Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lösning på lådbygge med långt rör?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lösning på lådbygge med långt rör?

    Hej!
    Fått hjälp att räkna på en låda
    Men röret blir 30cm som inte ryms eftersom lådan blir drygt 40l netto..

    En lösning då är att använda en PVC-rörböj.. men dom är ju relativt rejäla och klumpiga. Är det enda lösningen? Fick ett förslag på att sätta röret på kortsidan också men.. det var väl mer rekommenderat i en kombi. Jag har ju en sedanbil.

    Någon som har erfarenheter av att använda dessa rörböjar?

    DLS har ju även nån produkt med flexirör som tydligen ska fungera bra också.
    Men det kräver att man stabiliserar röret så att det inte vibrerar o för oljud. Men jag tror inte på den produkten riktigt. Känns rappligt med flexislang.

  • #2
    Re: Lösning på lådbygge med långt rör?

    Kapa röret snett då och limma ihop det igen vinklat?
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #3
      Re: Lösning på lådbygge med långt rör?

      Flexislangen funkar finfint, det är gjord i rätt tjockt material så den är stabil.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: Lösning på lådbygge med långt rör?

        Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Flexislangen funkar finfint, det är gjord i rätt tjockt material så den är stabil.
        Enda nackdelen med det är att man KAN få turbulens i röret som blir väldigt enerverande....
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #5
          Re: Lösning på lådbygge med långt rör?

          Originally posted by Orfeous View Post
          Hej!
          Fått hjälp att räkna på en låda
          Men röret blir 30cm som inte ryms eftersom lådan blir drygt 40l netto..

          En lösning då är att använda en PVC-rörböj.. men dom är ju relativt rejäla och klumpiga. Är det enda lösningen? Fick ett förslag på att sätta röret på kortsidan också men.. det var väl mer rekommenderat i en kombi. Jag har ju en sedanbil.

          Någon som har erfarenheter av att använda dessa rörböjar?

          DLS har ju även nån produkt med flexirör som tydligen ska fungera bra också.
          Men det kräver att man stabiliserar röret så att det inte vibrerar o för oljud. Men jag tror inte på den produkten riktigt. Känns rappligt med flexislang.
          PVC-rörböjarna med lite större radie funkar bra för mig. De jag har provat kräver lite drygt 20cm djup låda (innermått). Har inte provat böjarna med extremt tajt radie, ser inte så bra ut, men borde funka minst lika bra som att kapa ett rör 45 grader och sen limma ihop igen.

          Comment


          • #6
            Re: Lösning på lådbygge med långt rör?

            Finns det någon eller några bilder på hur du har gjort?
            Det är "Optima" som har räknat lite på lådan och tyckte jag skulle använda 40l istället för 50l som JBL rekommenderar i sin instruktionsbok till baselementet. I en 40l låda är det svårt att få in ett 30cm långt rör utan trattar också om man vill att baselement och rör ska sitta på samma sida så att säga. Därför får man böja röret inne i lådan. Jag får åka runt o kolla i stan o se vad som finns på VVS-butikerna alternativt byggvaruhusen. Men de där böjarna kan ju vara relativt dyra eftersom de är anpassade för avlopp

            Såg lite snabbt att byggmax har denna http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-31124.aspx
            det är en rörböj på 45grader för markavlopp. Står inget om dimension men antar att de är 4"
            fanns även 30 och 90 grader.. kanske kan vara nåt? Bara inte skarven lossnar?

            Vad blir det för skillnad att ha en 40l låda än en 50?
            Last edited by Orfeous; October 4, 2011, 22:34.

            Comment


            • #7
              Re: Lösning på lådbygge med långt rör?

              Jag köpte böjar på K-rauta
              Sök på deras hemsida:
              böj 110x88,5

              Ena sidan av böjen stoppade jag en rörstump med en aeroport i. Andra sidan passade bra att montera i baffeln. Aeroportarna i baffeln fräste jag, men det går nog lika bra med riktiga aeroportar. Lite justering så de passar på röret.

              Jag gjorde en 70L låda som är 107cm bred med tre 4"-portar i. Lådan är ca 21cm djup upptill och 34cm nertill innermått (snedlåda som passar mot baksätet). Portarna är väl ~45cm långa, men inga problem att få in. Allt sitter på samma sida. Köp en böj och prova hur den passar i lådan så klarnar det säkert rätt fort. Det som är lurigt är att inte få dem för nära någon vägg.

              Comment


              • #8
                Re: Lösning på lådbygge med långt rör?

