Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 540 E34 bruksbil..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: BMW 540 E34 bruksbil..

    mja, hur börjar man.. jag är nybörjare när det gäller bilstereo.. har alltid bara slängt i nån färdigbyggd baslåda i bagaget och sen har det inte blivit mer..
    men så råkade jag googla fram det här forumet och självklart var man ju dum nog och blev inspirerad så nu ska ljudsystemet bli lite mer genomarbetat är det tänkt..

    bilen är en BMW 540 -93.. egentligen är jag en volvosnubbe men blev sugen på en E34 när jag såg att priserna på dom har rasat massor..
    M5 är ju lite smågay med sin 6'a, manuella låda och höga pris och eftersom jag är straight så fanns det bara ett val.. 540..

    bilen har sina krämpor men för 15k är den rätt hyfsad ändå..






    ljudet som sitter i nu:
    Alpine CDE-9881RB huvudenhet..
    originalhögtalare drivna av nått 4-kanaligt MDS Classic slutsteg (satt i vid köpet)
    färdigbyggd baslåda med 12" från GAS driven av nått 2-kanaligt Nikama-steg (fick detta skräp gratis kan man säga)

    ljudet som ska i:
    Zachry XLNT-620 2-vägs kit fram..
    Zachry XLNT-602 koaxialer i hatthyllan..
    Zachry BX-P12 i en sluten låda i bagaget..
    DLS CA12 ska driva basen och ett DLS CA41 ska driva resten..

    fram + bak + bas..


    bas..


    CA12.. CA41 är inte införskaffat än..


    har börjat pilla med diskanterna lite smått.. Zachrydiskanterna passade perfekt på originalplatsen innanför backspegeln med lite lättare modifikationer..
    originalskräpet ligger närmast limpistolen..


    om denna placering är rätt eller fel skiter jag i.. vill behålla lite factorylook där det är möjligt och eftersom jag är nybörjare vill jag hålla det enkelt..

    blir lite mer genomskinligt än vanligt eftersom det svarta skumgummi som ska hindra insyn smulades sönder vid beröring och därför kasserades..


    gallrena ska målas om då dom har tappat färgen på några fläckar..

    jepp, längre än så har jag inte kommit än.. hoppas någon vill se denna tråd och kommentera gärna mycket..
    (för övrigt har jag redan planer på nya dyrare högtalare men jag får väl åtminstone installera och prova dom jag har först )
    Last edited by ^MeTaNoLiC^; December 30, 2009, 22:15.
    för övrigt anser jag att detta forum behöver modereras..

  • #2
    Re: BMW 540 E34 bruksbil..

    Originally posted by ^MeTaNoLiC^ View Post
    mja, hur börjar man.. jag är nybörjare när det gäller bilstereo.. har alltid bara slängt i nån färdigbyggd baslåda i bagaget och sen har det inte blivit mer..
    men så råkade jag googla fram det här forumet och självklart var man ju dum nog och blev inspirerad så nu ska ljudsystemet bli lite mer genomarbetat är det tänkt..

    bilen är en BMW 540 -93.. egentligen är jag en volvosnubbe men blev sugen på en E34 när jag såg att priserna på dom har rasat massor..
    M5 är ju lite smågay med sin 6'a, manuella låda och höga pris och eftersom jag är straight så fanns det bara ett val.. 540..

    bilen har sina krämpor men för 15k är den rätt hyfsad ändå..






    ljudet som sitter i nu:
    Alpine CDE-9881RB huvudenhet..
    originalhögtalare drivna av nått 4-kanaligt MDS Classic slutsteg (satt i vid köpet)
    färdigbyggd baslåda med 12" från GAS driven av nått 2-kanaligt Nikama-steg (fick detta skräp gratis kan man säga)

    ljudet som ska i:
    Zachry XLNT-620 2-vägs kit fram..
    Zachry XLNT-602 koaxialer i hatthyllan..
    Zachry BX-P12 i en sluten låda i bagaget..
    DLS CA12 ska driva basen och ett DLS CA41 ska driva resten..

    fram + bak + bas..


    bas..


    CA12.. CA41 är inte införskaffat än..


    har börjat pilla med diskanterna lite smått.. Zachrydiskanterna passade perfekt på originalplatsen innanför backspegeln med lite lättare modifikationer..
    originalskräpet ligger närmast limpistolen..


    om denna placering är rätt eller fel skiter jag i.. vill behålla lite factorylook där det är möjligt och eftersom jag är nybörjare vill jag hålla det enkelt..

    blir lite mer genomskinligt än vanligt eftersom det svarta skumgummi som ska hindra insyn smulades sönder vid beröring och därför kasserades..


    gallrena ska målas om då dom har tappat färgen på några fläckar..

    jepp, längre än så har jag inte kommit än.. hoppas någon vill se denna tråd och kommentera gärna mycket..
    (för övrigt har jag redan planer på nya dyrare högtalare men jag får väl åtminstone installera och prova dom jag har först )
    tyckte väll jag kände igen användarnamnet, många roliga projekt man har suttit o glott på av dig, hoppas även detta blir ett sån fall

    Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

    VEM FAAAN VAR WIECHERT?

