Announcement

Collapse
No announcement yet.

döda :P

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: döda :P

Att ha god tillgång till ström är väl grunden till allt som drivs med elektricitet i en eller annan form?
    Eller är jag ute och cyklar nu?
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
      Att ha god tillgång till ström är väl grunden till allt som drivs med elektricitet i en eller annan form?
      Eller är jag ute och cyklar nu?
      Så sant som det är sagt!
      Builder of the Metallica Tribute Car

Comment

Originally posted by Vw_performance View Post
        Vad hände?
        Brände steg och bas för 40.000 kr
        Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by albinkramer View Post
          som tex mitt DD batteri lämnar 1820A i 5sec, för det var av den anledningen jag köpte mitt då ett optima röd 4,2l ger ut 815A i 5 sec, och dubbla sånna blev inte samma kappacitet som dd batteriet jag köpte.
          Ingen kritik mot dig, men jag vill nog klargöra litegrann angående olika strömangivelser hos batterier.

Powercell 5000 ger ut 1820 A i 5 sekunder, den angivelsen brukar kallas "PCA" (Pulse Cranking Amps) eller "PHCA" (Pulse Hot Cranking Amps). Mätmetoden är inte en officiell angivelse och det är endast några få tillverkare som skriver ut ett sånt värde, slutspänningen är 7,2 V och omgivningstemperaturen är runt +25 grader.

En sån slutspänning är ju egentligen inget att utgå ifrån eftersom slutsteget har stängts av eller pajjat innan dessa 5 sekunder har gått, därför kan man rimligen bara jämföra värdet med ett annat batteri och logiskt sett avgöra vilket som borde vara "bättre".

Inget av Optimas batterier har PCA eller PHCA angivet någonstans, inte på deras hemsida eller i annan batterilitteratur. Värdet på 815 A är alltså inte under 5 sekunder och +25 grader, det är ett CCA-värde (Cold Cranking Amps) och angivet enligt EN-normen.

CCA mäts under längre tid och dessutom vid -18 grader, dvs det har ingen likhet alls med PCA eller PHCA.

Jag håller med om att en mätning med multimeter på stegets plint är mycket värt, då ser man oftast ifall spänningen närmar sig "farliga" nivåer.

Comment

Originally posted by Optima View Post
            Ingen kritik mot dig, men jag vill nog klargöra litegrann angående olika strömangivelser hos batterier.

Powercell 5000 ger ut 1820 A i 5 sekunder, den angivelsen brukar kallas "PCA" (Pulse Cranking Amps) eller "PHCA" (Pulse Hot Cranking Amps). Mätmetoden är inte en officiell angivelse och det är endast några få tillverkare som skriver ut ett sånt värde, slutspänningen är 7,2 V och omgivningstemperaturen är runt +25 grader.

En sån slutspänning är ju egentligen inget att utgå ifrån eftersom slutsteget har stängts av eller pajjat innan dessa 5 sekunder har gått, därför kan man rimligen bara jämföra värdet med ett annat batteri och logiskt sett avgöra vilket som borde vara "bättre".

Inget av Optimas batterier har PCA eller PHCA angivet någonstans, inte på deras hemsida eller i annan batterilitteratur. Värdet på 815 A är alltså inte under 5 sekunder och +25 grader, det är ett CCA-värde (Cold Cranking Amps) och angivet enligt EN-normen.

CCA mäts under längre tid och dessutom vid -18 grader, dvs det har ingen likhet alls med PCA eller PHCA.

Jag håller med om att en mätning med multimeter på stegets plint är mycket värt, då ser man oftast ifall spänningen närmar sig "farliga" nivåer.

tack ! det var ett sånt inlägg jag vill ha så man förstår lite bättre

Så med andra ord kan man säga att jag nog satt mig lite i skiten???
            Visst jag har ett bra batteri som kostade skjortan men de mått dom utger på sidan har man egentligen ingen användning av då eller?? :P

isf, kan man jue säga verkligen att jag lär mig hårda vägen, då för att köpa ett till batteri är 6000:-, och jag borde vell nästan ha två till egentligen då om det ska orka köra musik!
            Men då är frågan också, generatorn??? :P måste den uppgraderas då med??? :P

känns som att det blev dyyyyyrt nu! :P
            ja, jag lider av en sjukdom !

Comment

och mätning kommer ske imorgon så jag ser vad jag har kvar efter en burp !

