Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilken tävlingsform passar mig ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilken tävlingsform passar mig ?

    Tjenare, håller på med ett litet projekt i en Golf 2a och kommer till 95% börja tävla och funderar på vilken tävlingsform man ska börja i

    Ljudet kommer bestå av följande.

    Huvudenhet : Alpine CDA-9887R, Pioneer DEH-P88RS II eller Dator!
    Framsystem : 3-4 DD A 6,5
    Steg till framsystem : 2x DD C2a
    Bas : DD9512g
    Steg till framsystem : Hertz HP 1K D eller Audison LRx 1.2K SPL (har hemma, men kommer nog ett DD steg då bilen ska bli en DD bil
    Batterier : Fram Spv44, bak 2x Spv70 (2 till Spv70 ifall det tillåts)

    Mvh / Kvick!

  • #2
    Re: Vilken tävlingsform passar mig ?

    ehh... e d finljud eller spela högt du funderar på?

    Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

    VEM FAAAN VAR WIECHERT?

    Comment


    • #3
      Re: Vilken tävlingsform passar mig ?

      Originally posted by Stickan View Post
      ehh... e d finljud eller spela högt du funderar på?
      Om man säger så, Finljud som spelar högt
      Blir inge DBrace alltså, siktar mer på spl.

      Comment


      • #4
        Re: Vilken tävlingsform passar mig ?

        bassrace/espl borde la vara nått för dig med den anläggningen i mina ögon iaf. espl;n och BR e kul
        SM 2:a i Bassrace 119,9 2009!

        Comment


        • #5
          Re: Vilken tävlingsform passar mig ?

          Originally posted by Fors View Post
          bassrace/espl borde la vara nått för dig med den anläggningen i mina ögon iaf. espl;n och BR e kul
          Har också siktat mot Bassrace/espl.
          Lär bli Espl Entry först för att sedan i hopp om att gå upp till Espl Experienced.
          Bassrace lär också vara skojj

          Comment


          • #6
            Re: Vilken tävlingsform passar mig ?

            Det tycker jag allt att du skall prova på! Prova även dB drag freestyle också för skoj skull
            SM 2:a i Bassrace 119,9 2009!

            Comment


            • #7
              Re: Vilken tävlingsform passar mig ?

              Kör på 2 kit/dörr isf inte 3 eller fler för då klassas du upp till Antonio-klassen

              Lycka till.
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

              www.garaget.org/Frippe_L

              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

              Comment


              • #8
                Re: Vilken tävlingsform passar mig ?

                Originally posted by Kvick View Post
                Om man säger så, Finljud som spelar högt
                Blir inge DBrace alltså, siktar mer på spl.
                Man kan väl säga som så att SQ med exakt den setupen inte kommer funka utan en MASSA huvudbry och besvär, jag skulle nästan säga chanslös.

                MEN, du kan ju kansk egöra en switch, där du stänger av några av midbasarna och ett par utav diskanterna.

                Då kan du köra SQ med möjligen, men inte utan den switchen, eller så skulle jag bli EXTREMT förvånad. Mängden fasfel du kommer ha med en sån setup utan att kunna stänga av en del högtalare gör det i praktiken i princip omöjligt på den tekniska delen.

                mvh Jonas
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #9
                  Re: Vilken tävlingsform passar mig ?

                  Originally posted by Kvick View Post
                  Om man säger så, Finljud som spelar högt
                  Blir inge DBrace alltså, siktar mer på spl.
                  SQPL Kanske?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vilken tävlingsform passar mig ?

                    SQPL låter intressant men passar mitt tänkta system till tävlingsformen eller är det bara att "komma igen ett annat år"?


                    HU: Clarion DXZ788R (P-EQ)
                    Framsystem: 2 x 4" JBL Power-serien, 2 x 5,25" JBL Power-serien
                    Baksystem: 2 x 6x9" JBL Power-serien, 1 x DLS 10" Open-Air monterat i MDF-hatthyllebaffel.
                    Slusteg: 2 x MDS HC-475 8 x 2Ohm@150W RMS (dubbelt i bryggat läge) och 1 x monoblock.
                    Batteri: Optima YellowTop

                    Eventuellt även en JL Audio CP108LGW3V3 om basen inte skulle räcka till. Drar om allt kablage och överdimensionerar arean samt gör en snygg installation av det hela.

