Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klasser 2012

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Klasser 2012

    Originally posted by kaslinkov View Post
    Är det bara jag som tycker att det skulle vara en barnlek för butiken att sänka priset, precis när "favoritkunden" skall handla och sedan höja det igen??! Då är man ju inte sponsrad på pappret. Känns lite fånigt när allt är en tolkningsfråga. Sen är jag inte insatt i SQ men det låter väldigt dumt att kalla nybörjarklassen för Experienced (Erfaren)
    Sponsring har inte så mycket med "sänkta" priser att göra.
    Däremot om ett företag sänker priset på alternativt lånar ut/ger bort en produkt och väntar sig något i utbyte, då pratar vi sponsring.

    Experienced är inte den lägsta klassen heller, beginner finns för nybörjare och för de som vill prova på.
    Och börjar man tävla i exp. Får man erfarenhet och blir således erfaren.
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

    Comment


    • #92
      Re: Klasser 2012

      Originally posted by Gandalf View Post
      Det finns regler för hur sådant får skötas. Om priset endast gäller en person så skall det räknas som spons. Annars måste butiken erbjuda alla samma pris.

      Men detta handlar inte om något annat än att vissa vill tävla med förmåner utan att ta koncekvensen. Precis som det brukar vara i tävlingssamanhang.

      När klassen hette Rookie skrämde det bort fler eftersom Rookie har en dålig klang. Som ett rent perspektiv kan det ju ändå vara befogat att kalla det erfaren jämfört med snubben runt korvmojjen.
      Jo men vart drar man gränsen, priset kanske bara gäller under en timme och är dåligt anonnserat av nån anledning... Vill inte jäklas med nån här, men detta är en regel som är lätt att kringgå.

      Jag säger bara bara vad jag hade kännt om jag var ny, och flera andra har sagt samma sak, sen om reglerna har ändrats är en sak, men byt då namn till något lämpligt som beginner eller dylikt.
      Jag menar hur erfaren är man, om man aldrig tävlat förut???
      TEAM STALLBASVERKSTAN
      Tack till min sponsor:
      AI-GROUP.se
      Samt stort tack till:
      Elektronikservice i hemse
      Seastreamsgarage.se

      Comment


      • #93
        Re: Klasser 2012

        Originally posted by kaslinkov View Post
        Jo men vart drar man gränsen, priset kanske bara gäller under en timme och är dåligt anonnserat av nån anledning... Vill inte jäklas med nån här, men detta är en regel som är lätt att kringgå.

        Jag säger bara bara vad jag hade kännt om jag var ny, och flera andra har sagt samma sak, sen om reglerna har ändrats är en sak, men byt då namn till något lämpligt som beginner eller dylikt.
        Jag menar hur erfaren är man, om man aldrig tävlat förut???
        Inom tävlande?
        Inte alls....det är ngt jag försöker påpeka men som inte riktigt går in eller så undviks det att svaras på.
        Dock har jag en aning om att det hela numera rör sig om hurpass bra man har byggt anläggningen i bilen kontra hur mkt man tävlat eller ej.
        Helt enkelt så klassas man in efter sina egna kunskaper kring billjud och inte om man har tävlat eller ej innan. Detta frågade jag om för ett tag sedan men ej fått klarhet i om det är så det är tänkt.

        För egen del så finns det risk att jag hamnar i Master, speciellt om priset på min DVD ses som spons då det är REJÄLT mkt under listpriset......dock hade han två stycken till salu för det priset så vem som helst kundeköpa dem till det priset. Men lyckas bevisa det utan bra kontakt med både ÅF och levenratören som i sin tur sålde dem billigt till ÅFen.....och har man den kontakten så kan det ändå ses som spons i mångas ögon....
        Ibland blir det surt att bara ha tur
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #94
          Re: Klasser 2012

          Som jag skrev tidigare så är inte RABATTER = SPONSRAD.

          Det finns alldeles för många i detta land som "tror" eller vill framhäva att de har fått sponsring på sina produkter.

          EMMA har ett bra regelverk för detta så ni kan vara helt lugna.

          Lonefox: visst är det så att man delas upp efter hur bilen är bygg samt vilken relation man har till branschen.
          Last edited by JALLE; December 20, 2011, 12:50.
          Roger Edvinsson
          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
          helst på saker av kolfiber :-)

          Comment


          • #95
            Re: Klasser 2012

            Det där med rabatter = sponsrad känns ju lite konstigt också..
            Jag mena handlar du på din lokala butik ofta och dyra grejer så är det ju ganska självklart att man får rabatt efter ett tag?
            Saab 9-3 SQ style

            Comment


            • #96
              Re: Klasser 2012

              namnen på klasserna kan inte vara "rätt" för alla.
              När EMMA testade o kalla dem Beginner kände flera att det var förnärmande, och nu när de heter Experienced så blir vissa tävlande avskräckta.

