar på Intell då mappen heter amd64. Dock BORDE de göra det då AMD var de som tog fram 64-bitars-lösningarna (vilka Intell betalar licensavgift för att kunna använda ).

                                Om du behöver dem så kan jag (om det är ok med Armourkillarna) maila över drivrutinerna till dig.

                                JUST DET....är .net uppdaterat på din dator?
                                Det strulade lite för mig innan jag uppdaterade just .net.
                                Fick kontakt med Amourkillar och fått hjälp att komma åt sidor med inlogg. Det visar sig de även står i manualen om jag inte missminner mig. Det sades all mjukvara skulle finna sdär. Min maskin var inte sugen på de filer som låg i varken 386 lr AMDx64 mappen. Jag har fått tag på alla filer jag tror jag kan behöva.
                                Skall se om jag kan få till stånd ngn .net uppdatering!

                                Originally posted by Freddi View Post
                                Jodå, vi är flera som följer med i tråden! Ska försöka vara mera aktiv med tangentbordet...
                                Hjälp tar jag av rta-mätare för att kunna undvika dom värsta groparna, men sedan följer jag blint Horsyhorse linje: örat bestämmer!
                                Lycka till med tweakandet!
                                /Freddi

                                ps. PMa mig om du vill ha lite tips ang. BitOnes delningsfilter...
                                Tack!
                                Du har PM

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X