Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor om bedömning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EMMA SQ Frågor om bedömning

    Efter att i allt för många år byggt och hållit på med bilstereo inriktat på SQ så har jag nu beslutat mig för att det verkligen ska bli av med ett tävlingsbygge. Bil är inhandlad (skönt med en annan än brukisen), anläggningen är snart komplett och motivationen finns där än så länge

    Men efter att ha suttit och läst igenom lite regelbok (förmodligen allt för dåligt) så kommer lite frågor upp.
    Eftersom jag inte kommer rymma mina mellanregister i brädans orginaluttag så kommer jag ju att hamna i master. Satt då och kollade lite i bedömningsmatrixen och såg att det är samma poäng i ljudbedömningen som i advanced.

    Så nu till frågan:
    Bedöms en exp och en master bil på samma sätt ljud och installationsmässigt förutom dom 20 extra poängen i master?
    Alltså om jag har en bil som jag tävlat med i adv och sen tävlar i master, skulle den få samma poäng eller är det en hårdare bedömning i master?

    Kanske har jag varit dålig på att läsa på, men om man inte frågar får man aldrig veta

    Kommer nog en massa andra frågor så småningom, och en projekttråd!

    Mvh /Erik

  • #2
    Re: Frågor om bedömning

    Ljudet bedöms i princip på samma sätt och poängskala. Däremot skiljer bedömningarna sig åt en del mellan domare. Vi hör nämligen olika.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Frågor om bedömning

      Originally posted by Robsarve View Post
      Ljudet bedöms i princip på samma sätt och poängskala. Däremot skiljer bedömningarna sig åt en del mellan domare. Vi hör nämligen olika.
      Det ska bli mindre skillnad mellan domarna med nya skivan och bedömningsinstruktioner för denna sägs det.
      På gott och ont.
      sigpic

      -C5 2008 -SQuse-
      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

      Comment


      • #4
        Re: Frågor om bedömning

        Originally posted by Robsarve View Post
        Ljudet bedöms i princip på samma sätt och poängskala. Däremot skiljer bedömningarna sig åt en del mellan domare. Vi hör nämligen olika.
        Självklart är det så, ljud är ju väldigt subjektivt...
        Det jag ville komma fram till är, om min bil skulle få 150 poäng i advanced klassen vid bedömning, skulle den även få den i master om det är samma domare?
        Hoppas jag får fram vad jag menar

        Comment


        • #5
          Re: Frågor om bedömning

          Ja, de skulle den. Kan inte klasserna utantill, men en sak som skiljer är kunskapen. En person i master eller expert kan vänta sig hårdare motstånd då fler erfarns tävlar här.
          Reine. BMW M3

          www.rayder.se

          Comment


          • #6
            Re: Frågor om bedömning

            Originally posted by rayder View Post
            Ja, de skulle den. Kan inte klasserna utantill, men en sak som skiljer är kunskapen. En person i master eller expert kan vänta sig hårdare motstånd då fler erfarns tävlar här.
            Tack så mycket
            Självklart förväntas lite mer av någon som tävlar i expert! Får väl hoppas att man är up to the challange! :P

            Comment


            • #7
              Re: Frågor om bedömning

              Använder denna tråden lite!

              Efter att ha lusläst regelboken så återstår fortfarande en fråga, får man spela med baksätet fällt under bedömning eller innebär det poängavdrag?

              Comment


              • #8
                Re: Frågor om bedömning

                I sq får du fälla ned under bedömning. Men då skall det vara nere på både installation och ljudbedömning
                /tycker Erik.

                Comment


                • #9
                  Re: Frågor om bedömning

                  Okej, då kan det ju funka!

                  Har nämnligen hittat en till Nobelium 15, så funderar på att ha 2.
                  Men vid SQ så är det ju inte lämpligt att basen spelar rakt in i ett ryggstöd, därav vill jag kunna fälla ner det.

