Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av ljudprocessor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Val av ljudprocessor

    Se ut som en sågtand?

    Menar du att man har typ 200 i Q-värde på 31-bands EQ?
    Eller är det möjligt att Q-värdet är lite anpassat till mängden band?

    Det kan inte va så att om man har en peak eller en dipp på 8dB på ett ställe man inte kommer med en exaktbrytfrekvens, skulle det inte kunna va så att man har stora problem med något annat?
    Och att en EQ mest ska användas för att justera det som inte verkar möjligt att komma åt genom byggnation och/eller fas/tid etc?

    Och en liten undran är ju med, vad mäter man med för att se att det är 180Hz som slaskar?

    Förresten, varför är brytfrekvenserna just 163 och 200Hz?
    Dicken och AA behöver kanske inte svara.

    Comment


    • #17
      Re: Val av ljudprocessor

      Det där med att inte höja kommer ifrån tiden när eq var analoga och höjningarna la till brus. Med en korrekt programmerad dsp är det inget större problem att höja.

      Jag skulle vilja ha en 20 bands fullparametrisk, så man kunde justera där man har problemen, men det kräver mycket beräkningskraft. Som ni är inne på så finns det ofta andra problem som orsakar det man försöker fixa med eqn. Men de är inte lätta att komma lring i en bilkupe.

      Frekvenserna i en grafisk eq kommer från ANSIs standardtabell.
      Last edited by Robsarve; November 17, 2011, 18:33.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #18
        Re: Val av ljudprocessor

        Originally posted by Robsarve View Post
        Det där med att inte höja kommer ifrån tiden när eq var analoga och höjningarna la till brus. Med en korrekt programmerad dsp är det inget större problem att höja.

        Jag skulle vilja ha en 20 bands fullparametrisk, så man kunde justera där man har problemen, men det kräver mycket beräkningskraft. Som ni är inne på så finns det ofta andra problem som orsakar det man försöker fixa med eqn. Men de är inte lätta att komma lring i en bilkupe.

        Frekvenserna i en grafisk eq kommer från ANSIs standardtabell.
        Ok, gammal kvarleva alltså.

        Ja, en 20-bands parametrisk på riktigt hade varit perfekt. Med dagens DSP borde det inte vara ett problem. Men det tar väl lite tid innan det kommer ner till eftermarknads-bilstereo-branschen då den inte direkt ger stora pengar till utveckling.

        Jag anser att 8dB fel i en bil inte är så konstigt. Det beror klart på med hur mycket smoothing osv man mäter. Men nog kan eq behövas.

        Comment


        • #19
          Re: Val av ljudprocessor

          Originally posted by Nosj View Post
          Se ut som en sågtand?

          Menar du att man har typ 200 i Q-värde på 31-bands EQ?
          Eller är det möjligt att Q-värdet är lite anpassat till mängden band?

          Det kan inte va så att om man har en peak eller en dipp på 8dB på ett ställe man inte kommer med en exaktbrytfrekvens, skulle det inte kunna va så att man har stora problem med något annat?
          Och att en EQ mest ska användas för att justera det som inte verkar möjligt att komma åt genom byggnation och/eller fas/tid etc?

          Och en liten undran är ju med, vad mäter man med för att se att det är 180Hz som slaskar?

          Förresten, varför är brytfrekvenserna just 163 och 200Hz?
          Dicken och AA behöver kanske inte svara.
          Tror han menar att om man sänker mycket vid en frekvens tappar man övertonerna oxå som ligger i oktaverna över. Ska man då kompensera detta får man höja lite på varje band där övertonen ligger?
          sigpic

          -C5 2008 -SQuse-
          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

          Comment


          • #20
            Re: Val av ljudprocessor

            Originally posted by Mats H View Post
            Tror han menar att om man sänker mycket vid en frekvens tappar man övertonerna oxå som ligger i oktaverna över. Ska man då kompensera detta får man höja lite på varje band där övertonen ligger?
            Nej, det där menar jag inte. Jag förstår inte vad det är för övertoner du menar.

            Jag förstår inte riktigt Nosj's funderingar heller.
            Men ja, en grafisk EQ har ofta högt Q för att inte 160Hz-bandet ska påverka 200Hz så mycket tex.

            Jag skulle alldeles säkert kunna bygga om hela bilen så jag satt i mitten och montera ur rutor osv för bättre bilstereo, men eftersom jag måste köra med bilen så får jag använda EQ/tidskomp för att rätta till bristerna så gott det går istället. Tidskomp har hjälpt betydligt mer än EQ i praktiken.

            Det finns diverse mätsystem att mäta med. Tror XTZ har ett billigt som kanske kan funka i bil. Annars finns det loudspeaker lab (eller vad det heter) mfl. Parts express har något också. Utan mätningar skulle jag inte ha en susning var jag skulle börjat med min bit ten.

            Comment


            • #21
              Re: Val av ljudprocessor

              Originally posted by Jonhny View Post
              Utan mätningar skulle jag inte ha en susning var jag skulle börjat med min bit ten.
              Men trotts det så vet du att du behöver en EQ som är noggrannare än en 31-bandsEQ är?
              Vad säger öronen? Eller det är viktigare hur det mäter?

              Comment


              • #22
                Re: Val av ljudprocessor

                Originally posted by Robsarve View Post
                Jag skulle vilja ha en 20 bands fullparametrisk
                Jaa, Mosconis lösa DSP har inte kommit än, troligtvis ett par strån vassare än den inbyggda i Gladenstegen som tyvärr inte har 20 bands parametrisk,
                den har 30 band parametrisk, +12-12dB, 0.25-40 Q, fullt valbara frekvenser, t.ex 41, 225, 1009Hz.
                Så det är nog inget för dig.