    Comment


    • #3
      Re: BMW 540 E34 bruksbil..

      Det börjar bli grymt mycket Beemer på detta forum. Kanon!

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #4
        Re: BMW 540 E34 bruksbil..

        Kul med ännu ett bmw-bygge , börjar bli många nu!(som även Pierre lyckades hinna skriva medans jag skrev mitt inlägg ) Mkt bil för lite pengar!
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: BMW 540 E34 bruksbil..

          Trevlig bil!

          Din ser dessutom, även om bilder kan ljuga, ut att var i ett bra skick!

          Min börjar få en del skavanker men då den är värd mindre än några balar dasspapper på beg marknaden känns det roligare att ha den kvar som lekbil.

          540 är en riktigt prisvärd bil till dagens priser om rätt objekt hittas d.v.s!

          Comment


          • #6
            Re: BMW 540 E34 bruksbil..

            Stickan: jasså, hehe.. antar att du hänger på TPC då?

            här finns fler bilder och info om bilen:
            http://forum.turboperformanceclub.co...?f=30&t=223035

            (kan hända att man måste vara medlem )
            för övrigt anser jag att detta forum behöver modereras..

            Comment


            • #7
              Re: BMW 540 E34 bruksbil..

              Roliga bilar med gott tryck , sen är det aldrig fel med automat , men spakar själv den 6 petade varianten i form av touring.

              I kickarna går det att få in 6,5" med ganska djup magnet dock inte så stor i diameter , om man inte vill såga i plåten då förstås.

              Blir kul att följa ytterligare en e34 ägare.

              Mvh Nikke

              Comment


              • #8
                Re: BMW 540 E34 bruksbil..

                nylackade galler härdar i ugnen @ 50°C..


                ihopmonterat och klart..

                Last edited by ^MeTaNoLiC^; December 30, 2009, 22:16.
                för övrigt anser jag att detta forum behöver modereras..

                Comment


                • #9
                  Re: BMW 540 E34 bruksbil..

                  dags att gå vidare till kickpanelerna.. fick klart första etappen idag iaf..

                  måttar och tänker på hur man ska få båda två likadana..


                  kapat och limmat.. som synes försänkte jag ringarna lite käckt istället för att bygga allting utåt som alla andra gör...
                  ringarna ligger alltså i nivå med plasten på ett ställe och bygger utåt för att få lite vinkel på ett annat ställe..


                  likadant här.. trångt var det men det blev helt perfekt passform.. huvöppningsgropen är helt orörd..


                  provmonterar.. måste kapas lite i plåten bakom..


                  måste kapas likadant här givetvis.. fotstödet ska breddas 25mm mot bromspedalen dels för att kompensera för platsen
                  högtalaren tar i anspråk och dels för att få en bekvämare ställning med vänsterbenet..


                  så ser det ut bakom kickpanelerna.. gott om plats om man bara lyckas undvika kabelhärvorna som går kors och tvärs..
                  Last edited by ^MeTaNoLiC^; December 30, 2009, 22:19.
                  för övrigt anser jag att detta forum behöver modereras..

                  Comment


                  • #10
                    Re: BMW 540 E34 bruksbil..

                    Var är bilderna på kickpanel ombyggnad ;-)
                    Även nyfiken på diskant placeringen vid spegeln..

                    Comment


                    • #11
                      Re: BMW 540 E34 bruksbil..

                      Originally posted by mv70 View Post
                      Var är bilderna på kickpanel ombyggnad ;-)
                      Även nyfiken på diskant placeringen vid spegeln..
                      syns inte bilderna?
                      för övrigt anser jag att detta forum behöver modereras..

                      Comment


                      • #12
                        Re: BMW 540 E34 bruksbil..

                        Nej det gör de inte. Synd. Men det går väl att fixa...
                        Mvh/Berbel

                        Comment


                        • #13
                          Re: BMW 540 E34 bruksbil..

                          fixat..

                          så bra funkade forumets galleri
                          för övrigt anser jag att detta forum behöver modereras..

                          Comment


                          • #14
                            Re: BMW 540 E34 bruksbil..

                            spänt fleece.. ser mycket lovande ut hittills blir en diskret factorylook..


                            jag vet att någon säkert tycker att fleecetyg är lite overkill till detta och många hade säkert bara gått på med glasfiberspackel runt baffeln istället..
                            men.. grejjen är den att jag jobbar som plastreparatör och har således inte samvete att fuska så.. att bara spackla ihop saker och ting håller inte i längden..
                            förr eller senare spricker det.. med fleece över hela skiten får man en enhetlig yta som inte kan spricka nånstans.. styvar ju upp lite med..
                            Last edited by ^MeTaNoLiC^; December 31, 2009, 18:05.
                            för övrigt anser jag att detta forum behöver modereras..

                            Comment


                            • #15
                              Re: BMW 540 E34 bruksbil..

                              Ser bra ut!!

                              Comment

                              Working...
                              X