                  Bilen är ju egentligen till för att användas till o från jobbet.
                  så jag vill ha en stereo jag är nöjd med..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Frågor om bedömning

                    Angående frontsub. Mäts det på golvet eller från framkanten på sittdynan fram till närmaste pedal, och sittdynan fram till frontsubben i samma höjd som pedalen?
                    Octan
                    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                    OctanAudio
                    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                    Fegens Vandrarhem

                    Bilstereoblog
                    Team Ljudbyggaren

                    Comment


                    • #11
                      Re: Frågor om bedömning

                      Se det nya addendumet från EMMA där detta förklaras.

                      http://www.emmanet.com/download/12/Addendum2012.pdf

                      Mvh
                      Rutger
                      Du lär så länge du lever, heter det.
                      Jag tror att motsatsen är lika sann.
                      Bengt Feldreich
                      _______________________________________
                      _______________________________________

                      Comment


                      • #12
                        Re: Frågor om bedömning

                        Jo, fast står luddigt. Då gissar jag att det är från sätets kant fram till pedalen i luften och på passagerarsidan från sätets kant till lådans kant i samma höjd som pedalen.
                        Såvida det inte är någon som tolkar annorlunda?
                        Octan
                        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                        OctanAudio
                        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                        Fegens Vandrarhem

                        Bilstereoblog
                        Team Ljudbyggaren

                        Comment


                        • #13
                          Re: Frågor om bedömning

                          Enligt det nya addendumet från Emma så är det alltså bara ytan på instrumentpanelen som måste överrenstämma med OEM, alltså bör man få modifiera under brädan för att få plats med högtalare eller misstolkar jag detta addendum? Det som står är att högtalarna inte får sticka upp över original form på i-brädan.

                          "In SQ Experienced and Advanced the surface of the dashboard has to follow the
                          OEM design. Speaker adapter rings can be used and grills may be changed, but
                          must not protrude from the OEM surface. Only OEM locations are allowed for
                          installing speakers."

                          Comment


                          • #14
                            Re: Frågor om bedömning

                            Originally posted by Weine View Post
                            Enligt det nya addendumet från Emma så är det alltså bara ytan på instrumentpanelen som måste överrenstämma med OEM, alltså bör man få modifiera under brädan för att få plats med högtalare eller misstolkar jag detta addendum? Det som står är att högtalarna inte får sticka upp över original form på i-brädan.

                            "In SQ Experienced and Advanced the surface of the dashboard has to follow the
                            OEM design. Speaker adapter rings can be used and grills may be changed, but
                            must not protrude from the OEM surface. Only OEM locations are allowed for
                            installing speakers."
                            Det är faktiskt fortfarande lite luddigt när det också står att "brädans yta måste följa original design" , den behöver alltså inte vara original så länge den ser ut som original?
                            Bättre hade varit att skriva "the surface of the dashboard must be oem and untouched" om det är så att man vill förbjuda modifikation där.
                            Ang att modifiera för högtalarna så står det liksom tidigare att du får använda dig av en högtalaradapter , nytt är att du också får byta högtalargaller så länge de ligger i nivå med brädan och inte sticker upp ovan brädans yta.

                            Så om du får t.ex kapa upp hålet i brädan eller på annat sätt modifiera brädan undertill för montage av högtalare känns osäkert iom att de just skriver att man får använda en adapterring.
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #15
                              Re: Frågor om bedömning

                              Originally posted by Hewi View Post
                              Det är faktiskt fortfarande lite luddigt när det också står att "brädans yta måste följa original design" , den behöver alltså inte vara original så länge den ser ut som original?
                              Bättre hade varit att skriva "the surface of the dashboard must be oem and untouched" om det är så att man vill förbjuda modifikation där.
                              Ang att modifiera för högtalarna så står det liksom tidigare att du får använda dig av en högtalaradapter , nytt är att du också får byta högtalargaller så länge de ligger i nivå med brädan och inte sticker upp ovan brädans yta.

                              Så om du får t.ex kapa upp hålet i brädan eller på annat sätt modifiera brädan undertill för montage av högtalare känns osäkert iom att de just skriver att man får använda en adapterring.
                              Ja det fortsätter vara lagomt luddigt, det känns som att regelsättarna har misslyckats lite med formulering.
                              Det är väldigt öppet för egna tolkningar som det är formulerat just nu.
                              Jag menar det är ju fortfarande oem placering på högtalaren även om man modifierar för en större högtalare.

                              Comment

                              Working...
                              X