Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förtydligande ang. Listpriser i Adv40

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Förtydligande ang. Listpriser i Adv40

Originally posted by Nonne View Post
    Vad listar Mosconi AS 200.4 och Mosconi AS 200.2 enligt gällande lista?

Detta är en akut fråga till förbundet då en bil ska tävla med dessa steg i Vänersborg!
    Eftersom du själv är distributör av märket så går frågan direkt tillbaks till dig. Observera att listpriset är det pris som man förväntas hitta produkten till i valfri butik i landet oavsett vem man är.

Det är så vi måste hantera dem produkter som ej är med i den internationella listan. Amega är ett annat märke där vi får använda rek priserna i Sverige. T.ex.

Nordenmark: Se första posten så finner du en länk till en tysk databas.

//Förbundet genom Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Det finns anledningar till ändringen mitt under säsong. Och orsakerna och argumenten FÖR att köra med de internationella reglerna är större än att inte ändra, men vi skall kolla med de 4st tävlande (som om vi drar det till sin spets är dem som faktiskt är de enda berörda, sen kan butikerna tycka att EMMA regelverket är fel men det är nåt som man isåfall får ta i under nästa år!!!!). Det är så med vårat tävlande att det ändras och tolkas hela året, herregud, när jag vann SM för två år sen så tolkades en regel om PÅ FINALEN!!! Så detta är inget nytt alls. Men, så fort vi snackar de prisbegränsade klasserna så uppstår alltid denna diskussion. Som bara är trist, och en av anledningarna till varför jag personligen egentligen inte tror på prisbegränsat annat än på nationell nivå! Men nu är det som det är, klassen är internationell och den körs i alla andra länder enligt den lista som finns på EMMANET.

Detta skulle ha varit rätt från början. Och vi skall kolla med Marika, Månson Hallberg och Kimmo. De enda 4 som har nåt att säga till om just nu i denna fråga förutom Styrelsen, i detta läge!

Ett problemet består i att en bil som vill kvala till EM inte har en chans att göra det på SM finalen (som är uttagningstävlingen!) för den bilen kan ej tävla på SM i den klassen!

Tycker man det är konstigt att vi inte kan fixa uttagnigen på annat sätt så har vi ett fall på en klassisk dubbelmoral. Då bör man nog fundera på hur man själv tänker.....

/Jonas
      Last edited by jonash; July 8, 2010, 11:44.
      SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Originally posted by jonash View Post
        Eftersom du själv är distributör av märket så går frågan direkt tillbaks till dig. Observera att listpriset är det pris som man förväntas hitta produkten till i valfri butik i landet oavsett vem man är.

Det är så vi måste hantera dem produkter som ej är med i den internationella listan. Amega är ett annat märke där vi får använda rek priserna i Sverige. T.ex.

Nordenmark: Se första posten så finner du en länk till en tysk databas.

//Förbundet genom Jonas
        Hittade detta, gäller detta Tonny? Det är vad du själv skrivit iallafall.

http://www.bilstereoforum.se/showpos...61&postcount=2

/Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Har man tagit på sig ett ansvar fullföljer man det, det handlar om ytterligare 3 veckor så är säsong 2010 över.
          Efter all pajkastning och skit som de drivande personerna för tävlingsverkasamheten får stå ut med, så förstår jag att ingen är sugen på att ta över.
          Men i denna tråd är det listpriserna som är på tapeten så över till det!
          Ja tack. Det som du skriver ovan har du kanske hört EN version av. Det finns ju några fler, som säkerligen skiljer sig från det du hört.....!!!!!!!!!!!!!!!

Man ändrar inte på saker och ting mitt i pågående säsong.
          Nu sitter den tävlande som införskaffat sig produkter för 40 000 SKR
          med en anläggning som tappat ganska mycket i värde, det där som inte fick plats i budgeten för en vecka sedan är helt plötsligt möjligt att köpa.
          Om du köper en Volvo V70 i Sverige för 400.000kr. Sen ser du att samma bil kan du köpa i Danmark och importera för 350.000kr. Har då värdet på din bil minskat som du köpte nyss? Eller är det bara ett faktum att priser skiljer sig mellan länder med olika moms-satser etc?

