Announcement

Collapse
No announcement yet.

HenrikF´s BMW 540i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HenrikF´s BMW 540i

    Dax för en projekttråd nu.

    För ett tag sedan tröttnade jag på alla projektbilar jag har, all tid och pengar de kräver för att köra dem ett par 100 mil om året. Ville ha en hyfsat pigg bil som man inte pillar med utan låter vara i hyfsat original.
    Köpte, efter en tids letande, en svart 540i manuell. Vettigt val tyckte jag då m5 e39 är lite extremt som bruks med tanke på att jag har busbilar som kan förmedla det där sista när det gäller körglädje

    Iaf. 540in var det.
    Lite motsägelsefullt att köpa en bil man inte ska pilla med utan bara köra, för att sen sitta och planera ett lite mer avancerat stereobygge än bara byta högtalare. Men just detta skruvande gillar jag+ att 540 kommer stå avställd över vintern.
    Var till skroten och köpte en instrumentbräda jag kan skruva med och samtidigt behålla original-bräda

    Framsystemet blir ett DLS Up35i. Har ett 6½" system också men eftersom diskanterna till det var limmade på högtalargaller till e34 så valde jag att köpa ett nytt till 540. Tanken är att montera 5" i original dörrlåda, om den får plats (någon som vet om dls 5" går i original dörrlåda på en e39?)
    Mellanregistrena ska fästas i instrumentbrädan. Precis dölja original luftutsläpp för sidorutorna. Hål är uttaget och högtalarna är testmonterade, ser mycket bra ut så långt.

    Men diskanterna. Finns tre olika alternativ jag har i åtanke.
    Det första är montering på originalplats. Dvs bakom backspeglarna i dörrarna.
    Nummer två är i instrumentbrädan, nerfält, spelandes upp i framrutan. Tanken är att det ska reflekteras ut mot lyssnaren.
    Nummer tre är på instrumentbrädan, fast i original "kopp" riktad direkt mot lyssnaren. Detta är kanske den bästa, men minst estetiska lösningen.

    Är det något av dessa man kan avfärda direkt?

    Sen baslåda. Då bilen inte kommer rulla långsträckor kan jag offra reservhjulet. Tänkte bygga en låda för en av mina pioneerbasar. De spelade i varsin 36liters låda innan såg jag när jag skruvade ut dem. Behöver inte samma ljudtryck som jag hade i den bilen, så nöjer mig med en.

    Ang huvudenhet, så startade jag en flera sidor lång tråd för ett tag sedan. Trots detta har jag faktiskt inte kommit till en lösning än.. Är rätt sugen på en extern spelare, men det är det där med det estetiska. Gillar när det ser så original ut som möjligt..

    Bilder kommer så fort jag fått rätt på mitt ftp-program!
    Vet själv hur kul det är att titta i andras projekttrådar, även om man inte alltid skriver i dem.

  • #2
    Re: HenrikF´s BMW 540i

    Kan svara på en av frågorna iallefall : UP5 går in i original lådorna i dörrarna(utan att värma och forma om ngt har jag för mig) , rekommenderar att du vid montage av dessa också dämpar plastlådorna utvändigt med ett lager bitumen eller butylmatta runt om.
    Ang diskanterna: Tror inte du får in up1 innanför gallret på originalplatsen vid backspeglarna då det är mkt litet utrymme där , har för mig att jag testade själv vid förra installationen , alternativ nr2 har jag sett några E39 haft och det skall ha funkat mkt bra men då satt mellanregister en bit högre upp och diskanterna ungefär där det trekantiga utblåset sitter. Vill du ha diskanterna on-axis så hade jag nog monterat dem i ledade armar fästa i a-stolparna vilket många kör med.
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: HenrikF´s BMW 540i

      Tack för ditt svar Hewi (trots allt mkt pga dig att jag börjat med detta)

      Var i verkstan en sväng idag, 5" passar, men den nuddar vid bakre delen av lådan. sen tror jag att lådan är lite liten för elementet, någon som mätt hur många liter den är på?
      Har ju en 6" från up36 som jag hoppas få plats med, men då måste jag göra större låda (Man kan offra bakre förvaringsfacket i dörrsidan och där hittar man nog 3liter extra)

      Testade att vinkla diskanten emot vindrutan, tilltalade mig inte alls. Sen hade jag den on axis, men ser inte så snyggt ut. Lät helt ok på original-platsen vid backspegeln, men som du skrev, den får inte plats..

