Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

    Originally posted by Extra Kim View Post
    Genom åren så har jag sett MASSOR med killar som har anläggningar i sina bilar som åker till både stor och mindre tävlingar, men som INTE tävlar. Ofta med motiveringen att de inte vill möta "eliten", de vet inte om de har en chans och vill inte riskera att förlora med 10-20dB. Men jag har åxå märkt att får man bara en av dem att ställa upp, så hänger ofta polarna åxå på. En möjlig väg att få dessa att börja tävla kan kanske vara att man har med sig två TermLab till tävlingarna (vilket det i praktiken nästan alltid finns) och erbjuder folk att mäta sina bilar utanför själva tävlingsmomentet för en mindre summa, typ 50:- .

    Dessa mätningar kräver inte en domare utan det kan "vem som helst" hjälpa till med och behöver inte kräva särskilt mycket jobb då det kanske handlar om 2-10 bilar per tävling.
    De som är nya får ett resultat som de inte behöver skylta med om de inte vill och förbundet får en möjlighet att "sälja in sig".

    Vad säger ni andra?
    Tror det är så här man ska göra för att locka till sig folket. Och på plats bör finnas folk med anknytning till förbundet som ger information om tävlandet och även kan berätta lite om vilka klasser som finns och vad som kan behövas ändras. Kom mellan 20-50 bilar på varje tävling/mätning som vi hade i Kristianstad. Dreddan, Frippe, Stickan, Clarran, Team DC med flera fanns där och peppade folk så en del åkte även på andra tävlingar sen.

    När vi hade fria mätningar så var det många som mätte för att sedan köra och ställa sig i kön direkt. Så intresse finns.

    Däremot locka folk till SQ kan vara en svårare nöt att knäcka.
    Där får vi hoppas att utbildningarna som har börjat nu, hos bland andra Seastream, kan göra att en del vågar sig på att testa.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #92
      Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

      Originally posted by Mats H View Post
      Hmm, skulle det kunna innebära att butiker/eldsjälar/team hade en egen branschorganisation? En sk intresseförening skiljd från förbundet som värnar om hobbyns fortlevnad och tillväxt.

      Har för mig att detta varit uppe innan iofs. Har det varit några diskussioner om detta bland butikerna, mm?
      Intresseförening = detta forum?
      // Gurra
      BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

      Comment


      • #93
        Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

        Originally posted by gurenius View Post
        Intresseförening = detta forum?
        Då menar du att forumet ska ordna tävlingar med?
        sigpic

        -C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

        Comment


        • #94
          Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

          Originally posted by Extra Kim View Post
          Genom åren så har jag sett MASSOR med killar som har anläggningar i sina bilar som åker till både stor och mindre tävlingar, men som INTE tävlar. Ofta med motiveringen att de inte vill möta "eliten", de vet inte om de har en chans och vill inte riskera att förlora med 10-20dB.
          Jag tror faktiskt inte att det är ett så stort problem. Däremot så har förbundet fallerat totalt att informera publiken och snappa upp potentiella tävlanden ute på fältet vid en tävling.

          Helt ärligt så skulle inta jag tveka en sekund om någon erbjöd mig att tävla i F1 eftersom en förare blivit hastigt sjuk. Jag skulle bli toksist pga min fysik och oförmåga att ratta en sådan bil men skit samma, jag skulle inte ens fundera på att tacka nej

          Det handlar om att lyfta fram det exclusiva i att tävla i bilstereo och inte försöka få det att verka banalt och simpelt, sånt dravel lockar inte nya tävlande.
          Jag ÄR Gandalf!!!

          Comment


          • #95
            Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

            Gandalf, min erfarenhet säger att du har fel denna gången. Sen om det bara är jag som har träffat på väldigt mycket "ovanliga" människor under de 11år som jag varit på tävlingar låter jag vara osagt.

            Comment


            • #96
              Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

              Dog tråden? Fortsätt gärna diskussionen!
              // Gurra
              BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

              Comment


              • #97
                Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                Har en tanke....

                Minska fokuset på själva tävlingsmomenten och profilera våra "träffar/tävlingar" som "bilstereo-utställningar" istället, öppna för alla. Precis som på en vanlig bil-utställning kan man vinna priser(?) i olika kategorier (bara kreativiteten sätter stopp) men framförallt visa upp sin bil oavsett nivå. Satsa på 3 övergripande områden:
                • Show och demo
                • Höga decibel - SPL
                • Välljud - SQ - Sound Quality


                Om förbundet kunde stå som "paraply-organisation" för dessa olika områden och sätta riktlinjer för hur det ska organiseras hoppas jag på en nytändning inför 2013! På varje utställning skulle jag vilja se ett erbjudande om ca 30 minuters informationsträff/grundkurs i bilstereo.

                De existerande tävlingsformaten flyttas alltså ner ett snäpp men är naturligtvis kvar.
                // Gurra
                BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                Comment


                • #98
                  Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                  Originally posted by gurenius View Post
                  Har en tanke....

