Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråg a/or om bit one...akta sig för...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Fråg a/or om bit one...akta sig för...

    Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Enda skillnaden jag kan tänka mig att man märker på olika optiska kablar är mängden brus, att det skulle finnas någon annan skillnad ställe jag mig extremt skeptisk till! Men så blev ju inte jag heller så jättelyrisk efter lågnivåkabeltestet i somras.
    Det blev inte Mica heller.....
    Tills hon köpte sig en kabel till bilen och det har jämförts med Biltemakabeln

    Originally posted by trop de View Post
    Intressant iakttagelse även om jag alltid föredrar första hands information.
    Just kring det digitala så är även jag skeptisk......men vi får se...han har ju lite liggandes så man kan testa...
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • #62
      Re: Fråg a/or om bit one...akta sig för...

      Jag har verkligen också funderat på detta angående olika digitala kablar efter att jag läste denna artikel: http://tech.slashdot.org/story/10/07...w-of-Confusion

      Självklart är det ju skillnaden i störningssynpunkt. Men jag har ändå en känsla av att digitalt är digitalt, borde inte kunna bli bättre eller sämre. Men vad vet jag

      Comment


      • #63
        Re: Fråg a/or om bit one...akta sig för...

        Originally posted by jensclaudius View Post
        Ok, då var jag inte helt ute och cyklade när jag köpte min IVA D310 som är tänkt att paras ihop med en 701:a
        Är inte helt säker men andra har sagt att det blir större snäpp i tidskompen med 310 mot ruxen...

        Comment


        • #64
          Re: Fråg a/or om bit one...akta sig för...

          Originally posted by skodamannen View Post
          Är inte helt säker men andra har sagt att det blir större snäpp i tidskompen med 310 mot ruxen...
          Inget problem längre då även en rux är införskaffad
          Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

          Comment


          • #65
            Re: Fråg a/or om bit one...akta sig för...

            Hej på er :-)

            Hur ser man skillnad på dem olika versionerna på Bit One ?

            Comment


            • #66
              Re: Fråg a/or om bit one...akta sig för...

              Originally posted by BI(L)LJUD View Post
              Hej på er :-)

              Hur ser man skillnad på dem olika versionerna på Bit One ?
              Well.......det lilal jag vet.
              BitOne (vit kartong utan tryck, kallas även BitOne S här och där vad jag har luskat fram online fast det är EJ verifierat av Armour)

              BitOne.1 har tryck på kartongen och det STÅR BitOne.1 på dem
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #67
                Re: Fråg a/or om bit one...akta sig för...

                Hej boys!

                Passar på att återuppliva den här tråden. Frågan är vilka skillnader som finns mellan BitTen och BitOne inför ett köp.

                Det jag läst hittils i trådar häromkring;
                -BitOne får med en liten DRC modul man kan använda för inställningar (och kanske måste användas som volymkontroll??)
                -BitOne har lite mer ingångar/flexibiltet.
                -Mjukvaran skiljer sig inte nämnvärt åt i funktionalitet.

                Är jag rätt ute?

                Jag kommer använda bitone/bitten som genväg till lågnivå signal från hatthyllehögtalare i en E60 (där orginal stereon behöver vara kvar).
                Tänker mig ett större framsystem 3vägs, 2x6.5", 1x4", 1x1". Ett 4 kanal steg får driva det hela uppdelat på 6.5"or och övredelen för sig.
                Lite sugen på tidskomp-labbande, och lite mer seriös EQ av systemet, samt överskådlig delning.

                Givet detta, vad finns det för nackdelar med att välja BitTen till halvapriset av BitOne?

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #68
                  Re: Fråg a/or om bit one...akta sig för...

                  Originally posted by zrken View Post
                  Hej boys!

                  Passar på att återuppliva den här tråden. Frågan är vilka skillnader som finns mellan BitTen och BitOne inför ett köp.

                  Det jag läst hittils i trådar häromkring;
                  -BitOne får med en liten DRC modul man kan använda för inställningar (och kanske måste användas som volymkontroll??)
                  -BitOne har lite mer ingångar/flexibiltet.
                  -Mjukvaran skiljer sig inte nämnvärt åt i funktionalitet.

                  Är jag rätt ute?

                  Jag kommer använda bitone/bitten som genväg till lågnivå signal från hatthyllehögtalare i en E60 (där orginal stereon behöver vara kvar).
                  Tänker mig ett större framsystem 3vägs, 2x6.5", 1x4", 1x1". Ett 4 kanal steg får driva det hela uppdelat på 6.5"or och övredelen för sig.
                  Lite sugen på tidskomp-labbande, och lite mer seriös EQ av systemet, samt överskådlig delning.

