Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lösning på lådbygge med långt rör?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Lösning på lådbygge med långt rör?

Bygger enligt tillverkarens rekommendation. Blir en 4" port på 30cm

Comment

Aha

Använder du samma lådvolym som var rekommenderat också?

Comment

Jajjemen självklart.
        Så vi får se hur det blir. Det ska tydligen bli en del blåsljud vid högre tryck iom den lilla portarean. Men de kan jag leva med.
        Last edited by Orfeous; September 24, 2014, 20:46.

Comment

Lite beroende på hur du placerar lådan kanske en del missljud som hamnar högre i frekvens filtreras bort tack vare klädseln i bilen. Man kan ju alltid hoppas :-)

Comment

Ja, vi får se hur det blir helt enkelt.. kan ju inte mer än att gå o h-vete
            Isåfall blir det att bygga en ny låda. Med slotport som jag verkligen ogillar men...
            Det är det smidigaste sättet för att bli av med problemet med lång port.
            Kanske bygger jag en efter denna är klar o flyttar över elementet för att se hur det skiljer sig i ljudet kanske byter jag helt uppfattning o blir kär haha

Vad har du själv för planer? berätta!

Comment

Själv ska jag försöka bygga ihop två basar till hemmabion. Har dock stött på liknande problem där. För att stämma av basen vid 25hz eller strax under, och dessutom ha tillräckligt stor area på röret för att slippa blåsljud skulle rören behöva bli väldigt långa. 100cm+.
              Har därför lagt det på is ett kort tag och då passade jag på att montera lite enkla grejor i bilen istället.

Nu har jag dock börjat sikta på passiva membran, alltså slavbasar, till dessa istället. Ska se om det blir en sån beställning nu i veckan
              Last edited by bjorn.eriksson; September 25, 2014, 08:45. Reason: Stavfel. Hatar att skriva på mobilen...

Comment

Working...
              X