Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ticcen`s Volvo 940 (SPL/Show)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

    Är syftet att det ska låta bra i bilen eller ska du bara stå med dörrarna öppna och dema?
    Är det att dema så kör på men ska du spela när du åker så skulle nog jag ändrat placeringen av elementen ganska duktigt.

    Comment


    • Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

      Originally posted by Slarvar View Post
      Är syftet att det ska låta bra i bilen eller ska du bara stå med dörrarna öppna och dema?
      Är det att dema så kör på men ska du spela när du åker så skulle nog jag ändrat placeringen av elementen ganska duktigt.
      Till största delen är det för att spela högt med öppna dörrar, lite därför jag bytet ut dom gamla elementen

      Men om jag nu vill att det ska låta bra även i bilen med dessa förutsättninar, vilken placering skulle vara bäst då?

      Comment


      • Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

        8an så långt fram som möjligt riktad upp mot öronen.
        6,5?! uppe på originalplats riktad mot öronen och diskanten vid backspegelskåpan.

        Comment


        • Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

          En fundering kan vara varför du valt att sätta elementen en bit ifrån varandra?
          Det finns bättre utsikter för gött ljud om de sitter så nära varandra som möjligt

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

            Originally posted by zrken View Post
            En fundering kan vara varför du valt att sätta elementen en bit ifrån varandra?
            Det finns bättre utsikter för gött ljud om de sitter så nära varandra som möjligt
            Jag ville inte ha dom för nära varann helt enkelt, tyckte det såg bra ut och blir smidigare att slipa senare

            Blev svårt att rikta 8" mot öronen pga den tar stor plats, men vinklade så bra de gick
            Diskanten vill jag ej helst inte ha riktade i ansiktet eller där i närheten, dom spelar högt!

            Ringarna satte jag dit med en skruv sedan justerade vinkeln med plåtband sedan fäste jag riktigt med glasfiberspackel, då satt dom som sten!
            Kommer mest spela högt utåt


            Billig skit lönar oftast sig inte, tog 3h att klä dörrsidorna med flece med den tvärdåliga klammerpistolen, 3 TIMMAR! tur man har tålamod och gott om klammer ^^ För att de är väl inte meningen att de ska komma 5st varje gång man "skjuter" av ?


            Färdiga med flece iaf så imorgon bitti blir det att plasta innan skolan börjar
            (kunde inte låta bli sprayfärgen som stod bredvid på bänken, hehe)

            Comment


            • Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

              Lite sent nu kanske men jag hade nog vänta på det hela, alltså satt 8" längst bak på dörren och diskanten fram, kommer garanterat låta bättre så. Om du nu lär ha allt i dörren.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Lite sent nu kanske men jag hade nog vänta på det hela, alltså satt 8" längst bak på dörren och diskanten fram, kommer garanterat låta bättre så. Om du nu lär ha allt i dörren.
                Var iaf tänkt från första början att diskanten skulle suttit längst fram och en bit upp på dörrsidan men instrumentpanelen går emot en rätt stor yta på dörrsidan
                8" längre bak med lite lutning som jag helst vill ha hade slagit imot stolen i bilen, så de är lite tajt med plats när man ska ha in dessa högtalarna

                Comment


                • Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

                  Idag har de blivit plast på allt, allmänt seg i huvudet känner man sig ^^ kmr nån bild på det imon

                  Undrar om någon vet vad 940 peakar, för strax blir det lådbygge!

                  Comment


                  • Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

                    Nu rullar det på igen!
                    Bilen har blivit tvättat och nu står den i garaget där den ska stå över vintern, drog på lite värme så vattnet torkar ut med

                    Slänger upp lite bilder på dörrsidorna med

                    Första lagret


                    åå lite mera glasfiber


                    Lagom tajt mot instrumentpanelen


                    Sprutade på ett tunt lager vit färg innan jag började slipa, då ser man väldigt väl när man har slipat ner de värsta ojämnheterna. Går inte åt så mycket glasfiberspackel heller, man ser vart man behöver lägga för någonstans

                    Comment


                    • Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

                      Precis hemkommen från en kryssning från tallin, helvete va de blåste så nu gungar de fortfarande under fötterna tycker jag :S

                      Men jag har fortsatt med mitt glasfiberspacklande så bra de går, skulle kommit lite bilder men imagehack verkar bugga just nu

                      Blir att åka mot växjö till veckan och inhandla lite finspackelm, lite billig sprayfärg+ annat småplock

                      Comment


                      • Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

                        Slipar på lite smått
                        Även kollat så dörrarna inte slagit sig alltför mkt efter plastningen, höger sida var perfekt men vänster var värre :P



                        Men kapade upp lite, pressade dit den riktigt sen plastade där jag kapade.
                        blev tillräckligt bra tkr jag



                        Får kanske göra någon mindre justering till för att få det helt 100

                        Comment


                        • Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

                          Ett tag sen uppdate. Hunnit med lite på dörrarna så en av dem är strax klar för grund, ska spruta på ett tunt lager sprutspackel innan först så alla porer försvinner







                          Tänkte att 18"arna på bilen skulle lackas om i lite ljusare grått, men tkt de blev för mycket arbete + att dom inte såg så bra ut

                          Så fick bli en annan uppsättning fälgar istället, dessa fyller ut hjulhusen lite bättre med, men lite valsning och sänkning fram kommer göra susen
                          synd att de inte gick på större bara, fast 20" får la räcka



                          Edit: vill ändra rubriken på mitt projekt för det är sen förra året, men går det ? :P
                          Last edited by Ticcen; January 10, 2013, 20:16.

                          Comment


                          • Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

                            Originally posted by Ticcen View Post
                            Ett tag sen uppdate. Hunnit med lite på dörrarna så en av dem är strax klar för grund, ska spruta på ett tunt lager sprutspackel innan först så alla porer försvinner







                            Tänkte att 18"arna på bilen skulle lackas om i lite ljusare grått, men tkt de blev för mycket arbete + att dom inte såg så bra ut

                            Så fick bli en annan uppsättning fälgar istället, dessa fyller ut hjulhusen lite bättre med, men lite valsning och sänkning fram kommer göra susen
                            synd att de inte gick på större bara, fast 20" får la räcka



                            Edit: vill ändra rubriken på mitt projekt för det är sen förra året, men går det ? :P
                            blev ju bra men gillar inte fälgarna riktig passar inte riktig på volvon allså
                            men annar toppen
                            TEAM BERGET

                            Comment


                            • Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

                              Den här glipan - vad är tanken med den?


                              http://imgur.com/NdOZK

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

                                Originally posted by zrken View Post
                                Den här glipan - vad är tanken med den?


                                http://imgur.com/NdOZK
                                Har för mig den är där Original på dörr sidorna
                                Skare låta skare låta högt!

                                Comment

                                Working...
                                X