Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by zrken View Post
    [B]
    Måste bara säga att... jag älskar ditt sätt att få till ringar
    When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
    Shinichi Kudo (Detective Conan)

    Comment


    • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

      Originally posted by Mica View Post
      Måste bara säga att... jag älskar ditt sätt att få till ringar
      Synd bara att han tänkte fel..

      Comment


      • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

        Heya boys..
        Originally posted by Noiseprojekt View Post
        Börjar se riktigt bra ut det där!!
        Synd på sticksågen!
        Tack!
        Originally posted by Svugg View Post
        Hur går det med hertz 8" midbasarna? Sitter själv och velar om man ska sätta i 8orna lr utöka 6,5orna med 1 par till så det blir mer konarea än 8orna
        Det är i görningen, men går tämligen segt. Uppdatering på just detta ämne kommer snart!
        Originally posted by Mica View Post
        Måste bara säga att... jag älskar ditt sätt att få till ringar
        Vad roligt att höra :] Tack!

        Fortsättningen på baslådebygget!
        ...Först en bild på lite kantbehandling... fräs, slipmaskin. Som ytterligare förstärkning är det fastlimmat läktar. Då designen är i stort sett skruvlös, är det inte så dumt att addera förstärkande yta i fogar. Kikar man noga, ser man att den limmade ytan med kontakt blir ca 3.5ggr större än utan läkten.



        I god ordning, som Noiseprojekt skvallrat om förväxlade jag två mått när jag ritade ut hålen i baffeln. Vilket förstås resulterade i att dem blev typ 6-10mm för stora, och skruvar ej kunde fästas ordentligt. Här provas den ersättande baffeln, med köksstol och glasskiva som stöd...




        Baffeln kommer ej monteras med skruv direkt. Den är limmad och ditmonterad efter alla väggar är på plats. Det är en sjukt tight passform.
        Vid sådan här "efter inpassning" är det inte alls dumt att använda sig av en vinkelhake för att säkerställa ytan blir helt plan, och rätvinklig mot andra ytor. Det viktigaste med detta är, framförallt, att om den är vinkelrät kommer sidoyterna ha största möjliga yta mot väggarna att fästa mot.
        Det sitter en skiljevägg mellan basarna, vilket gör att de sitter i var sin låda, samt att baffeln har rejält med stöd i mitten. På samma sätt tänkte jag styra upp stöd i ytterkant. Med skruv, och återigen, 3ggr mer limmande yta drogs dessa stag fast. (Fotot taget innifrån innerkammaren)



        Sedan hände färg, inget spännande med det. I den här bilden vill jag peka på staget som sitter på yttersidan baffeln. Det är fräst och centrerat över mittenväggen på andra sidan. Baffeln skall inte komma ngnstans åt något håll. Om inte annat ger det en schysst look åt lådan. Stora fläckigheter på bilden är alltså - i vanlig ordning - min kamera som är fylld med slipdamm.



        Jag provade med ett "knacktest", dvs, ett knackande med en avslappnad fingerknoge mot de olika ytorna på lådan.
        Knackar man närmast kanter, eller direkt ovanpå förstärkningar låter det knackande ljudet som högst i frekvens.
        Detta blir din måttstock. Knackar man sedan vidare på de största ytorna utan stagning kommer det att låta dovare. Detta på grund av att materialet generera en resonans med lägre frekvens - materialet tillåts svänga med större våglängd = flexar mer. Alltså, man vill att lådan skall vara så stum som möjligt, dvs ett knacktest skall låta hårt, och med så hög ton som möjligt.
        Mitt knacktest gjorde mig tämligen lycklig över ljudet från den slutna kammaren, ruskigt stabilt intryck. Dock var det inte alls lika roligt på den portade. Tillräckligt stor skillnad för att jag bestämmde mig för att addera ytterligare 2st stag, ca 5cm långa som sitter en smula på diagonalen. Poängen med att sätta dem på diagonalen är att öka den "resonansmotverkande" effekten så långt som möjligt. Det går ut på att mer eller mindre oregelbundet staga så att den största gemensamma ytan minskar mest åt flest håll. Dessutom skapas "icke paralella" ytor mellan sidorna och staget då det vinklas vilket ger fördel ur hållfasthetssynvinkel, och med hänsyntill åt vilket håll den största ytan som skall dämpas ligger. I mitt fall, en kompromiss för att få plats med portar och inte montera dem som helt paralella till sidoväggarna.

