Announcement

Collapse
No announcement yet.

Björns frågetråd.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Björns frågetråd.

    Halloj!

    Har lite funderingar kring mitt billjud. Tänkte posta hära allt eftersom jag kommer på nya funderingar, och vill någon kunnig lirare kliva in och upplysa mig så skulle jag vara enormt tacksam.

    Om ljudet/speldosan då:

    Skoda Octavia II 4x4 2.0 TDi, årsm -08

    Headunit: Alpine w502
    Framsystem: Amega Q-comp kit 6,5" + diskant
    Steg till framsystemet: Em-phaser EA4160S, bryggat till 2 kanaler.
    (högtalarna i bakdörrarna urkopplade)
    Bas: Digital Designs 95Z15 (1 ohm DVC, körs i 2 ohm till steget), sitter i en DD Premium Box.
    Steg till bas: HiFonics Colossus XXV
    Ström: 140 aH generator (tydligen orginal i denna kärra!?)
    2x Optima YellowTop 55aH (ett under huven, och ett i reservhjulsbaljan)
    70mm2 kablar från främre batteriet till det i bagaget, sen från bakre batteriet till stegen är det 50mm2 (korta kablar, och bör räcka med 50mm2)
    Övrigt: Dämpning, ja... ordentligt dämpade framdörrar med hur många lager som helst med Dynamat Extreme, och MDF-bafflar för middarna.

    Jag köpte ju två stycken DD 95Z15, ifall en inte skulle räcka... jag är ju som van att minst 2 stycken 12or är minimum.... men, oj(!!) säger jag bara. Det räckte med EN vill jag lova!
    Vi har monterat dit basen i lådan och slängt in den i bilen nu ikväll, och drog på en "åktur". Känns i öronen!
    Så det blir väl till att sälja den andra, och satsa på nåt annat vettigt istället.

    Nu när ni sett min setup, vad är prio ETT att fixa?

    * Steg till basen? Det är på tok för klent.
    * Batteri/batterier?
    * Mer dämpning i bilen? Jo.. förmodligen. Bagageluckan och taket låter jävul när jag poppar lite.

    Kan någon förresten förklara vad allt jox på steget egentligen gör?
    Jag brukar öronen få avgöra inställningarna, och det funkar väl så där. Men vore ju kul att veta hur/varför det funkar som de gör.
    Undrar även lite mer exakt hur CLIP/PROTECT fungerar.

    Bild på steget:
    Här

    Nä nu yrar jag nog mest.. dags för sängen så man orkar upp före tuppen imorrn =(

    Om ni undrar nåt så sätt igång å fråga!

    God natt!

    Mvh, Björn
    Last edited by mrBira; October 24, 2011, 23:10.
    "Box wizard" by Rockford

    Räkna ut portlängd/diameter

  • #2
    Re: Björns frågetråd.

    Kul med Digital Designs Z modeller, men lite mer batterier tror jag bestämt vore att föredra.
    Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

    Comment


    • #3
      Re: Björns frågetråd.

      PMat dig om ett DD M4 jag har te salu... inget svar dock :/

      /Johan

      Comment


      • #4
        Re: Björns frågetråd.

        Har du byggt om dörrsidorna än? Alltså gjort så att middarna kan andas.
        Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

        Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

        Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

        Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

        Comment


        • #5
          Re: Björns frågetråd.

          Originally posted by Tunnan View Post
          PMat dig om ett DD M4 jag har te salu... inget svar dock :/

          /Johan
          Men...vart har du PM:at då?
          Tänkte först att jag missat ditt pm, eftersom det strömmar in hela tiden förslag på diverse steg, (försöker beta av men är nog inte tillräckligt snabb) men hade inte fått något pm av dig. Om du inte menar på garaget? Där har jag dock inte kikat ännu
          Sitter på slö Edge uppkoppling från mobilen.
          "Box wizard" by Rockford

          Räkna ut portlängd/diameter

          Comment


          • #6
            Re: Björns frågetråd.