                Pierre (ska ha en när den kommer)
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • #23
                  Re: Val av ljudprocessor

                  Originally posted by Nosj View Post
                  Aaaa.. Så om man justerar eq'n lite utanför exakt rätt frekvens så kommer det låta som att dom spelar/sjunger falskt?

                  Skönt med ett forum där man kan lära sig lite om det här med billjud och frekvenser och så.

                  Härligt med så påläst folk som du med. Det tillför denna spetskunskap som gör ett forum bra.


                  Har du tex en baspuckel som får basen att mullra vid en viss frekvens är det ibland svårt att få bra med en vanlig EQ, en parametrisk funkar kanon för att rå på problem. Jag har en inbyggd i mina hemmabiosubbar, skillnaden med eller utan är enorm, en skillnad som min hemmabioprocessor inte kan uppnå tros sitt höga pris och Audysseys autokalibrering.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Val av ljudprocessor

                    Originally posted by Horsyhorse View Post
                    Jaa, Mosconis lösa DSP har inte kommit än, troligtvis ett par strån vassare än den inbyggda i Gladenstegen som tyvärr inte har 20 bands parametrisk,
                    den har 30 band parametrisk, +12-12dB, 0.25-40 Q, fullt valbara frekvenser, t.ex 41, 225, 1009Hz.
                    Så det är nog inget för dig.

                    Pierre (ska ha en när den kommer)

                    Har du koll på väntat pris?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Val av ljudprocessor

                      Originally posted by Nosj View Post
                      Men trotts det så vet du att du behöver en EQ som är noggrannare än en 31-bandsEQ är?
                      Vad säger öronen? Eller det är viktigare hur det mäter?
                      Jag vill få det så bra som möjligt. Det handlar om EQns funktion. En 20-bands parametrisk EQ skulle jag tycka var bättre än en 64-bands grafisk.

                      Jag har inte erfarenhet nog att sätta mig i en bil och kunna säga exakt vad som är fel i frekvensgången. Du kanske kan det, men inte jag. Mätningar hjälper mig att hitta felen. De är ett verktyg för mig. Hade det inte låtit bättre med EQ osv än utan så hade jag låtit bli att använda den.

                      Jag tänker inte gå in i en hur-låter-det vs hur-mäter-det-diskussion. Hur det ska låta handlar om smak och tycke.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Val av ljudprocessor

                        Originally posted by Jonhny View Post
                        Jag vill få det så bra som möjligt. Det handlar om EQns funktion. En 20-bands parametrisk EQ skulle jag tycka var bättre än en 64-bands grafisk.

                        Jag har inte erfarenhet nog att sätta mig i en bil och kunna säga exakt vad som är fel i frekvensgången. Du kanske kan det, men inte jag. Mätningar hjälper mig att hitta felen. De är ett verktyg för mig. Hade det inte låtit bättre med EQ osv än utan så hade jag låtit bli att använda den.

                        Jag tänker inte gå in i en hur-låter-det vs hur-mäter-det-diskussion. Hur det ska låta handlar om smak och tycke.
                        Nu blev jag mycket nyfiken.
                        Vad är det för grejer och hur och var är det monterat?

                        Går det att få till en provlyssning?
                        Skulle vilja veta hur bra det är när inte ens en BitTen räcker till.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Val av ljudprocessor

                          Originally posted by Nosj View Post
                          Nu blev jag mycket nyfiken.
                          Vad är det för grejer och hur och var är det monterat?

                          Går det att få till en provlyssning?
                          Skulle vilja veta hur bra det är när inte ens en BitTen räcker till.
                          Det är inget exotiskt alls och eftersom det är en vanlig bruksbil så låter det inte särskilt bra.
                          Nej, det går inte att få till en provlyssning.
                          Jag har heller inte påstått att en bit ten inte duger för mina ändamål. Den har begränsningar i funktionalitet.
                          Jag lägger ner denna diskussionen nu då det mest känns som påhopp.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Val av ljudprocessor

                            Originally posted by Horsyhorse View Post
                            Jaa, Mosconis lösa DSP har inte kommit än, troligtvis ett par strån vassare än den inbyggda i Gladenstegen som tyvärr inte har 20 bands parametrisk,
                            den har 30 band parametrisk, +12-12dB, 0.25-40 Q, fullt valbara frekvenser, t.ex 41, 225, 1009Hz.
                            Så det är nog inget för dig.

                            Pierre (ska ha en när den kommer)
                            Det finns ett antal till som iaf vill kika på den och testa den lite......
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #29
                              Re: Val av ljudprocessor

                              Originally posted by Robsarve View Post
                              Det där med att inte höja kommer ifrån tiden när eq var analoga och höjningarna la till brus. Med en korrekt programmerad dsp är det inget större problem att höja.
                              Tja....bland andra så har du nämnt det vid ngt tillfälle......liakså Jonas...och även Patrik.... Tärnestig......
                              Så vad skall man lyssna på?
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment


                              • #30
                                Re: Val av ljudprocessor

                                DÅ ber jag så mycket om ursäkt.
                                Var inte alls menat som ett påhopp.
                                Mer att jag gärna vill lära mig hur det är när några av dom bästa prylarna, som brukar användas i tävlingssammanhang, inte duger i exakthet längre.

                                Comment

                                Working...
                                X