      Comment


      • #4
        Re: HenrikF´s BMW 540i

        Om det inte är mer än att den nuddar så går det bra att forma om lådan genom att värma på ordentligt med varmluftpistol och sedan trycka ut ngn millimeter med ngt som har samma form som dina magneter och sedan medans du pressar litet kyler du ned med kallvatten så håller den formen. Tror inte det finns några eftermarknads 5or som egentligen passar i den volymen(ca3L) men mina UP5 jag körde innan gav ganska bra midbas i dessa lådor! Det var mellanregistret som vart mest lidande men det kommer du ju köra domarna på så det borde funka , man kan också borra upp ett hål längst bak i botten på lådorna och sedan pressa in dämp ull emot hålet så kan elementet andas lite mer utan att bli helt odämpad , jag testade detta och det gav lite mer bas men effekttåligheten sjönk en hel del så jag pluggade igen , notera att jag körde med up5 och inte up5i så resultatet kanske inte blir detsamma för dig! Om du monterar 5orna så glöm inte tätningslist runt korgen!
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: HenrikF´s BMW 540i

          Här kommer bilderna på mellanregistrena monterade i instrumentbrädan iaf.







          På sista bilden fick jag bygga upp vinylen med lite stoppning, blev helt ok för mig. Tyvärr döljer inte gallret det gamla vetilationssutsläppet helt, men det är så nära a-stolpen på passagerarsidan att jag inte tror jag kommer bry mig något nämnvärt..

          Det är monterat 5" dls i höger dörrsida. Ska sanningen fram så tycker jag den spelar lite klent. även om 5" fick större volym tror jag inte att jag hade varit nöjd.
          Hur illa är det att bygga om dörrsidan och styva upp den, och ha den som baffel och resten av dörren som låda? Kommer det skramla som fan eller? Isåfall blir det andra basar än dls, typ någon 7" eller 8".

          Comment


          • #6
            Re: HenrikF´s BMW 540i

            Snyggt! Jag tycker dörrarna verkar värdelösa att använda som låda då det knappt finns ngn mellanplåt att prata om vilket gör att det kommer bli dörrklädseln som får ta hela jobbet att täta "lådans" front(du kan se bilder i min tråd på tom dörr om du inte har lyft på isoleringen ännu).
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #7
              Re: HenrikF´s BMW 540i

              Hewi.
              Jag har LUSLÄST din tråd Som sagt, "ditt" fel att jag börjat med detta haha.
              Håller med om att de små vita plastplopparna inte lär göra jobbet med att täta... får se om man kan fnula till något snyggt.. Borde kanske börja med att testa större låda+ 6½" dls och se om det kan göra susen.

              Comment


              • #8
                Re: HenrikF´s BMW 540i

                Kickarna på e39 rymmer en hel del. Har man automat så finns det folk som tryckt i 10" men utan att bygga ut så får man plats med 6,5" utan problem.

                Sätt diskanten vid 3"aren. Beprövat bra i de bilarna.
                /tycker Erik.

                Comment


                • #9
                  Re: HenrikF´s BMW 540i

                  Originally posted by Robsarve View Post
                  Kickarna på e39 rymmer en hel del. Har man automat så finns det folk som tryckt i 10" men utan att bygga ut så får man plats med 6,5" utan problem.

                  Sätt diskanten vid 3"aren. Beprövat bra i de bilarna.
                  Är det mycket volym vid kickarna då? Helt klart ett alternativ..
                  Idag hade jag lite att göra på jobbet så jag byggde klart brädan, och monterade den i bilen. Förvånansvärt enkelt arbete (kunde kolla på den lösa brädan hur det satt iof)
                  Från 2 timmar till ihopskruvad igen, så här blev resultatet:



                  Notera min värstig sony. Den har funktioner som loudness, löstagbar front och rds. Fick agera mockup till huvudenhet, som med största sannolikhet blir eftermarknads.



                  Avvaktar placering av diskanter tills jag kopplat allt och kan provlyssna mig fram till en position som tilltalar. Lutar mest åt att skruva dem i a-stolparna. Men även original placering vid backspeglarna övervägs.

                  Comment


                  • #10
                    Re: HenrikF´s BMW 540i

                    Jobbar du på bilverkstad? Ser ut som ett annat bmw projekt står parkerad framför din bil. Det är riktigt smutt montage av brädan som gör den enkel att byta , lite värre är det med mittkonsoll och alla kåpor hit o dit undertill på brädan(mkt skruv att hålla reda på).
                    Som sagt: Lyssna också med diskanterna på brädan precis under domarna spelandes rakt upp.
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #11
                      Re: HenrikF´s BMW 540i

                      Nej jag jobbar som installatör och kör för expert i malmö/ Lund regionen.
                      De är hobbygarage, men skruvas mycket bmw där. Bilen du ser framför 540 är en egenhändigt komponerad m5 cab.



                      One of a kind Tog 2timmar att bygga (kapa..)
                      Ska iväg till skroten idag eller imorgon..
                      om någon söker kjolpaket eller buffelläderinredning från m5 e34 så bara säg till!

                      Comment

                      Working...
                      X