              Men det är här Ni som har tävlat kommer in i bilden!

              Ni kan förklara att det faktiskt bara är ett namn på klassen (som för övrigt ska passa i cirka 25 länder till utöver Sverige) och att det inte spelar någon roll om klassen kallas superdupersvårt eller bara klass 1.
              Det är lika roligt att tävla oavsett namnet på den.

              Anledningen till att namnen hängde kvar från förra gången klasserna gjordes om, är av den enkla anledningen att namnen redan fanns o därmed känns igen av de tävlande.
              Vad som sen skiljer de olika klasserna åt är enkelt o kolla på EMMA´s hemsida.
              Eller fråga Bilstereoförbundet.




              Det är viss skillnad på att få bra pris för att man är trogen kund, eller att få bra pris för att man ska representera en butik eller leverantör.
              Och för detta har EMMA regler som ska göra så att de tävlande hamnar i rätt klass.

              Sen ska man ju inte glömma bort heller att bara för att nåt är gratis så är det automatiskt bättre, eller att man har bättre chans till att placera sig..
              Det är det installationen som avgör.


              Mvh
              Rutger
              Last edited by rutger j; December 20, 2011, 12:04.
              Du lär så länge du lever, heter det.
              Jag tror att motsatsen är lika sann.
              Bengt Feldreich
              _______________________________________
              _______________________________________

              Comment


              • #97
                Re: Klasser 2012

                Ja men dåså för som jag förstod det på JALLE så var det spons om man fick ett bra pris oavsett..
                Saab 9-3 SQ style

                Comment


                • #98
                  Re: Klasser 2012

                  Originally posted by JALLE View Post
                  Lonefox: visst är det så att man delas upp efter hur bilen är bygg samt vilken relation man har till branschen.
                  GÔTT för att säga det på ren göteborska.
                  Nej jag menar det.
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #99
                    Re: Klasser 2012

                    Originally posted by BaDiS View Post
                    Ja men dåså för som jag förstod det på JALLE så var det spons om man fick ett bra pris oavsett..

                    Du glömde det magiska ordet "INTE". Läs igen, läs rätt!

                    Comment


                    • Re: Klasser 2012

                      haha ops
                      Saab 9-3 SQ style

                      Comment


                      • Re: Klasser 2012

                        Ang. Master OEM:
                        "No optical modification in the Passengers compartment..."

                        Det är alltså fritt fram att kapa och modifiera t ex under brädan och bakom dörrsidor mm, så länge det som är synligt är lämnat helt original?

                        Eller har jag fattat fel?
                        Non Habere Sed Esse

                        Comment


                        • Re: Klasser 2012

                          http://emmanet.com/download/12/rulebook2012.pdf

                          Nya regelboken är släppt! (bara för att jag hann posta först)

                          Mvh
                          Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

                          Comment


                          • Re: Klasser 2012

                            Originally posted by Mokke View Post
                            Ang. Master OEM:
                            "No optical modification in the Passengers compartment..."

                            Det är alltså fritt fram att kapa och modifiera t ex under brädan och bakom dörrsidor mm, så länge det som är synligt är lämnat helt original?

                            Eller har jag fattat fel?
                            Sitter just och läser regelboken där det står:

                            • Components behind panels/grills may be changed (e.g. speaker). Anything behind OEM surface
                            can be modified.

                            och dessutom

                            • The car may be damped invisible

                            Så om jag nu inte helt plötsligt har blivit skitkass på Engelska så innebär det att det är fritt fram att modifiera & dämpa under originalgaller! Passar mig perfekt.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: Klasser 2012

                              Originally posted by ChriZtoffer View Post
                              Sitter just och läser regelboken där det står:

                              • Components behind panels/grills may be changed (e.g. speaker). Anything behind OEM surface
                              can be modified.

                              och dessutom

                              • The car may be damped invisible

                              Så om jag nu inte helt plötsligt har blivit skitkass på Engelska så innebär det att det är fritt fram att modifiera & dämpa under originalgaller! Passar mig perfekt.
                              Precis.
                              Allt skall SE original ut, sedan vad som döljer sig under ytan i form av arbete är en annan femma.
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment


                              • Re: Klasser 2012

                                Precis så som det borde vara alltså, klockrent! Var lite orolig ett tag att inte modifikationer under gallret skulle vara tillåtna.
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X