                  Givet detta, vad finns det för nackdelar med att välja BitTen till halvapriset av BitOne?
                  Behöver du bara fem kanaler så gå på en BitTen...låter som att du skall köra med passiva filter mellan 4" och diskant.
                  DRCn kostar för övrigt 1500 löst. Behövs som volymkontroll då man kör med digital källa in i boxen. Kör man analogt så sköts volymen via källan.
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #69
                    Re: Fråg a/or om bit one...akta sig för...

                    Originally posted by Lonefox View Post
                    Behöver du bara fem kanaler så gå på en BitTen...låter som att du skall köra med passiva filter mellan 4" och diskant.
                    DRCn kostar för övrigt 1500 löst. Behövs som volymkontroll då man kör med digital källa in i boxen. Kör man analogt så sköts volymen via källan.
                    Lonefox, Tack för svar!

                    Efter ett angenämnt telefonsamtal igår råkade en viss herre på seastreamgarage sätta ngn form av SQ-djävel i mig. Vips! verkar det som att BitTen enbart är en lösning för ett ett sådant här, 2-vägs aktivt + 1vägs passivt setup som förvisso är min plan. Men framtiden,....? Att styra 3vägs prylar aktivt med både nivå&eq&tid tycks vara oändligt roligt XD


                    Jag tycker mig ligga och vagga mot en BitOne i alla fall.

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #70
                      Re: Fråg a/or om bit one...akta sig för...

                      Originally posted by zrken View Post
                      Lonefox, Tack för svar!

                      Efter ett angenämnt telefonsamtal igår råkade en viss herre på seastreamgarage sätta ngn form av SQ-djävel i mig. Vips! verkar det som att BitTen enbart är en lösning för ett ett sådant här, 2-vägs aktivt + 1vägs passivt setup som förvisso är min plan. Men framtiden,....? Att styra 3vägs prylar aktivt med både nivå&eq&tid tycks vara oändligt roligt XD


                      Jag tycker mig ligga och vagga mot en BitOne i alla fall.
                      Se bara till att använda en dator vars skärm klarar av minst 768 i pixelhöjd då programvaran är låst till 1024x768.......gäller dessvärre oavsett vilket Bit-box man väljer
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #71
                        Re: Fråg a/or om bit one...akta sig för...

                        Nu har jag fått kirrat mig en beg BitOne -SIP. Däremot följde ingen skiva med. Mjukvaran har jag hittat på den förnämnliga http://download.elettromedia.it bitone/bitone.

                        Men inte testspåret som används för att kalibrera högnivå ingångarna. Kan någon vänlig själ med tillgång till sådan skiva kanske vända sig till mig i PM?
                        -alternativt publika svar på hur man kan lösa det ändå: )

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #72
                          Re: Fråg a/or om bit one...akta sig för...

                          Originally posted by zrken View Post
                          Nu har jag fått kirrat mig en beg BitOne -SIP. Däremot följde ingen skiva med. Mjukvaran har jag hittat på den förnämnliga http://download.elettromedia.it bitone/bitone.

                          Men inte testspåret som används för att kalibrera högnivå ingångarna. Kan någon vänlig själ med tillgång till sådan skiva kanske vända sig till mig i PM?
                          -alternativt publika svar på hur man kan lösa det ändå: )
                          http://www.armournordic.se/
                          Alternativt skicka dem ett PM här inne
                          http://bilstereoforum.se/member.php?u=934
                          Bra folk att göra med de där på Armour
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #73
                            Re: Fråg a/or om bit one...akta sig för...

                            Lånar tråden med frågan "Finns det olika EQ kurvor i bitten?"
                            Alltså, P88an har ju 2 olika custom-eqs som väljs via eq knappen på fronten, har även DRC/BitOne den funktionen?

                            Vore skönt med 2 kurvor istället för att behöha ställa om bitten...

                            Comment


                            • #74
                              Re: Fråg a/or om bit one...akta sig för...

                              Originally posted by Noiseprojekt View Post
                              Lånar tråden med frågan "Finns det olika EQ kurvor i bitten?"
                              Alltså, P88an har ju 2 olika custom-eqs som väljs via eq knappen på fronten, har även DRC/BitOne den funktionen?

                              Vore skönt med 2 kurvor istället för att behöha ställa om bitten...
                              Den har presets som är valbara från drc-kontrollen...
                              Joakim Skovlund
                              Autodesign AS
                              Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
                              Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

                              BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

                              Comment


                              • #75
                                Re: Fråg a/or om bit one...akta sig för...

                                Originally posted by Joakim Skovlund View Post
                                Den har presets som är valbara från drc-kontrollen...
                                Vad jag begripit har man 4 pre-sets där alla inställningar kan hållas separerade. Ex om man vill ha ngra varianter för att lyssna in vettig delningsfrekvens etc så verkar det gå att göra.

                                Mvh Surk

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X