Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

    Heh, flera bmw ägare som blivit inspirerade av dig Hewi! Ska försöka mig på att montera min spelare likt din, men det verkar vara så otroligt mycket pillande

    God jul!

    Comment


    • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

      Originally posted by henrikf View Post
      dämpmattan känns rätt tung när man känner på den va? Man får känslan av att det dämpar rätt bra, men vet inte fören man testat iof..
      Kul att det går i rätt riktning för dig.
      Har själv börjat med instrumentpanel till min 540, hoppas på lite tid i mellandagarna, sen kan man starta projekttråd
      Jo den är ordentligt tung då det imellan "skumgummi" lagrena ligger ett lager bitumen. Lycka till med byggandet! Det skall bli kul att följa din projekttråd sedan
      Originally posted by BaNaN View Post
      Heh, flera bmw ägare som blivit inspirerade av dig Hewi! Ska försöka mig på att montera min spelare likt din, men det verkar vara så otroligt mycket pillande

      God jul!
      Kul! Jo det är en del pill och provande innan den passar som man vill men värt det tycker jag , och god jul på dig också
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

        Så nu är jag äntligen klar med dämpningen av hjulhusen , jag trodde jag skulle kunnat lägga på mer dämpmatta men då fick jag inte innerskärmarna att sitta som dom skulle , men fram tror jag det blir bra och bak skall jag även dämpa inuti bilen så de blir nog också bra
        Hjulhus bak:



        "lådan" i fram:



        Hö fram:



        Vä fram:



        La även på ett lager dynamat baktill på innerskärmarna för främre hjulhusen:



        Sen kunde jag inte hålla mig ifrån att putsa upp plasten med vinyl shield när de ändå var så rena:



        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

          Helt jäkla otrolig driftighet i detta bygget tycker jag!! Respekt!!

          Comment


          • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

            Originally posted by Slarvar View Post
            Helt jäkla otrolig driftighet i detta bygget tycker jag!! Respekt!!
            Nja det går inte alls i den takt jag skulle vilja men lediga stunder försöker jag lägga på bilen
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

              Ska du tvunget vara så pedantisk får du räkna med många extra timmar
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

              OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

              Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

              Comment


              • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

                är det verkligen så klokt att köra med skum i hjulhusen? tänker mest på att det drar åt sig fukt?

                Comment


                • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

                  Originally posted by twostroke View Post
                  är det verkligen så klokt att köra med skum i hjulhusen? tänker mest på att det drar åt sig fukt?
                  swedac säger att detta medel inte drar åt sig fukt..
                  edit: fast du menade nog biltemas dämpning.. ber om ursäkt..


                  Hewi: mycket snyggt jobbat med allting! gillar särskilt dörrsidorna..
                  Last edited by ^MeTaNoLiC^; January 9, 2010, 18:07.
                  för övrigt anser jag att detta forum behöver modereras..

                  Comment


                  • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

                    Har du provkört än? Hur mycket tystare blev det?
                    // Gurra
                    BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                    Comment


                    • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

                      Originally posted by octan View Post
                      Ska du tvunget vara så pedantisk får du räkna med många extra timmar
                      Jo det är väl så
                      Originally posted by twostroke View Post
                      är det verkligen så klokt att köra med skum i hjulhusen? tänker mest på att det drar åt sig fukt?
                      Det har jag också oroat mig lite för och får hålla koll på detta men dämpningen sitter dels ganska bra skyddat bakom innerskärmarna och sedan är dämpmattan godkänd för marint bruk vilket gör att jag inbillar mig att den inte skall suga åt sig så mkt fukt , ett test med prayflaska och vatten gav att åtminnstonde ytan är vatten avisande. Sedan är det ju en del lager färg o dämpning imellan matta och plåt.
                      Originally posted by ^MeTaNoLiC^ View Post
                      swedac säger att detta medel inte drar åt sig fukt..

