Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

    "Left" & "Right" ska ligga så långt ut åt sidorna som möjligt, oftast blir det nånstans mellan brädans ytterkanter och backspeglarna. Mitt imellan ska "Center" ligga, vilket bör vara ungefär mitt på brädan. "Left center" brukar hamna (iaf för mig) något till vänster om rattens centrum.

    Edit: Äsh för seg, dumma telefon...
    Last edited by ChriZtoffer; July 4, 2011, 14:47.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

      Tack för hjälpen!

      Hm...kommer gå åt många timmar att bara få till ljudbilden,har hållit på cirka 3timmar hitills,med att vinkla mellanregistret fram och tillbaka mot rutan,sedan flyttat runt didskanterna på cirka 6-7 stället,blir att fortsätta labba.

      Ger mig inte förren det är så perfekt det bara går,med mina förutsättningar.

      Tack för länken "diq",ska skriva ut den.Så man har den med sig i bilen.
      Last edited by Välljudsfantast; July 4, 2011, 19:10.

      Comment


      • Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

        Originally posted by Välljudsfantast View Post
        Tack för hjälpen!

        Hm...kommer gå åt många timmar att bara få till ljudbilden,har hållit på cirka 3timmar hitills,med att vinkla mellanregistret fram och tillbaka mot rutan,sedan flyttat runt didskanterna på cirka 6-7 stället,blir att fortsätta labba.

        Ger mig inte förren det är så perfekt det bara går,med mina förutsättningar.

        Tack för länken "diq",ska skriva ut den.Så man har den med sig i bilen.
        Bara för att göra det ännu lite svårare för dig:
        Tänk på att "bästa ljudbilden" sällan ger bästa ljudet totalt sett utan du måste nog kompromissa imellan t.ex scen, tonalitet, dynamik, fokus mm.........

        Kanske första steget skulle vara att mäta in vad som ger bäst frekvenssvar och sedan lyssna hur det funkar sett till ljudbild osv?

        Eller gör du som många andra: Monterar in grejorna så som generellt brukar ge ett bra resultat och sedan tweakar så gott det går och är nöjd
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

          Originally posted by Hewi View Post
          Bara för att göra det ännu lite svårare för dig:
          Tänk på att "bästa ljudbilden" sällan ger bästa ljudet totalt sett utan du måste nog kompromissa imellan t.ex scen, tonalitet, dynamik, fokus mm.........

          Kanske första steget skulle vara att mäta in vad som ger bäst frekvenssvar och sedan lyssna hur det funkar sett till ljudbild osv?

          Eller gör du som många andra: Monterar in grejorna så som generellt brukar ge ett bra resultat och sedan tweakar så gott det går och är nöjd
          Märkte lite av det du skrev igår kväll,efter ytterligare några timmars flyttande av diskanterna.

          Bästa ljudet,tycker jag att det är när diskanterna är placerade längst ut vid sidospeglarna,men då tycker jag det istället, blir lite fasfel mellan elementen.

          Placerar jag däremot diskanterna direkt under mellanregistrena,spelandes rakt upp mot rutan,då blir fasfelen mindre/obetydliga.Men istället tappar jag luftigheten i ljudbilden (svårt att förklara).

          Så det kommer tyvärr att bli en kompromis någonstans,men var vet jag inte än.

          Blir till att fortsätta labba.

          Comment


          • Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

            Jag ska oxå justera in diskanter och 3" och har ingen erfarenhet/aning om vilket som blir bäst. Men borde inte det bästa vara att utgå med att ha mellan och diskant maximalt nära varandra i samma baffel med diskanten försänkt för att hamna tidsenligt med mellanrigistret för att sedan börja justera?

            Jag vet att det går att placera hemmahögtalare så ljudbilden blir den samma oavsett var du sitter i rummet (inom ett visst område såklart) och om jag inte minns fel så ska ljudbilden mötas i områdets framkant/mitt vilket i en bil skulle bli att högtalarna nästan spelar mot varandra.

            Om du väljer att spela mot rutan och använda reflektioner är inte risken att vissa toner studsar huller om buller i bilen med olika hastigheter och orsakar onödiga problem?

            Jag har fått råd att rikta mina mot takets mitt så det blir att börja där.

            Comment


            • Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

              Det som dessutom spelar in är att tid och frekvens finns det ju bra möjligheter att tweaka till. Fas är svårare. Och det är ett litet h-e att höra vad som är vad efter någon timme...
              /tycker Erik.

