Announcement

Collapse
No announcement yet.

Smält säkring

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Smält säkring

Glappkontakt kan väl göra att det går varmt också? Ser inge kul ut iaf.. hoppas det ordnar sig
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

Comment

Originally posted by Softis View Post
      Har haft det så sen i sommras och har haft koll på temperaturen rätt bra. Vart rätt varmt en gång i sept, kanske har sett ut så där sen dess utan att jag märkt det.
      Reklamera kan man göra i 3 år, garanti bör du ha i 1 eller 2 år.
      Har du kopplat allt korrekt så går det att reklamera.

Comment

Troligen dålig kontakt i hållarna. Var försiktig så du inte knäcker kretskortet bara när de ska bort. Varför ska du ta bort säkringarna då?

Comment

Originally posted by jimmy s View Post
          Troligen dålig kontakt i hållarna. Var försiktig så du inte knäcker kretskortet bara när de ska bort. Varför ska du ta bort säkringarna då?
          Helt klart. Dåliga säkringshållare.
          /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
            Reklamera kan man göra i 3 år, garanti bör du ha i 1 eller 2 år.
            Har du kopplat allt korrekt så går det att reklamera.
            Reklamationsrätten i tre år gäller fabrikationsfel och är VÄLDIGT svårt att bevisa.
            Sedan så skrev han själv att han kopplat felaktigt då han bryggat det i 2 ohm när steget bara är specat till 4 ohm när man bryggar.
            Så det är sålklart SBS det rör sig om här, således kan han inte använda reklamation heller då det är handhavandefel.
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Nej reklamera går inte.

Anledningen till att jag vill ta bort säkringarna är för att jag vill sätta dit mindre.
              Dom där ser inte ut att göra någon nytta, sen ser det inte så snyggt ut heller.

Hädan efter ska det där steget gå på framsystemet och inte en AQ 18
              Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Som tidigare skribenter skrivit så är med största sannolikhet inte säkringarna som är problemet utan säkringshållarna så skall du göra ngt åt det så är det byte utav dessa som hägrar(såklart sätter du då även i nya fräscha säkringar samtidigt).
                "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Varför skulle inte säkringarna göra någon nytta? Det är ju inte plasten som leder ström. Metallen ser då hel ut.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                    Reklamationsrätten i tre år gäller fabrikationsfel och är VÄLDIGT svårt att bevisa.
                    Sedan så skrev han själv att han kopplat felaktigt då han bryggat det i 2 ohm när steget bara är specat till 4 ohm när man bryggar.
                    Så det är sålklart SBS det rör sig om här, således kan han inte använda reklamation heller då det är handhavandefel.
                    Bevisningen brukar sällan vara något problem, jag är en av dom som verkligen utnyttjar mina konsumenträttigheter och har reklamerat massor genom åren.
                    Brukar även vara duktig att klämma ersättning ur dom som inte sköter sig.
                    Tex 1180 kr från Elgiganten när det tog dom 9 veckor att få fram en ny datorladdare.

Men har man kopplat fel går det givetvis inte att reklamera, missade att han skrev det.

Comment

1. Skaffa ny säkringshållare, t.ex. från Elfa.
                      2. Skruva ur kortet ur chassiet
                      3. Löd loss den gamla hållaren och dit den nya.
                      4. Sätt i kortet i chassiet igen.
                      5. Sätt i de nya säkringarns.
                      6. Poppa på.
                      /tycker Erik.

Comment

Men jag kan inte löda Känner ingen som jag vågar ge det till heller.
                        Kanske bara ska låta dom sitta kvar istället

Vad exakt är det för fel på säkringshållarna?
                        Tänkte om man kunde göra en fuling (som vanligt)
                        Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Softis View Post
                          Men jag kan inte löda Känner ingen som jag vågar ge det till heller.
                          Kanske bara ska låta dom sitta kvar istället

Vad exakt är det för fel på säkringshållarna?
                          Tänkte om man kunde göra en fuling (som vanligt)
                          Jag tror inte du skall ge dig på att ta ur kretskortet ur steget, då det även innefattar att du måste lossa alla trissorna från kylflänsen etc, och mest troligen kommer du sen montera dit dem utan att ha tillräcklig kontakt mellan kylflänsen/source på trissan och stegets kylfläns.

"Fulingen" skulle bestå i att försöka fixa nån lödning ovanpå kortet för att få dit ny säkringshållare, alternativt löda förbi säkringarna, men istället sätta en dedikerad LITEN (typ 40A) säkring på 12V matningen.

Men löda måste du oavsett.
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Troligen har kontaktytorna i säkringshållaren varit lite oxiderade. Då blir det lite spänningsförlust som tillsammans med höga strömmar ger värme. Haft samma bekymmer med säkringshållare i en bil. Bara man hittar en annan hållare som passar rent fysiskt så tar ett byte ca 5 minuter. Står du för frakten så byter jag gratis åt dig.
                            Fd tävlande med min Citroën C5.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

sigpic

Samarbetspartners:
                            Ljudbyggaren

Comment

Working...
                            X