Announcement

Collapse
No announcement yet.

EMMA-skivan och hörlurar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Nya uptäckter..

Originally posted by PhoenixG View Post
    Modernt Styggis, modernt! Du kan ju inte ens stava till modernt!

Dessutom så ska denna tråd handla om hörlurar och SQ!

Gör tråden inte det så får jag Gurra på mig!

Och Gurra har inte gillat mig förut så det lär ju inte bli bättre nu!
    Det har Du ju rätt i , let it be. Vaddå stavfel???
    sigpic

EN SIGNATUR GARANTERAT FRI FRÅN GIFTER OCH AVGIFTER.

Comment

Re: EMMA-skivan och hörlurar

Originally posted by jonash View Post
      Måste berätta om en intressant sak;

lyssnade i Fredags på EMMA skivan 2009/2010, på ett par extremt bra hörlurar som en av mina arbetskamrater hade köpt. Nå dyra Denon.

Och...jisses vad med grejer som man upptäckte på spåren då.

Så det kan nog vara ett tips, det ger ett annat perspektiv på skivan iallafall och innehålet på spåren.

Ett exempel var tex på spår 5, han (eller hon) som spelar blåsinstrumentet, man liksom hör hur fingrarna smackar på ventilerna. Och det tydligt. Så tydligt har jag inte hört det i nån bil tidigare.

Rätt intressant skall jag säga.
      Kanske har med vana och erfarenhet av instrumet att göra (jo jag spelade trombon i orkester under 10-12 år) som gjorde att jag hörde klaffljuden från tvärflöjten första gången jag hörde skivan i Mikkos bil...inget jag höjde på ögonbrynen över så att säga.
      Denna typ av klaffljud kan man höra från ALLA blåsinstrument med klaffar.
      Lyssna på en BRA inspelning med trumpeter, horn o.s.v. så hör man t.o.m. ventilerna om det vill sig illa (eller en del kanske finner dessa störande ljud som bra?).

Och NEJ Jonas......jag försöker inte höja mig över dig, du har betydligt mer vana och erfarenhet kring att bygga ljud för att återge musik medans jag har mer erfarenhet av att återge musik live så att säga. Spelade ju i 15 år
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
        Kanske har med vana och erfarenhet av instrumet att göra (jo jag spelade trombon i orkester under 10-12 år) som gjorde att jag hörde klaffljuden från tvärflöjten första gången jag hörde skivan i Mikkos bil...inget jag höjde på ögonbrynen över så att säga.
        Denna typ av klaffljud kan man höra från ALLA blåsinstrument med klaffar.
        Lyssna på en BRA inspelning med trumpeter, horn o.s.v. så hör man t.o.m. ventilerna om det vill sig illa (eller en del kanske finner dessa störande ljud som bra?).

Och NEJ Jonas......jag försöker inte höja mig över dig, du har betydligt mer vana och erfarenhet kring att bygga ljud för att återge musik medans jag har mer erfarenhet av att återge musik live så att säga. Spelade ju i 15 år

Det är inte klaffljuden som är mest påtagligt, det är hur fingrarna slår på klaffarna/ventilerna som verkligen skiner igenom.

Sen har du säkerligen bra live erfarenheter. Mina består mest utav att jag dels har en musikglad familj (farsan har väl en 5-6 gitarrer som är värda en smärre förmogenhet..) och frugan spelar trumpet, blåser kohorn, näverlur och kan få det mesta att låta (invigde gymnastikEM i globen på en pedestal i mitten), samt att svärfar spelar i två olika orkestratr, ventilbasun och trombon, och jag lyssnar ganska ofta då dem spelar.

Brukar stoppa in frugan i bilen ibland för att kolla just blåsinstrument.
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

jonash är Greger Hawkwind!
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
            jonash är Greger Hawkwind!
            LOOOOOOL!

Det var förmodligen helt fel skrivet, men om man läser mellan raderna så förstår man vad jag menar, hoppas jag
            SM-guld 2007 och 2008.

Comment

och frugan spelar trumpet,
              Häftigt!

Spelade själv trumpet i tolv år. Nu är det nästan 18 år sedan dock.
              Ibland blir man sugen att tjacka en ny trumpet och börja lira lite grann!
              sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Det är inte klaffljuden som är mest påtagligt, det är hur fingrarna slår på klaffarna/ventilerna som verkligen skiner igenom.

Sen har du säkerligen bra live erfarenheter. Mina består mest utav att jag dels har en musikglad familj (farsan har väl en 5-6 gitarrer som är värda en smärre förmogenhet..) och frugan spelar trumpet, blåser kohorn, näverlur och kan få det mesta att låta (invigde gymnastikEM i globen på en pedestal i mitten), samt att svärfar spelar i två olika orkestratr, ventilbasun och trombon, och jag lyssnar ganska ofta då dem spelar.

Ah du menar snärtarna...ja jo DE kan vara lite svåra att urskilja kan jag hålla med om

Näverlur?
                Är hon kulla eller?
                Nu blir jag smått avis.....................hm......kan ho kula så är jag inte avis

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                  Ah du menar snärtarna...ja jo DE kan vara lite svåra att urskilja kan jag hålla med om

Näverlur?
                  Är hon kulla eller?
                  Nu blir jag smått avis.....................hm......kan ho kula så är jag inte avis
                  Ja hon e det. Kula kan hon inte.

Hon e faktiskt halvvass på näverlur. När de körde Sverige resan på TV4 förra sommaren fick hon vara med och representera Dalarna / Tällberg och spela uppe hos klockar-Per på Klockargården, sen brukar hon alltid spela vid majstångsresningarna i Tällberg och/eller Laknäs, samt ibland även på hotellen...
                  SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Hon e faktiskt halvvass på näverlur. När de körde Sverige resan på TV4 förra sommaren fick hon vara med och representera Dalarna / Tällberg och spela uppe hos klockar-Per på Klockargården, sen brukar hon alltid spela vid majstångsresningarna i Tällberg och/eller Laknäs, samt ibland även på hotellen...
                    Kul
                    Härstammar själv från Dalarna.
                    Älvdalen noga räknat. Farfar är från byn där....farsan med men han var 4 år när de flyttade ner till Götet.

Oj...off-topic. Förlåt.....

Comment

Intressant!,jag som firat midsommar i 25år i Tällberg/Plintsberg.Usch där lät man gammal.Många vändor på Hjortnäs brygga.

Comment

Working...
                      X