              Comment


              • Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

                Nu har jag fått till ljudbilden.Hade kopplat bägge diskanterna på ett steg och mellanregistrena på ett steg,och det gick då inte att få till ljudbilden (trots att det är dual mono steg),jag tror det beror på att det är svårt att ställa in level nivån på stegen,och att det var därför som det inte funkade.

                Men sen kopplade jag höger sidas diskant+mellan på ett steg,och vänster sidas diskant+mellan på ett steg,och då blev ljudbilden klockren (Jag vet Bolle vad du skrev förrut,men man måste ju prova).

                Så nu pratar han precis ovanför ratten.Han på Emma skivan 2009-2010 spår 3.

                Har även kommit fram till (i mitt tycke) att det blir lite mer 3-d/djup i hela ljudbilden,av att ha diskanterna i A-stolparna,lite snett riktade inåt.C:a 5cm ovanför mellanregistret.

                Mot att ha dom liggandes på instrumentpanelen riktade rakt upp mot rutan.
                Dock så tycker jag att jag tappar ytterst lite djup just när han pratar på vänster sida på Emma skivan 2009-2010 spår 3.Men det är bara just när han pratar på väster sida,när han sedan fortsätter ovanför ratten,så hör man inte den skillnaden.

                Tänk på att detta är bara vad jag tycker,med den utrustningen jag har,så det är ju inget generellt på något vis,men kanske lite hjälp för någon.







                Last edited by Välljudsfantast; July 5, 2011, 21:29.

                Comment


                • Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

                  Pratar han rakt ovanför ratten när han står i centrum? Isåfall måste du fått till en ordentlig bredd i bilen , i min så var leftcenter ovan ratten förra året.
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

                    Hewi: Bredden behöver ju inte vara bra bara för att Center är ovanför ratten, kan ju vara som så att "Left" ligger vid vänster backspegel och "Right" mitt i brädan. Men jag hoppas och tror att det är "Left center" som ligger ovanför ratten.

                    Fin kabelsallad btw!
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

                      Har han fått det som jag HOPPAS (vilket är VÄLDIGT svårt) så har han "left" lika långt till vänster om sig som han har "right" och då ÄR centrum vid ratten.
                      Dock bara upplevt detta i ett fåtal bilar, men jag vill själv nå dit ngn ggn......

                      Allra bäst var en svart BWM (tror det var 1999-2000) där MJs Thriller var brutal. Man hörde fotstegen börja ca: en meter utanför bilen till vänster.....för att flyta över naturligt till höger sida.....ryser än idag när jag tänker tillbaka....
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

                        Originally posted by ChriZtoffer View Post
                        Hewi: Bredden behöver ju inte vara bra bara för att Center är ovanför ratten, kan ju vara som så att "Left" ligger vid vänster backspegel och "Right" mitt i brädan. Men jag hoppas och tror att det är "Left center" som ligger ovanför ratten.

                        Fin kabelsallad btw!
                        Jo iofs men jag tror nog också att han har "Right" ngn stanns runt hö a-stolpe och då borde inte center hamna ovan ratt såvida inte "left" är 1m utanför bilen , jag vill bara försäkra mig om att Morgan har förstått det hela rätt
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

                          Sitter du o flyttar ratten tills den är där rösten är? Ser inte den på bilderna nämligen
                          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                          www.garaget.org/Frippe_L

                          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                          Comment


                          • Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

                            Hoppsan jag skulle ha skrivit att det var left center som nu har hamnat ovanför ratten,center är mitt på brädan.

                            Dock är det synd att man inte kan få till det,så att center var mitt ovanför ratten,det hade ju varit det ultimata.
                            Last edited by Välljudsfantast; July 6, 2011, 06:09.

                            Comment


                            • Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

                              Klart du kan få till det så att center är ovanför ratten, men antingen så får du d en skev ljudbild, eller så lär vänster ligga utanför bilen, eller höger ungefär mitt i bilen, eller så sätter du ratten mitt i bilen.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • Re: Projekt: Volvo 740-89 för SQ.

                                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                                Klart du kan få till det så att center är ovanför ratten, men antingen så får du d en skev ljudbild, eller så lär vänster ligga utanför bilen, eller höger ungefär mitt i bilen, eller så sätter du ratten mitt i bilen.
                                Ratten mitt i bilen? det gör så j*vla ont med växelspaken i r*ven bara.
                                Audi A6 2,4 Quattro
                                HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
                                Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

                                Comment

                                Working...
                                X