Announcement

Collapse
No announcement yet.

EMMA-skivan och hörlurar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• EMMA-skivan och hörlurar

Måste berätta om en intressant sak;

lyssnade i Fredags på EMMA skivan 2009/2010, på ett par extremt bra hörlurar som en av mina arbetskamrater hade köpt. Nå dyra Denon.

Och...jisses vad med grejer som man upptäckte på spåren då.

Så det kan nog vara ett tips, det ger ett annat perspektiv på skivan iallafall och innehålet på spåren.

Ett exempel var tex på spår 5, han (eller hon) som spelar blåsinstrumentet, man liksom hör hur fingrarna smackar på ventilerna. Och det tydligt. Så tydligt har jag inte hört det i nån bil tidigare.

Rätt intressant skall jag säga.
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Re: Nya uptäckter..

för många herrans år sedan vet jag flera som lyssnade på skivan i lurar just bara för att de skulle upptäcka vad som saknades i bilen. Jag har aldrig gjort det dock men tar till mig detta tipset då en SQ bil planeras åt fru holst!

Comment

Originally posted by jonash View Post
      lyssnade i Fredags på EMMA skivan 2009/2010,

Så det kan nog vara ett tips, det ger ett annat perspektiv på skivan iallafall och innehålet på spåren.

Gör inte alla det ?
      Tillämpas enligt hörsägen även på Domarutbildningarna på internationell nivå!
      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Well!

Upptäckte detta för många år sedan att lyssning med hörlurar gav en helt ny dimension åt musikupplevelsen

Lyssningen blir otroligt intensiv och man upptäcker så många detaljer som man inte hade en aning om att de fanns.

På den tiden hade jag ett par dyra hörlurar av märket Sennheiser. Tyvärr gjorde jag misstaget att låna ut dem när jag jobbade utomlands.
        När jag kom hem så återstod bara spillror

Har inte haft råd att köpa ett par hörlurar av den klassen ännu men det kommer.

De hörlurar jag har nu gick på runt tusenlappen när jag köpte dem.
        Ett par Sony MDR XB-500. Perfekta till datorn och om man gillar bas. För bas hanterar de!

För audiofiler? Nej!
        sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Jajjemen att det hörs mkt mer detaljer i musiken med hörlurar. Men det många glömmer bort är att också lägga mkt pengar på ett bra ljudkort i datorn också om man ska utnyttja lurarna ens nånting.

Inte nu för att jag tror ni sitter å lyssnar med integrerade ljudkortet men många andra gör ju detta och är nöjda med ljudet
          155++db@25hz
          http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Originally posted by Techno_Bass View Post
            Jajjemen att det hörs mkt mer detaljer i musiken med hörlurar. Men det många glömmer bort är att också lägga mkt pengar på ett bra ljudkort i datorn också om man ska utnyttja lurarna ens nånting.

Inte nu för att jag tror ni sitter å lyssnar med integrerade ljudkortet men många andra gör ju detta och är nöjda med ljudet
            Jo visst gör jag det! Men nöjd är jag inte!

Datorn går liksom bort om det är välljud man är ute efter!

Ha! Ibland undrar man hur det är ställt med fullt friska personer, som har, vad jag tror, en hörsel som är normal
            De drar på med en dist som skulle kunna väcka en död och tycker att det låter schysst!

Roger Waters är tondöv!

Va! Menar du det? Han som sjunger så bra!
            sigpic

Comment

Originally posted by jonash View Post
              Måste berätta om en intressant sak;

lyssnade i Fredags på EMMA skivan 2009/2010, på ett par extremt bra hörlurar som en av mina arbetskamrater hade köpt. Nå dyra Denon.

Ett exempel var tex på spår 5, han (eller hon) som spelar blåsinstrumentet, man liksom hör hur fingrarna smackar på ventilerna. Och det tydligt. Så tydligt har jag inte hört det i nån bil tidigare.

Rätt intressant skall jag säga.
              Det har jag tänkt på, då jag lyssnat väldigt mycket på den skivan på hemma-stereon.Låter som knäppningar/smackningar.

Om det är det ljud du menar som börjar redan från sekund 1 på låt nr:5.

Comment

Originally posted by Välljudsfantast View Post
                Det har jag tänkt på, då jag lyssnat väldigt mycket på den skivan på hemma-stereon.Låter som knäppningar/smackningar.

Om det är det ljud du menar som börjar redan från sekund 1 på låt nr:5.
                Ja precis. Och så länge han spelar blåsinstrumentet. Det smackar liksom en hel del mer i ett par lurar än vad jag hört i nån bil. Och ja, jag har dubbelkollat med fler lurar, mina egna AKG tex.
                SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                  Gör inte alla det ?
                  Tillämpas enligt hörsägen även på Domarutbildningarna på internationell nivå!
                  Kanske alla gör, jag hade dock inte lyssnat på skivan på det sättet innan.