                    Får det att låta rent och "snyggt" med bra inspelad musik men högt vet i tusan. Spelar så att man får ont i öronen borde kanske räcka? Stereoseparationen är helt enorm. Känslan av en centerhögtalare bakom sig är intressant.

                    PS Rätt monterat så piskar de där 6x9orna många större basar. DS
                    Last edited by Psycho_Squid; October 9, 2009, 23:11.
                    sigpic

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vilken tävlingsform passar mig ?

                      Originally posted by Psycho_Squid View Post
                      Får det att låta rent och "snyggt" med bra inspelad musik men högt vet i tusan. Spelar så att man får ont i öronen borde kanske räcka? Stereoseparationen är helt enorm. Känslan av en centerhögtalare bakom sig är intressant.

                      PS Rätt monterat så piskar de där 6x9orna många större basar. DS
                      Ingen välljudsklass kräver att du ska kunna spela så högt att du får ont i öronen! Bedömningen sker på relativt låg volym, någonstans runt 85dB om jag inte minns fel.

                      Stereo-perspektiv (bredd, djup) ger höga poäng, men ljud bakifrån gör det inte. Känslan är säkert intressant, men inte rätt för välljud.

                      Regelbok för EMMA-klasserna finns att ladda hem, där hittar du mer information om vad som bedöms!
                      // Gurra
                      BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vilken tävlingsform passar mig ?

                        Originally posted by gurenius View Post
                        Ingen välljudsklass kräver att du ska kunna spela så högt att du får ont i öronen! Bedömningen sker på relativt låg volym, någonstans runt 85dB om jag inte minns fel.

                        Stereo-perspektiv (bredd, djup) ger höga poäng, men ljud bakifrån gör det inte. Känslan är säkert intressant, men inte rätt för välljud.

                        Regelbok för EMMA-klasserna finns att ladda hem, där hittar du mer information om vad som bedöms!
                        Många tack!
                        sigpic

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vilken tävlingsform passar mig ?

                          Originally posted by gurenius View Post
                          Ingen välljudsklass kräver att du ska kunna spela så högt att du får ont i öronen! Bedömningen sker på relativt låg volym, någonstans runt 85dB om jag inte minns fel.

                          Stereo-perspektiv (bredd, djup) ger höga poäng, men ljud bakifrån gör det inte. Känslan är säkert intressant, men inte rätt för välljud.

                          Regelbok för EMMA-klasserna finns att ladda hem, där hittar du mer information om vad som bedöms!
                          80 eller 85db beroende på vad man går efter har jag lagt märke till.
                          Står 80 i regelboken (Sida 41, punkt 3) och ungefär 85 nämns (normal samtalsvolym) på skivan vid kanalverifieringen.
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vilken tävlingsform passar mig ?

                            Originally posted by Lonefox View Post
                            80 eller 85db beroende på vad man går efter har jag lagt märke till.
                            Står 80 i regelboken (Sida 41, punkt 3) och ungefär 85 nämns (normal samtalsvolym) på skivan vid kanalverifieringen.
                            Ska du prata regelbok med Gurra är mitt råd.......LÄS PÅ !
                            Tror han vet att det finns en fläck mellan ord 102 och 103 på sidan 24:a
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vilken tävlingsform passar mig ?

                              Originally posted by Nonne View Post
                              Ska du prata regelbok med Gurra är mitt råd.......LÄS PÅ !
                              Tror han vet att det finns en fläck mellan ord 102 och 103 på sidan 24:a
                              Tror jag säkert.....dock så är det inte många som påtalar just denna skillnaden
                              Tror t.o.m. att Mikko frågade Alex om det men jag har inte hört ngt mer sedan han o jag pratade om det.
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment

                              Working...
                              X