                      Hewi: mycket snyggt jobbat med allting! gillar särskilt dörrsidorna..
                      Tack!
                      Originally posted by gurenius View Post
                      Har du provkört än? Hur mycket tystare blev det?
                      Jag har inte provkört sedan dämpningen och nu sitter vinterhjulen på och det var med (de breda) sommardäcken som jag reagerade på däcksbullret med så resultatet visar sig nog först i vår , kommer nog kännas väldigt tyst jämfört med vinterbilen iallefall
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

                        Har jobbat lite till på bilen och idag flöt det på bra ända tills jag fick avbryta för middag med släkt. Har rivit ut stolar , baksäte , baslåda och alla steg mm så nu ser det ut såhär:



                        Orsaken är att jag skall dra om högtalarkablarna på vänster sida som låg i fel riktning och så skall jag lägga strumpa runt de flätade kablarna till midbasarna då jag tycker de kändes lätta att skada isoleringen på , de andra högtalarkablarna har ju dubbel isolering så de kommer bara få strumpa sista biten för utseendets skull.
                        När ju nu demonterade mellanregister så passade jag på att svarva ned kanten på dekorringarna så jag kunde ta bort den tjocka fönsterlisten under elementet och dra dessa stumt:





                        Detta gav mig ett potentiellt problem , nu kom ringen ca 2mm under kanten på brädan vilket jag har hört kan ge sk tidiga reflexer utseende mässigt ser det ändå bra ut , vad säger expertisen är det lugnt eller bör detta åtgärdas?
                        Bilder på kanten:





                        Såg till att fixa till anslutningarna schysst också :



                        Sen provmonterade jag mina andra dekorringar till diskanterna som har större ytter diameter än dom andra för att passa bättre med formerna på a-stolpen:



                        Upptäckte dock även ett problem här: Ngt missförstånd har blivit mellan mig och tillverkaren för hålet runt diskant domen skall ha en 45° fasning på sig istället för att vara i vinkel som den är i nu och detta märkte jag inte när jag gjorde leveranskntroll , jag inbillar mig att detta kanske inte är så bra för spridningen , åter igen: Vad säger ni? Bör jag ordna ett par nya med fasning?
                        Bild:



                        BTW:Vad tyckte ni om designen på de "nya" jämfört med de gamla?
                        Vore tacksam för svar på mina frågor om ringarna också!
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

                          om man tittar på diskantdekoren på den smalare modellen, så är 45graders fasen där. så det har nog gått troll i maskineriet där. ska kontakta vederbörande efter div. firande
                          hur det kan påverka ljudet, får nån kunnig yttra sig om. kan bara uttala mig om det estetiska



                          tog du bort 2mm på ringarna? det går ju sätta distanser på motsvarande mått som du svarvat ner. då under själva högtalaren.

                          god helg!

                          Comment


                          • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

                            Originally posted by kuhlin View Post
                            om man tittar på diskantdekoren på den smalare modellen, så är 45graders fasen där. så det har nog gått troll i maskineriet där. ska kontakta vederbörande efter div. firande
                            hur det kan påverka ljudet, får nån kunnig yttra sig om. kan bara uttala mig om det estetiska



                            tog du bort 2mm på ringarna? det går ju sätta distanser på motsvarande mått som du svarvat ner. då under själva högtalaren.

                            god helg!
                            Mina ritningar är ju kanske inte de bästa så fasningen kan ha fallit bort där , jag använder ju solidworks och tar jag upp ritningen så är fasningen tydligt med men ni använder väl autocad så ngt kan ju ha hänt där men om det inte har ngn betydelse för ljudet så behövs inga nya. Jo jag tog bort ca 2mm och tänkte som du att om jag bör höja allt så fixas ju detta lätt genom ett par ringar under högtalarna men samma här: påverkar det inte ljudet så är det okey för utseende mässigt ser det bra ut tycker jag(änn så länge iallefall) Gott nytt på dig och alla andra som läser tråden!!!
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

                              kan hända att det inte påverkar ljudet, den lilla fasen. jag ska kolla över din ritning, men först måste jag installera autocad på datorn.

                              om du bestämmer dig för att schimsa högtalaren, så skickar jag med ett par vid nästa leverans.

                              Comment


                              • Re: Projekt "Sound by Hewi" BMW E39

                                Hornladdning?
                                Du ska oroa dig mer för diskantens brutala kant ang reflexer jämfört med lill5ans enorma vinylklädda rundning.
                                En radie är bättre än fasning vid diskanten.

                                Pierre
                                SEASTREAMS GARAGE


                                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                                Comment

                                Working...
                                X