Announcement

Collapse
No announcement yet.

FLAC ljudfiler i bilen, vad köpa för HU?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• FLAC ljudfiler i bilen, vad köpa för HU?

Jag tänkte att det är dags att bygga lite stereo i vinterbilen, en 9-5 -04 kombi och har lite grejer liggandes i vanlig ordning. Blir nog att komplettera lite steg och så till huvudfrågan:

Då jag har mkt .flac och .mp3 av bra kvalitet så vill jag denna gång bygga nåt lite mer hightechmässigt när det kommer till signalhanteringen och inte bara köra en HU och massvis med lågnivåkabel genom bilen.

Min plan är således att skaffa en spelare, gärna med dubbel-din och skärm som man kopplar till ex. en Bit One som ligger i bakluckan och sen vidare till slutsteg med korta lågnivåkablar till ett (antagligen aktivt delat) framsystem modell highend samt ev. bas...

Lösningen ska vara välljudande och fokus ligger främst på välljud så inga genvägar nu, det ska bli riktigt bra samtidigt som det ska vara lätt att hantera just .flac och .mp3 fast även finnas radio och DVD-läsare i maskinen. Dock tänker jag inte lägga en förmögenhet på HU, vi får se vad det finns att välja på!

Så till frågorna:

1. Vilken HU (helst dubbeldin) fixar dessa format och låter bra? Signalen (kontakten) ur HU till processor bör vara koaxial digital.
    2. Vilken koaxial digitalkabel är att rekommendera?
    3. Ska jag använda en Bit One.1 eller finns något lämpligare i dagsläget?
    ((I GENESIS))

Re: FLAC ljudfiler i bilen, vad köpa för HU?

Svar på fråga nr.2: AudioQuest VDMA-1. Jag ställde samma fråga här på forumet och blev rekommenderad denna kabel. Billig och lätt att installera. Hur den står sig mot andra kablar skall jag låta vara osagt, men jag har inget att klaga på. Finns i åtminstone 1m,3m,6m. Här mera info:

http://coaxial-cable-review.toptenre...ma-review.html

/Freddi
    Projekt #sqnewbeetle
    http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

Comment

Intressant tråd. Kommer följas!
      Har själv en Alpine w502:a, och hade varit riktigt skönt att kunna dra koax från HU till t.ex Bit One (andra alternativ?) i bagaget och kortast möjliga kablar därifrån till stegen, som du säger.
      Om jag förstått det rätt är väl inte en koaxialkabel känslig för störningar, vilken en lågnivå är?

Oj, sorry om jag stal din tråd där.. :$
      "Box wizard" by Rockford

Räkna ut portlängd/diameter

Comment

Går det inte lika bra med fiberoptisk(toslink) överföring?
        Bit One tar väl både koax och fiber.
        "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Kan ha fel men var det inte bit one som lät bättre med analog än digital överföring?
          sigpic

Ägare av DekorTeknik
          Gå in och gilla!

Comment

Originally posted by Hewi View Post
            Går det inte lika bra med fiberoptisk(toslink) överföring?
            Bit One tar väl både koax och fiber.
            Japp.

Originally posted by Antonic View Post
            Kan ha fel men var det inte bit one som lät bättre med analog än digital överföring?
            Japp, berörd serie är återkallad och problemet finns inte på BitOne.1 så du har både rätt och fel
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Flac då, finns det stöd för det hos någon HU?

Comment

Ingen som kan tipsa om en vettig HU? Då får man väl sätta sig och ringa runt...
                ((I GENESIS))

Comment

Var inte frågan om Flackompatibla huvudenheter uppe för ett tag sen? Har för mig att det då kom fram till att det inte finns. Alternativet är en enhet som är iPodkompatibel och sen köra Alac på den.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

jodå, ämnet var uppe för ett tag sen och man kom väl fram till att det finns/fanns en kinamaskin som klarade både det ena och det andra, bl.a. flac..

edit: http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=6750
                    http://www.diymobileaudio.com/forum/member-reviews-product-comparisons/87912-my-$85-flac-car-head-unit-kw-cm3001.html

Comment

Tack för tipset men det gav mig tyvärr ingenting. Tråden innehåller sedvanligt snack hurvida folk (med för dålig stereo eller öron) inte hör någon skillnad på mp3 och flac och sen ett tips om en Kina-spelare som varken har optisk eller coax-digital signal ut...

Så några nya tips?
                      ((I GENESIS))

Comment

Originally posted by infectious View Post
                        Tack för tipset men det gav mig tyvärr ingenting. Tråden innehåller sedvanligt snack hurvida folk (med för dålig stereo eller öron) inte hör någon skillnad på mp3 och flac och sen ett tips om en Kina-spelare som varken har optisk eller coax-digital signal ut...

Så några nya tips?
                        Logitech Squeezebox Touch planerar jag på att använda.

Comment

Jo det är ett alternativ, men den har inget internt lagringsutrymme och ingen radio... Den har inte uttag för minneskort heller va, men USB fanns det = USB-minne går bra?

Såg nu att den tar minneskort men det sitter på sidan och kan göra att inbyggnad av hela enheten blir svårt... Kanske kan vara nåt trots allt, vill ha en sån hemma i alla fall så det blir nog ett köp såvida jag inte hittar nån som ska låta bättre. Hemma blir det ju en extern DAC mellan signalkällan och preamp.
                          Last edited by infectious; October 9, 2011, 20:01.
                          ((I GENESIS))

Comment

annars är väl carpc ett alternativ?

Comment

Car PC blir lite för pillrigt i en vardagsbil, jag vill hoppa in och ha musik några sekunder senare. Moderna datorer kan bota snabbt men inte så snabbt, sen följer start av program osv, nej det blir nog ingen hit...
                              ((I GENESIS))

Comment

Working...
                              X