Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor från en nybörjare som vill tävla i SCC-cupen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frågor från en nybörjare som vill tävla i SCC-cupen

    Hej alla! Kan väl börja med en kort presentation. Jag är en 20-årig kille som sedan 15-års åldern varit intresserad av billjud, men inte haft någon bil att bygga i. Förra våren köpte jag min första egna bil (en Saab 9-3SS) och satte genast igång ett bygge som från början bara skulle innefatta en uppgradering av originalhögtalarna men som ganska omgående eskalerade.

    Originalljudsystemet använder sig av en fiberoptisk slinga för kommunikationen mellan enheterna, det i kombination med att jag vill ha kvar rattknapparnas funktion och inte vill förändra utseendet på mittkonsollen gör att original huvudenhet får sitta kvar. Istället så las pengarna på en signalprocessor, en Rockford Fosgate 3sixty.2 (mycket nöjd med den, smidig att använda och många smarta funktioner).

    Min morbrors Golf som han hade på 90-talet har antagligen påverkat mig i mitt val av komponenter i bygget, vilken är en full JBL set-up: JBL P6563C framsystem drivet av ett JBL GTO1004 (aktiv delning mellan mid och mellanregister/diskant), dubbla JBL P1022 basar drivna av ett JBL GTO14001 steg. Skulle gärna testa andra saker nu dock men med min ekonomi blir det svårt, därför så får sakerna sitta kvar och jag får göra det bästa av situationen. Svårt ändå att få till riktigt bra ljud med original HU.

    I somras var jag till Ljudbutiken i Gävle på finalen i SCC cupen och ställde uppe i både Experienced (spela högt) & SQ. "Spela högt" delen var jag inte så noga i men SQ verkade kul, men jag visste redan innan att resultatet inte skulle bli alltför bra då jag själv inte var nöjd med ljudet. Totalpoängen i SQ- delen blev 20. En 8 på ljudbild och 9 på tonal balans, lyssningsglädje blev en 3a...

    Dommaren (mycket trevlig kille!) skrev ner några punkter som behövde förbättras, bland annat vass diskant, släpig mid och boomig+bullrig sub. Till årets tävlingar har jag gett mig tusan på att få till det bättre, premiären blir väl på BRL Street Meet i Borlänge, om dom lika som 2009 kör SCC-cupen & har med SQ klassen där.

    Men jag har stött på lite problem, när jag igår kväll satt och försökte få ljudet att hänga samman lite bättre så justerade jag tidskompet och kom fram till att så fort jag kliver över 2'0" fördröjning så flyttas ljudet väldigt mycket åt höger, varför blir det så? Väldigt tråkigt då framsystemet skulle behöva lite mer fördröjning för att hänga samman bättre med subben.

    Sen så skulle jag vilja få tag på EMMA SQ skivan, vore kul att ha rätt material att jobba med. Nån som vet vart den går att få tag på nu?


    MVH// Christoffer

    (Blev vist en del text, som vanligt när jag skriver nåt... hoppas dock att nån iaf ska orka läsa och hjälpa mig. Fler frågor kommer säkerligen)
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

  • #2
    Re: Frågor från en nybörjare som vill tävla i SCC-cupen

    Skivan tror ja nog JALLE har kvar i lager, skicka pm till han här eller gå in på emmanet.se o sök efter mailadress där dem såldes ut för 100kr/st har ja för mig, eller så var det bara bassrace o dbjamsskivorna. nåja lycka till.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #3
      Re: Frågor från en nybörjare som vill tävla i SCC-cupen

      Då ska jag ta och kolla med Jalle då, tack så mycket!
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: Frågor från en nybörjare som vill tävla i SCC-cupen

        Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Dommaren (mycket trevlig kille!) skrev ner några punkter som behövde förbättras, bland annat vass diskant, släpig mid och boomig+bullrig sub. Till årets tävlingar har jag gett mig tusan på att få till det bättre, premiären blir väl på BRL Street Meet i Borlänge, om dom lika som 2009 kör SCC-cupen & har med SQ klassen där.
        Bra att du som nybörjare skriver just det här:
        x Ingen är farlig(här eller på tävling)
        x Domare hjälper till med tips om förbättring
        x Du fick blodad tand (bra eller dåligt?)

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Frågor från en nybörjare som vill tävla i SCC-cupen

          Nej jag förstår inte varför folk är så rädda för att tävla, av alla år som jag har tävlat i radiostyrd bilsport (ca 10 år nu) så har jag bara positiva erfarenheter och jag tror att det är så i billjud också. Visst finns det väl en del otrevliga typer men dom behöver man väl inte bry sig i, bättre att fokusera på att ha kul och göra det man gillar med andra som också har samma intresse!

          Blodad tand hade jag väl egentligen redan, men det blev ju inte sämre av att få ett papper på vad man åstadkommit. Nu måste jag ju förbättra! :P
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: Frågor från en nybörjare som vill tävla i SCC-cupen

            Originally posted by ChriZtoffer View Post

            Men jag har stött på lite problem, när jag igår kväll satt och försökte få ljudet att hänga samman lite bättre så justerade jag tidskompet och kom fram till att så fort jag kliver över 2'0" fördröjning så flyttas ljudet väldigt mycket åt höger, varför blir det så? Väldigt tråkigt då framsystemet skulle behöva lite mer fördröjning för att hänga samman bättre med subben.

