Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

    Gissar att i Mats bil så var det skillnaden i jordnivå mellan cd-svarv och stegens jordpunkt som var en bov.
    /tycker Erik.

    Comment


    • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

      Originally posted by Mats H View Post
      Funka inte i min bil. Blev inte bra förrän jag satte jorden i bältesinfästningen. Provade även vid dragkroksbultarna tror jag, men alla alternativ var mycket bättre än i batteriet.
      Okey! Men om jag jordar även processor+HU i samma punkt och det ändå inte skulle bli ngn skillnad så borde jag kunna utesluta det va?(gjorde det förra året utan resultat men värt att prova igen).
      Jag skall prova med steg utanför bilen samt att driva högt med externt 220v förstärkare som ni föreslog också. Tack för all hjälp med kluriga och bra grejor att testa med!

      Tvättade bilen för första gången igår efter lackbehandlingen :







      Behöver jag säga att jag blev nöjd?
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

        Ser fint ut.

        Vad var det för lackbehandling?

        Vad kostade det?

        Är själv på jakt efter någon duktig firma som gör en bra lackbehandling.

        Comment


        • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

          Originally posted by Välljudsfantast View Post
          Ser fint ut.

          Vad var det för lackbehandling?

          Vad kostade det?

          Är själv på jakt efter någon duktig firma som gör en bra lackbehandling.
          Jag lämnade den på Brotec som gjorde en Ditec behandling , priset beror lite på bil och skick på lacken men själva behandlingen på min gick på runt 3800:- har jag för mig(de masserade ut ett dörruppslag också samtidigt).
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

            Efter att ha kopplat högtalarna på en hembioförstärkare idag har jag blivit betydligt klokare , jag har två fel i bilen vilket gjort det så knepigt med felsökningen(tilläggas skall att det viner ganska lågt vilket gjort att jag inte alltid noterat om det har kommit från alla högt eller bara några).
            Fel 1: Hö mellan+diskant har instrålad störning i högt kablarna , konstigt nog verkar inte hö midbasar ha det(kan det bero på att det är flätad kabel till dessa?)
            Fel 2: Generator vin genom rca kablarna till bägge stegen.

            Nu till frågorna:
            -Enda vettiga lösningen på problemet med högt-kablarna på hö sida är väl att dra om dessa via taket? Det går nämligen en 16mm2 strömmatning längs tröskeln bakifrån och fram till elcentralen bakom handsfacket hittade jag nu och högt-kablarna ligger längsmed denna med ett avstånd på 1-2cm.
            -Generatorvin i rca: Som jag förstått beror detta på "groundloops" vilket orsakas av olika potential i jordpunkter , om jag jordar HU och processor i samma punkt som stegen borde detta försvinna va? Om det inte försvinner vad gör jag då?
            -Kan det komma ifrån HU när jag kör ljudet till processorn optiskt?
            -Vad kan mer orsaka vinande i rca?
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

              Originally posted by Hewi View Post
              -Enda vettiga lösningen på problemet med högt-kablarna på hö sida är väl att dra om dessa via taket? Det går nämligen en 16mm2 strömmatning längs tröskeln bakifrån och fram till elcentralen bakom handsfacket hittade jag nu och högt-kablarna ligger längsmed denna med ett avstånd på 1-2cm.
              Drog kablarna på varsin sida om kardantunneln i kompisens bil för att undvika den strömmatningen till batteriet.
              Det funkade då högersidan var fri från störningarna vi hade i vänster diskant...
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

                Originally posted by Lonefox View Post
                Drog kablarna på varsin sida om kardantunneln i kompisens bil för att undvika den strömmatningen till batteriet.
                Det funkade då högersidan var fri från störningarna vi hade i vänster diskant...
                Tack för tipset men jag funderar mest på tak alternativt för att då räcker mina befintliga kablar till och jag slipper köpa nya samt att det borde vara tämligen idiotsäkert. Kabeln till mellanregistret(supra ply s) är skärmad men det verkar inte vara effektivt i mitt fall

                Skall leta efter lite om man inte kan hitta ngn bra artikel om det här med störningar så man kan förstår lättare vad/varför det blir såhär(börjar med n-core:s artikel).
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

                  Den hära http://www.streetsound.se/pdf/Kap9.PDF innehöll en del matnyttigt , synd bara att inte "troubleshooting flow chart" var med. Varför skall man inte jorda i batteriet?
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

                    Originally posted by Hewi View Post
                    Tack för tipset men jag funderar mest på tak alternativt för att då räcker mina befintliga kablar till och jag slipper köpa nya samt att det borde vara tämligen idiotsäkert. Kabeln till mellanregistret(supra ply s) är skärmad men det verkar inte vara effektivt i mitt fall

                    Skall leta efter lite om man inte kan hitta ngn bra artikel om det här med störningar så man kan förstår lättare vad/varför det blir såhär(börjar med n-core:s artikel).
                    Räcker kablarna så varför inte?