        Mycket tekniskt, men summa summarum: förbättrad stagning!. Det blev en helt djävla ruggig förbättring!



        Så här kommer det se ut när man fäller baksätet och stirrar in i porten (som vanligt är det kamerans fel med svarta fläckar...)



        ..några bultar som håller porten på plats framifrån kommer oxå. Det vore tekniskt möjligt att fästa islagsgängor på baksidan porten. Men med hänsyn till att man måste då plocka ner alla slutsteg och ur med halva lådan för att kunna byta port ansåg jag det för mkt krångel för att kunna prova andra portar även utomhus nu i vinter...

        Det tar form! Fattas gör kabeldragning (min vinda med 4mm^2 hittades inte?!) och fastskruvning av lösningen för att "hålla ihop" lådorna...

        Det var alles!
        Mvh Surk

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

          Ser ut att bli bra mannen!
          Hoppas det spelar därefter med sen.
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

          www.garaget.org/Frippe_L

          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

          Comment


          • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

            Ser riktigt snyggt ut!!
            Jag som hoppades att du målat med Dalmatiner färg :P

            Comment


            • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

              ser bra ut!keep it up! den där bilen vill jag lyssna i sen
              saab 9000 pioneer-

              www.garaget.org/micke999

              Comment


              • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                Tjena boys!
                Då har arbetet på baslådan fortsatt... det blir inte många timmar per vecka som går ner.. Men det tar sig.
                I vanlig ordning är kameran på sällsynt dåligt humör och lämnar nästintill obrukbara bilder. Förbannade sågspån som trängt in i linsen. Värre blir det. Nåväl.
                Kvar på lådna har varit; kabeldragning, tätning mellan lådhalvorna, montering av element och port.

                Basarna är 2x2ohm. Möjligheterna är då alltså 0.5ohm, 2ohm, 8ohm. Jag funderade på om det var läge att göra som sist, att göra genomförningar genomlådan så jag hade valmöjligheterna sedan.. (Då främst var tanken att kunna köra 8ohm och se hur långt det räckte (ca 800wrms). Nu när 0.5ohm inte känns relevant med det kraftpaketet jag har till steg, och 2ohm redan räcker för att spräcka specifikationerna för basarna, är det rätt lämpligt att stanna på 2ohm.

                Till detta, för att undgå förvirring och galenskap ville jag vara djävligt säker på att jag kopplade rätt. Det blev ett övertydligt kopplingsdiagram. Istället för att hålla koll på vilken plus till minus osm går vart, fick alla siffror. Det visade sig underlätta högst betydligt. Inget mer jiddrande i stil med "plus till minus på ena och minus till plus på minusens plusminus...plus itill minus?......BORTA " . Förhoppningsvis hände inga brainslips nu, och allt är iordning



                Så var det dags att denna gång nogrannare märka upp kablar och ta saker stabilt. Då lådan alltid skall ha 2ohm ur sig, var det lika bra att göra alla kopplingar med kabel i lådan. Ihopmatningen blev så här av 4kvadratkabeln:



                Genomföring skedde med 5mm borr, kardelerna separerade och sedan påkläggade en god mängd smet från insidan. All kabel är alltså 4kvadrat.



                Sedan åkte basarna i. I vanlig ordning var jag fett snål med kabelslack i lådan så det blev en rejäl utmaning att få ner dem med kablar i. Men det gick. Det blev sådanthär:



                Mellan de båda lådorna drogs en dubbel rad med fönstertätning från biltema. Det hela drogs ihop med reglerbara excenterlås från biltema. 5st; 3 på toppen och 2 i underkant på sidorna gjorde susen!
                De är enkla att ställa in hur hårt de skall spänna och lådan dras ihop tokfint.