            Sen så skulle jag vilja få tag på EMMA SQ skivan, vore kul att ha rätt material att jobba med. Nån som vet vart den går att få tag på nu?


            MVH// Christoffer

            (Blev vist en del text, som vanligt när jag skriver nåt... hoppas dock att nån iaf ska orka läsa och hjälpa mig. Fler frågor kommer säkerligen)
            Du kan ju fördröja både vänster och höger relativt subben (om det är så man gör på en RF)

            Säg att du för att få scenbilden i centrum behöver sätta 1ms fördröjning mer på vänster. Då kan du ju fördröja tex 1 på vänster och 0 på höger. Eller, 3 på vänster och 2 på höger. Detta ger samma effekt mellan höger och vänster. Men, mot subben ger det annat än om du kör 1 och 0 tex.

            mvh Jonas
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #7
              Re: Frågor från en nybörjare som vill tävla i SCC-cupen

              Jodå så långt är jag med och så har jag även gjort. För tillfället så är vänster mellanregister/diskant fördröjt 2'0", vänster midd 1'8", höger mellanregister/diskant 1'8" & höger midd 1'6". Men jag är inte riktigt nöjd så då testade jag att öka allt med 2" (ändringarna görs i 2" steg) och vips så flyttade fokus helt till höger sida! Men så länge som jag håller mig under 2'2" på samtliga kanaler så funkar det bra.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: Frågor från en nybörjare som vill tävla i SCC-cupen

                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Jodå så långt är jag med och så har jag även gjort. För tillfället så är vänster mellanregister/diskant fördröjt 2'0", vänster midd 1'8", höger mellanregister/diskant 1'8" & höger midd 1'6". Men jag är inte riktigt nöjd så då testade jag att öka allt med 2" (ändringarna görs i 2" steg) och vips så flyttade fokus helt till höger sida! Men så länge som jag håller mig under 2'2" på samtliga kanaler så funkar det bra.
                Hmm, det var skumt...

                Testa att addera en hel fot istället för 2 tum.

                /Jonas
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #9
                  Re: Frågor från en nybörjare som vill tävla i SCC-cupen

                  Ja jag kanske får göra det, men tycker ändå det är väldigt konstigt att det blir som det blir för som sagt, så länge som jag håller mig under 2'2" så funkar det bra. Kanske får testa att fasvända subbarna annars, men jag har för mig att ljudet blev ännu konstigare då.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Frågor från en nybörjare som vill tävla i SCC-cupen

                    Eftersom man ställer distans och inte tid i din processor så borde du inte behöva öka värde för front för att få ihop basen med frontarna utan bara öka distansen på sub......... eller tänker jag fel?
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Frågor från en nybörjare som vill tävla i SCC-cupen

                      Tja, problemet är ju det att jag inte kan ändra nåt tidskomp på subben, bara front och rear samt center. Därför tänkte jag som så att en fördröjning av framsystemet borde bli kalas, och vist gjorde det skillnad men jag vill öka ännu lite till, det vill dock inte min 3sixty... Spelar ingen roll heller om jag ändrar via datorn eller telefonen, samma resultat.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Frågor från en nybörjare som vill tävla i SCC-cupen

                        Originally posted by ChriZtoffer View Post
                        Tja, problemet är ju det att jag inte kan ändra nåt tidskomp på subben, bara front och rear samt center. Därför tänkte jag som så att en fördröjning av framsystemet borde bli kalas, och vist gjorde det skillnad men jag vill öka ännu lite till, det vill dock inte min 3sixty... Spelar ingen roll heller om jag ändrar via datorn eller telefonen, samma resultat.
                        Hmm, okej, som en sista grej kan du testa att fasvända subben, och då kommer du få kompa om det hela igen, men det kan funka!
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • #13
                          Re: Frågor från en nybörjare som vill tävla i SCC-cupen

                          Jag har kört med jbl och CDT i nästan 10år nu och de har en sak gemensamt: FÖRBANNAT vass diskant. För att få diskanten lite mildare kan du även fasvända den. Fungerar kalas i min 9-5:a. Har även ett helt lass av samma bas som du har med lite andra spolar och spider i och den basen blir jävligt brummlig i ljudet om man har lite för stora lådor. Mina lådor ligger på 32liter inkl port men minus bas å för att den skall kunna spela lite tightare så måste lådvolymen ner lite till

                          Comment


                          • #14
                            Re: Frågor från en nybörjare som vill tävla i SCC-cupen

                            Men om du fasvänder diskanten borde inte ljudbilden bli lite lustig, tappa focus bl.a
                            sigpic

                            Ägare av DekorTeknik
                            Gå in och gilla!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Frågor från en nybörjare som vill tävla i SCC-cupen

                              Originally posted by Antonic View Post
                              Men om du fasvänder diskanten borde inte ljudbilden bli lite lustig, tappa focus bl.a
                              Det beroe helt på hur det är monterat och vilken delning man använder.

                              Ibland låter det till och med bättre om man fasvänder den ENA diskanten....

                              Det där måste man lyssna sig fram till.
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment

                              Working...
                              X