            Originally posted by diq View Post
            Har du byggt om dörrsidorna än? Alltså gjort så att middarna kan andas.
            Tja! länge sen!
            nej har inte gjort det, utan allt har som varit sej likt sen jag var hos dej, ända fram tills igår då jag bytte ut bas och låda.
            har inte alls haft tid, sen dog väl lusten/motivationen en aning också i.om att det lät så jäkla illa ;(
            vet inte riktigt hur jag ska lösa det med middarna
            "Box wizard" by Rockford

            Räkna ut portlängd/diameter

            Comment


            • #7
              Re: Björns frågetråd.

              Ett större steg till basen skadar nog inte, men då behövs även mer batteri.
              Sen har jag tyvärr svårt att tro att framsystemet orkar hålla i när du vrider på med Z.

              Hoppas du vart nöjd med lådan
              Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
              --------------------------------------------------------------------------------
              Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
              PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

              Comment


              • #8
                Re: Björns frågetråd.

                Busenkelt! Gör först en ring som midden passar i, fasa baksidan med 45-stålet i fräsen. Gör sen fler ringar och fasa ur tills du har en tratt som passar mellan dörren och dörrsidan. Då blir det drag i framsystemet!
                Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                Comment


                • #9
                  Re: Björns frågetråd.

                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8913 har du ett trevligt steg annars=)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Björns frågetråd.

                    En bra strömbank är alltid att föredra.

                    Sedan angående inställningarna på steget:

                    Level: Helt enkelt gain, denna skall matschas in mot enhetens lågnivåsignal.

                    Phase: Fasen på signalen, steglöst mellan 0-180 grader vilket gör att du kan justera den för att få basen att spela mer samspelt med resten av systemet.

                    Boost: Basförstärkning (är av ondo och borde enligt mig aldrig ens hamna på steg)
                    Bandwith: Hur brett frekvensområde boosten skall jobba på.
                    Frekvens: Vilken grundfrekvens boost skall jobba på.

                    Subsonic: Högpassfilter för de lägta frekvenserna. Används med fördel när man har en basreflexlåda. Frekvens ställs in strax under eller på avstämningsfrekven pålådan.

                    LPF: Lågpassfilter för basen. Denna dämpar bort de högre frekvenserna.
                    Ställs in efter smak, dock oftast runt 50-80Hz.
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #11
                      Re: Björns frågetråd.

                      Originally posted by xciso View Post
                      Ett större steg till basen skadar nog inte, men då behövs även mer batteri.
                      Sen har jag tyvärr svårt att tro att framsystemet orkar hålla i när du vrider på med Z.

                      Hoppas du vart nöjd med lådan
                      Nä tror verkligen inte att steget räcker. Måste trolla med knäna, så jag får plats med ett par till optima. Eller vad rekommenderas för batterier, som kan samspela med 2 st befintliga optima?
                      Framsystemet ja... orginalsystemet lät bättre =)
                      Något helt galet med installationen, för kabeldragning/inställningar är som det ska.
                      Lådan var schysst! Ska nog ändå skaffa en annan så småningom, känns som att lådan är för liten, och att portarean hade fått vara större.
                      Men riktigt nöjd ändå!! Tackar

                      Originally posted by diq View Post
                      Busenkelt! Gör först en ring som midden passar i, fasa baksidan med 45-stålet i fräsen. Gör sen fler ringar och fasa ur tills du har en tratt som passar mellan dörren och dörrsidan. Då blir det drag i framsystemet!
                      Alltså bygga framåt/utåt, mot dörrsidan?
                      Är väl bakom basen bekymret ligger?
                      Notera: Middarna sitter monterade i plåten, och sen är det en trattliknande grej i dörrsidan som "möter upp" midden (standardgrej) för att midden ska ska spela ut ur dörren.