Jag förstår vad du menar Nonne, men dilemmat kvarstår med prisbegränsat klass och gemensam prislista. Det är en dålig idé med såna typer av klasser internationellt. Tycker jag personligen! Däremot skulle jag vara ganska glad om jag ville till EM och hade möjlighet att köpa den där lite bättre basen som man nu kan göra. Tänk att två bilar, IDENTISKT bygda, IDENTISKT ställda men den ene har ett dubbelt så starkt slutsteg och en dubbelt så dyr bas från samma tillverkare i sin bil. Vem tror du vinner?

Ska vi köra internationellt ska vi väll ha 2 domarsbedömningar också!?
          Den dagen vi har möjlighet så vore det jättebra att kunna göra det. Dessvärre är domarsituationen inte sådan att det tillåter oss att göra det.

Anledningarna vill jag inte gå in på nu - det blir en lång bok utav det..

//Jonas
          SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Detta skulle ha varit rätt från början. Och vi skall kolla med Marika, Månson Hallberg och Kimmo. De enda 4 som har nåt att säga till om just nu
            Jag tycker det är självklart att vi skall köra med samma listpriser över hela Europa. Annars tävlar vi inte på samma villkor.
            Jag vill kunna möta en Norrman/Tysk/Rysk eller vem som helst inom EMMA och känna att vi tävlar på samma villkor.

Att man helt plötsligt får mer pengar att röra sig med betyder inte nödvändigtvis att man måste utnyttja dom.

När klassen Advanced 30L blev Advanced 40L så bytte jag trots detta inte ut en enda komponent det första jag gjorde. Jag/vi har istället valt att försöka få ut så mycket som möjligt ur dom aktuella komponenterna.

Kollar man på dom europeiska listpriserna så fick jag/vi helt plötsligt en betydligt större budget att röra mig med. Det spelar ingen roll för mig, det enda jag har funderat på att byta ut så är det min bas. Den hade dock med god marginal (ca 8000kr) rymts i även den svenska 40000kronors klassen.
            Självklart så handlar jag/vi allt i Sverige, något annat vore otänkbart .

Hälsningar Marika
            (Som hoppas få chansen att åka på EM och där möta medtävlanden med samma prislista som grund)
            Marika Forsell Ingemarsdotter
            Master 4000€ & Multimedia Master 2013 i sammarbete med:
            Alpine, 12 Volt AB, Ljudshopen Nord, Streetwires, dB Akuten, PM-Shopen, Team PM,
            Jonas Jansén & Viktor Forsell

Comment

//Förbundet genom Jonas
              Jaha!
              Ska vi räkna i kronor eller evrosar?

Hur gör vi då med kronan som flyter?
              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Jaha!
                Ska vi räkna i kronor eller evrosar?

Hur gör vi då med kronan som flyter?
                I de fall det saknas i den internationella listan används de svenska.

Korrigerar du din prislista efter hur kronan flyter?

Den ende som kan sätta priserna är DU. Dvs, vi är beroende av att DU förser oss med priser, och så skall vi försöka administrera detta.

Ser du nu ytterligare en anledning till varför vi på förbundet på vår FRIA tid i livet inte vill hålla på med dessa listor?

//Jonas
                Last edited by jonash; July 8, 2010, 16:48.
                SM-guld 2007 och 2008.

Comment

I de fall det saknas i den internationella listan används de svenska.

//Jonas
                  Används de även för övriga deltagare på EM då det var rättvisa förbundet var ute efter??
                  Roger Edvinsson
                  Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                  helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Originally posted by JALLE View Post
                    Används de även för övriga deltagare på EM då det var rättvisa förbundet var ute efter??
                    Det är en mycket bra fråga!

Du eller nån av er som hanterar de Europeiska kontakterna med EMMA borde ta denna fråga med Styrelsen för EMMA Europa.