                Även fast det inte var tanken blev även skiten inkastad i bilen. Så ser det ut så här:




                Sedan fick man nästan brytet när man konkat in den andre svintunga lådan genom källarens alla vindlingar, klämt fingrarna i tunga källardörrar och smala passager som vridit ryggen olämpligt... till sist fick jag i lådan med basarna i bilen och skuille spänna ihop... DÅ FASTNAR SPÄNNET I TAKET... höll på att gå i bitar!
                . Men, med lite tricks gick det att lösa genom att vicka lite på lådan ut från sin plats under balk, tippa en smula, och få spännet "över toppen" på rätt sida så det kunde spännas fast.



                Här får man en bild över hur det ser ut på ena sidan, och hur spännerna sitter. Poängen är att de stora delen av spännet sitter innåt, utifall steg kommer att monteras ovanpå lådan är det så mycket plats som möjligt till övers på det yttre steget.



                Och så avslutningsvis så man får en känsla av hur mkt låda det är som ligger i skuffen...




                Generellt blev det några missöden - ex går inte lådan hela vägen fram under den främsta balken som jag hade hoppats. Det spelar ingen större roll mer än att det är 5cm längre utsickande låda där bak..

                Nästa steg nu är att lyfta ut min "iläggsskiva" för åtkomst till reservbaljan, så man i alla fall hjälpligt kan börja slita upp kablar därifrån, och göra inkoppling redo.
                I stora drag är siktar jag på att montera bassteget ovanpå baslådan, det bör få plats om än precis...
                Framsystemets steg skulle i nuläget kunna få plats FRAMFÖR baslådan mellan ryggstöden, så mkt plats som blev över. Lika så BitOne.. Ju mindre skit som är längst bak desto bättre för kabeljoxeri.

                Så, tanken är inte att lösa några speciellt permanenta covers till den här setupen.. Rättare sagt, med så här mycket baslåda, känns det inte vidare aktuellt att behöva öppna skuffen <alls>

                Det börjar ta form det här. Det känns otroligt gött att få i något i bilen efter lång tid.
                Det som står på listan framförallt nu är; -få ordning på något djävla framsystem. Jag har bråkat med passagerar dörren och byggt 3-4 försök till ramar som skall täcka kartfacket. För att förtydliga; jag vill alltså inte plasta om hela dörren, eller klä om den. Jag vill endast fixa en iläggsskiva till kartfacket som skall integreras med orginaldörr. Det har visat sig vara klurigare än jag trodde att bygga i trä, mot assymetriska och böjda former.

                Har fått ytterligare några nya idéer på hur det här kan göras, som jag skall börja dra i så fort jag får tid igen. Närmaste veckan kommer inte ett finger kunna lyftas

                Det var alles. Tips och hjälp på hur man ska kunna lösa en lämplig iläggsskiva som blir <tät> mot dörren mottages gärna. Jag sitter i ett mentalt skruvstäd då jag är livrädd för att förstöra hela dörren, men samtdigt som det är svårt att fixa något som är tätt, OCH stabilt nog. Alla tankar på temat välkomnas

                Mvh Surk

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                  WOHO!!!
                  Nu jäklar händer det lite!

                  Ser bra ut det där!!

                  Comment


                  • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                    Det vart inte mycket plats över Ser bra ut
                    Sponsor:
                    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                    Tudor Batteries - www.tudor.se
                    Sonax Bilvård - www.sonax.se

                    Comment


                    • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                      Ser ut att bli en ganska stor öppning i lådan när du skruvar ur porten, varför satte du inte dina spännhakar invändigt?

                      Comment


                      • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                        Du det där var inte något liten låda, jävligt smidigt med en 2 delad låda. Finns iaf liten plats för ica kassen.

                        Hoppas du får in dina 8" i dörrarna snart, kan ju säga att det är som dag och natt i ljudtryck mot en 6,5a Fick in mina Tec spl8 hs i dörrarna idag och säger bara myyyys. Aldrig mindre än 8" i midbas iaf:P
                        Beemer med enkel installation

                        Comment


                        • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                          Originally posted by ppk View Post
                          Det vart inte mycket plats över Ser bra ut
                          Plats?

