Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ticcen`s Volvo 940 (SPL/Show)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Ticcen`s Volvo 940 (SPL/Show)

    Stämmer att kabeln måste säkras av så fort den går ner i area, oavsett längd. Fick nerslag på det på en tävling förra året, och det är helt rätt när man väl tänker efter.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • Re: Ticcen`s Volvo 940 (SPL/Show)

      Originally posted by zrken View Post
      Ja, om jag förstod rätt så är det alltså den tjocka biten direkt vid batteriet som du frågar om du behöver säkra av före distblock. svaret är ja. Storlek på säkring bestäms av kabelns tjocklek.

      Det är rätt enkelt egentligen. Från batteri max 40cm ifrån, och så fort du byter kabelstorlek måste kabeln säkras enligt regelmässig säkringsstorlek.
      Även om de mindre kablarna är avsäkrade med hälften så stora säkringar som krävs för den grövre??

      Ex: 50mm2 direkt på batteri, 20cm lång, förgrenad med säkringsblock till 25mm2 med 100amp säkring på varje förgrening. Största tillåtna för 50mm2 är 200amp.

      Går 50mm2 hål och kortsluts så borde väl bägge 100amp-säkringarna lösa ut då de trots allt är lika stora, och tillsammans är de 200amp som dessutom är gränsvärdet för 50mm2-kabeln.

      Hoppas mitt resonemang är förståeligt. Jag resonerade kring detta förut och kom fram till att det borde vara ok om man tänker teoretiskt.
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • Re: Ticcen`s Volvo 940 (SPL/Show)

        Originally posted by ppk View Post
        Även om de mindre kablarna är avsäkrade med hälften så stora säkringar som krävs för den grövre??

        Ex: 50mm2 direkt på batteri, 20cm lång, förgrenad med säkringsblock till 25mm2 med 100amp säkring på varje förgrening. Största tillåtna för 50mm2 är 200amp.

        Går 50mm2 hål och kortsluts så borde väl bägge 100amp-säkringarna lösa ut då de trots allt är lika stora, och tillsammans är de 200amp som dessutom är gränsvärdet för 50mm2-kabeln.

        Hoppas mitt resonemang är förståeligt. Jag resonerade kring detta förut och kom fram till att det borde vara ok om man tänker teoretiskt.
        Då har du ju redan 50mm2 avsäkrad inom de 40cm med två 100A säkringar och 25mm2 är oxå avsäkrade, inga problem där.
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

        www.garaget.org/Frippe_L

        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

        Comment


        • Re: Ticcen`s Volvo 940 (SPL/Show)

          Yeah, verkar i sin ordning

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: Ticcen`s Volvo 940 (SPL/Show)

            Nu ära nog dom flesta scenarion utredda

            Har kommit fram till att Anl säkringar är dyra i sverige så blir att beställa från usa, 10st 150A för 70kr med frakt, som hittat

            Comment


            • Re: Ticcen`s Volvo 940 (SPL/Show)

              Originally posted by Frippe_L View Post
              Då har du ju redan 50mm2 avsäkrad inom de 40cm med två 100A säkringar och 25mm2 är oxå avsäkrade, inga problem där.
              Tack då slipper jag dra om kablarna i min bil
              Tack för lånet av din tråd Ticcen, kände att det fanns intresse här Kör på nu
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • Re: Ticcen`s Volvo 940 (SPL/Show)

                Originally posted by ppk View Post
                Tack då slipper jag dra om kablarna i min bil
                Tack för lånet av din tråd Ticcen, kände att det fanns intresse här Kör på nu
                Haha tur de
                Ja det hjälper ju alltid nån

                Comment


                • Re: Ticcen`s Volvo 940 (SPL/Show)

                  Börjat på med bakdörrarna nu med

                  Comment


                  • Re: Ticcen`s Volvo 940 (SPL/Show)

                    Varit lite fart på bygget senaste veckan
                    Bakdörrarna har jag nu plastat och börjat slipa på lite småt


                    Blev en baslåda i bilen med nu i helgen, tror jag ska amäta vad det spelar så kan man se om den behöver justeras mer, ska sätt in stag i den med då den flexade lite :/ hoppas innerligt iaf att jag kan komma över eller iaf i närheten av 140db efter jag tätat så inget ljud rymmer bakåt

                    Framdörrarna har jag lackat, ingen bild på detta men blev rätt bra Ska slipas ner en gång till dock och lägga på riktig lack med lackspruta

                    Fick framsystemet och allt att spela lagom till bilträffen i nässjö, va kul att åka ut och dema lite dock så kom polisen fram rätt snabbt och ville att jag skulle vrida ner för det spelade för högt, hehe
                    Last edited by Ticcen; April 6, 2013, 22:43.

                    Comment


                    • Re: Ticcen`s Volvo 940 (SPL/Show)

                      va kom dom och gnällde ?? det va ju inte kul.. man skulle ju hoppas dom sa ngt trevligt..om din anläggning ok.du får väl se det som att du har lyckats med ett bra bygge av ljud då hehe.. en fråga dina 10" spelar dom i en sluten volym i bakdörren el.? hela dörrens volym ?? hur som helst en mkt trevligt bygge du gjort följer med spänning detta bygget .

                      Comment


                      • Re: Ticcen`s Volvo 940 (SPL/Show)

                        Originally posted by hasse the man View Post
                        va kom dom och gnällde ?? det va ju inte kul.. man skulle ju hoppas dom sa ngt trevligt..om din anläggning ok.du får väl se det som att du har lyckats med ett bra bygge av ljud då hehe.. en fråga dina 10" spelar dom i en sluten volym i bakdörren el.? hela dörrens volym ?? hur som helst en mkt trevligt bygge du gjort följer med spänning detta bygget .
                        Ja dom gnällde lite, men sen när jag hade vridit ner så var den ena polismannen mycket nyfiken på vad jag hade i bilen så han fick sig en liten rundtur

                        Jag ska försöka göra så den spelar slutet i bakdörren, den behöver inte så mycket volym
                        Kul att det gillas!

                        Comment


                        • Re: Ticcen`s Volvo 940 (SPL/Show)

                          Dörrsidorna hur dom ser ut nu


                          tyget i mitten ska bytas ut och så ska jag sätta dit låspinnen med

                          Comment


                          • Re: Ticcen`s Volvo 940 (SPL/Show)

                            Blev ju rätt fräsigt måste jag säga! Sjyst upplägg för demo iaf.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: Ticcen`s Volvo 940 (SPL/Show)

                              Originally posted by ChriZtoffer View Post
                              Blev ju rätt fräsigt måste jag säga! Sjyst upplägg för demo iaf.
                              För demo funkar det ypperligt

                              Comment


                              • Re: Ticcen`s Volvo 940 (SPL/Show)

                                Ser riktigt fint ut! Se till nu att vispa ihop bakdörrarna också
                                1. Murphy's Law
                                If something can go wrong, it will.
                                2. Murphy's Law
                                If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

                                Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

                                Comment

                                Working...
                                X