Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av ljudprocessor

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Jonhny
    replied
    Re: Val av ljudprocessor

Originally posted by Nosj View Post
    Jag känner väl mer, Hör du skillnad på 160, 180 respektive 200Hz?
    Och om en eq skulle påverka "fel" frekvens, skulle du höra det?

Är du med i tävlingssvängen? Verkar vara ordentligt kunnig.
    Skillnaden mellan att sjunga rent och att sjunga falskt är ett par enstaka hertz och det hör alla med fungerande hörsel. Sen vad hjärnan gör med informationen (tex att det låter falskt) är lite mer komplicerat. Så vad jag hör eller inte beror på hur relevant hjärnan tycker att det är.

Varför EQa överhuvudtaget ifall det inte blir bättre än hur det var från början?
    Bit ten fungerar bra ifall man kan leva med dess begränsningar. Alltså fungerar den bra för de flesta. Jag hittade inget bättre för rimliga pengar till mitt användningsområde.

Nej, jag är ej med i tävlingssvängen och jag har ej heller mycket erfarenhet av bilstereo på det sättet som andra har här på forumet tex.

Leave a comment:

• Nosj
    replied

Jag känner väl mer, Hör du skillnad på 160, 180 respektive 200Hz?
    Och om en eq skulle påverka "fel" frekvens, skulle du höra det?

Är du med i tävlingssvängen? Verkar vara ordentligt kunnig.

Leave a comment:

• Jonhny
    replied

Originally posted by Nosj View Post
    Vilken frekvens ville du komma åt som inte fanns bland dom 31 banden?
    Frågan är väl snarare hur ofta banden stämmer perfekt mot en uppmätt frekvensgång. Har du en dipp vid 180Hz så funkar kommer varken 160Hz eller 200Hz-bandet ta den dippen utan att paja 160 och/eller 200Hz.

Sen ska Q stämma också. Men det är ändå stor skillnad på 31 band än inga alls.

Leave a comment:

• Nosj
    replied

Originally posted by Jonhny View Post
    Jag kör med bit ten och är nöjd med hur den funkar. Det är grafisk eq i den och bara 31 band. Det är väl begränsningen. En bra parametrisk eq hade varit bättre, men de processorer jag kollat på med parametrisk eq har i princip varit så begränsade att de inte varit bättre än bit ten's grafiska eq. Bit ten är riktigt enkel att förstå sig på.
    Vilken frekvens ville du komma åt som inte fanns bland dom 31 banden?

Leave a comment:

• Jonhny
    replied

Jag kör med bit ten och är nöjd med hur den funkar. Det är grafisk eq i den och bara 31 band. Det är väl begränsningen. En bra parametrisk eq hade varit bättre, men de processorer jag kollat på med parametrisk eq har i princip varit så begränsade att de inte varit bättre än bit ten's grafiska eq. Bit ten är riktigt enkel att förstå sig på.

Leave a comment:

• skodamannen
    replied

Stämmer!
    Tänkte inte på de...

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by skodamannen View Post
    Eller varför inte en beg alpine pxa 700
    De har ingen högnivå ingång.....

Leave a comment:

• skodamannen
    replied

Eller varför inte en beg alpine pxa 700

Leave a comment:

• ChriZtoffer
    replied

Ett alternativ är Rockford Fosgate 3sixty (gärna version 2 då den har fler inställningsmöjligheter) som man kan få tag på rätt billigt begagnade på Ebay. Vet inte hur den låter jämfört med Audisonen men den kan allt det du vill och är lättinställd. Den går dessutom igång när den känner av signal in på högnivån och kan jämna ut originalhuvudenhetens EQ-kurva.

Leave a comment:

• Carl Arwidsson
    started a topic Val av ljudprocessor

Val av ljudprocessor

Skulle behöva lite hjälp med val av ljudprocessor till bygget i bilen, en saab 9-3sc.

Har kollat lite på en Bit ten och jag tror den uppfyller dom behoven jag har. Men det finns ju fler tillverkare så vilken ska man välja? Hade tänk lägga runt 3000kr.

Vill ha en med följande egenskaper:
    Högnivå ingång
    tidskomp
    eq
    3vägs delningsfilter
    5st lågnivåutgångar
Working...
X