                      Tror tyvärr att det skulle bli enklast att bygga om dörrsidorna, och göra slutna lådor och plats för 2-4 middar/dörr.
                      Och det är ett projekt jag inte kommer kunna påbörja innan jag hittat ett hus (och det efterlängtade garaget
                      "Box wizard" by Rockford

                      Räkna ut portlängd/diameter

                      Comment


                      • #12
                        Re: Björns frågetråd.

                        Originally posted by ville91 View Post
                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8913 har du ett trevligt steg annars=)
                        Jajjamän, ett av dom steg jag är sugen på =) Tack för tipset ändå!


                        Originally posted by Lonefox View Post
                        En bra strömbank är alltid att föredra.

                        Sedan angående inställningarna på steget:

                        Level: Helt enkelt gain, denna skall matschas in mot enhetens lågnivåsignal.

                        Phase: Fasen på signalen, steglöst mellan 0-180 grader vilket gör att du kan justera den för att få basen att spela mer samspelt med resten av systemet.

                        Boost: Basförstärkning (är av ondo och borde enligt mig aldrig ens hamna på steg)
                        Bandwith: Hur brett frekvensområde boosten skall jobba på.
                        Frekvens: Vilken grundfrekvens boost skall jobba på.

                        Subsonic: Högpassfilter för de lägta frekvenserna. Används med fördel när man har en basreflexlåda. Frekvens ställs in strax under eller på avstämningsfrekven pålådan.

                        LPF: Lågpassfilter för basen. Denna dämpar bort de högre frekvenserna.
                        Ställs in efter smak, dock oftast runt 50-80Hz.
                        Tackar! Då har jag nog uppfattat det rätt.
                        Fasen har jag faktiskt aldrig ens testat ändra något på.. någon tumregel eller så när man ställer in denna?
                        Subsonic brukar jag alltid ha i botten, på 15. Men den kanske jag borde ställa upp alltså?

                        Tack!
                        "Box wizard" by Rockford

                        Räkna ut portlängd/diameter

                        Comment


                        • #13
                          Re: Björns frågetråd.

                          Originally posted by mrBira View Post
                          Alltså bygga framåt/utåt, mot dörrsidan?
                          Är väl bakom basen bekymret ligger?
                          Notera: Middarna sitter monterade i plåten, och sen är det en trattliknande grej i dörrsidan som "möter upp" midden (standardgrej) för att midden ska ska spela ut ur dörren.

                          Tror tyvärr att det skulle bli enklast att bygga om dörrsidorna, och göra slutna lådor och plats för 2-4 middar/dörr.
                          Och det är ett projekt jag inte kommer kunna påbörja innan jag hittat ett hus (och det efterlängtade garaget
                          Jag menade att du ska börja på dörrsidan och jobba dig mot plåten, glöm inte att kapa bort plåten som blir i vägen ur dörren sen. Slutna lådor till Amegasexor skulle jag inte rekommendera, de gillar att spela rakt ut i en dörr! Dubbla middar ger dubbel spelglädje om man får till stabila dörrsidor och ger de nog med effekt
                          Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                          Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                          Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                          Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                          Comment


                          • #14
                            Re: Björns frågetråd.

                            Här har du en bild av det jag pratar om: http://dls.se/econtent/files/2/baffle_installation.pdf
                            Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                            Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                            Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                            Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                            Comment


                            • #15
                              Re: Björns frågetråd.

                              Originally posted by mrBira View Post
                              Jajjamän, ett av dom steg jag är sugen på =) Tack för tipset ändå!




                              Tackar! Då har jag nog uppfattat det rätt.
                              Fasen har jag faktiskt aldrig ens testat ändra något på.. någon tumregel eller så när man ställer in denna?
                              Subsonic brukar jag alltid ha i botten, på 15. Men den kanske jag borde ställa upp alltså?

                              Tack!
                              Tumregel för att ställa in fasen?
                              Hm........basen skall inte spela för sig själv?
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment

                              Working...
                              X