                Biltema har rörböjar för relativt små pengar, ser man bara till att slipa innerkanten så den blir mjuk och fin så funkar dom bra.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: Lösning på lådbygge med långt rör?

                  Tack, vad snälla ni är som kommer med tips, knep och idéer!
                  Jag ska kolla in rörböj när det blir aktuellt. Ska kika på biltema, k-rauta och byggmax vad som dug bäst :P

                  Vet ju inte en först lådan byggs vad jag kommer att behöva för något. Men det spelar väl ingen roll hur nära bakväggen rörböjen är? eftersom "inlufthålet" kommer att vara från sidan så att säga.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lösning på lådbygge med långt rör?

                    Själva röret kan du sätta 0,5mm från väggen om du så vill, men då rekommenderar iaf jag en liten bit skumgummi mellan vägg och rör så det inte ligger och slår. Porten däremot ska ha minst sin diameter kvar till väggen framför.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lösning på lådbygge med långt rör?

                      Angående porten nära väggen.
                      När mynningen ligger nära en vägg, oavsett om den är mot eller längs med väggen, så kommer det sänka portfrekvensen. Det blir en förlängning av porten. Med en lång port spelar det inte så stor roll, då det procentuellt sett blir en liten förändring. Det kan bli skumt ifall det sitter två portar i en låda och de är monterade olika nära väggarna. Då kan man få 40Hz i den ena och 45Hz i den andra.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lösning på lådbygge med långt rör?

                        Lite uppdatering till min gamla tråd.
                        Har nytt lådbygge på g och givetvis är det problem med långa portar/rör.

                        3x3" 40cm styck detta inkl trattar i bägge ändar.

                        Önskar lite tips hur man skulle kunna placera dessa i min
                        platsbegränsade låda a 63 liter
                        Har en fundering om man ska montera rören på samma sida som elementet och kapa rören och sätta nån rörböj.. vad tror ni om det?
                        eller ska jag försöka få det att funka på något vis på längstgående sida?
                        I värsta fall får jag fixa nya bitar och bygga en lite djupare låda så att rören får plats på höjd bakom.

                        Bifogar två mobilbilder..
                        Yttre mått är som följer:
                        Höjd: 422mm
                        Bredd: 651mm
                        Djup: 320mm

                        Inre mått är:
                        Höjd: 378mm
                        Bredd: 607mm
                        Djup: 276mm

                        Elementet har ett monteringsdjup på 220mm men då får man dra av
                        22mm eftersom jag använder 22mm spånskiva till lådan.

                        Detta kommer därför att bli problem att rymma för rören/trattarna kommer att ta emot elementets korg/magnet eller vad det heter

                        Enligt tillverkaren av elementet så ska en 4" port på 30cm ge en avstämning på 36Hz
                        och 3st 3" på ~35cm styck ska ge runt 40Hz
                        Dessa portar/rör är svåra att få plats med.
                        Därför undrar jag om jag kan sätta två 4" portar på ~15cm vardera för att uppnå en 4" på 30cm.
                        Det blir ju samma portarea. Detta gör att jag har plats att sätta dessa på samma sidan som elementet.
                        Annars måste porten monteras på sidan eller mot toppen vilket jag inte är så sugen på egentligen.

                        DLS har ju både 3" och 4" flexibla portar.. kan det vara något?
                        rör som går att böja och förlänga några centimetrar.
                        Attached Files
                        Last edited by Orfeous; September 23, 2014, 06:14.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lösning på lådbygge med långt rör?

                          Hej!

                          Någon annan kanske kan utveckla lite, men jag skriver lite snabbt så du inte springer vidare med den idén.

                          Om du tar två portar så blir röret längre än om du har en port, om diametern tillsammans blir större dvs.

                          Alltså: Större area på röröppningen (eller öppningarna tillsammans) - längre rör.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lösning på lådbygge med långt rör?

                            Too late
                            Lådan är under uppbyggnad.
                            Hade räknat med ett snabbt svar.
                            Så jag gick vidare med eget beslut hehe

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lösning på lådbygge med långt rör?

                              Ja jag ser nu att tråden var nägra dagar gammal. Hur gjorde du med portarna då? Problemet är ju inte bara att man får stöd från portarna vid den avstämningsfrekvensen, utan att porten och elementet kommer ta ut varandra en bit under frekvensen. Så har du ghort för korta portar kommer du få en låda som inte alls spelar så djupt som du vill.
                              Jag är inte så mycket praktiker men jag håller på att klura på ett eget bygge och äter just nu all info jag kan hitta om pprtar och liknande, och detta är åtminstone min slutsats.

                              Comment

                              Working...
                              X