                  Minska fokuset på själva tävlingsmomenten och profilera våra "träffar/tävlingar" som "bilstereo-utställningar" istället, öppna för alla. Precis som på en vanlig bil-utställning kan man vinna priser(?) i olika kategorier (bara kreativiteten sätter stopp) men framförallt visa upp sin bil oavsett nivå. Satsa på 3 övergripande områden:
                  • Show och demo
                  • Höga decibel - SPL
                  • Välljud - SQ - Sound Quality


                  Om förbundet kunde stå som "paraply-organisation" för dessa olika områden och sätta riktlinjer för hur det ska organiseras hoppas jag på en nytändning inför 2013! På varje utställning skulle jag vilja se ett erbjudande om ca 30 minuters informationsträff/grundkurs i bilstereo.

                  De existerande tävlingsformaten flyttas alltså ner ett snäpp men är naturligtvis kvar.
                  Bra idé! Lite som Per Östman tänkte när han lanserade sin "ljudby" på Vallåkra, där vi har allt (eller merparten) billljud samlat på ett ställe.

                  Branschen kommer INTE gynnas om alla drar åt olika håll; BRL och MDS borde vara de två första som ställer sig rätt in i ledet vad gäller det påståendet..

                  /Jonas
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • #99
                    Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                    Originally posted by gurenius View Post
                    På varje utställning skulle jag vilja se ett erbjudande om ca 30 minuters informationsträff/grundkurs i bilstereo.
                    1.Det är inskrivet i "att göra inför".

                    2.Å bättre back-office! Hej Per o Per.

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                      Originally posted by gurenius View Post
                      Har en tanke....

                      Minska fokuset på själva tävlingsmomenten och profilera våra "träffar/tävlingar" som "bilstereo-utställningar" istället, öppna för alla. Precis som på en vanlig bil-utställning kan man vinna priser(?) i olika kategorier (bara kreativiteten sätter stopp) men framförallt visa upp sin bil oavsett nivå. Satsa på 3 övergripande områden:
                      • Show och demo
                      • Höga decibel - SPL
                      • Välljud - SQ - Sound Quality


                      Om förbundet kunde stå som "paraply-organisation" för dessa olika områden och sätta riktlinjer för hur det ska organiseras hoppas jag på en nytändning inför 2013! På varje utställning skulle jag vilja se ett erbjudande om ca 30 minuters informationsträff/grundkurs i bilstereo.

                      De existerande tävlingsformaten flyttas alltså ner ett snäpp men är naturligtvis kvar.
                      GALET KLOKA ORD GURRA.

                      Förbundet är ett trumfkort för bilstereon som inte övriga bilbyggare kan skryta med.
                      Om förbundet och EMMA går vidare på det spår vi inledde 2008, fast aldrig fick mandat att genomföra, tror jag båda organisationerna kan få en verksamhet med betydligt stabilare ekonomi och en helt ny branch att luta sig emot.

                      Vi började planera ETL , European Tuning League, där EMMAS regelverk utökas till ett nytt tävlingsformat där man bedömer allt UTOM ljud.

                      Övriga bilbyggare har inget regelverk att luta sig mot, och bedömningarna spretar friskt på olika träffar, samtidigt har förbundet och EMMA utbildade domare för installation som på ett enkelt sätt skulle kunna bedöma även stylingbiten.

                      EMMA Racing var ett första knackigt steg som i grunden har alla möjligheter att bli skitstort.
                      Roger Edvinsson
                      Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                      helst på saker av kolfiber :-)

                      Comment


                      • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                        Originally posted by JALLE View Post
                        EMMA Racing var ett första knackigt steg som i grunden har alla möjligheter att bli skitstort.
                        Å nya "Showcar" var väl en bra grejj i år?

                        Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                          Jag är ledsen alltså!
                          Det pratas hela tiden om förbundet, skulle någon kunna förklara för mig vem eller vilka det är?

                          Vi kan sitta här och stånga oss blodiga om det inte finns (kommer att finnas) NÅGRA eldsjälar som tar tag i alla fantastiska förslag!

                          Det går inte att ha ett blåbär som ska dra ett lass han inte klarar av, det är faktiskt synd om den personen!

                          Om någon ringer till Ljudbyggaren och erbjuder medllemskap vill jag höra KLAPP KLAPP KLAPP, ordning och reda på fakta med pondus bakom argumenten.

                          Jalle är och har alltid varit en person som klarar av att förklara och lägga fram en idé på ett sätt man köper på stuts.

                          Det är väldigt viktigt att få företagen att känna att det finns något bakom orden.
                          Branshen går inte särskilt lysande, det ser vi med diverse nerskärningar och konkurser från stabila företag.
                          Om nu dessa giganter skär ner, hur ska då förbundet kunna ta del av en sinade budget i branshen?

                          Så snälla, ta tag i bemanningsproblemet innan det är för sent!!!

                          Jag kan gärna ställa upp på att arbeta åt förbundet om ingen annan vill, det går säkert att hitta något jag skulle kunna bidra med.
                          Att ha någon som driver ett renodlat bilstereoförtagföretag med i "förbundet" ser jag som en självklarhet.
                          Om det blir jag eller någon annan har ingen betydelse, bara branshen får vara med att påverka resultatet av ett helt makalöst bättre 2013!