Comment

Ska du spela musik så är en uppgradering av generator i princip ett måste.
                Finns ju generatorer på 250A+ att importera från staterna till "hyffsat bra" pris.

Har du en Volvo kan du alltid hänga på en extra

Comment

jag kör jue audi a6 sedan, men vet inte hur det ser ut nästa sommar! har grejerna men tror det kan bli bygge i annan bil, väldrigt jobbigt och tråkigt att labba med lådor då man måste riva typ hela bakpartiet för att få ur eller i lådan ! :P

ngn sida på den ????

Vars kan man annars hitta generatorer??

Comment

Originally posted by albinkramer View Post
                    Så med andra ord kan man säga att jag nog satt mig lite i skiten???
                    Visst jag har ett bra batteri som kostade skjortan men de mått dom utger på sidan har man egentligen ingen användning av då eller??
                    Batteriet verkar ju vara ordentligt kraftigt, ingen tvekan om det. Jag vill inte direkt påstå att man inte har någon användning av de värden som anges på den sidan, men de säger inget om hur kraftigt slutsteg batteriet orkar driva.

Jämföra dessa värden mot ett annat batteri med likadana angivelser, det kan man som sagt göra och på så sätt lista ut vilket som borde orka mer än det andra.

Tidsfaktorn är avgörande i detta fall, dvs hur länge man belastar batteriet. Batteriet klarar säkert av korta burpar på ett par sekunder (som Tokken skrev), men försöker man använda batteriet vid musikspelande eller vid långvariga burpar så kommer spänningen troligast att sjunka till för låga nivåer.

Du som användare måste ha stenkoll på hur batteriet beter sig, annars händer det tråkiga saker med anläggningen. Med tanke på att "felmariginalerna" är små, då får man förstås fundera på om det är värt att ta risken med endast ett batteri.

Förresten, att mäta spänningen efter en burp är egentligen inte det mest intressanta. Det är spänningen under själva burpen som ger en fingervisning om läget.
                    Last edited by Optima; August 20, 2011, 00:24.

Comment

Det finns tex dom här 2, men det finns säkert fler

https://www.dcpowerinc.com/
                      http://iraggi-alternator.com/

Comment

Har för mig att de batterierna är gjorde just för burpar......dvs att SNABBT släppa strömmen för EN maximal strömrusning för ett snabbt hårt burpresultat.....

Kinetic har liknande...troligen har Stinger med det i sitt sortiment.
                        Vet att Global har liknande om man bara orkar leta (Global har dessutom brutala både torr och riktiga gel-batterier)
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Känner igen mig i att inte ha nog med ström. Driver just nu 3st GAS alpha, 1.33 ohm, på ett DD m3, vet ingen exakt effekt på m3an i den belastningen men fungerar förvånansvärt bra på ett litet Tudorbatteri (45ah)
                          Men som sagt får man det ju hett om öronen när någon kunnig ser detta
                          http://bilstereoforum.se/member.php?u=285

Comment

Originally posted by Maximilian View Post
                            vet ingen exakt effekt på m3an i den belastningen
                            Om man utgår ifrån specarna vid 1 och 2 Ohm så bör det kunna ge strax över 2000 W vid 1,33 Ohm. Testspänningen är 11,9 V enligt specen, strömförbrukningen med 75% verkningsgrad hamnar på lite drygt 220 A.

Räknar man på detta så ska det rimligtvis bli ordentlig strömbrist OM steget utnyttjas fullt ut OCH att impedansen verkligen ramlar ner till 1,33 Ohm. Är verkligheten den att man inte kör steget ruskigt hårt och att impedansen i princip aldrig blir så pass låg (musiken innehåller inte de "rätta" frekvenserna) så funkar det även med ett förhållandevis litet batteri.

Visst kommer det säkert protester när folk ser din kombination, jag själv skulle protestera, fast om man går lite djupare in i situationen så finns det även förklaringar på varför det ändå kan fungera.

Alla teoretiska uträkningar med spänningsförluster och liknande gäller ju vid "värsta tänkbara förutsättningar", men även om verkligheten oftast inte är som teorin visar så tycker jag ändå att man kan utgå ifrån teorin för att visa vad som kan ske och dimensionera för detta.

Det funkar garanterat att använda 1,5 mm2 strömkabel till steget....om man spelar på lägsta möjliga volym och att batteriet sitter nära steget och att impedansen är tex 4 Ohm. Ingen vettig person gör ju på det sättet, men det skulle funka.

Comment

Working...
                            X