Hejsan! Jag sitter och funderar hur jag ska bära mig åt om ja ska bygga ljud i min volvo 142a. Vad jag förstått sitter det en 35A växelströms generator i den och det ja tänkt i stereoväg är huvudenhet, 2 stycken dörrhögtalare till att börja med och ett monosteg till baslådan. Jag har ett SPL dynamics s-1200d monoblock. Tror ni att generatorn kommer klara av att driva allt det där? Och vore det bättre om ja stoppar i ett extra batteri eller då kanske de inte går alls? Hur grova strömkablar bör jag ha isåfall? Tacksam för hjälp /Patrik
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ljud i volvo 142
Collapse
X
-
Re: Ljud i volvo 142
precis!Originally posted by R.Frid View PostByt generator till en på minst 65Ah helst 80-90Ah! Finns på skrotar och kanske på biltema nya som passar!
och angående kablar så brukar det stå i manualen för slutsteget vad du ska ha för säkring, sen utgår du från det..\m/
Comment
-
Har du en B20 eller? Inte krångligt att byta! Några bultar att lossa och strömkablar bara! Kolla hur ditt fäste ser ut eller plocka med dig generatorn till en skrot eller biltema och uppgradera dig till helst en 80-90 Ah! Vet att det finns 65Ah volvo som passar direkt! glöm sen inte att du ska byta ut "laddkabeln" oftast röd till en tex 21mm" eller 33mm" eller grövre! Och där jorden satt: även om den var klen: byt till samma grovlek som ladd/pluskabeln och framför allt glöm inte slipa plåtrent där jorden sitter!! Och även byt jorden på batteriet till grövsta flätan eler kabeln du använder! Ström kan man inte få för mycket av!
Comment
-
Den har tillräckligt att göra med de ordinarie sakerna på bilen, slår du igång fläkten på högsta hastighet (2:an?) med motorn på tomgång så kan spänningen sjunka en halv volt redan där. En större generator behövs för att orka hålla någorlunda vettig spänning.Originally posted by Patrik023 View Postså original generatorn kommer inte klara det?
En till sak som bör kollas upp förutom batteriets jordfläta är flätan mellan rambalken och sprängkåpan, den kan vara både "halvt av" och rostig. Om den flätan är dålig så hjälper det inte mycket att byta ut batterijordflätan, generatorns laddspänning kommer ändå inte utan förlust till batteriet.
Comment
-
Hmmm okej.. Tack för svaret! få se hur jag ska göra åt dehär med baslåda och hela grejen, vill ha bra ljud men ändå inte behöva byta generator men som ni säger så verkar det väl vara ända lösningen för att kunna ha ljudet med bra resultat.Originally posted by Optima View PostDen har tillräckligt att göra med de ordinarie sakerna på bilen, slår du igång fläkten på högsta hastighet (2:an?) med motorn på tomgång så kan spänningen sjunka en halv volt redan där. En större generator behövs för att orka hålla någorlunda vettig spänning.
En till sak som bör kollas upp förutom batteriets jordfläta är flätan mellan rambalken och sprängkåpan, den kan vara både "halvt av" och rostig. Om den flätan är dålig så hjälper det inte mycket att byta ut batterijordflätan, generatorns laddspänning kommer ändå inte utan förlust till batteriet.
Comment
-
ja, eller lösningen till att ha något ljud alls i princip!Originally posted by Patrik023 View PostHmmm okej.. Tack för svaret! få se hur jag ska göra åt dehär med baslåda och hela grejen, vill ha bra ljud men ändå inte behöva byta generator men som ni säger så verkar det väl vara ända lösningen för att kunna ha ljudet med bra resultat.
\m/
Comment
-
Kan du ha rätt iOriginally posted by LuffarN View Postdet kan hända att den gör, men kanske inte så högt!
och hur man definierar högt är ju upp till var och en!
och som sagt det är ju upp till var en och en hur man definierar högt.
Eftersom ja tänkt ha extraljus sen också så antar jag att jag behöver en större generator. Tror ni det räcker med en 80 eller 100A generator och dubbla batterier kanske? eller räcker det med ett batteri tro? Jag tänkte ta å köpa en begagnad generator från en 740 som ja förstått passar med viss modifikation? kan det stämma? nån som till och med provat kanske?
Comment
-
Okej perfekt, har du nån koll på angående byte av generator? eftersom ja tänkt byta generator till en typ 740 generator hur gör man då med laddningsrelät som sitter på nu? efter som det sitter separat på vänster framskärm och ja antar att 740 generatorer har inbyggt? är det bara koppla ur isåfall? Och behöver man byta nån rem som driver generatorn till en grövre eller va man säger?Originally posted by LuffarN View Post80-100 ska nog räcka, sen brukar man säga ett batteri / 1000w.
Comment
-
det kan jag tyvärr inte svara på, men något rem-byte tror jag inte behövs iaf.Originally posted by Patrik023 View PostOkej perfekt, har du nån koll på angående byte av generator? eftersom ja tänkt byta generator till en typ 740 generator hur gör man då med laddningsrelät som sitter på nu? efter som det sitter separat på vänster framskärm och ja antar att 740 generatorer har inbyggt? är det bara koppla ur isåfall? Och behöver man byta nån rem som driver generatorn till en grövre eller va man säger?\m/
Comment
-
Okej det är väl bara å prova. Tror du 80A generator räcker? Och om inte det räcker med 1 batteri så får ja väl fixa ett till så jag har dubbla? Borde väl funka?Originally posted by LuffarN View Postdet kan jag tyvärr inte svara på, men något rem-byte tror jag inte behövs iaf.
Tack för hjälpen förresten!
Comment

Comment