Announcement

Collapse
No announcement yet.

Osäker ang avsäkringar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Osäker ang avsäkringar

    Har säkert tagits upp förut men ni som kan tävlingsreglerna bra. Är det ok att koppla så här? (kolla länken)

    Osäker på:

    1. Främre batteri, ska jorden vara lika stor som strömkabel bak + bilens laddkablar. Dvs 16+16+50mm² eller räcker det med en 50mm² ?

    2. Slutstegen, ska dom avsäkras även om dom har intern säkring och/eller är inom 40cm från bakre batteri (hälften kommer inom 40cm men andra hälften behövs längre kablar, ska dessa avsäkras då med en extern?). DLS A4n har dock inte intern säkring vet jag

    3. Klarar sig 200A på "laddkablen" eller bör jag använda max avsäkring på 300A?
    Systemet ska var inriktat på SQ, A6 stegen lastas i 2ohm, resten i 4ohm.

    http://forumbilder.se/show.aspx?iid=8d2011112847Pf3f8

  • #2
    Re: Osäker ang avsäkringar

    50mm2 räcker fram.
    Har du bytt laddkabeln från generatorn måste du ha petskydd även vid generatorn. Inte bara batteriet.

    En säkring vid var batteri, max 30cm ifrån.
    200A bör räcka på 50mm2

    Så fort kabeln överstiger 30cm eller går genom plåt skall den avsäkras.
    Så fort man går ner i kabelarea måste denna kabeln avsäkras enligt framtagen tabell.

    Så...
    1: Ja.
    2: Ja.
    3: 200A ÄR max för 50mm2.


    Till er andra som tävlat längre och även er domare..... Har jag glömt ngt?
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • #3
      Re: Osäker ang avsäkringar

      Originally posted by Lonefox View Post
      Till er andra som tävlat längre och även er domare..... Har jag glömt ngt?
      1./ Enligt EMMAS regelbok är det max 40 cm från batteriet säkringarna skall sitta.

      2./ Det räcker inte heller med en 50mm2 jordkabel fram då även övrigt kablage skall räknas in. Så du behöver en jordkabel som motsvarar 1x50+2x16

      Alltid samma totala dimension på kablarna från båda polerna på ett batteri
      Roger Edvinsson
      Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
      helst på saker av kolfiber :-)

      Comment


      • #4
        Re: Osäker ang avsäkringar

        Det räcker med 2st 50mm2 jord på det bakre batteriet (4x21=84).

        Stegen hade jag säkrat av allihop med ett säkringsblock med 4st säkringar som du matar med 2st 50mm2 och sedan går ut med 21mm2 till varje steg ifrån.

        På det främre batteriet är det som Jalle skriver OM du hade tänkt att riva bort original jorden , behåller du originaljorden(och de två 16mm2 kablarna är original) så torde en kompletterande 50mm2 kabel vara regelrätt. Man räknar nämligen inte in original kablarna i den totala kabelarean som matar anläggningen utan om originaljorden används så får man tillgodoräkna sig 6mm2 utav den också.

        "Do not forget to consider the ground-wire from the battery to the vehicles chassis. Ideally additional ground-wire should be installed that is equal to the mm² of positive wire feeding the car-audio-system."
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Osäker ang avsäkringar

          Tackar tackar! Då vet jag hur man ska gå till väga

          Comment

          Working...
          X