                          Per Östman nämndes här tidigare.

                          Har någon i förbundet följt upp Vallåkra med Herr Östman?

                          Jag pratade med honom efter Vallåkra, vi behöver inte gå in på vad han sa.
                          Men helt ärligt så bryr han sig inte om ifall den så kallade ljudbyn finns på plats!

                          Innan Vallåkra ringde Östman till MIG!

                          Han undrade vad håller "förbundet" på med,ska dom vara med på Vallåkraträffen?
                          Jag fick ta tag i saken och ringde en viss person som inte har med saken att göra.
                          3 Timmar senare fick jag ett sms där det stod .... FIXAT!
                          Last edited by Nonne; November 6, 2012, 09:31.
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                            Valberedningen är i arbete, så mycket vet jag. (Eftersom jag själv blev uppringd i detta ärende i helgen.)

                            Så vi får ju hoppas att "bemanningsproblemet" kan lösas till kommande år. Det hela hänger ju på att hitta kandidater. Och då är denna tråd väldigt intressant med förbundets framtida inriktning.
                            // Gurra
                            BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                            Comment


                            • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                              Originally posted by Nonne View Post
                              Jag är ledsen alltså!
                              Det pratas hela tiden om förbundet, skulle någon kunna förklara för mig vem eller vilka det är?

                              Vi kan sitta här och stånga oss blodiga om det inte finns (kommer att finnas) NÅGRA eldsjälar som tar tag i alla fantastiska förslag!

                              Det går inte att ha ett blåbär som ska dra ett lass han inte klarar av, det är faktiskt synd om den personen!

                              Om någon ringer till Ljudbyggaren och erbjuder medllemskap vill jag höra KLAPP KLAPP KLAPP, ordning och reda på fakta med pondus bakom argumenten.

                              Jalle är och har alltid varit en person som klarar av att förklara och lägga fram en idé på ett sätt man köper på stuts.

                              Det är väldigt viktigt att få företagen att känna att det finns något bakom orden.
                              Branshen går inte särskilt lysande, det ser vi med diverse nerskärningar och konkurser från stabila företag.
                              Om nu dessa giganter skär ner, hur ska då förbundet kunna ta del av en sinade budget i branshen?

                              Så snälla, ta tag i bemanningsproblemet innan det är för sent!!!

                              Jag kan gärna ställa upp på att arbeta åt förbundet om ingen annan vill, det går säkert att hitta något jag skulle kunna bidra med.
                              Att ha någon som driver ett renodlat bilstereoförtagföretag med i "förbundet" ser jag som en självklarhet.
                              Om det blir jag eller någon annan har ingen betydelse, bara branshen får vara med att påverka resultatet av ett helt makalöst bättre 2013!

                              Per Östman nämndes här tidigare.

                              Har någon i förbundet följt upp Vallåkra med Herr Östman?

                              Jag pratade med honom efter Vallåkra, vi behöver inte gå in på vad han sa.
                              Men helt ärligt så bryr han sig inte om ifall den så kallade ljudbyn finns på plats!

                              Innan Vallåkra ringde Östman till MIG!

                              Han undrade vad håller "förbundet" på med,ska dom vara med på Vallåkraträffen?
                              Jag fick ta tag i saken och ringde en viss person som inte har med saken att göra.
                              3 Timmar senare fick jag ett sms där det stod .... FIXAT!
                              Som det står ett par inlägg bakåt kanske det är butikerna som ska dra hela lasset med tävlingarna.

                              Det är ni som lever på detta som har intresset att marknadsföra och skapa behovet av bilstereoförsäljning.

                              Samtidigt vill alla vi som tävlar fortsätta göra det och med oss som reklampelare får butikerna möjlighet att skapa ett intresse för oinvigda dvs ännu mera draghjälp.

                              Förbundet behöver med en sådan arbetsfördelning - där butikerna/teamen håller tävlingar - bara vara någon eller några personer som sköter kontakten med de olika tävlingsorganisationerna (EMMA, dBDrag...)

                              Förbundet behöver också hålla i en hemsida där man kan få tillgång till regelverk, domarprotokoll, resultat och tävlingskalender.

                              Om detta upplägg löses på ett smart sätt, så att det är en minimal belastning för butiken/teamet att anordna en tävling, kanske det skulle fungera?


                              Hur gör våra nordiska grannar? Danmark har i princip inga tävlingar alls, Norge kör på ganska bra med vad jag förstått eldsjälar från butikerna? Finland?

                              Vad säger ni butiksrepresentanter? Hur mycket jobb är det att hålla en tävling? Vad är det som tar tid och vad kan man göra för att minska detta från förbundets sida?
                              Last edited by Mats H; November 6, 2012, 12:31.
                              sigpic

                              -C5 2008 -SQuse-
                              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                              Comment


                              • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                                Norge körde ingen final i år. Vi kanske kan köra en final tillsammans med dem i någon gräns by (strömstad, Hallden).

                                Comment

                                Working...
                                X