                    Ang. att inte jorda direkt i batteriet kan jag inte uttala mig om då jag själv har direktjordat i 240n och Henrik hade direktjordat i Caprin (om jag inte missminner mig) och vi vet väl alla hur det gick för honom de senaste åren med den?
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

                      Caprin hade ju ett minimalt elsystem som dessutom var avskämat så den är npg sådär relevant. Vi hade dessutom en del problem med att F1-processorn inte var helt tyst den heller...
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

                        Originally posted by Hewi View Post
                        Efter att ha kopplat högtalarna på en hembioförstärkare idag har jag blivit betydligt klokare , jag har två fel i bilen vilket gjort det så knepigt med felsökningen(tilläggas skall att det viner ganska lågt vilket gjort att jag inte alltid noterat om det har kommit från alla högt eller bara några).
                        Fel 1: Hö mellan+diskant har instrålad störning i högt kablarna , konstigt nog verkar inte hö midbasar ha det(kan det bero på att det är flätad kabel till dessa?)
                        Ja. Flätad kabel är mycket mindre känslig för störningar. Det är det som är poängen med den.

                        Originally posted by Hewi View Post
                        Fel 2: Generator vin genom rca kablarna till bägge stegen.

                        Nu till frågorna:
                        -Enda vettiga lösningen på problemet med högt-kablarna på hö sida är väl att dra om dessa via taket? Det går nämligen en 16mm2 strömmatning längs tröskeln bakifrån och fram till elcentralen bakom handsfacket hittade jag nu och högt-kablarna ligger längsmed denna med ett avstånd på 1-2cm.
                        Taket är inte fel. Drog någon kabel där i min gamla och har för mig att det var rätt jobbigt att få loss b-stolpeplasten, men det fixar du.
                        Är din supra ply-s jordad i endast stegänden?

                        Originally posted by Hewi View Post
                        -Generatorvin i rca: Som jag förstått beror detta på "groundloops" vilket orsakas av olika potential i jordpunkter , om jag jordar HU och processor i samma punkt som stegen borde detta försvinna va? Om det inte försvinner vad gör jag då?
                        Någonslags isolationstransformator till AI-net bör lösa det hela.

                        Originally posted by Hewi View Post
                        -Kan det komma ifrån HU när jag kör ljudet till processorn optiskt?
                        Ja, de delar jord via AI-net-kabeln ändå.

                        Originally posted by Hewi View Post
                        -Vad kan mer orsaka vinande i rca?
                        Om du har riktigt dåliga instrålning, men de flesta brukar vara tillräckligt skärmade idag.
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

                          Originally posted by Robsarve View Post
                          Ja. Flätad kabel är mycket mindre känslig för störningar. Det är det som är poängen med den.
                          Kanon då kanske den har klarat sig!

                          Originally posted by Robsarve View Post
                          Taket är inte fel. Drog någon kabel där i min gamla och har för mig att det var rätt jobbigt att få loss b-stolpeplasten, men det fixar du.
                          Är din supra ply-s jordad i endast stegänden?
                          Just nu är skärmen inte jordad i ngn ände , värt att prova att jorda i slutstegänden!?

                          Originally posted by Robsarve View Post
                          Någonslags isolationstransformator till AI-net bör lösa det hela.
                          Så du tror loopen ligger däri isåfall? Provade att rycka antenn kabeln iallefall utan resultat så det ligger inte i den. Då måste ai-net kabeln öppnas och ngt lödas på där menar du? Får återkomma om det om inte gemensam eller alternativa jordpunket hjälper.


                          Originally posted by Robsarve View Post
                          Ja, de delar jord via AI-net-kabeln ändå.
                          Okey!


                          Originally posted by Robsarve View Post
                          Om du har riktigt dåliga instrålning, men de flesta brukar vara tillräckligt skärmade idag.
                          Tror supra EFFI kabeln är ganska bra på så sätt , dessa har jag dessutom kopplat skärm till jord på i signal ändorna.

                          En annan väg med högt-kablarna som jag skulle kunna gå är väl att försöka isolera källan(mest troligt den grova strömkabeln igenom bilen) genom att lägga den i skärmad kabelslang , eller tror du det är lönlöst?
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

                            Du skall bara koppla till jord i ena änden (helst den sändande änden) på en skärm. Då fungerar den som dräneringsantenn för EFI. Så ändra dina Suprakablar.

                            Det är ju inte fel att skärma av källor.
                            /tycker Erik.

                            Comment


                            • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

                              Originally posted by Robsarve View Post
                              Du skall bara koppla till jord i ena änden (helst den sändande änden) på en skärm. Då fungerar den som dräneringsantenn för EFI. Så ändra dina Suprakablar.

                              Det är ju inte fel att skärma av källor.
                              Jag skrev lite fel där skärmen är alltså jordad i den änden som är ansluten till signalkälla och inte ansluten alls i andra änden precis som du skriver
                              "Sound by Hewi"

                              Blue eMotion by heWi

                              Comment


                              • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

                                Tänkte bege mig till verkstan imorgon och jobba på att få bort mitt generatorvin. Att få bort instrålningen i högtalarkablarna tror jag mig greja men är lite mer osäker på vinandet i rca:n. Tänkte börja såhär: Dra ihop jord till HU och processor och sedan prova att jorda dessa på olika ställen i bagaet samt prova att jorda dem i kopplingsplinten som stegen är jordade i , funkar iget av det tänkte jag prova att jorda bägge i samma punkt fast framme i bilen runt där HU:n sitter. Inbillar mig att kanske jordplintarna som finns lite här och var original i bilen kan vara bra och sitter där de sitter av en anledning!?.

                                Låter dessa saker vettiga eller har ni några bra tips som kan hjälpa mig under morgondagen?
                                "Sound by Hewi"

                                Blue eMotion by heWi

                                Comment

                                Working...
                                X