                          Originally posted by Slarvar View Post
                          Ser ut att bli en ganska stor öppning i lådan när du skruvar ur porten, varför satte du inte dina spännhakar invändigt?
                          Tanken var att sätta minstonne 2 spännhakar invändigt, i botten.
                          Att sätta samtliga invändigt dök aldrig upp som option. Det hade varit möjligt.
                          Skall definitivt spara den idéen till eventuella framtida ombbyggnationer av denna setup!

                          Originally posted by Svugg View Post
                          Du det där var inte något liten låda, jävligt smidigt med en 2 delad låda. Finns iaf liten plats för ica kassen.

                          Hoppas du får in dina 8" i dörrarna snart, kan ju säga att det är som dag och natt i ljudtryck mot en 6,5a Fick in mina Tec spl8 hs i dörrarna idag och säger bara myyyys. Aldrig mindre än 8" i midbas iaf:P
                          Jag sliter långsamt frammåt med dörrarna. Det har förefallit enklare att bygga helt nya customdörrar än att bara få till detta så det ser rimligt ok ut. Det tar sig. Med småsteg kommer man närmare.

                          Första steget nu innan frost och totalt mörker efter jobbet blir att ta ut halva baslådan och styra upp&klart all el i baljan innan basen åker in igen. Till besiktning (och tillika BMWbesök..) kopplade jag isär merparten och dolde allt så gott som möjligt för att slippa frågetecken från BMW om min strulande laddningslampa (som visar sig vara standard vid kortare sträckors körning - här går bilen oftast ej mer än 6km åt gången).

                          Har lagt några timmar i helgen som var på utsågning och provning av en fungerande iläggsplatta till dörr. Det är något helt djävla absurdt vad tid och energi det tar. Men iaf, det börjar närma sig en första platta. Så fort ens idan är gjord och passar räknar jag med att kopiera den på mindre än 20 minuter. Men tydligen skall det ta en halv evighet att fixa den första.

                          Samtdigit får sägas jag följer med stort intresse ChriZtoffers och Expozes erfarenheter med Gladen 80

                          I vanlig ordning kommer det uppdatering med bilder när det finns något resultat att ta på.

                          mvh Surk

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                            Heya Boys!

                            Det finns äntligen något material värt att posta på temat dörrbygge!
                            När jag tömmer kameran importeras bilderna och får en liten fin datummärkning. Första bilden är från 14 augusti. Vilket är ungefär 10 veckor sedan.....
                            Här blir en rejäl post med massor av mer eller mindre vettiga bilder...

                            Konceptet är att bygga en iläggsmodul i kartfacket. Dvs - Inte plasta om hela dörren.
                            Det här har visat sig vara en smula krångligare än jag kunde ens fantisera ihop (och ännu är det inte klart...) . Så här kommer ett par av mina prövande försök

                            Det började den 14 augusti... 8" till dörrar var målet. Provar konceptet om det går att malla ut... (er med bättre minne än brukligt minns jag lackar ut på mallande



                            Resultatet blev en msula skev 19mm MDF utsågning... Biff med lite slipande på kanter och så bulta in skiten? "Bit av kaka...."




                            Ytterligare en tur ut i bilen upptäckte (...well ja, insåg jag behövde tänka på...!) att dörren har konturer som faktiskt påverkar min plan..




                            Ungefär här fick jag kalla fötter. Det visar sig att en ny dörr från BMW landade på strax under 8000kr. Ett par begagnade dörrar (...odds att hitta i rätt inredningsfärger fanns inte) skulle gå ner på ca 6000kr. Det krävdes ett par veckor av jobb,hets, och basmeckande undertiden fick det här ligga på is.
                            Ungefär 5 veckor senare hände det saker igen.
                            Fick sågat ut och börjat försöka anpassa den här rätt kassa utmallade biten. Man kan snabbt säga att den första utsågade inte längre var duglig då den blivit för skev, och ej gick att "minska ner" till "tillräckligt stor"... så det blev att göra om en gång till:



                            I raskt tempo gick jag loss med raspen igen för att styra upp formandet... Kartfacket är välvt i överkant. Vilket gör att man behöver en löjligt skarp avfasning för att få "tätt".
                            Självklart hade jag huvudet i röven och fick göra om efter det här misstaget att fasa för långt ner, och från fel håll.... Sådanna misstag som gör man tappar sugen ett par veckor till



                            Nästa gång jag orkade engagera mig i det här satans åbäket var ett par veckor senare igen. Det blev att lägga en ram av lister...