Intressant om de använder det på domarutbildningarna internationellt. Då jag gick domarkurs så fanns det inte med på agendan.
                  SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Huvuddomarkursen används det på.
                    /tycker Erik.

Comment

Jag lyssnade med Sennheisers nya HD800. Inte dumma alls, blir nog ett par sådana snart. De får väl också anses ligga i den högre klassen av hörlurar.

Helt klart ger det ett annat perspektiv på skivan.
                      // Gurra
                      BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Comment

Originally posted by PhoenixG View Post
                        Datorn går liksom bort om det är välljud man är ute efter!
                        What a load of crap. http://sv.wikipedia.org/wiki/Jean_Michel_Jarre,nu lär inte Du o JMJ ha samma typ av dator men undrar vad han gjort idag om inte pc´n funnits? Välljud? Skön musik? Tja , det är upp till åhöraren antar jag?
                        sigpic

EN SIGNATUR GARANTERAT FRI FRÅN GIFTER OCH AVGIFTER.

Comment

Originally posted by gurenius View Post
                          Jag lyssnade med Sennheisers nya HD800. Inte dumma alls, blir nog ett par sådana snart. De får väl också anses ligga i den högre klassen av hörlurar.

Helt klart ger det ett annat perspektiv på skivan.
                          Ja prismässigt ligger de i den högre klassen i alla fall!

Måste åka och provlyssna ett par sådana och ta med mina nuvarande som referens.

Originally posted by The Stiggisch View Post
                          What a load of crap. http://sv.wikipedia.org/wiki/Jean_Michel_Jarre,nu lär inte Du o JMJ ha samma typ av dator men undrar vad han gjort idag om inte pc´n funnits? Välljud? Skön musik? Tja , det är upp till åhöraren antar jag?
                          Nu är det ju så att datorn har några fördelar.

En fördel är att man hittar så många trevliga människor att kommunicera med.
                          Den meningen gäller dock inte dig ditt gamla beläte!

Du vet ju annars att jag avskyr allt som har med SMS, MP TRÄ, GSM och liknande skit som kommit de senaste åren.

För min del kunde det annars slutat med NMT och vinylspelare.
                          Dags att det blir lite knaster, sprak och dynamik i skiten igen!

Nu ska jag vara ärlig!

Välljud

Musik ska vara skitig, elak och påträngande för att jag ska gå igång på allvar!

Ungefär som du Styggis!
                          sigpic

Comment

Nu är det ju så att datorn har några fördelar.

En fördel är att man hittar så många trevliga människor att kommunicera med.
                            Znark!
                            Den meningen gäller dock inte dig ditt gamla beläte! :-*
                            Beläte?
                            (Källa Wikipedia) "Beläte. Beläte är ett ålderdomligt ord som var liktydigt med bild eller avbild. I äldre svenska bibelöversättningar har ordet använts för avgudabild och har därför fått en negativ och nedsättande klang. Däremot är termen gudsbeläte positiv. Den betecknar att människan är skapad som guds avbild."
                            Inte ska du väl kalla mig för gudalik,men tack ändå.

Du vet ju annars att jag avskyr allt som har med SMS, MP TRÄ, GSM och liknande skit som kommit de senaste åren.
                            Nåja! Så lät det inte på Polen färjan 1999 när du försökte ta reda på vad SMS hette på polska o då var det ju inte mobiltelefoner du och de galanta ladiesen talade om????

För min del kunde det annars slutat med NMT och vinylspelare.
                            Holy-moly! Vad hände med diligenserna du brukar reparera?? Såååå modernt. . .
                            Nu ska jag vara ärlig!
                            "Ärlig
                            Från Wikipedia
                            Ärlig är ett ovanligt mansnamn med bara två bärare. Det används för bokstaven Ä vid svensk bokstavering.

Namnsdag saknas." DET är inte det enda som saknas hos PhoenixG

Musik ska vara skitig, elak och påträngande för att jag ska gå igång på allvar!
                            Ungefär som Polska Damer. . .
                            Last edited by The Stiggisch; November 10, 2009, 07:42.
                            sigpic

EN SIGNATUR GARANTERAT FRI FRÅN GIFTER OCH AVGIFTER.

Comment

Originally posted by The Stiggisch View Post
                              Holy-moly! Vad hände med diligenserna du brukar reparera?? Såååå mordernt. . .
                              Modernt Styggis, modernt! Du kan ju inte ens stava till modernt!

Dessutom så ska denna tråd handla om hörlurar och SQ!

Gör tråden inte det så får jag Gurra på mig!

Och Gurra har inte gillat mig förut så det lär ju inte bli bättre nu!
                              sigpic

Comment

Working...
                              X