Hur hanteras produkter som ej finns med i listan?

Meddela mig eller Styrelsen om Styrelsen/Förbundet skall kontakta EMMA Europa om detta så gör vi det.
                    Svenska Bilstereoförbundet
                    EMMA SQ | EMMA ESPL | EMMA MM | dbDrag | Bassrace

Comment

Så i sverige kan vi tävla i en klass som innehåller produkter förr.....2400 euro + 13000 Skr Eller ska dessa 13000 skr räknas om till euro?

OM jag inte ändrar listpris och euron stärker sig blir produkten BILLIGARE omräknat i euro i Sverige
                      Samma produkt blir dyrare för svensken i euro enligt tysk lista

Produkterna är specifiserade i euro och ändras inte i listan, men om vi ska räkna om endast de svenska produkterna från kronor till euro blir det fel !!
                      Last edited by Nonne; July 8, 2010, 19:13.
                      sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Så i sverige kan vi tävla i en klass som innehåller produkter förr.....2400 euro + 13000 Skr Eller ska dessa 13000 skr räknas om till euro?

OM jag inte ändrar listpris och euron stärker sig blir produkten BILLIGARE omräknat i euro i Sverige
                        Samma produkt blir dyrare för svensken i euro enligt tysk lista

Produkterna är specifiserade i euro och ändras inte i listan, men om vi ska räkna om endast de svenska produkterna från kronor till euro blir det fel !!

Om du skulle sälja ett Mosconi till Danmark, hur gör då du? Räknar om? Om fakturan är på 30 dagar, kommer du då kräva mer ersättning (en extra faktura) om priset på euron försvagats mot kronan när betalningen skall ske?

Jag tycker vi slutar upp med det här tramset. Vi kommer använda den svenska prislistan, OM du inte har en i Euro, då är det ju klart.

Hamnar nån ÖVER 4000 euro när vi gör en kontroll så får Styrelsen ta beslut då.

SOM PARENTES: Euron har skiftat 2% mellan högsta och lägsta dagsnotering sen Mars. Det gör 800 spänn på 40000kr.

/Jonas
                        SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Första posten uppdaterad med info efter samtal med Alex Klett EMMA Europa.
                          Svenska Bilstereoförbundet
                          EMMA SQ | EMMA ESPL | EMMA MM | dbDrag | Bassrace

Comment

Samtliga deltagare i de prisbegränsade klasserna på EM måste bifoga en lista med produkterna i bilen när de anmäler sig.

Denna lista kontrolleras av Carel Wolf mot gällande riktprislista.
                            Det har absolut inget inverkan vart de svenska priserna är.

Samma lista gäller för samtliga bilar på EM likt de gjort tidigare år.
                            I slutändan är det sedan mitt beslut som Event Director på EM att besluta om deltagaren får tävla eller ej.

Produkter som enbart finns i ett eller väldigt få länder räknas priset mot tillverkarens listpriser i det land deras firma är registrerad. Typ för amegas produkter gäller Svenska priser i Euro.

Ovan nämnda Mosconi räknas på listpriser enligt tyska importören för att få en referens mot övriga priser som listats av en tidning i Tyskland.

Tyvärr har detta blivit onödigt krångligt i Sverige nu när klassens indelning ändrades.

Anmälan till EM sker fortfarande genom mig och jag kommer personligen hjälpa de deltagare som kvalat in att kontrollera så deras anläggning är korrekt internationellt samt om de har möjlighet att byta produkter mot dyrare versioner.
                            Roger Edvinsson
                            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                            helst på saker av kolfiber :-)

Comment

När det gäller Mosconi är det helt rätt väg att gå, den tyska importören står för distributionen till hela världen!
                              sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

När det gäller Mosconi är det helt rätt väg att gå, den tyska importören står för distributionen till hela världen!
                                Vad bra, då verkar vi inte ha några större problem nu då utan kan glatt försöka få till några riktigt bra tävlingar återstående del av säsongen då
                                SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Working...
                                X