Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

    Funderar på att ha 2 batterier,en i fram och ett i bak.Behöver man något relä mellan batterierna?,eller är det bara att koppla ihop dom?.

    Vilken sorts batteri ska man ha syra/gel?.vilket märke är bra,eller funkar det med biltemas nya silver.kalciumbatterier?-dom har ju faktiskt 4års garanti på dom.
    Last edited by Välljudsfantast; November 12, 2009, 19:16.

    Comment


    • #47
      Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

      Kommer du förbruka så mycket ström då? Även om monosteget verkar kraftigt så kommer du väl aldrig spela så högt om jag känner dig rätt?

      Man ska väl ha ett skiljerelä inkopplat ifall man inte vill dra ur all ström ur startbatteriet.

      Då drar den inte ur all ström ur startbatteriet och sen så kan man blanda batterier.


      Hittade en kopplingsbild.


      Comment


      • #48
        Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

        Det lättaste vore bara att byta ut batteriet ifram, mot ett lite större.

        Kommer nog inte att nyttja stegens effekt ändå,dom får väl mest gå på tomgång .

        Comment


        • #49
          Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

          Jo det skulle nog räcka för din del antar jag i alla fall.

          Jag funderar på 2st batterier, känner jag mig själv rätt är det ju kul att rocka på lite ibland, ska se hur bilen reagerar med större strömkabel. Sen tänkte jag byta spänningsregulator i generatorn till en 14.4V

          Comment


          • #50
            Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

            Originally posted by Välljudsfantast View Post
            Det lättaste vore bara att byta ut batteriet ifram, mot ett lite större.

            Kommer nog inte att nyttja stegens effekt ändå,dom får väl mest gå på tomgång .
            Så gjorde jag. Bytte mitt vanliga Tudor mot ett kralligare, på 120Ah och 900CCA. Funkade hur bra som helst!

            mvh Jonas
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #51
              Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

              Originally posted by jonash View Post
              Så gjorde jag. Bytte mitt vanliga Tudor mot ett kralligare, på 120Ah och 900CCA. Funkade hur bra som helst!

              mvh Jonas
              Jo kommer ihåg att du gjorde det.Vilket märke använder du?.Funkar det bra?.

              Kom på en annan grej: .Räcker 33mm2 till Audison stegen,och hur mycket ska man säkra + kabeln?,lika som stegen tillsammans eller går man efter + kabeln`s tjocklek?.
              Last edited by Välljudsfantast; November 12, 2009, 22:41.

              Comment


              • #52
                Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

                Kan säga att ditt gamla ca12 fortfarande inte är spelat med..killen som köpte det kopplade fel när han monterade det så det brann upp jag var den som skjutsade ut honom då han hämtade det
                Audi A4 B5 -98
                Pioneer P90 + DEQP90
                Sinfoni amplitude 50.4x
                Sinfoni shadow 100.2
                Sinfoni S165W x4
                Sinfoni S100M
                Sinfoni S25T

                Vw up -12
                På gång..
                New car, hi end old school..

                Comment


                • #53
                  Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

                  Originally posted by JohanH View Post
                  Kan säga att ditt gamla ca12 fortfarande inte är spelat med..killen som köpte det kopplade fel när han monterade det så det brann upp jag var den som skjutsade ut honom då han hämtade det
                  tråkigt.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

                    Originally posted by Välljudsfantast View Post
                    Jo kommer ihåg att du gjorde det.Vilket märke använder du?.Funkar det bra?.

                    Kom på en annan grej: .Räcker 33mm2 till Audison stegen,och hur mycket ska man säkra + kabeln?,lika som stegen tillsammans eller går man efter + kabeln`s tjocklek?.
                    Du skall gå efter den minsta areans tjocklek. 100A kommer du klara dig med, och är klart ok för en 33mm2.

                    Jag kör med ett Tudor AGM, kan kolla exakt modell när jag kommer hem om så önskas.

                    Det finns ganska många varianter på bra stora batterier från Tudor. Efter diskussion med Tudor och efter att ha kollat med farsgubben så blev det ett utav dem.

                    mvh Jonas
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #55
                      Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

                      Originally posted by JohanH View Post
                      Kan säga att ditt gamla ca12 fortfarande inte är spelat med..killen som köpte det kopplade fel när han monterade det så det brann upp jag var den som skjutsade ut honom då han hämtade det
                      Vände på +12V och Jord?
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #56
                        Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

                        Originally posted by jonash View Post
                        Vände på +12V och Jord?
                        Stämmer bra deHar tjatat på honom om att lämna in det till dls men han får ju aldrig tummen ur så att säga
                        Audi A4 B5 -98
                        Pioneer P90 + DEQP90
                        Sinfoni amplitude 50.4x
                        Sinfoni shadow 100.2
                        Sinfoni S165W x4
                        Sinfoni S100M
                        Sinfoni S25T

                        Vw up -12
                        På gång..
                        New car, hi end old school..

                        Comment


                        • #57
                          Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

                          Originally posted by jonash View Post
                          Du skall gå efter den minsta areans tjocklek. 100A kommer du klara dig med, och är klart ok för en 33mm2.

                          Jag kör med ett Tudor AGM, kan kolla exakt modell när jag kommer hem om så önskas.

                          Det finns ganska många varianter på bra stora batterier från Tudor. Efter diskussion med Tudor och efter att ha kollat med farsgubben så blev det ett utav dem.

                          mvh Jonas
                          Ok!-då säkrar jag av + kabeln vid batteriet med 100A.Måste man sen säkra av varje steg i bakluckan också?.Isåfall kan man säkra av lite mindre än vad stegen är avsäkrade med,bara för att vara säker.

                          Jag lär ju ändå aldrig spela i närheten av vad stegen kan prestera.

                          Vill gärna veta modell,så kan jag se om ett sånt passar.
                          Last edited by Välljudsfantast; November 14, 2009, 08:39.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

                            Kan säga att detta: http://www.biltema.se/carparts/carpa...iItemId=153019 var det största batteriet storleksmässigt som fick plats i min volvo(740-89)på originalplats i "plastbyttan", det kan dock vara några cm till på höjden om du skulle hitta ngt sådant
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #59
                              Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

                              Originally posted by Hewi View Post
                              Kan säga att detta: http://www.biltema.se/carparts/carpa...iItemId=153019 var det största batteriet storleksmässigt som fick plats i min volvo(740-89)på originalplats i "plastbyttan", det kan dock vara några cm till på höjden om du skulle hitta ngt sådant
                              Det batteriet känner jag igen,sitter i en av mina 740:isar (har 3st).Det har varit riktigt bra,tar laddning bra,har dock inte haft det till bilstereo i den bilen.

                              Ska måtta lite och se hur stort batteri jag kan få i där framme.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

                                Originally posted by Välljudsfantast View Post
                                Det batteriet känner jag igen,sitter i en av mina 740:isar (har 3st).Det har varit riktigt bra,tar laddning bra,har dock inte haft det till bilstereo i den bilen.

                                Ska måtta lite och se hur stort batteri jag kan få i där framme.
                                740 fetischist :Batteriet på bilden är bara en exempel bild , art nr 80 2752 är silverfärgat med lite modernare utseende , silver kalcium eller vad det heter med 4-års garanti
                                "Sound by Hewi"

                                Blue eMotion by heWi

                                Comment

                                Working...
                                X