                            Detta var inget lyckat heller. Att få det tillräckligt stabilt kändes osannorlikt för att plasta ovanpå.
                            Kvickt drog jag upp ytterligare ett lösningsförsök. Istället för att tänka en "platta" som skall lyckas bli tät, tänkte jag istället modella och malla på "djupet" . Fördelen skulle vara att man fick enkelt i det närmaste perfekt konturefterföljning



                            I detta läget fick jag nog igen, då jag inte fick ihop något tillräckligt stabilt att fästa baffelringen i..
                            Ytterligare två veckor fick detta sova helt och fullständigt..
                            Och nu är vi framme i den här helgen!

                            Nu när jag har ett antal olika varianter att utgå ifrån bestämde jag mig verkligen ta lärdom av problembilden som gör att det här är så djävla komplicerat. Det beror på att mellan korrigeringar och slipanden för bättre passform är det ruskigt svårt att varje gång lägga tillbaka biten exakt lika dant. Utan en ordentlig referenspunkt är det hopplöst att utföra förbättringar ordentligt. Borrade hål och droppade ner M5 bultar i de tänkta monteringshålen.



                            Första omgången med tyg slutade mindre lyckligt. Eller ja, minns jag läst om folk som haft för utbyggda dörrsidor som gör att högtalarna nästan fastnar i inredningen. Mycket riktigt hade jag hamnat i samma sits själv. MArginellt några millimeter mellan galler och rattar för att justera stolen..
                            Det blev att slita loss allt tyg och göraom igen. Nu med en centimeter lägre byggdjup ut från dörrsidan.



                            Det stora "moment of no return" togs - sticksåden rakt igenom kartfacket!



                            Polyester inomhus... gösses harre satan vad det luktar märkligt. Tydligen så var mitt öppna fönster i sncikeboan ett "Inlopp" mer än "utsug" av luft, vilket gjorde att hela källaren ink tvättrummen idag luktar <lämpligt>
                            Använde plasthandskar, glasögon, och ngn slags gasmask jag är högst osäker på om den faktiskt var avsedd för det här. Biltemas http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arb...ask-755-26350/



                            Tips på en <korrekt> mask någon?
                            Och! ....ni vinterbyggare, hur mkt härdare kan man köra i för att ändå lyckas plasta ute runt 0graderssträcket..? går det? att plasta inomhus på vintern känns inte rimligt??


                            Min lilla härdningsbänk, med lite extra värme direkt ovanpå utifall att det skulle behövas..



                            Någonslags provmontering:



                            Så här långt är jag faktiskt riktigt nöjd. Det finns en heeel del att göra innan det blir tätt mot dörren, innan ytfinish gör något och innan stabiliteten är vad man önskar. Men needless to say - en lång djävla väg börjar åtminstonne ta sig frammåt. Återstår att se vad för strul som kommer här näst...

                            Oh - just ja, det blir årets första minusgradsmeck idag. Måste få på förardörren idag...!

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                              Det här kan ju bli bra Skönt att slippa klä om hela dörren
                              Sponsor:
                              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                              Tudor Batteries - www.tudor.se
                              Sonax Bilvård - www.sonax.se

                              Comment


                              • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                                Skaffa dig en seriös halvmask från sundströms med ett gasfilter till. Du vill även ha ett partikel filter om du ska slipa..

                                Tror inte det funkar att plasta vid nollgradigt plasten gillar värme för att härda.

                                Bra sida för info om plastning mm:
                                http://fiber.info.se/

                                Comment

                                Working...
                                X